NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

ZABURZENIA UWAGI A dyskalkulia
JAK CZYTAĆ OPINIE Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
Dysleksja Hanna Mazela.
Specyficzne trudności w uczeniu się
Opracowała mgr Maria Różańska
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
WCZESNE ROZPOZNAWANIE ZABURZEŃ O CHARAKTERZE DYSLEKTYCZNYM
Materiały przygotowane na zebranie rodzicielskie na temat:
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
DYSLEKSJA ROZWOJOWA Co to jest dysleksja rozwojowa Przyczyny
Dziecko dyslektyczne w szkole.
Jak pracować z uczniem z dysleksją rozwojową
Wprowadzenie teoretyczne Podstawowe informacje
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
RYZYKO DYSLEKSJI, Dysgrafii I Dysortografii
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Co to jest dysleksja?.
Posiedzenie Rady Pedagogicznej Szkoła Podstawowa nr 130 w Łodzi
Objawy DYSLEKSJI.
INTERPRETACJA OPINII PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
ROZWÓJ RUCHOWY PRZEDSZKOLAKA
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Szkolenie Rady Pedagogicznej ZSM 2006/2007
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Wpływ zaburzeń mowy na naukę szkolną Opracowała: Karolina Dubieniecka
Analizator wzrokowy to:
Problem znany czy nieznany? Małgorzata Makara
6-LATEK W SZKOLE.
Dysleksja.
Opracowała: Monika Haligowska
JAK ROZUMIEĆ OPINIĘ Z PORADNI PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNEJ
Opracowała: Bożena Bełkot
Praca terapeutyczna z dzieckiem w przedszkolu i uczniem w kl. I-III
SPECYFICZNE TRUDNOŚCI W UCZENIU SIĘ MATEMATYKI DYSKALKULIA
ZABURZENIA W ROZWOJU PERCEPCYJNO-MOTORYCZNYM.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
z dziećmi dyslektycznymi
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dysleksja Learning Disorder.
Dysleksja i trudności szkolne
Trening metodą Warnkego
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
DEFINICJA POJĘCIA DYSLEKSJI
POTENCJAŁ DZIECKA SZEŚCIOLETNIEGO
PROBLEMY SZKOLNE DZIECI Z ZABURZENIAMI MOWY.  Zaburzenia mowy przyciągają uwagę otoczenia. Dlatego dziecko, które ma problemy z wymową jest bardzo szybko.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
Nauka czytania metodą fonetyczno –literowa - barwną B. Rocławskiego
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
Model edukacyjny Wyzwania w pracy z dziećmi mającymi trudności w czytaniu autor: Anna Kilian Projekt: Praktyka czyni mistrza Śląska Wyższa Szkoła Zarządzania.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
 Specyficzne trudności w uczeniu się czytania i pisania; jej symptomy występują na każdym etapie rozwojowym, a trudności nie pojawiają się nagle tylko.
Wszyscy pewnie znają bajkę Andersena o brzydkim kaczątku, ale nie każdy wie, że jej autor był dyslektykiem. Jako uczeń miał kłopoty z ortografią, mylił.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Co to jest dysleksja?.
Zapis prezentacji:

NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA ROZPOZNAJ UCZNIA Z DYSLEKSJĄ W SZKOLE

NIEZBĘDNIK NAUCZYCIELA ROZPOZNAJ UCZNIA Z DYSLEKSJĄ W SZKOLE Szkoła Podstawowa w Janikowie Sporządziły: Krystyna Wesołowska Katarzyna Zielińska

Dysleksja rozwojowa Są to specyficzne trudności w czytaniu i pisaniu u dzieci o prawidłowym rozwoju umysłowym. Spowodowane są one zaburzeniami niektórych funkcji poznawczych i motorycznych i ich integracji, uwarunkowanymi nieprawidłowym funkcjonowaniem układu nerwowego.

Symptomy ryzyka dysleksji Są prawdopodobne u osób: obciążonych genetycznie (dysleksja występuje w rodzinie), pochodzących z nieprawidłowego przebiegu ciąży i porodu, u których można zaobserwować dysharmonie w rozwoju psychomotorycznym (występują symptomy ryzyka dysleksji). symptomy ryzyka dysleksji można dostrzec w kolejnych etapach rozwoju dziecka. Oczywiście do rozpoznania zagrożenia dysleksją nie wystarczy stwierdzenie pojedynczego objawu. Im więcej symptomów ryzyka dysleksji zauważamy, tym jest ono bardziej prawdopodobne.

Objawy dysleksji w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym Objawy dysleksji w wieku 3 – 5 lat Objawy dysleksji w klasie 0 Objawy dysleksji w klasach I – III Objawy dysleksji w klasach IV – VI Trudności w nauce poszczególnych przedmiotów

Objawy dysleksji w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym dzieci z grupy ryzyka dysleksji wykazują opóźnienie w rozwoju mowy i rozwoju ruchowym. nie raczkują lub mało raczkują, gorzej utrzymują równowagę w postawie siedzącej i stojącej. później niż u rówieśników pojawiają się u nich takie osiągnięcia rozwojowe jak wypowiadanie pierwszych słów, zdań prostych i złożonych. późno zaczynają chodzić, biegać. są mało zręczne manualnie, nieporadne w samoobsłudze np. myciu rąk, ubieraniu się, jedzeniu łyżką. nie próbują same rysować.

Objawy dysleksji w wieku 3 – 5 lat mała sprawność ruchowa w zakresie całego ciała: dziecko słabo biega, ma trudności z utrzymaniem równowagi, niezdarne w ruchach, źle funkcjonuje w zabawach ruchowych, z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym. mała sprawność ruchowa rąk: trudności i niechęć do samoobsługi np. zapinania guzików, sznurowania butów, zabaw manipulacyjnych takich jak nawlekanie korali; źle trzyma ołówek, rysując - za mocno lub za słabo go naciska. słaba koordynacja wzrokowo-ruchowa: budowanie z klocków sprawia mu trudność, rysuje niechętnie i prymitywnie. Nie umie narysować koła jako 3-latek, kwadratu i krzyża - jako 4-latek, trójkąta - jako 5-latek.

opóźniony rozwój lateralizacji: używa na zmianę raz jednej raz drugiej ręki. nieporadność w rysowaniu (rysunki bogate treściowo lecz prymitywne w formie), trudności w składaniu obrazków pociętych na części, puzzli, wykonywaniu układanek. opóźniony rozwój mowy, nieprawidłowa artykulacja wielu głosek, trudności z wypowiadaniem złożonych wyrazów, budowaniem wypowiedzi, z zapamiętywaniem nazw,zniekształcanie nazw przez używanie niewłaściwych przedrostków.

Objawy dysleksji w klasie 0 obniżona sprawność ruchowa: uczeń słabo biega, skacze, ma trudności z uczeniem się jazdy na nartach, rzucaniem i chwytaniem piłki. trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w zakresie samoobsługi np. z zawiązywaniem sznurowadeł na kokardkę, używaniem widelca, nożyczek. opóźnienie rozwoju lateralizacji: mimo prób ustalenia ręki dominującej, nadal jest oburęczne. opóźnienie orientacji w schemacie ciała i przestrzeni: ma trudności ze wskazywaniem na sobie części ciała, określając je terminami: prawe - lewe (np. prawa i lewa ręka, noga, ucho). Nie umie określić kierunku na prawo i na lewo od siebie (np. droga na prawo, drzwi)

trudności z rysowaniem rombu (w wieku 6-7 lat), odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych, rysowaniem szlaczków. trudności z wyróżnianiem elementów z całości, a także z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania konstrukcji z klocków lego, układania mozaiki - według wzoru, trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki, z odróżnianiem kształtów podobnych (np. figur geometrycznych, liter m-n, 1-t-) lub identycznych lecz inaczej położonych w przestrzeni (np. liter p-g-b-d-). trudności z poprawnym używaniem wyrażeń przyimkowych, wyrażających stosunki przestrzenne nad - pod, za - przed, wewnątrz - na zewnątrz. wadliwa wymowa "przekręcanie" trudnych wyrazów (przestawianie głosek i sylab, asymilacje głosek np. sosa lub szosza), błędy gramatyczne.

trudności z zapamiętywaniem wiersza, piosenki, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie: trudność z zapamiętywaniem nazw, mylenie nazw zbliżonych fonetycznie; trudność z zapamiętywaniem materiału uszeregowanego w serie i sekwencje, takiego jak nazwy dni tygodnia, pór roku, kolejnych posiłków i szeregi cyfrowe. trudności w różnicowaniu głosek podobnych (np. z-s, b-p, k-g trudności z wydzielaniem sylab i głosek ze słów, ich syntetyzowaniem oraz manipulowaniem ze strukturą fonologiczną słów (np. odszukaj słowa ukryte w nazwie "lewkonia", wymyśl rym do słowa "kotek", o czym myślę: Baba ... aga). trudności w orientacji w czasie np. określaniu pory roku, dnia, godziny na zegarze.

pierwsze próby pisania - częste pisanie liter i cyfr zwierciadlane oraz odwzorowywanie wyrazów, zapisując je od strony prawej do lewej. Trudności w orientacji w czasie np. określaniu pory roku, dnia, godziny na zegarze. trudności w nauce czytania (np. czyta bardzo wolno; najczęściej głoskuje i nie zawsze dokonuje poprawnej, wtórnej syntezy, przekręca wyrazy, nie rozumie przeczytanego tekstu).

Objawy dysleksji w klasach I - III Motoryka duża Motoryka mała Koordynacja wzrokowo – ruchowa Funkcje wzrokowo – przestrzenne Funkcje słuchowo – językowe Pamięć fonologiczna, sekwencyjna Lateralizacja Orientacja przestrzenna Czytanie Pisanie

Motoryka duża - mała sprawność ruchowa całego ciała: uczeń słabo biega, skacze ma trudności z nauczeniem się jeździć na dwukołowym rowerze, wrotkach, łyżwach, nartach niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach wychowania fizycznego; ma trudności z wykonaniem ćwiczeń równoważnych, jak chodzenie po linii, stanie na jednej nodze i/lub wymagających sekwencji ruchowych np. układów gimnastycznych i tanecznych.

Motoryka mała - obniżona sprawność ruchowa rąk: nie opanowane w pełni czynności samoobsługowe związane z ubieraniem się, myciem i jedzeniem, zapinaniem małych guzików, wiązaniem sznurowadła na kokardkę, używaniem noża i widelca/ dziecko ma małą sprawność manualną – trudności z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w czasie zajęć szkolnych /np. używanie nożyczek/

W zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej uczeń: ma trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem, brzydko i niechętnie rysuje, pisze, nie mieści się z pismem w liniaturze, zagina „ośle uszy”, nieprawidłowo trzyma ołówek, długopis w palcach, zbyt mocno go przyciska /ręka się męczy/, ma trudności z rysowaniem szlaczków w liniaturze zeszytu, odtwarzaniem złożonych figur geometrycznych, np. z rysowaniem rombu / w wieku 6 – 7 lat/

W zakresie funkcji wzrokowo – przestrzennych, uczeń: wykazuje trudności z wyróżnianiem elementów z całości i/lub z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas budowania według wzoru konstrukcji z klocków, układania mozaiki, ma trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki’ z trudem odróżnia podobne kształty /np. litery m-n, l – t – ł/ z trudem odróżnia identyczne kształty, inaczej położone w przestrzeni /np. litery p – g – b – d/ myli wyrazy: od i do.

W zakresie funkcji słuchowo – językowych, uczeń: ma wadliwą wymowę, przekręca złożone wyrazy /przestawia sylaby i głoski/ używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym; ma trudności z poprawnym stosowaniem wyrażeń przyimkowych: nad – pod, za – przed, wewnątrz, na zewnątrz/ wykazuje trudności w różnicowaniu podobnych głosek /np: s – z, p – b, g – k/ ma trudności z dokonywaniem operacji analizy, syntezy, dodawania, opuszczania, zastępowania, przestawiania głosek, sylab.

W zakresie pamięci fonologicznej, sekwencyjnej, uczeń: z trudem zapamiętuje sekwencje nazw np: dni tygodnia, pory roku, nazwy kolejnych posiłków, sekwencje czasowe: wczoraj – dziś – jutro i sekwencje cyfr: szeregów 4 – cyfrowych, ma trudności z zapamiętywaniem wierszy, piosenek, więcej niż jednego polecenia w tym samym czasie, wykazuje trudności z szybkim wymienieniem serii nazw, na przykład „wszystkich owoców, jakie znasz”, powtarzaniem szeregu słów, ma wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków, ma trudności z nazywaniem i zapamiętywaniem kolejności liter w alfabecie, oraz tabliczki mnożenia.

W zakresie lateralizacji: u ucznia utrzymuje się oburęczność lub słaba przewaga jednej z rąk.

W zakresie orientacji w schemacie ciała, czasie i przestrzeni, uczeń: ma trudności z odróżnieniem prawej i lewej ręki, strony, określenia położenia przedmiotów względem siebie; wykazuje trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie / na prawo, na lewo od siebie/, zdarza się, że pisze litery i cyfry zwierciadlane i/lub zapisuje wyrazy od prawej do lewej strony, ma trudności z określaniem pory roku, dnia, czasu na zegarze.

W zakresie czytania, występują nasilone trudności w jednej z form: mało błędów, lecz wolne tempo czytania, prymitywna technika czytania /głoskowanie lub sylabizowanie z wtórną syntezą słowa/, słabe rozumienie tekstu, bardzo szybkie tempo czytania, lecz z wieloma błędami, domyślanie się tekstu na podstawie kontekstu, często niewłaściwe i słabe rozumienie przeczytanego tekstu, niewłaściwe tempo czytania, nieodpowiednia do poziomu edukacji technika czytania.

W zakresie pisania: trudności z zapamiętaniem kształtu rzadziej występujących liter, o skomplikowanej strukturze (F, H, Ł, G): mylenie liter podobnych pod względem kształtu: np. l - t - l, m-n; mylenie liter identycznych, lecz inaczej położonych w przestrzeni; p - b - d - g; popełnianie błędów podczas przepisywania tekstów; mylenie liter odpowiadających głoskom podobnym fonetycznie (np. głoski z-s, w-f, d-t, k-g), trudności z zapisywaniem zmiękczeń, mylenie głosek i-j, głosek nosowych ą-om, ę-en, nagminne opuszczanie, dodawanie, przestawianie, podwajanie liter i sylab; pisanie wyrazów bezsensownych; bardzo nasilone trudności podczas pisania ze słuchu (dyktanda); popełnianie błędów ortograficznych pomimo znajomości reguł ortografii.

Objawy dysleksji w klasach IV - VI Motoryka duża Motoryka mała Koordynacja wzrokowo – ruchowa Funkcje wzrokowo – przestrzenne Funkcje słuchowo – językowe Pamięć fonologiczna, sekwencyjna Lateralizacja Orientacja przestrzenna Czytanie Pisanie

Motoryka duża - mała sprawność ruchowa całego ciała: uczeń słabo biega, skacze ma trudności z nauczeniem się jeździć na wrotkach, łyżwach, nartach niechętnie uczestniczy w zabawach ruchowych i lekcjach wychowania fizycznego; ma trudności z wykonaniem ćwiczeń równoważnych, jak chodzenie po linii, stanie na jednej nodze ma trudności z wykonywaniem ćwiczeń wymagających uczenia się sekwencji ruchowych, np. układów gimnastycznych

Motoryka mała - obniżona sprawność ruchowa rąk: uczeń ma małą sprawność manualną – przejawia się to trudnościami z wykonywaniem precyzyjnych ruchów w czasie zajęć szkolnych /podczas wykonywania prac technicznych, sklejania modeli, brył na geometrii lub rysowania schematów/.

W zakresie koordynacji wzrokowo – ruchowej uczeń: ma trudności z rzucaniem do celu i chwytaniem, brzydko i niechętnie rysuje, pisze mało czytelnie, nieprawidłowo trzyma długopis w palcach, zbyt słabo lub zbyt mocno go ściska oraz naciska na papier podczas pisania /ręka się męczy/,

W zakresie funkcji wzrokowo – przestrzennych uczeń: ma trudności z wyróżnianiem elementów z całości i/lub z ich syntetyzowaniem w całość, np. podczas składania puzzli, ma trudności z wyodrębnianiem szczegółów różniących dwa obrazki,

W zakresie funkcji słuchowo – językowych, uczeń: przekręca złożone wyrazy /np. dżentelmen/ lub pary wyrazów / są to tzw. spooneryzmy: padna łogoda/, używa sformułowań niepoprawnych pod względem gramatycznym; ma trudności z poprawnym stosowaniem wyrażeń przyimkowych: nad – pod, za – przed, wewnątrz, na zewnątrz/ wykazuje trudności w różnicowaniu podobnych głosek /np: s – z, p – b, g – k/,myli wyrazy zbliżone fonetycznie, ma trudności z dokonywaniem operacji analizy, syntezy, dodawania, opuszczania, zastępowania, przestawiania

W zakresie pamięci fonologicznej, sekwencyjnej, uczeń: z trudem zapamiętuje sekwencje nazw np: miesięcy, sekwencji czasowej: wczoraj – dziś – jutro, ma trudności z zapamiętaniem wiersza, złożonego polecenia, wykazuje trudności z szybkim wymienieniem serii nazw, na przykład „wszystkich owoców, jakie zna”, z powtarzaniem szeregu słów, z trudnością zapamiętuje kolejność liter w alfabecie, ma problemy z zapamiętaniem trudniejszych nazw, terminów, wykazuje wolne tempo nazywania szeregu prostych obrazków, liter, cyfr, ma trudności z liczeniem w pamięci prostych zadań, korzystaniem z tabliczki mnożenia

W zakresie lateralizacji: uczeń ma nieustaloną lateralizację czynności ruchowych /obuoczność, utrzymująca się oburęczność z niewielką przewagą jednej ręki/.

W zakresie orientacji w schemacie ciała, czasie i przestrzeni, uczeń: ma trudności ze wskazaniem na sobie części ciała, określaniem ich terminami: prawe – lewe, np. odróżnieniem prawej i lewej ręki, strony ciała, wykazuje trudności z określeniem położenia przedmiotów względem siebie / na prawo, na lewo od siebie, np. droga na prawo, drzwi na lewo/, ma trudności z zapamiętaniem terminów i dat z życia codziennego: na lekcji historii ma problemy z chronologią zdarzeń, datowaniem wydarzeń historycznych,

W zakresie czytania, występują nasilone trudności w jednej z form: mało błędów, lecz wolne tempo czytania, prymitywna technika czytania / sylabizowanie trudnych wyrazów/, słabe rozumienie tekstu bardzo szybkie tempo czytania, lecz z wieloma błędami, domyślanie się tekstu na podstawie kontekstu, często niewłaściwe i słabe rozumienie przeczytanego tekstu, słabe rozumienie tekstu i niechęć do czytania, zbyt wolne lub zbyt szybkie tempo czytania, słaba technika czytania / utrzymuje się sylabizowanie trudnych wyrazów /

W zakresie pisania: nieprawidłowa pisownia, dominują błędy ortograficzne, pomimo znajomości zasad poprawnej pisowni, niepoprawna pisownia związana z opóźnieniem rozwoju funkcji wzrokowo – przestrzennych , co przejawia się podobnie jak wcześniej w kl. I – III, niepoprawna pisownia związana z opóźnieniem funkcji słuchowo – językowych, co przejawia się podobnie jak wcześniej w klasach I – III. trudności z opanowaniem poziomu graficznego pisma związane z opóźnieniem rozwoju ruchowego i koordynacji wzrokowo – ruchowej co przejawia się przede wszystkim jako nieczytelne lub słabo czytelne pismo

Trudności w nauce poszczególnych przedmiotów Uczniowie z zaburzeniami percepcji wzrokowej, przestrzennej i pamięci wzrokowej mają problemy w nauce następujących przedmiotów: PRZYRODA, elementy geografii - zła orientacja na mapie, w stronach świata. PRZYRODA, elementy chemii – zapisywanie łańcuchów reakcji chemicznych, MATEMATYKA - / arytmetyka: odczytywanie liczb od prawej do lewej strony, mylenie znaków nierówności, trudności z przestrzenną organizację zapisu działań „w słupkach”, trudności z operowaniem długimi liczbami, z wieloma zerami lub miejscami po przecinku; geometria: rysunek uproszczony, schematyczny, MUZYKA – czytanie i zapis nut,

Uczniowie z zaburzeniami percepcji słuchowej dźwięków mowy, funkcji językowych i pamięci słuchowej mają problemy w nauce następujących przedmiotów: JĘZYKI OBCE – zapamiętywanie słówek, odróżnianie podobnych wyrazów, prawidłowa wymowa, PRZYRODA, elementy biologii – opanowanie terminologii, HISTORIA I SPOŁECZEŃSTWO – zapamiętywanie nazwisk, nazw, dat, orientacja w czasie – chronologia, MATEMATYKA – arytmetyka: zapamiętywanie szeregów cyfr, szczególnie wspak, utrwalenie tabliczki mnożenia oraz liczenie w pamięci,

Uczniowie z zaburzeniami sprawności motorycznej mają problemy w nauce następujących przedmiotów: WYCHOWANIE FIZYCZNE – niektóre ćwiczenia, np. równoważne, układy gimnastyczne, szybkie bieganie, rzuty do celu piłką, celne odbijanie piłki, SZTUKA, MATEMATYKA – geometria, PRZYRODA elementy biologii, geografii – rysowanie.