Prezentacja projektu „As kompetencji – kompetencja przedsiębiorczość”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 ul. Zamkowa 16 a
Advertisements

Rodzic jako doradca zawodowy
,,Poznaję swój zawód…” Technik ekonomista.
Rekrutacja w kierunku kształcenia zawodowego Badania przeprowadzone pośród 800 uczniów Co i kto wpływa na wybór wykształcenia i zawodu wśród młodzieży.
Jaki personel zatrudniamy a jaki byśmy chcieli?
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
1 1.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
Kompetencje zawodowe uczniów w kontekście oczekiwań rynku pracy Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu listopad 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE W POWIECIE KLUCZBORSKIM Miejsce: Aula Zespołu Szkół Ogólnokształcących im. Adama Mickiewicza w Kluczborku Termin: 28 listopada 2007.
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Północna Izba Gospodarcza Jak przedsiębiorcy postrzegają absolwentów szczecińskich uczelni wyższych? Badanie telefoniczne przeprowadzone.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Doradztwo zawodowe w Publicznym Gimnazjum im. W. Witosa w Pławie
Zespół Szkół nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 Rekrutacja na rok szkolny 2013 / 2014 Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy lecz dla życia.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Wszystko co chcielibyście wiedzieć o pracodawcach.
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
POWIATOWY URZĄD PRACY W WĄGROWCU
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Regionalne Centrum Edukacji Zawodowej
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH NR 2
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
STRUKTURA ZESPOŁU SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH W CZAPLINKU
Ankieta C Metryczka Rekrutacja.
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Zadanie 1 Zarządzanie projektem - wzrost wiedzy na temat EFS i projektu wśród mieszkańców powiatu lęborskiego Zadanie 2 Program formalnego potwierdzania.
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
KSZTAŁCENIE W ZAWODACH
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W SANOKU Oferta edukacyjna.
Szkoła zawodowa Rzeszów Szkoły Zawodowe w Rzeszowie ZS Agroprzedsiębiorczości ZS Kształcenia Ustawicznego ZS Ekonomicznych ZS Elektronicznych ZS.
Szkoła zawodowa Rzeszów 2013.
OFERTA KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO NA POZIOMIE PONADGIMNAZJALNYM
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
CENTRUM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO w Sosnowcu ul
MONITOROWANIE LOSÓW ABSOLWENTÓW SZKÓŁ ZAWODOWYCH
KIERUNKI KSZTAŁCENIA TECHNIK ŻYWIENIA I USŁUG GASTRONOMICZNYCH Technik żywienia i usług gastronomicznych jest przygotowany do wykonywania różnych zadań.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GOSPODARKA PRZESTZRENNA II st. Studia stacjonarne 2014.
RYNEK PRACY W POWIECIE NOWOTOMYSKIM W 2013 r. Nowy Tomyśl 2014.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Logistyk.
Szkoła2009/ / / / / /2015 LO Urle 154 / 5164 / 6182 / 7184 / 7178/ / 7 ZSO Radzymin 391 / /14357 /
PATRONAT PREZYDENT MIASTA CZĘSTOCHOWY DYREKTOR DELEGATURY KURATORIUM OŚWIATY W CZĘSTOCHOWIE CentrumInformacjiZawodowej Centrum Kształcenia Praktycznego.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2012 roku mgr Marlena Włodkowska mgr in ż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2011 roku mgr Marlena Włodkowska Biuro Karier Łom ż a, 2014.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Pośrednictwo Pracy POWIATOWY URZĄD PRACY W LIPNIE 2014 ROK Lipno,
Edukacja a zmieniająca się koniunktura na współczesnym rynku pracy Jak zapewnić efektywność programów stypendialnych? Paweł Pawłowski Wojewódzki Urząd.
Centrum Kształcenia Ustawicznego Liczba słuchaczy Rok szkolny Liczba słuchaczy Liczba oddz. 2010/ / / / / /179.
Szkolnictwo ponadgimnazjalne w roku szkolnym 2016/2017
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
Podsumowanie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych na rok 2016/2017
Diagnozowanie zapotrzebowania uczniów klas trzecich gimnazjum na informacje edukacyjne i zawodowe wyniki badania ankietowego Międzyszkolny Ośrodek Wspierania.
Projekt Powiatu Giżyckiego i Alytaus Profesinio Rengimo Centras
Zapis prezentacji:

Prezentacja projektu „As kompetencji – kompetencja przedsiębiorczość” Przygotowana przez uczniów ZS Agrobiznesu w Rogoźnie.

DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Zespół Szkół Agrobiznesu w Rogoźnie ID grupy: 97/77_P_G1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: Lokalny rynek pracy – szanse i zagrożenia dla absolwentów regionu i Polski Semestr/rok szkolny: 2009/2010 2

1. Uzasadnienie potrzeby badań. Badania prowadzone w ramach projektu „As kompetencji – kompetencja przedsiębiorczość” dotyczyły analizy i diagnozy sytuacji na lokalnym rynku pracy i edukacji, obejmującym miasto Rogoźno Wlkp. oraz powiat obornicki, pod względem potrzeb na określone kwalifikacje pracowników w zakładach produkcyjnych oraz oczekiwania absolwentów szkół średnich co do przyszłej pracy. Głównymi pracodawcami są na badanym obszarze zakłady produkcyjne. W przypadku rynku edukacji zostały zbadane szkoły średnie na terenie miasta Rogoźna.

2. Rynek pracy w mieście i gminie Rogoźno i powiecie obornickim. Ankiety przeprowadziliśmy w 25 przedsiębiorstwach w gminie Rogoźno, w branżach handlowych i produkcyjnych (ze względu na profil kształcenia w analizowanych szkołach – technik handlowiec, technik agrobiznesu, technik ekonomista, technik logistyk, technik informatyk, technik budownictwa). Na stanowiskach biurowych jest zatrudnionych 101 pracowników (9,4%) i na stanowiskach robotniczych 972 osoby (90,6%). Łączna suma wynosi 1073 pracowników. W ostatnim roku zatrudnienie w tych przedsiębiorstwach zwiększyło się o 108 osób. Do końca tego roku w mieście Rogoźno zatrudnienie może się zwiększyć w zawodach: Pracownik fizyczny, Spawacz ślusarz, Szwaczka, Sprzedawca, Robotnik budowlany, Sekretarka.

Wykres nr 1 Przedsiębiorstwa uczestniczące w badaniach według branży. Źródło: opracowanie własne.

Zapotrzebowanie zgłaszane przez pracodawców w urzędzie pracy dotyczy pracowników w zawodach: Sprzątaczka, Mechanik, Pracownik budowlany, Pracownik ogólno – budowlany, Monter izolacji dociepleniowych, Spawacz, Pracownik fizyczny do ocieplania budynków, Murarz, Pracownik produkcji do wyrobu zniczy, Rzeźnik ubojowiec, Pracownik ochrony, Elektryk – konserwator, Mechanik pojazdów samochodowych – elektromechanik, Konstruktor mebli gastronomicznych, Tynkarz maszynowy, Polernik, Informatyk,

Pracownik fizyczny budowlany, Pracownik produkcji, Operator maszyn i urządzeń, Trakowy, Pracownik produkcji – operator maszyn CNC, Pracownik produkcji – obsługa wózka widłowego, Kierowca kat. B, Pracownik produkcyjny w piekarni, Technolog planowania produkcji, Nauczyciel przedmiotów budowlanych, Nauczyciel przedmiotów logistycznych, Operator prasy krawędziowej, Administrator, Kierowca kat. CE – mechanik, Kierownik produkcji – brygadzista, Tynkarz, Pracownik do spraw utrzymania ruchu.

3. Sposoby poszukiwania pracowników przez pracodawców w gminie Rogoźno. Najczęstszym sposobem jest poszukiwanie pracowników za pośrednictwem biura pracy (28%), osobiście (24%) i poprzez znajomych (18%). Kolejnym sposobem jest poszukiwanie za pomocą ogłoszeń w prasie (14%) oraz ogłoszeń w Internecie (9%). Innym sposobem jest wybór ofert osób, które same się zgłosiły w celu podjęcia pracy (7%).

Wykres nr 2 Sposoby poszukiwania pracowników przez pracodawców. Źródło: opracowanie własne.

4. Wymagania stawiane pracownikom przez pracodawców. Najważniejsze to: Doświadczenie zawodowe, Dodatkowe kwalifikacje. Najmniej ważne to: Znajomość języków obcych, Obsługa komputera. Według pracodawców najważniejszą cechą pracowników jest: Fachowość, Pracowitość, Najmniej ważną cechą jest: Kreatywność, Wygląd zewnętrzny.

5. Rynek edukacji w Rogoźnie. Ankietę przeprowadziliśmy w 3 szkołach: ZS Agrobiznesu, ZS im. Hipolita Cegielskiego, Liceum Ogólnokształcące. W ankiecie brało udział 30 uczniów w wieku 18 – 19 lat. Głównymi motywami wybory tych szkół były: Uzdolnienia/zainteresowania zgodne z ofertą szkoły, Interesująca oferta kierunkowa, Względna łatwość dostania się do tej szkoły.

6. Stopień zadowolenia z realizacji procesu dydaktycznego i warunków kształcenia w wybranej szkole. Ankietowani uczniowie są najbardziej zadowoleni z: Przydatności treści programowych przedmiotów zawodowych, Zapewnienie skorzystania z praktyk przyuczających do zawodu (w technikach), Przydatność treści programowych przedmiotów ogólnych, Najmniej zadowoleni są z: Jakości bazy dydaktycznej i sal lekcyjnych i sportowych, Możliwość rozwijania swoich zainteresowań w różnego rodzaju kołach.

7. Nabyte kompetencje po ukończeniu szkoły przez uczniów. Najważniejsze uzyskane umiejętności przez uczniów w szkole to: Znajomość języków obcych, Specjalistyczne umiejętności zawodowe, Umiejętność negocjacji, Samodzielność pracy, Szeroka wiedza ogólna. W mniejszym stopniu nabyte są umiejętności w zakresie: Pracy w warunkach stresu Krytycznego myślenia, Przewodzenia w grupie.

8. Plany uczniów po ukończeniu szkoły. Większość uczniów po ukończeniu wybranej szkoły średniej zamierza: Podjąć naukę na studiach stacjonarnych państwowych, Podjąć naukę na studiach niestacjonarnych, Wyjechać za granicę, Pracować na umowę o pracę. Najmniej uczniów zamierza: Pracować na własny rachunek,

9. Najczęściej podejmowane kierunki studiów. W dużej mierze uczniowie wybierają studia związane z ukończeniem szkoły średniej o wybranym kierunku, są to m.in. Architektura krajobrazu, Informatyka, Polonistyka, Prawo, Stosunki międzynarodowe, Medycyna, Ekonomia, Weterynaria, Germanistyka, Zoologia, Socjologia.

10. Zakres przydatnych umiejętności. Najbardziej uczniom przydadzą się umiejętności z zakresu: Języka obcego, Przedmiotów zawodowych, Informatyki, Doradztwa zawodowego. 68% ankietowanych uczniów ocenia dokonany przed laty swój wybór szkoły jako trafny, 21% nie ma na ten temat zdania a 11% swój wybór uważa za błędny.

11. Oczekiwania pracodawców w oczach absolwentów. Zdaniem uczniów największe znaczenie w sytuacji poszukiwania pracy mają: Posiadane wykształcenie (dyplom, świadectwo ukończenia szkoły) – 60,0% Doświadczenie zawodowe (staż pracy w danym zawodzie) – 42,5% Kontakty i znajomości – 38,2% Najmniejsze znaczenie respondenci przypisali: Osobowości, prezencji – 6,5% Renomie ukończonej szkoły – 4,5% Umiejętności obsługi specjalistycznych programów komputerowych – 2%

Wykres nr 3 Oczekiwania pracodawców w oczach absolwentów. Źródło: opracowanie własne.

KONIEC Dziękujemy za poświęcony nam czas.