Literatura rabiniczna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Skąd wiemy, że Jezus istniał? Jakie mamy na to dowody?
Advertisements

JUDAIZM.
EGZAMIN POTWIERDZAJĄCY KWALIFIKACJE ZAWODOWE
Najważniejsze momenty z życia astronoma
Support.ebsco.com EBSCOhost Wyszukiwanie podstawowe dla Bibliotek akademickich Szkolenie.
Biblia księgą Boga i ludzi
PODSTAWOWE ŹRÓDŁA INFORMACJI W BIBLIOTECE SZKOLNEJ
WARSZTAT INFORMACYJNY BIBLIOTEKI
Praca metodą projektu edukacyjnego
T: Pismo czy Pisma Święte? - nazwy i podział Biblii.
Pismo Święte podstawowym źródłem treści w programach nauczania religii Kościoła Zielonoświątkowego w RP.
Opracował Wiesław Rychlicki na podstawie:
Uniwersytety Trzeciego Wieku
OKREŚLENIA PISMA ŚWIĘTEGO
Warsztaty tematyczne dla grupy religioznawców, realizującej projekt edukacyjny Śladami Żydów na Górnym Śląsku.- IX 2007 Katowice W ramach XIV Europejskich.
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
Świadectwo o różańcu Krzysiek Chajkowski.
Janusz Korczak- człowiek ze złotym sercem
Złoty Wiek Polski Karina Kąsek.
Katalogi biblioteczne informacją o zbiorach
Punkt Informacyjny EUROPE DIRECT - Warszawa Działalność Punktu Informacyjnego EUROPE DIRECT – Warszawa Karolina Iwińska Konsultantka Punktu.
1.
Xvii sesja sejmu dzieci i młodzieży
Najważniejsze święta żydowskie
Maria Skłodowska Curie – dwukrotna zdobywczyni Nagrody Nobla
Wybrane zagadnienia relacyjnych baz danych
Weekend Majowy 2013.
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
Pielgrzymka do ziemi świętej
Jan Walery Królikowski (ur. 4 kwietnia 1820 w Warszawie, zm. 11 września 1886 w Warszawie) – polski aktor i reżyser.
Historia Administracji Ćwiczenia I.
Konstytucja 3 Maja w literaturze Miejskiej Biblioteki Publicznej
© GfK 2014 | GfK Health | Leki homeopatzcyne widziane okiem lekarzy 1 LEKI HOMEOPATYCZNE WIDZIANE OKIEM LEKARZY Czerwiec 2014.
Termin sprawdzianu: 1 kwietnia 2015 r. (środa), godz
Quo Vadis opis bohaterów fikcyjnych i historycznych
Święty Marek Ewangelista
 1. Ustawa z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz.U. Nr 29, poz. 154 ze zm.) uznała kompetencję.
Rosz ha-Szana Jom Kippur
Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Lekcjonarz – księga liturgiczna zawierająca teksty biblijne przeznaczone do liturgii słowa we Mszy Świętej. Lekcjonarz w: Encyklopedia katolicka.
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Adam Mickiewicz i Johann Wolfgang Goethe – wielcy romantycy
„BIBLOTEKA SZKOLNA JAKO SKARBNICA WIEDZY”. Ankieta została przeprowadzona w ramach projektu „Zostać przedsiębiorczym” w dniach od 13 do 17 kwietnia 2015.
Synagoga w Tykocinie.
Święto Szawuot.
Pismo Święte Zagadnienia wstępne
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
PRAWA dziecka.
Bieżąca Bibliografia historii polskiej – nowe wyzwania Anna Gruca Instytut Historii PAN.
Św. Stanisław Kostka Patron polskiej młodzieży. Menu Biografia Św. Stanisława Kostki. Biografia Św. Stanisława Kostki. Biografia Św. Stanisława Kostki.
Praca metodą projektu edukacyjnego
JUDAIZM.
Co to jest Biblia?.
Simchat Tora – święto radości Tory
1. 2 Bliski Wschód 3 Ropa naftowa zasoby na świecie 4.
Chłopcy z Placu Broni Sebastian.
Tworzenie prawa.
BAHAIZM.
Islam 1.
JUDAIZM Przewodnik po religii.
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
Wstęp do prawoznawstwa Administracja wykład 1
Judaizm 1.
Tworzenie prawa.
Warsztat informacyjny Biblioteki Szkolnej Zespołu Szkół w Gogołowej
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Biblijny Kościół Baptystyczny Podstawy doktrynalne
Historia Administracji SSA rok I
Tworzenie prawa.
Zapis prezentacji:

Literatura rabiniczna na przykładzie wybranych responsów rabinackich z kolekcji starych druków ŻIH. Magdalena Bendowska 1

Responsa W judaizmie responsa (łac. responsum – odpowiedź) stanowią specjalny dział literatury rabinicznej. Tworzą go zbiory pisemnie udzielanych odpowiedzi na pytania kierowane do rabinów cieszących wielkim autorytetem religijnym. Po hebrajsku nazywane są szeelot u-tszuwot, czyli pytania i odpowiedzi. Gminy lub indywidualne osoby wysyłały zapytania dotyczące konkretnych przypadków z zakresu prawa religijnego do uczonych cieszących się sławą i szacunkiem. Fakt kierowania takich pytań uważano za miarę autorytetu i rangi uczonego. Rozstrzygnięcia zagadnień zawarte w odpowiedziach rabinów miały moc normatywną, dlatego też studiowanie responsów stanowiło część edukacji prawniczej. Każde rozstrzygnięcie można było wykorzystać na zasadzie precedensu. W ciągu wieków zmieniał się zakres i styl responsów. Z czasem zaczęły obejmować wszelkie aspekty religijnego życia żydów i stały się ważnym źródłem historycznym. Miały też różną długość, od pojedynczych zdań do formy całych traktatów.

Szlomo ben Jechiel Luria (1510-1573) Szeelot u-tszuwot. RESPONSA Szlomo ben Jechiel Luria (1510-1573) Szeelot u-tszuwot. Fürth : Chajim ben Cwi Hirsz, 1768. 1-sze wyd. responsów Szlomo Lurii wydrukowane w Lublinie w 1574 było jednocześnie pierwszym zbiorem responsów wydanym w Rzeczypospolitej i pierwszym autorstwa polskiego rabina. Pośrodku karty tytułowej sygnet drukarski Chajima ben Cwi Hirsza, który w latach 1737-1774 wydał 80 książek. 3

Karta zawierająca aprobatę rabinacką (haskamę) rabina Josefa ben Menachema Steinharta, udzieloną 13 tiszri [5]527 = 16 wrzesień 1766 Responsa zawarte w tym zbiorze dotyczą między innymi: sposobu obchodzenia świąt i szabatu, genealogii rabinicznej (nr 29), ale również bardzo szczegółowych kwestii: czy niewiasta, której ojciec nie jest znany, może poślubić kapłana (nr 17); która uroczystość ma pierwszeństwo, jeśli obie wypadną tego samego dnia: obrzezanie czy pogrzeb rodzica (nr 70); czy można jeść z niezakrytą głową (nr 72); jak postępować ma kobieta z mężem opojem i hazardzistą (nr 69). . 4

Frankfurt nad Menem : Johann Wust, 1697. 1-sze wydanie Joel ben Szmuel Sirkes, Szeelot u-tszuwot, Frankfurt nad Menem : Johann Wust, 1697. 1-sze wydanie Oficyna chrześcijanina Johanna Wusta działała w latach1690-1706, drukując wiele książek na użytek gminy żydowskiej. Responsa Sirkesa początkowo ukazały się z inną kartą tytułową, którą rabini uznali za nieodpowiednią. Wydrukowano więc drugą kartę przedstawiającą dwa cherubiny podtrzymujące wieniec z kwiatów otaczający tekst.

Karta zawierająca aprobaty rabinackie dla responsów Joela Sirkesa, podpisane przez: [Israela] Josefa Szmuela ben Cwi Hirsza z Krakowa, 11 tamuz 456 = 11 lipca 1696. Jaakowa Sasportasa – głównego rabina gminy sefardyjskiej w Amsterdamie, rosz chodesz tewet 457 = 25 grudzień 1696. Szeelot u-tszuwot Sirkesa dostarczają wiele informacji dotyczących społecznych i ekonomicznych aspektów życia żydów w Rzeczypospolitej oraz relacji polsko-żydowskich. Autor zajmował się m. in. przypadkami apostazji – odstępstwa od judaizmu, oskarżając konwertytów o motywy materialistyczne.

Portret rabina Jaakowa Sasportasa, który udzielił haskamy dla responsów Szmuela Sirkesa.

Przykłady drzeworytów ze zbioru responsów Joela Sirkesa. Kolofon: Ukończono na chwałę Boga stwórcy świata 4-tego dnia przed sederem [czyli świętem Pesach] … 457 wg skróconej rachuby [1697 rok]

Cwi Hirsz ben Jaakow Aszkenazi, zwany Chacham Cwi, Szeelot u-tszuwot. Amsterdam, Szlomo Proops, 1712. 1-sze wydanie. W tym czasie autor był głównym rabinem gminy aszkenazyjskiej W Amsterdamie. Syn Chachama Cwi, Jaakow Emden, zamieścił w swoich pismach odpowiedź ojca z 1698 roku na zapytanie krakowskiego rabina Saula ben Heszela, której nie opublikowano w tym zbiorze responsów. Pytanie dotyczyło rozwijającego się bujnie w Rzeczypospolitej ruchu chasydzkiego, który Cwi uznał za heretycki i zalecił polskim rabinom, aby stanowczo się z nim rozprawili.

Kolofon na ostatniej karcie responsów Cwi Hirsza Aszkenaziego: Koniec Koniec Koniec [wytłoczone] przez zecera wiernie uprawiającego święte rzemiosło Jaakowa ben Mosze Segala bł. pamięci ze świętej gminy w mieście Hamburgu