Zmiany systemowe w szkolnictwie wyższym wynikające z członkostwa Polski w UE Sławomir Podlaski Katedra Fizjologii Roślin Wydział Rolnictwa i Biologii Szkoła.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Gimnazjum nr 3 do klasy językowej DSD
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
1 Największy projekt edukacyjny w Europie Studia podyplomowe dla kadr zarządzających i pracowników przedsiębiorstw.
Kierunek EUROPA 1. Co zrobić, aby więcej studentów zagranicznych przyjeżdżało do Polski w ramach europejskich programów wymiany? 2. Jakie warunki przyjęcia,
Deklaracja Bolońska Europejska Przestrzeń Edukacyjna
Mały Senat 23 listopada 2011 Marta Kicińska-Habior.
I.Sagan, Proces Boloński, REA, Leźno Gdańsk, 28 listopada 2008 tworzenie wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego przygotowanie włączenia uczelni.
Reforma szkolnictwa wyższego Stanowisko Zarządu Krajowego Niezależnego Zrzeszenia Studentów Michał Piątek Członek Zarządu Krajowego NZS Student SGH.
Niniejszy program dydaktyczny jest realizowany w ramach Projektu: Sieć Edukacyjna Innowacyjnej Przedsiębiorczości Akademickiej (SEIPA)
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Program Operacyjny Współpracy Transgranicznej Republika Czeska – Rzeczpospolita Polska Możliwości realizacji projektu w ramach dziedziny wsparcia.
SOCJOLOGIA PEDAGOGIKA Absolwenci są przygotowani do: samodzielnej i zespołowej realizacji badań społecznych posiadają umiejętności komunikacji, mediacji,
Proces Boloński Życie i twórczość.
AKADEMIA WIEKU ŚREDNIEGO – akademicki model kształcenia ustawicznego osób 50+ Projekt współfinansowany ze środków UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Warunki dla konkurencyjności rynku szkolnictwa wyższego Gospodarka-Edukacja-Nauka Seminarium Otwartość, mobilność i umiędzynarodowienie uczelni, a konkurencyjność.
Cele i zadania UZZJK zgodnie z Uchwałą Senatu 32/2012 z dnia 25 października 2012r.
Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego Szkolnictwo Wyższe i Nauka Priorytet IV Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Departament Wdrożeń i.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
Collegium Copernicanum cel spotkania: dyskusja nad powołaniem międzywydziałowego koła naukowego Wprowadzenie do dyskusji Stanisław Czachorowski Propozycja.
AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO W KATOWICACH
DEKLARACJA BOLOŃSKA.
Polskie biblioteki akademickie w Unii Europejskiej - Łódź, Rola biblioteki uczelnianej w procesie internacjonalizacji kształcenia Tomasz Saryusz-Wolski.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Województwa Pomorskiego 2020 a jakość edukacji w regionie
Evidence Based Policy Cel strategiczny Wzmacnianie średnio i długookresowej polityki edukacyjnej poprzez dostarczanie systematycznych danych i analiz generowanych.
Polskie biblioteki akademickie w Europie opartej na wiedzy Dagmara Sawicka Biblioteka Główna Akademii Rolniczej w Lublinie ŁÓDŹ czerwca 2004.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
Krajowe Ramy Kwalifikacji w Szkolnictwie Wyższym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Język francuski na świecie
Operacja Sukces to unikatowy w skali kraju projekt finansowany z funduszy strukturalnych Unii Europejskiej mający na celu reformę programu studiów na.
Zaawansowane kształcenie kadry energetyki jądrowej we współpracy z uczelniami zagranicznymi. dr hab. inż. Konrad Swirski, prof. PW.
STOSUNKI MIĘDZYNARODOWE. Cele kształcenia Zasadniczym celem kształcenia na kierunku stosunki międzynarodowe jest przygotowanie absolwenta do podejmowania.
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Studia doktoranckie w Procesie Bolońskim Katarzyna Martowska Zespół Ekspertów Bolońskich UKSW, Warszawa,
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
Wydział Rolnictwa i Biologii Wydział Zastosowań Informatyki i Matematyki Centrum Informatyczne Centrum Edukacji Multimedialnej Szkoły Głównej Gospodarstwa.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Nowoczesny Uniwersytet XXI wieku na Mazowszu ks. prof. dr hab. Stanisław Dziekoński Rektor Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Warszawie.
Finansowanie kształcenia zawodowego ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
SYRIUSZ – KONFERENCJA PSZ 2011 Monika Zawadzka Centrum Rozwoju Zasobów Ludzkich Partner Konferencji.
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
MIĘDZYNARODOWA SZKOŁA DOKTORSKA POLITECHNIKI ŁÓDZKIEJ Katarzyna Pernal.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Specjalność: Specjalista Bankowy Katedra Bankowości i Rynków Finansowych Katowice,
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Harmonogram naborów wniosków o dofinansowanie na 2015 rok w trybie konkursowym w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Warmińsko-Mazurskiego.
Pedagogika, studia II stopnia
Europass.
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Struktura szkolnictwa w Stanach Zjednoczonych
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
Jakość kształcenia w szkolnictwie wyższym
Zapis prezentacji:

Zmiany systemowe w szkolnictwie wyższym wynikające z członkostwa Polski w UE Sławomir Podlaski Katedra Fizjologii Roślin Wydział Rolnictwa i Biologii Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego

Jesteśmy?! będziemy?! uczestnikami ogromnych zmian (rewolucja??!!) dokonujących się w polskim szkolnictwie wyższym PRZYCZYNY 1. zewnętrzne – budowa Europejskiego Obszaru Wiedzy (Europejskiej Przestrzeni Edukacyjnej), konkurencja szkolnictwa UE z USA 2. wewnętrzne – zmniejszenie liczby absolwentów szkół średnich, konkurencja krajowa i międzynarodowa, problem ilości i jakości kształcenia

ŚWIATOWE CZYNNIKI ZEWNĘTRZNE OKREŚLAJĄCE ZMIANY W SZKOLNICTWIE WYŻSZYM Rynek, globalizacja, internacjonalizacja, nowi gracze na rynku edukacji (uniwersytety korporacyjne), współzawodnictwo, postęp technologiczny, ekonomiczna efektywność kształcenia Determinanty nowej sytuacji w światowym systemie edukacji wyższej

Powszechne kształcenie w języku angielskim (lingua franca) Wykluczanie z międzynarodowego kształcenia na rzecz narodowego lub lokalnego Ekspansja uniwersytetów anglo-saksońskich a szczególnie amerykańskich wynikająca z: - elastyczności struktur - orientacji na studenta i jego potrzeby - silnego rozwoju kształcenia na odległość - rozwoju kształcenia permanentnego - powstanie uniwersytetów korporacyjnych (1,6mln osób otrzymało 2,4mln certyfikatów w dziedzinie informatyki (Microsoft, Novell Cisco Systems) GLOBALIZACJA

Współzawodnictwo w USA i w UE UNIWERSYTETY WSPÓŁZAWODNICZĄ O STUDENTÓW, UNIWERSYTETY WSPÓŁZAWODNICZĄ O STUDENTÓW, PRACOWNIKÓW, ZASOBY I REPUTACJĘ PRACOWNIKÓW, ZASOBY I REPUTACJĘ Konsekwencje współzawodnictwa w USA Konsekwencje współzawodnictwa w USA 1. Elastyczne programy, lepsze nauczanie, tworzenie przyjaznych studentom instytucji na terenie uniwersytetów 2. Student jest konsumentem usług edukacyjnych 3. W konsekwencji presja na instytucje edukacyjne aby zapewniały realizacje potrzeb i zainteresowań studentów Efekty współzawodnictwa w UE – minimalne – dzięki Efekty współzawodnictwa w UE – minimalne – dzięki dominacji publicznego finansowania szkolnictwa wyższego dominacji publicznego finansowania szkolnictwa wyższego i centralnej państwowej polityki edukacyjnej i centralnej państwowej polityki edukacyjnej 1.Deklaracja bolońska- szansa na zwiększenie współzawodnictwa na europejskim rynku edukacyjnym

POSTĘP TECHNOLOGICZNY Największy wpływ na zmianę światowego systemu kształcenia Największy wpływ na zmianę światowego systemu kształcenia 1. Kształcenie na odległość prowadzone w ramach kampusu lub poza nim – oddzielenie przestrzenne i czasowe studentów i nauczycieli 2. Współzawodnictwo w nauczaniu nabiera charakteru globalnego 3. System kredytowy umożliwia jednoczesne kształcenie się w różnych uniwersytetach 4. Zmiana roli nauczyciela – artysta w dziedzinie kształcenia korzystający ze scenografii i ze specjalistów w tej dziedzinie 5. Organizacja nauczania na odległość - nowe ryzyko organizacyjne i inwestycyjne

Edukacja w USA i w UE Edukacja to: dobro publiczne czy towar? Dobro publiczne Dobro publiczne – nie powoduje wykluczenia, dostępne dla wszystkich Towar Towar - podlega prawom rynkowym, popytu i podaży W UE i USA istnieje po 4000 placówek szkolnictwa wyższego. W UE większość jest podobna do siebie. W USA tylko 550 wydaje doktoraty a 50 reprezentuje poziom światowy

CEL EUROPY – STWORZENIE EUROPEJSKIEJ PRZESTRZENI EDUKACYJNEJ DEKLARACJE Paryska Paryska 1998 Bolońska Bolońska 1999 – trójstopniowe studia, ECTS, mobilność studentów i pracowników Praska Praska 2001 – kształcenie ustawiczne, współpraca uniwersytetów ze studentami Berlińska Berlińska 2003 – suplement do dyplomu, narodowe systemy ocen jakości kształcenia Bergen Bergen 2005 – standardy i wskazówki dotyczące jakości kształcenia

ZMIANY W POLSKIM SYSTEMIE EDUKACYJNYM WYNIKAJĄCE Z KOLEJNYCH DEKLARACJI EUROPEJSKICH ZMIANY W POLSKIM SYSTEMIE EDUKACYJNYM WYNIKAJĄCE Z KOLEJNYCH DEKLARACJI EUROPEJSKICH 1. Trójstopniowy system edukacji – licencjat/inżynier – magister – doktor Po każdym etapie możliwość kontynuacji, przerwania lub zmiany kierunku studiów (w przypadku zmiany kierunku – pełna swoboda, swoboda ograniczona do kierunków pokrewnych czy procedura kwalifikacyjna – egzamin wstępny?) 2. Czynniki ułatwiające mobilność studentów Na pokrewnych kierunkach studiów: - podobne standardy?!! - podobny zakres tematyczny przedmiotów w ramach 30% treści kształcenia do dyspozycji Uczelni i 30% dla dyspozycji studenta

STUDIA DOKTORANCKIE – III STOPNIA 1. Obecnie studiuje 30 tys. doktorantów, około 1/3 ma stypendia. W najbliższej przyszłości 2-3 razy więcej 2. W programach studiów doktoranckich więcej nauki mniej pracy naukowej 3. Specjalne studia interdyscyplinarne

MOBILNOŚĆ ZAGRANICZNA MOBILNOŚĆ ZAGRANICZNA STUDENTÓW I PRACOWNIKÓW STUDENTÓW I PRACOWNIKÓW 1. W roku 2002/ (0,03%) studentów wyjechało na studia w ramach programu Erasmus/Socrates w tym 120 studentów kierunków rolniczych i 30 pracowników 2. Wymiana ma charakter jednostronny 3. Brak programów studiów w języku angielskim 4. Sztywne programy studiów, nieprzystająca do wymagań uczelni zachodniej liczba ECTS 5. Programy będące mieszaniną zagadnień ze szkoły zawodowej, średniej i wyższej Zmniejszające się zainteresowanie wyjazdami Zmniejszające się zainteresowanie wyjazdami zagranicznymi wśród pracowników zagranicznymi wśród pracowników

MOBILNOŚĆ KRAJOWA STUDENTÓW I PRACOWNIKÓW 1. Wśród pracowników – zerowa 2. Około 15 studentów wyjeżdża corocznie do innych Uczelni w ramach programu MOSTARDLACZEGO? 1. Sprawa mentalności studentów – obawa przed wyjazdem w nieznane, praca zarobkowa 2. Konserwatywne podejście Państwa Dziekanów – mentalność!!!

STUDENCI RP A STUDENCI UE CECHY STUDENTÓW A/ W SFERZE MENTALNEJ Niepewni, nieśmiali, o niskim poczuciu własnej wartości B/ W SFERZE ZAWODOWEJ Dysponujący szeroką encyklopedyczną wiedzą, brak samodzielności myślenia i wyciągania wniosków, wiedza, którą dysponują- częściowo przestarzała, gorsza znajomość świata i języków obcych PRZYCZYNY PRZYCZYNY 1. Różna zamożność społeczeństw (studenci UE- możliwość dostępu od dziecka do najnowszych zdobyczy techniki i technologii, nauka języków obcych, wyjazdy zagraniczne, otwartość na innych ludzi, tolerancja, pewność siebie 2. W RP system kształcenia podstawowego, średniego oraz wyższego – nauka myślenia czy encyklopedyczne opanowanie informacji wg zasady ZZZ, rozwój osobowości i zainteresowań czy wprost przeciwnie?!

NOWE STANDARDY KSZTAŁCENIA EFEKT- WIĘKSZA ELASTYCZNOŚĆ KSZTAŁCENIA NOWE STANDARDY KSZTAŁCENIA 1. Wewnętrzny system oceny jakości kształcenia 2. Wybór przez studenta nie mniej niż 30% treści kształcenia 3. Nie więcej niż 10% ogólnej liczby zajęć bez kontaktu z nauczycielem 4. Makrokierunki, studia międzykierunkowe, kierunki unikatowe EFEKT- WIĘKSZA ELASTYCZNOŚĆ KSZTAŁCENIA

WEWNĘTRZNY SYSTEM OCENY JAKOŚCI KSZTAŁCENIA 1. Polityka oraz procedury zapewnienia jakości (organizacja systemu zapewnienia jakości – kto, jak odpowiada za jakość, misja, strategia, zasady zmian polityki i procedur) 2. Zatwierdzanie, monitoring, okresowy przegląd programów dydaktycznych Zasady opracowania programów, koncepcja kształcenia szerokiego a płytkiego czy wąskiego i specjalistycznego, treści programowe zachowawcze czy nowoczesne 3. Zasięganie opinii absolwentów czy pracodawców o istniejących lub projektowanych programach studiów

WEWNĘTRZNY SYSTEM OCENY JAKOŚCI KSZTAŁCENIA (c.d.) 1. Ocenianie studentów – jasno określone kryteria oceny. System oceny stymulujący naukę kojarzenia i rozwoju intelektualnego (pytania – dlaczego? porównaj) a nie pamięciowego opanowania informacji lub podstaw wiedzy 2. Ocena jakości kadry – odpowiednie kwalifikacje i kompetencje. Możliwość podnoszenia kwalifikacji, konieczność nagradzania tych, którzy podnoszą swoje kwalifikacje 3. Systemy informacyjne – aktywne strony www dostarczające bieżącej informacji i ułatwiające kontakt ze studentem 4. Publikowanie informacji związanych z procesem dydaktycznym

ZDOBYWANIE INFORMACJI, WIEDZY I UMIEJĘTNOŚCI 1. Należy odejść od przekazywania informacji – do tego celu służy komputer 2. Celem kształcenia zrozumienie związków pomiędzy elementami przyrody ożywionej i nieożywionej 3. Bierne opanowywanie wiedzy i umiejętności w formie wykładów i ćwiczeń – czy aktywne w formie samodzielnych projektów nagradzanych wysoką punktacją ECTS 4. Zapraszanie do realizacji praktyków, co spowodowane jest poziomym a nie pionowym przekazywaniem wiedzy i informacji

PODSUMOWANIE 1. Aktywne włączenie się naszych uniwersytetów w dokonywane przemiany – efekt partnerstwo europejskie 2. Pozostanie lokalnymi uniwersytetami w Polsce czyli nigdzie (Gombrowicz) PODSUMOWANIE 1. Aktywne włączenie się naszych uniwersytetów w dokonywane przemiany – efekt partnerstwo europejskie 2. Pozostanie lokalnymi uniwersytetami w Polsce czyli nigdzie (Gombrowicz)