Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
CO WARTO WIEDZIEC O DYSLEKSJI?
Advertisements

Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Metoda kierowanego nauczania
Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty
Pomoc dla dzieci z trudnościami w uczeniu się i nie tylko…
Joanna Dembowa 17 września 2012 , ODN Kalisz
METODA DOBREGO STARTU.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Logopeda: mgr Arleta Jasińska.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH W RAMACH PRACY Z DZIEĆMI O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH Terapeuta: mgr Jolanta Sikora.
Pracują w grupach 2,3,4,5 osobowych.
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
METODA DOBREGO STARTU.
System pomocy dziecku z trud-nościami w czytaniu i pisaniu
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Nr 1 w Kaliszu
W przedszkolu wykorzystuje się różne metody
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
KONSTRUOWANIE PROGRAMÓW NAPRAWCZYCH DLA PIĘCIOLATKÓW
Nauczyciele prowadzący zajęcia:
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 5
DIAGNOZA UCZNIA Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNA W STOPNIU UMIARKOWANYM, ZNACZNYM I GŁĘBOKIM Opracowanie: Wanda Michalak Magdalena Szczupak Anna Ardel.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Dzieciństwo jest snem rozumu
„Dziecko 6-letnie w szkole”
Dydaktyka ogólna.
6-LATEK W SZKOLE.
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Opracowała: Bożena Bełkot
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Sowa Wioletta Laszczewska Iwona
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Zespół Oświatowych Placówek integracyjnych w micigoździe
METODY PRACY O metodzie 1. Charakterystyka podejścia 2 Metoda bezpośrednia Wielozmysłowość Strukturalność Sekwencyjność Powtarzalność Kumulacyjność.
Działalność Poradni Psychologiczno-pedagogicznej nr 1 w Gdańsku
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WITAMY W SPECJALNYM OŚRODKU SZKOLNO-WYCHOWAWCZYM NR 10 im
Dojrzałość szkolna dziecka
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Rola rehabilitacji w leczeniu dzieci z FASD.
DYSLEKSJA.
METODA DOBREGO STARTU.
TERAPIA PEDAGOGICZNA.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
Publiczna Szko ł a Podstawowa nr 6 z Oddzia ł ami Integracyjnym im. Or ł a Bia ł ego ul. Paderewskiego 36 tel –
METODA DOBREGO STARTU. Metoda Dobrego Startu Głównym założeniem MDS jest wspomaganie rozwoju psychomotorycznego dziecka poprzez odpowiednio zorganizowaną.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Zajęcia korekcyjno – kompensacyjne
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
Zajęcia dodatkowe prowadzone przez wicedyrektora szkoły pana Janusza Jemioła SZACHY ODDZIAŁ 0A opracowanie prezentacji Kowalska Bernarda.
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Diagnoza gotowości szkolnej 2016/2017 I próba październik
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Ryzyko dysleksji i dysleksja
Dysleksja- problem znany czy nieznany?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz Opracowano na podstawie materiałów szkoleniowych

Geneza Metoda Dobrego Startu została opracowana przez prof. Martę Bogdanowicz. Pierwowzorem MDS była francuska metoda Le Bon Depart, której autorką była Thea Bugnet-van der Voort .

Przeznaczenie MDS jest przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, których rozwój przebiega prawidłowo oraz dla dzieci w tym samym wieku i starszych, których rozwój psychomotoryczny przebiega wolniej lub nieharmonijnie.

Założenia i cele Podstawowym założeniem MDS jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowo -językowych, dotykowo -kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu) i motorycznych oraz współdziałania między nimi. W/w funkcje uczestniczą w złożonych czynnościach czytania i pisania. Celem MDS jest także kształtowanie lateralizacji oraz orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni.

Aspekty MDS Optymalizacja rozwoju, działanie profilaktyczno-terapeutyczne, edukacja, diagnoza.

Warianty Metody Dobrego Startu Piosenki lub wierszyki i łatwe wzory – przeznaczone dla najmłodszych dzieci (od 3 do 5 lat) o prawidłowym rozwoju i dla dzieci starszych, opóźnionych w rozwoju. Piosenki lub wierszyki i wzory literopodobne – dostosowane do potrzeb 6- i 7-latków przygotowujących się do nauki czytania i pisania, dzieci „ryzyka dysleksji” i dzieci starszych, których rozwój jest opóźniony. Piosenki lub wierszyki i litery oraz znaki matematyczne - dla uczniów klas 0 i I oraz dzieci mających trudności z nauką czytania i pisania.

Struktura zajęć i wpływ poszczególnych ćwiczeń na rozwój funkcji psychomotorycznych i umiejętności

I. Zajęcia wprowadzające 1. Przywitanie: rozwój umiejętności społecznych i koncentracji uwagi, osiągnięcia: świadomość własnej osoby i integracja z grupą. 2.Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała: rozwój orientacji w schemacie ciała, osiągnięcia: świadomość schematu ciała. 3.Ćwiczenia orientacji w przestrzeni: rozwój orientacji w przestrzeni, osiągnięcia: świadomość schematu przestrzeni. 4.Nauka piosenki i ćwiczenia słuchowo-językowe oparte na tekście piosenki: rozwój koncentracji uwagi, pamięci słuchowej, myślenia pojęciowo-słownego, kompetencji językowych, wzbogacanie wiedzy, osiągnięcia: wyższy poziom procesów poznawczych.

II. Zajęcia właściwe 1.Ćwiczenia ruchowe: rozwój motoryki dużej i małej, osiągnięcia: lepszy rozwój ruchowy. 2.Ćwiczenia ruchowo-słuchowe: rozwój koordynacji ruchowo-słuchowej, osiągnięcia: wyższy poziom integracji percepcyjno-motorycznej. 3.Ćwiczenia ruchowo –słuchowo - wzrokowe: rozwój funkcji wzrokowych (uwagi, pamięci i spostrzegania wzrokowego) oraz koordynacji ruchowo –słuchowo - wzrokowej,

III. Zajęcia końcowe 1.Ćwiczenia relaksacyjne

Planowanie i organizacja zajęć Metodą Dobrego Startu można prowadzić zajęcia: z całą grupą lub klasą, z małą grupą (zespół korekcyjno-kompensacyjny), indywidualnie.

Skuteczność Metody Dobrego Startu Wielozmysłowe uczenie liter, wprowadzanie dziecka w świat mowy pisanej, uczenie posługiwania się symbolami, techniczne przygotowanie do pisania (większa precyzja ruchów, lepsza koordynacja, właściwe ukierunkowanie w przestrzeni, utrwalanie automatyzmów ruchowych), aspekt diagnostyczny (analiza trudności i popełnianych błędów umożliwia dostrzeganie opóźnienia rozwoju danych funkcji, zakresu zaburzeń i postępów czynionych w wyniku ćwiczeń), poprawa funkcjonowania emocjonalnego i społecznego, optymalizacja funkcji percepcyjno-motorycznych i ich koordynacji, większa harmonia rozwoju psychoruchowego, powstanie gotowości do nauki czytania i pisania, zapobieganie lub znaczne łagodzenie niepowodzeń szkolnych u dzieci „ryzyka dysleksji”, forma rehabilitacji dla dzieci o globalnie opóźnionym rozwoju, niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie, forma zabawy, która uczy i rozwija.