EDUKACJI EKOLOGICZNEJ. * Naszym celem było utworzenie przestrzeni w której młodzież z rabczańskich szkół oraz przedstawiciele wpływowych organizacji.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
klasy 3a,b,c miały dwugodzinne spotkanie z wójtem gminy Nawojowa dr inż. Stanisławem Kiełbasą, na którym głównie poruszany był temat ekologii.
Advertisements

Fundacja MaMa Działania na rzecz rodziny w organizacji pozarządowej.
PODJĘŁYŚMY SIĘ ZADANIA PRZEPROWADZENIA DEBATY NA TEMAT:
„Czy jestem Eko?” Dąbrowa Górnicza 2013.
Szanowna Pani Dyrektor, Szanowny Panie Dyrektorze, Pragniemy zaprosić Pani/Pana szkołę do udziału w Ogólnopolskim Projekcie Edukacyjnym Przekonujemy się
Fundacja Partnerstwo Doliny Środkowej Odry
Powstało gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka. Powstało gimnazjum im. Ojca Ludwika Wrodarczyka. Rozpoczął się cykl imprez kulturalnych,
Ekorozwój przestrzenny – przestrzeń wokół nas
KLASA OBYWATELSKA Z POSZERZONYM JĘZYKIEM ANGIELSKIM SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI ROK SZKOLNY 2011/2012.
W O L N T A R I.
Konferencja otwierająca projekt Elektro – nie – śmieci Debata: Jak przeprowadzić skuteczną kampanię edukacyjną nt. elektrośmieci w naszym mieście?
ZESPÓŁ SZKÓŁ ZAWODOWYCH ZAANGAŻOWANY W LOKALNY EKOROZWÓJ – OCENA DZIAŁAŃ SZKOŁY.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
1. Odtworzenie Filmu Startowego. 2. Oficjalne Otwarcie Debaty przez Marszałków. 3. Powitanie zaproszonych gości. 4.Wystąpienie Wójta Gminy Grębów. 5.
Centrum Edukacji Obywatelskiej Młody Obywatel Ścieżka III-WOLONTARIAT Projekt III-KAMPANIA NA RZECZ ZAANGAŻOWANIA SPOŁECZNEGO.
Sprawozdanie z przeprowadzenia debaty w ramach projektu Od lepszej edukacji do lepszej przyszłości Wzbogacenie oferty edukacyjnej Publicznego Gimnazjum.
Liceum Ogólnokształcące im. Jana Kochanowskiego w Muszynie
4H Klub „Słomianki” "Najlepsze niech będzie jeszcze lepsze".
Założenia i plany Dla Animatorów tworzących Lokalne Grupy Działania Przygotowała Ewa Monika Ratajska.
DEBATA Co możemy zrobić dla naszej Matki Ziemi? – ocena dotychczasowych działań
MIEJSKIE GIMNAZJUMN NR 4 IM. ZOFII KOSSAK W OŚWIĘCIMIU
Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą Akcja jest skierowana jest.
Nie pytaj co inni mogą zrobić dla Ciebie, pomyśl co Ty możesz zrobić dla innych – o samorządności w naszej szkole.
Stowarzyszenie Ostrzeszowska Lokalna Grupa Działania Prezentacja funkcjonowania Ostrzeszowskiej Lokalnej Grupy Działania w II schemacie Pilotażowego Programu.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Szkoła Podstawowa nr 11 im. Wł. Broniewskiego.
Ekologia naszymi oczami
Sejm Dzieci i Młodzieży
Debata na temat lokalnego ekorozwoju, odbyła się w Centrum Kultury, Sportu i Promocji w Pyzdrach Centrum Kultury.
Grupa: 50 osób Liczba pytań: 7 Miejsce: Będzin Data: r.
EKO- rozwój Suchedniowa
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Spotkanie mieszkańcówSpotkanie mieszkańców z Burmistrzem Byczyny z Burmistrzem Byczyny Spotkanie dotyczyć usprawnienia przepływu informacji i poprawy przekazu.
Sprawozdanie z realizacji projektu Solidarna Szkoła
Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych. Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet. Politycy.
Jak społeczność lokalna może wykorzystywać możliwości, które daje nam członkostwo w Unii Europejskiej?
W Publicznym Gimnazjum nr 1 w Starogardzie Gdańskim dnia 29 marca br. odbyła się debata na temat: Samorząd Uczniowski – szkolny organ władzy. Rozmowa.
Samorząd uczniowski wczoraj dziś i jutro. Zasady uczestnictwa w dyskusji: Debata ma charakter plenarny. Prowadzący spotkanie udziela głosu zainteresowanym.
XVIII DEBATA SU PG7 W O POLU „Szkolna demokracja w naszych rękach”
Młodzieżowa Rada Gminy
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
 Aleksandra Mordzak i Klaudia Safianowska ZPO im. hm. Janka Bytara „Rudego” w Lubieniu Kujawskim.
Czy Pana/Pani zdaniem zaangażowanie młodzieży w sprawie demokracji zmieniło się na przestrzeni kilku lat?
Nie tylko wybory – jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?
Nie tylko wybory- -Jak młodzi mogą wpływać na władze i aktywnie uczestniczyć w wyborach? Aktywność i współpraca młodzieży w społeczności lokalnej miasta.
W Zespole Szkół w Pałecznicy
Gminne spotkanie prezentacja zapisów strategii Biecz, dnia 13 czerwca 2013r.
Inicjatywa studencka na miarę XXI wieku. Plan prezentacji ● 1. Czym jest BiznesZone? ● 2. Przedsięwzięcia związane z projektem ● 3. Kim są odbiorcy projektu.
Misja Misją Gminnej Biblioteki Publicznej w Gorzkowicach jest zaspakajanie potrzeb czytelniczych, integracja i aktywizacja społeczności.
 Młodzi ludzie mają prawo do pełnego dostępu do informacji publicznych.  Młodzież ma wpływ na opinię publiczną np. poprzez artykuły prasowe, Internet.
DEBATA 2014,,Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać na rzeczywistość i aktywnie uczestniczyć w demokracji?” Nie tylko wybory - jak młodzi mogą wpływać.
Debata „ Samorządność” 03 kwietnia 2012 r.. Od lewej: Kinga Graczyk i Anita Psonak.
Hasło: „Prawo, Przyjaźń, Tolerancja”. Czas trwania konkursu 01 IX 2012r. – 28 II 2013r.
Po debacie …. Czego dowiedziałeś się dzięki debacie?  Jak ważne jest uczestnictwo w wyborach  Jeśli większość z nas by głosowała mogłoby to znacznie.
W maju 2010 roku mija 20 lat od pierwszych demokratycznych wyborów do Rad Gmin, które odbyły się 27 maja 1990 roku. Dwadzieścia lat to długi okres czasu,
Lokalny Ekorozwój Debata Gimnazjum nr
Malwina Król Uczennica klasy V Zespołu Szkół w Stowięcinie
Demokracja w szkole-wpływ samorządu na życie uczniów.
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym?
Zmieniamy naszą okolicę!. XXI Sesja Sejmu Dzieci i Młodzieży Konkurs organizowany przez: Kancelarię Sejmu w porozumieniu z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej,
Nasza „mała” demokracja
Olga Sikorska i Marek Wilczek – uczniowie II LO w Zespole Szkół Nr 1 w Piszu zgłosili się do udziału w XVIII Sesji Sejmu Dzieci i Młodzieży. W ramach tego.
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Projekt „Uczeń Obywatel”. W Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie realizowano program „Uczeń Obywatel”
Zespół Ekspertów „Dobrej Zmiany”. Debaty oświatowe a zasady konsultacji publicznych.
Rok Klimatu i Środowiska w Puszczykowie Urząd Miejski w Puszczykowie ul. Podleśna Puszczykowo
Centra Inicjatyw Lokalnych w Poznaniu
Czym jest PAP? Projekt porusza kwestię partycypacji obywatelskiej młodych ludzi w mieście Poznań. Głównymi tematami projektu będzie zaangażowanie w politykę.
STOSUNKI PARTNERSKIE POMIĘDZY MIASTEM HEL
Potrzeby informacyjne ROT WŁ w kontekście monitorowania SRWŁ 2020 i RSI LORIS 2030 Maciej Bąk (BPPWŁ ROT)
Projekt ,,Różnorodność nas uskrzydla”
Zapis prezentacji:

EDUKACJI EKOLOGICZNEJ. * Naszym celem było utworzenie przestrzeni w której młodzież z rabczańskich szkół oraz przedstawiciele wpływowych organizacji mogli wymienić się swoimi spostrzeżeniami na temat EDUKACJI EKOLOGICZNEJ.

* Naszą rolą było moderowanie spotkania, oraz wykorzystywanie aktywnych metod, aby debatujący czuli komfort pracy i dali z siebie jak najwięcej.

* Miejski Ośrodek Kultury w Rabce-Zdroju * Urząd Miejski w Rabce-Zdroju * Fundacja Rozwoju Regionu Rabka * Nadleśnictwo * 4 szkoły na terenie gminy Rabka-Zdrój – z kolejnymi nawiązujemy współprace * FACE project TEAM –nieformalna grupa młodzieży * 4 organizacje pozarządowe (społeczno-kulturalne, ekologiczne, łowieckie i wędkarskie) * Media lokalne i ogólnopolskie – serwisy informacyjne i telewizja regionalna.

Pierwsza faza projektu Konsultacje w szkołach Druga faza projektu Debata na temat edukacji ekologicznej Realizacja działań

* Przygotowania rozpoczęliśmy od konsultacji w rabczańskich szkołach. Jak wygląda edukacja ekologiczna? Czy młodzież jest chętna do współpracy w tym temacie? Jakie młodzi widzą ciekawe sposoby na zaangażowanie się w ekologię? * Uzyskaliśmy wyczerpujące odpowiedzi które pozwoliły nam na opracowanie programu debaty.

* Debatę zrealizowaliśmy w komfortowym kompleksie konferencyjno-szkoleniowym Pensjonatu Prezydent. * Debatowało 20 osób z różnych środowisk mających wpływ na realizację zadań wpisanych w edukację ekologiczną i szerokopojęty ekorozwój.

* Rozpoczęliśmy od nakierowania przybyłych na edukację ekologiczną. Następnie poruszaliśmy każdy z tematów będących problematycznymi w Rabce: * Debata rozpoczęła się wykładem eksperta na temat energii odnawialnej. Poruszonymi tematami były kolektory słoneczne i dofinansowania na nie, kwestia edukacji społecznej o energii odnawialnej, elektrownie wiatrowe na terenie gminy Rabka. Następnie nastąpiła wymiana zdań, w której najwięcej do powiedzenia miała Pani magister inżynier Ewa Przybyło – Burmistrz gminy Rabka, Edward Żurek – Przewodniczący rabczańskiego oddziału Polskiego Klubu Ekologicznego i posiadacz kolektorów słonecznych oraz Pani Zofia Krasicka-Domka która jest koordynatorką projektu edukacja ekologiczna na temat znaczenia energii z źródeł odnawialnych dla zrównoważonego rozwoju i była posłanka. Następnym punktem debaty Ochrona wód. Kluczowymi tematami poruszonymi podczas wykładu z tego zagadnienia było solenie ulic, regulowanie rzek oraz zarybienia i kłusownictwo. Na ten temat najwięcej wypowiedzieć mogli się Panowie Tadeusz Kocjan i Krzysztof Majda – Obecny i były prezes Rabczańskiego koła Wędkarskiego.

* Również poruszona została tematyka ochrony lasów oraz drzewostanu gminy Rabka. Wykład poruszał takie kwestie jak Dzikie wysypiska śmieci, problem motocyklistów, nielegalna wycinka drzew i kłusownictwo. Po wykładzie oczywiście nastąpiła dyskusja. Dzięki obecności Pana Krzysztofa Majdy – Prezesa Koła łowieckiego oraz Gminnego leśniczego debatujący mieli pełny obraz stanu lasów naszej gminy, ich problemy. * Ostatnim poruszonym tematem była edukacja ekologiczna. Ekspert poruszył tematy odpowiedniego przeszkolenia osób dokonujących prelekcji do pracy z dziećmi oraz edukację ekologiczną szeroko pojętego społeczeństwa. * Zwieńczeniem debaty była praca w grupach zaproszonych gości. Zostali oni podzieleni na trzy zespoły których zadaniem było obmyślenie akcji wspierających ekologię. Tutaj wykazali się uczniowie. Owoce tych prac zostały zaprezentowane ogółowi debatujących z wykorzystaniem metody kapeluszy myślowych.

TED youth * Całość spotkania była prowadzona w konwencji TED youth, dzięki niej w sposób ciekawy przedstawiliśmy debatującym co młodzi uważają na tematy związane z ekologią i co chcą w tym temacie robić. prezi.com, film * W prowadzeniu debaty pomagała nam prezentacja stworzona na platformie prezi.com, oraz film dokumentujący zmiany w Rabczańskim ekosystemie. w grupach * Uczestnicy pracowali w grupach nad danym projektem i prezentowali pracę publicznie. kapeluszy myślowych, * W wymianie zdań zastosowaliśmy metodę kapeluszy myślowych, co umożliwiło spojrzenie na dany problem z różnych perspektyw

sprzątania rzek * W maju odbędzie się akcja sprzątania rzek organizowana przez koło wędkarskie. sadzenia drzew * Coroczna akcja sadzenia drzew - opracowany został harmonogram. solenia dróg. * Pani Burmistrz obiecała likwidować obszary solenia dróg. wysypiska śmieci * Aplikacja dzięki której można będzie lokalizować dzikie wysypiska śmieci. * Edukacja ekologiczna * Edukacja ekologiczna w szkołach do której opracowany został program przez dr. Zofię Krasicką – Domkę, jedną z debatujących

* Wyniki debaty przesłaliśmy do szkół oficjalnym pismem wraz z prośbą o utworzenie szkolnych zespołów ekologicznych. * Zespoły te opracowały harmonogramy działań które podejmą w ramach wybranego przez siebie przedsięwzięcia. Szkoły wyraziły chęć współpracy i przesłały swoją opinię i sugestie w związku z proponowanymi programami. * Burmistrz Rabki-Zdroju chce wraz z nami zorganizować debatę, która zaangażuje jeszcze więcej społeczności, aby nakreślić strategię edukacji i działań ekologicznych w gminie Rabka-Zdrój.