Procesy grupowe A.Kawalec.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Rewitalizacja jako wyzwanie dla partnerstw Ewa Kipta Warszawa,
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Psychologia Zarządzania
Role w zespole projektowym
zarządzanie produkcją
Grupy społeczne Wykład III cz. 2 dr Barbara Przywara.
FUNDAMENTY PRACY W ZESPOLE
Grupa to dwie lub więcej osób, które przyjmują na siebie role związane z zaangażowaniem w struktury grupowe; różnią się statusem; wchodzą.
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
Wartość czynności doradczych audytu Agata Kumpiałowska
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 9 i 10 Część II Teoria agencji.
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Antoni Omondi Postsocjalistyczna transformacja z perspektywy nowej ekonomii instytucjonalnej.
Anna Paszkowska-Rogacz
GRUPOWE ROZWIĄZYWANIE PROBLEMÓW
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Konformizm Konformizm to zmiana zachowania lub opinii osoby, która spowodowana jest rzeczywistym lub wyobrażonym naciskiem ze strony osoby lub grupy osób.
Kapitał społeczny Teoria i metody badań
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Rynek usług medycznych
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
WYKŁAD VI GRUPY I ZESPOŁY
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Psychologia w zarządzaniu
Wiedza o społeczeństwie
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Pojęcie instytucji społecznej
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
czyli oddziaływanie grupy na jednostkę
Harmonia i ład społeczny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
według książki H. P. Young „Sprawiedliwy podział”
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
Grupy interesu a kapitał społeczny
KONFLIKTY I ICH ROZWIĄZYWANIE
Doświadczenia projektowe wynikające z konsultacji społecznych Założeń do Strategii Oświatowej Miasta Wrocławia dr Piotr Mikiewicz.
Zarządzanie komunikacją Zarządzanie grupami i zespołami roboczymi
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
GRUPA SPOŁECZNA JAKO PRZEDMIOT ZAINTERESOWANIA SOCJOLOGII
The Leader in Me.
Wygraj dobry zespół! Grywalizacja jako skuteczna i innowacyjna forma szkolenia pracowników.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
Zarządzanie grupami i zespołami prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
ZBIOROWOŚĆ I GRUPY SPOŁECZNE
GRUPY LOKALNE CECHY EFEKTYWNYCH ZESPOŁÓW. 2 1– WYRAŹNY PORYWAJĄCY CEL (tracą poczucie czasu, częsta komunikacja między członkami, postęp, wywołuje dużo.
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Nurty zarządzania – Szkoła stosunków miedzyludzkich.
Cz. Nosala (1979, 1993) koncepcja problemu i ich podziału (taksonomii) Każda sytuacja poznawcza ukierunkowana na osiągnięcie jakiegoś celu zawiera następujące.
FUNDACJA NA RZECZ BEZPIECZEŃSTWA I WSPÓŁPRACY W SZKOLE
Proces przewodzenia i kontrolowania
Funkcja planowania.
Podstawy Zarządzania mgr Justyna Kulawik-Dutkowska Wydział Zarządzania Uniwersytetu Warszawskiego ©Marcin Darecki, Justyna Kulawik-Dutkowska,
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA III SSA, III SNA licencjat
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wykład I: Co to jest wizerunek i na czym polega jego kreowanie.
Zapis prezentacji:

Procesy grupowe A.Kawalec

Co to jest grupa? GRUPA – dwie lub więcej jednostek wzajemnie wpływających na siebie. ORGANIZACJA – dwie lub więcej osób współpracujących w ramach określonej struktury stosunków, aby osiągnąć określony zbiór lub zbiór celów. Grupy niespołeczne – osoby oddziaływujące na siebie nawzajem przez samą obecność. Grupy społeczne – grupy cechujące się współzależnością, strukturą i tożsamością.

Struktura grupy: role i normy hierarchia pozycji społecznych sieć komunikacji spójność

Rola społeczna Rola społeczna – zachowania, których oczekuje się od jednostki zajmującej określoną pozycję społeczną Typy ról wg Lintona: przypisana osiągnięta Typy relacji między rolami: konflikt komplementarność

Norma Norma – reguła zachowania odzwierciedlająca wartości danej kultury. Norma opisowa (deskryptywna)– dotyczy zachowań rozpowszechnionych w danej społeczności (tak się robi) Norma nakazowa (preskryptywna) – dotyczy zachowań pożądanych w danej społeczności (tak trzeba robić)

Normy grupowe Normy dotyczące działań Normy dot. wyglądu Normy dot. nieformalnych układów społecznych Normy dotyczące alokacji dóbr (np. według zasług, według potrzeb, według wkładu)

Przyczyny powstawania norm (Baron, Kerr i Miller, 1992) Kontrola zachowania Usprawnienie kontaktów społecznych i zwiększenie ich przewidywalności Obniżenie niepokoju członków grupy

Hierarchia pozycji społecznych Pozycja społeczna – miejsce jednostki w strukturze społecznej. Główne wyznaczniki: Status socjoekonomiczny (wykształcenie, zawód i dochody) wiek płeć atrakcyjność interpersonalna

Sieć komunikacji Interakcje w małej grupie wg Wilsona: służące wymianie informacji; służące podejmowaniu decyzji; towarzyszące szczególnym zdarzeniom Komunikacja: pionowa pozioma

Spójność – siła pozytywnych więzi interpersonalnych zachodzących w grupie

Wpływ spójności na funkcjonowanie grupy wg Shawa: bardziej ożywiona komunikacja wewnętrzna; bardziej przyjazne nastawienie i większa gotowość do współpracy; większy zakres wzajemnej kontroli zachowań; skuteczniejsze osiąganie celów; wyższy poziom zadowolenia z udziału w grupie.

FUNKCJONOWANIE GRUPY Aspekty funkcjonowania grupy wg Ellisa i Fishera z uwagi na typ relacji: zadaniowy – zależność między członkami grupy a pracą, którą mają oni wykonać (rodzaj wyzwania i sposób radzenia sobie z nim); Główny czynnik: produktywność społeczny – zależność między członkami grupy Główny czynnik: spójność

Typy zadań grupowych wg Hackmana: produkcyjne dyskusyjne polegające na rozwiązywaniu problemów.

Aspekty funkcjonowania grupy z uwagi na stopień sformalizowania zjawisk grupowych: grupy formalne – reguły jasno określone, dobrze zdefiniowane mechanizmy kontroli grupy nieformalne – reguły i mechanizmy kontroli mniej ustrukturalizowane

Źródła oddziaływania grupy na jednostkę (Zimbardo): Współuczestnictwo Publiczne zaangażowanie Poparcie społeczne Standardy normatywne

Zjawiska grupowego podejmowania decyzji polaryzacja grupowa – podczas dyskusji członkowie grupy przyjmują bardziej radykalną wersję stanowiska akceptowanego przez większość wpływ mniejszości: wyznaczniki - konsekwencja - początkowe podzielanie stanowiska większości - gotowość do pewnych kompromisów - pewne poparcie ze strony innych - bezinteresowność - przedstawianie poglądów jako „w zasadzie zgodnych” z opinią większości i nieco wybiegających w przyszłość celem grupy jest podjęcie słusznej decyzji myślenie grupowe

Źródła strat obniżających wydajność grupową Problem koordynacji wysiłku (efekt Ringelmanna – ciągnięcie liny: suma wyników członków grupy działających samodzielnie była większa niż wyników tych samych osób działających w grupie) Dynamika stosunków grupowych (wpływ społeczny): polaryzacja grupowa, myślenie grupowe, jazda na gapę Obniżenie motywacji w wyniku przebywania w grupie (próżniactwo społeczne)

Maksymalizacja efektywności grupy Ważność zadania Znaczenie grupy dla jej członków Świadomość oceny w grupie Kultura (kolektywizm) Złożoność zadań, podnosząca zaangażowanie grupowe Kompensacja wyników mniej zdolnych członków grupy przez zdolniejszych Przekraczanie własnych deficytów w celu dorównania lepszym członkom grupy (proces porównań społecznych) Rywalizacja międzygrupowa Technika delficka (maksymalne oddzielenie od siebie członków grupy pracujących nad wspólnym zadaniem)