Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz Opracowano na podstawie materiałów szkoleniowych
Geneza Metoda Dobrego Startu została opracowana przez prof. Martę Bogdanowicz. Pierwowzorem MDS była francuska metoda Le Bon Depart, której autorką była Thea Bugnet-van der Voort .
Przeznaczenie MDS jest przeznaczona dla dzieci w wieku przedszkolnym i młodszym wieku szkolnym, których rozwój przebiega prawidłowo oraz dla dzieci w tym samym wieku i starszych, których rozwój psychomotoryczny przebiega wolniej lub nieharmonijnie.
Założenia i cele Podstawowym założeniem MDS jest jednoczesne rozwijanie funkcji wzrokowych, słuchowo -językowych, dotykowo -kinestetycznych (czucie dotyku i ruchu) i motorycznych oraz współdziałania między nimi. W/w funkcje uczestniczą w złożonych czynnościach czytania i pisania. Celem MDS jest także kształtowanie lateralizacji oraz orientacji w schemacie ciała i w przestrzeni.
Aspekty MDS Optymalizacja rozwoju, działanie profilaktyczno-terapeutyczne, edukacja, diagnoza.
Warianty Metody Dobrego Startu Piosenki lub wierszyki i łatwe wzory – przeznaczone dla najmłodszych dzieci (od 3 do 5 lat) o prawidłowym rozwoju i dla dzieci starszych, opóźnionych w rozwoju. Piosenki lub wierszyki i wzory literopodobne – dostosowane do potrzeb 6- i 7-latków przygotowujących się do nauki czytania i pisania, dzieci „ryzyka dysleksji” i dzieci starszych, których rozwój jest opóźniony. Piosenki lub wierszyki i litery oraz znaki matematyczne - dla uczniów klas 0 i I oraz dzieci mających trudności z nauką czytania i pisania.
Struktura zajęć i wpływ poszczególnych ćwiczeń na rozwój funkcji psychomotorycznych i umiejętności
I. Zajęcia wprowadzające 1. Przywitanie: rozwój umiejętności społecznych i koncentracji uwagi, osiągnięcia: świadomość własnej osoby i integracja z grupą. 2.Ćwiczenia orientacji w schemacie ciała: rozwój orientacji w schemacie ciała, osiągnięcia: świadomość schematu ciała. 3.Ćwiczenia orientacji w przestrzeni: rozwój orientacji w przestrzeni, osiągnięcia: świadomość schematu przestrzeni. 4.Nauka piosenki i ćwiczenia słuchowo-językowe oparte na tekście piosenki: rozwój koncentracji uwagi, pamięci słuchowej, myślenia pojęciowo-słownego, kompetencji językowych, wzbogacanie wiedzy, osiągnięcia: wyższy poziom procesów poznawczych.
II. Zajęcia właściwe 1.Ćwiczenia ruchowe: rozwój motoryki dużej i małej, osiągnięcia: lepszy rozwój ruchowy. 2.Ćwiczenia ruchowo-słuchowe: rozwój koordynacji ruchowo-słuchowej, osiągnięcia: wyższy poziom integracji percepcyjno-motorycznej. 3.Ćwiczenia ruchowo –słuchowo - wzrokowe: rozwój funkcji wzrokowych (uwagi, pamięci i spostrzegania wzrokowego) oraz koordynacji ruchowo –słuchowo - wzrokowej,
III. Zajęcia końcowe 1.Ćwiczenia relaksacyjne
Planowanie i organizacja zajęć Metodą Dobrego Startu można prowadzić zajęcia: z całą grupą lub klasą, z małą grupą (zespół korekcyjno-kompensacyjny), indywidualnie.
Skuteczność Metody Dobrego Startu Wielozmysłowe uczenie liter, wprowadzanie dziecka w świat mowy pisanej, uczenie posługiwania się symbolami, techniczne przygotowanie do pisania (większa precyzja ruchów, lepsza koordynacja, właściwe ukierunkowanie w przestrzeni, utrwalanie automatyzmów ruchowych), aspekt diagnostyczny (analiza trudności i popełnianych błędów umożliwia dostrzeganie opóźnienia rozwoju danych funkcji, zakresu zaburzeń i postępów czynionych w wyniku ćwiczeń), poprawa funkcjonowania emocjonalnego i społecznego, optymalizacja funkcji percepcyjno-motorycznych i ich koordynacji, większa harmonia rozwoju psychoruchowego, powstanie gotowości do nauki czytania i pisania, zapobieganie lub znaczne łagodzenie niepowodzeń szkolnych u dzieci „ryzyka dysleksji”, forma rehabilitacji dla dzieci o globalnie opóźnionym rozwoju, niepełnosprawnych intelektualnie i fizycznie, forma zabawy, która uczy i rozwija.