Stan edukacji leśnej w polskich szkołach

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Edukacja dla bezpieczeństwa w świetle reformy Systemu Oświaty w Polsce
Reforma programowa w oświacie.
W Y C H O W A N I E D O Z D R O W I A P S YC H I C Z N E G O
LASY.
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Program wychowawczy szkoły
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA O CHARAKTERZE PROGRAMOWYM
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Autor: inż. Michał Kruk Promotor: dr inż. Teresa Dzikowska
Człowiek zmienia środowisko swojego życia.
Warsztaty ekologiczne Białowieża 2009
Nasz priorytet – to ochrona środowiska …..Człowieku! Obudź się! Czy musisz być głuchy na Ziemi wołanie? Ważne problemy masz do rozwiązania. Pamiętaj trując.
Autor: Jacek Kukawski III a
Ustawa o ochronie przyrody z 16 kwietnia 2004
Kliknij, aby edytować styl Projekt Lasy dla zrównoważonego rozwoju dofinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Rodzinna wycieczka w okoliczne lasy
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Oś Leader Krzysztof Kwatera Renata Bukowska LM Consulting, Krzysztof Kwatera.
KSZTAŁCENIE I DOSKONALENIE NAUCZYCIELI W ZAKRESIE EDUKACJI LEŚNEJ
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
Polityka przestrzenna Wielkopolski w zakresie zwartości zabudowy
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Przyjazne formy turystyki
Idea i założenia Roku Jezior na Pomorzu Kazimierz Sumisławski
ŚWIATOWY DZIEŃ ZIEMI 2011 pod hasłem „Las całkiem blisko nas".
„Dane szkoły” Gimnazjum im. Tadeusza Sygietyńskiego w Bukowcu Opoczyńskim; Adres: Bukowiec Opoczyński 74, Opoczno; Imię i nazwisko nauczyciela.
Formy ochrony krajobrazu i przyrody
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
w praktyce pedagogicznej
Degradacja środowiska a świadomość społeczna.
Społeczna Ochrona Przyrody
Wiedza matematyczno – przyrodnicza
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
System edukacji w Polsce
Malwina Król Uczennica klasy V Zespołu Szkół w Stowięcinie
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Kształcenie Blokowe Prezentacja na radę szkoleniową obejmująca tematykę kształcenia blokowego, wykonana w programie MS Power Point. Wykonał : mgr Roman.
Materiał edukacyjny wytworzony w ramach projektu „Scholaris - portal wiedzy dla nauczycieli” współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Kto jest przyjacielem lasu?
Wychowanie ekologiczne
 Park narodowy – forma ochrony przyrody występująca w większości państw świata; obszar powołany przez władzę szczebla krajowego celem ochrony występującej.
Siły natury (zdjęcie wodospadu).
Eko badacze Projekt - Badacz wody.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Formularz podzielony jest na 8 części: 1.Identyfikacja obszaru; 2.Położenie obszaru; 3.Informacja przyrodnicza; 4.Opis.
Natura, kultura, nauka, przygoda... czyli o edukacji przyrodniczej w Muzeum Pałacu Króla Jana III w Wilanowie Dr inż. Julia Dobrzańska Dział Edukacji Muzealnej,
Bioróżnorodność ekosystemów
Zajęcia przyrodnicze w najbliższej okolicy i ekopracowni
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Ekologia wokół nas..
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Szkoła Podstawowa nr 2 w Plewiskach Nowoczesna szkoła, szkołą jutra. Szkoła jutra- szkołą obywatelskiego dialogu.
Co by było gdyby wody nie było ?. Woda jest źródłem życia wszystkich organizmów żywych. Ludzie i powierzchnia Ziemi mają jedną wspólną cechę – mianowicie.
Ochrona indywidualna, gatunkowa i obszarowa. Ochrona indywidualna Jest to najstarsza forma ochrony przyrody na świecie. Ochroną indywidualną obejmuje.
Klub Alternatywy Młodzieżowej
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Wiedza matematyczno – przyrodnicza
Dotyczy ekosystemów Jej poziom zależy od liczby ekosystemów na danym obszarze.
EKOSYSTEM – WSPÓŁZALEŻNOŚĆ ŚRODOWISKA I ORGANIZMÓW EWELINA POCZOPKA KLASA IVG.
Nauczyciel – teoria i/czy praktyka
Transgraniczny Rezerwat Biosfery „Roztocze”
Zapis prezentacji:

Stan edukacji leśnej w polskich szkołach dr Krzysztof Kafel radca ministra Ministerstwo Edukacji Narodowej Janów Lubelski 20 maja 2008

Podstawy prawne W znowelizowanej w 2003 r. ustawie o systemie oświaty wprowadzono zapis: system oświaty zapewnia w szczególności ... upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży wiedzy o zasadach zrównoważonego rozwoju oraz kształtowanie postaw sprzyjających jego wdrażaniu, w skali lokalnej, krajowej i globalnej.

Projekt podstawy programowej dla przedszkoli i szkół podstawowych Projekt podstawy programowej dla gimnazjów i szkół pogimnazjalnych Z dnia 8.04.2008 r.

Podstawa programowa Podstawa programowa kształcenia ogólnego jest głównym instrumentem regulującym programy kształcenia ogólnego realizowane w przedszkolach i szkołach, ocenianie wewnątrzszkolne oraz system oceniania zewnętrznego. Za zgodność programu przedszkola lub programu szkoły z zapisami podstawy programowej kształcenia ogólnego odpowiedzialni są odpowiednio dyrektor przedszkola i dyrektor szkoły.

Wychowanie przedszkolne Celem wychowania przedszkolnego jest: rozwijanie umiejętności potrzebnych dzieciom do poznawania i rozumienia swego otoczenia, do zaspokajania własnych potrzeb bez szkodzenia innym ludziom oraz środowisku przyrodniczemu budowanie dziecięcej wiedzy o świecie społecznym, przyrodniczym i technicznym

Wychowanie przedszkolne Wychowanie do poszanowania roślin i zwierząt. Dziecko kończące przedszkole i rozpoczynające naukę w szkole ma: znać rośliny i zwierzęta żyjące w różnych środowiskach przyrodniczych, np. pole, łąka, las, wiedzieć, jakie warunki są potrzebne do rozwoju zwierząt ( przestrzeń życiowa, bezpieczeństwo, pokarm itp.) i wzrostu roślin ( światło, temperatura, wilgotność), orientować się w zmianach zachodzących w życiu roślin i zwierząt w kolejnych porach roku i wiedzieć w jaki sposób człowiek może im pomóc i je chronić.

Edukacja wczesnoszkolna- klasy I-III Edukacja przyrodnicza Uczeń: opisuje życie wybranych ekosystemów: lasu, pola, łąki, ogrodu, parku, zbiorników wodnych rozpoznaje i nazywa niektóre zwierzęta i rośliny typowe dla regionów Polski i świata

Edukacja wczesnoszkolna- klasy I-III Uczeń kończący klasę pierwszą: zna zagrożenia dla środowiska przyrodniczego ze strony człowieka: wypalanie łąk i ściernisk, zatruwanie powietrza i wód, pożary lasów… szanuje rośliny, zachowuje ciszę w parku i w lesie, pomaga zwierzętom w przetrwaniu zimy i upalnego lata, itp…

Szkoła podstawowa – klasy IV-VI Krajobrazy świata. Uczeń: charakteryzuje krajobrazy świata, w szczególności: lasu równikowego wilgotnego, sawanny, pustyni gorącej, tundry, pustyni lodowej, rozpoznaje organizmy zwierzęce i roślinne typowe dla poznanych krajobrazów.

Gimnazjum Wybrane regiony świata. Relacje: kultura – przyroda – gospodarka Uczeń: rozumie konflikt interesów pomiędzy ekologicznymi skutkami wylesiania Amazonii a jej gospodarczym wykorzystaniem

Liceum - geografia Uczeń: wyjaśnia zróżnicowanie formacji roślinnych na Ziemi i piętrowość roślinna na Ziemi, uzasadnia konieczność racjonalnego gospodarowania zasobami leśnymi na świecie. charakteryzuje kierunki zmian w powierzchni lasów na świecie i podaje przykłady gospodarowania zasobami leśnymi ( pozytywne i negatywne)

Liceum - geografia Uczeń: wyjaśnia zróżnicowanie formacji roślinnych na Ziemi i piętrowość roślinną na Ziemi, oraz i przyporządkowuje typowe gatunki flory i fauny do poszczególnych stref krajobrazowych Ziemi ( w tym gatunki endemiczne i reliktowe)

Liceum - biologia Racjonalne gospodarowanie zasobami roślin i zwierząt ( rolnictwo, rybołówstwo, łowiectwo, leśnictwo) Uczeń: Określa funkcje jakie dla społeczeństwa pełnią lasy oraz wskazuje zasady takiej gospodarki leśnej która sprzyja ich realizowaniu, Porównuje strukturę i funkcjonowanie wybranych ekosystemów na przykładzie lasu, jeziora i pola upranego

Liceum - biologia Uczeń: Analizuje skutki przyrodnicze degradacji światowych zasobów leśnych w skali lokalnej i globalnej Omawia przyczyny i analizuje skutki globalnego ocieplenia klimatu Uzasadnia konieczność międzynarodowej współpracy w celu zapobiegania zagrożeniom przyrody i środowiska i podaje przykłady takiej współpracy ( CITES, Natura 2000)