OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI. IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rola Krajowego Forum Wodnego
Advertisements

Głos łodzian się liczy, czyli jak angażować mieszkańców w proces zarządzania zasobami publicznymi.
„StrategiA rozwoju sportu i wolontariatu sportowego dla Mrągowa”
Społeczna Kampania na rzecz budżetu obywatelskiego w Gdańsku
BEZPIECZNA ELEKTRYCZNOŚĆ Kampania społeczna
ZEBRANIE JAKO FORMA WYMIANY INFORMACJI
System ewaluacji NPR i NSRO
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wrocław, 9-10 grudnia 2008 r. Przedsięwzięcia z zakresu współpracy międzynarodowej i międzyregionalnej w.
Politycy pod kontrolą – co można zrobić pojedynczo? – opis przypadku.
Seminarium dyplomowe dr inż. Ewa Więcek-Janka
PODZIAŁ ADMINISTRACYJNY POLSKI
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Klub Seniora jako zadanie realizowane przez samorząd Osiedla (uwarunkowania formalne) Wrocław, r.
Jan Herbst Cyfrowa przyszłość: Perspektywy i wyzwania dla samorządu, firm i obywateli Diagnozowanie sytuacji społeczno-ekonomicznej - od statystyki.
Struktura egzaminu zawodowego
Warsztat 3 Nowoczesne narzędzia wykorzystywane w cyklu polityk publicznych 26 lipca 2011.
Aktywny Młody Mazowszanin Działania skierowane do młodzieży: -Konkurs -Rady młodzieżowe przy samorządach gminnych i powiatowych 1Warszawa, 29 maja 2013.
Strategia Rozwoju Powiatu Puławskiego
Lokalna Strategia Rozwoju Obszarów Rybackich LGR Obra - Warta
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Zasady wyboru i wytyczne do opisu dobrych praktyk Dr inż. Janusz Adamczyk.
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Miejska obywatelskość Ramy rozdziału – do dyskusji r.
Budżet partycypacyjny – co to takiego?
Budowanie mechanizmów partycypacji społecznej w sprawowaniu władzy samorządowej.
WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE WSPÓLNIE NA ZAMOJSZCZYŹNIE KORZYŚCI Z UDZIAŁU W PROJEKCIE Wspólnie na Zamojszczyźnie- projekt.
Budżet obywatelski Jak zaangażować mieszkańców w sprawy miasta?
Fundacja Instytutu Filozofii i Socjologii PAN
Budżet partycypacyjny szansą dla miasta i obywateli !
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK. BUDŻET NA ROK 2016 IDEA ZMIAN: ewolucja nie rewolucja wobec budżetu z 2015 roku nastawienie na dyskusję.
jako instrument partycypacji społecznej Aneta Rozwadowska Jachacz
PARTYCYPACJA, CZYLI WSPÓŁUCZESTNICZENIE Budżet partycypacyjny to wydzielona część budżetu dzielnicy, o której wydaniu współdecydują mieszkańcy. Na Woli.
Inicjatywa JESSICA – pierwsze doświadczenia z perspektywy regionalnej
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W DZIELNICY BEMOWO M.ST. WARSZAWY NA 2016 ROK
Spotkanie informacyjne dotyczące budżetu obywatelskiego dla osiedli na 2016 rok.
„Narodowy Program Przebudowy Dróg Lokalnych – realizacja w 2015 roku
BUDŻET OBYWATELSKI NAJWAŻNIEJSZE INFORMACJE. Co to jest Budżet Obywatelski? Budżet Obywatelski to mechanizm stosowany w wielu samorządach w Polsce, który.
Budżet partycypacyjny w Warszawie ZASADY 2017 DZIELNICA WOLA.
Projekt PL „Wzmocnienie spójności społecznej, gospodarczej i terytorialnej w Obszarze Funkcjonalnym Szlaku Jana III Sobieskiego w województwie lubelskim"
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE Warszawa, r. Budżet partycypacyjny w Warszawie 2015 Budżet partycypacyjny to ciąg działań (proces),
Moja Świdnica – mój budżet Mieszkańcy zagłosują po raz drugi ! 29 kwietnia 2014 r.
Spotkanie konsultacyjne. Czym jest budżet obywatelski ? Budżet obywatelski - proces, który umożliwia mieszkańcom dyskusję oraz bezpośredni wpływ na decyzje.
CENTRUM ROZWOJU REGIONALNEGO I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI Mirosław Gębski.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE 2015 DZIELNICA REMBERTÓW ZDJĘCIE DZIELNICY.
Roczny Program Współpracy Miasta Poznania z Organizacjami Pozarządowymi na 2015 rok.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Budżet obywatelski w Łodzi Koncepcja podziału na obszary osiedlowe.
Propozycja podziału Łodzi na rejony oraz podziału środków budżetu obywatelskiego Krzysztof Lechowicz.
WYNIKI BADANIA PROBLEMÓW I POTRZEB MIESZKAŃCÓW BĘBŁA przeprowadzonego w ramach projektu „SAMORZĄD Z INICJATYWĄ” Bębło, 22 Maja 2012r. Małgorzata Głuszak.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
Poznański Budżet Obywatelski założenia i zasady -
Justyna Wieczorkiewicz-Molendo Biuro ZIT WrOF Urząd Miejski Wrocławia Mechanizm Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych /ZIT/ jako nowe rozwiązania dla.
Res Publica Nowa Fundacja Res Publica im. H. Krzeczkowskiego Program DNA Miasta.
BUDŻET OBYWATELSKI Jastrzębie-Zdrój. proces decyzyjny Mieszkańcy współtworzą budżet danego miasta Budżet partycypacyjny – w Polsce często nazywany „obywatelskim”
Budżet partycypacyjny to proces, w trakcie którego mieszkańcy decydują o wydatkowaniu części budżetu dzielnicy lub miasta. W ramach budżetu partycypacyjnego.
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
w województwie pomorskim
Konsultacje społeczne projektu
Katowice
Budżet w liczbach Za nami już trzy edycje: 2012, 2013, 2014 Kwota do podziału (przeszłość): 10 mln Liczba projektów: 265, 217, 207 Liczba uczestników:
Plan działania KSOW Plan operacyjny na lata
EWALUACJA BUDŻETU OBYWATELSKIEGO
BUDŻET PARTYCYPACYJNY W WARSZAWIE NA 2016 ROK
Budżet partycypacyjny
BUDŻET OBYWATELSKI W BIAŁYMSTOKU
Zapis prezentacji:

OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI

IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków publicznych i ustalaniu priorytetów.

Budżet Obywatelski jest szansą na zaangażowanie obywateli w proces decydowania o lokalnych wydatkach i tym samym sprawowania władzy w samorządach oraz większą przejrzystość działań samorządu terytorialnego.

ściśle powiązane kryteria, które odróżniają BO od innych praktyk angażujących mieszkańców: Po 1, jego integralną częścią jest publiczna dyskusja pomiędzy mieszkańcami, którzy na przynajmniej jednym z etapów inicjatywy spotykają się i deliberują na specjalnie do tego celu powołanych zebraniach czy forach. Dialog pomiędzy mieszkańcami jest kluczowy dla ich późniejszej współpracy z urzędnikami. Po 2, dyskusja w ramach budżetu partycypacyjnego dotyczy jasno określonych, ograniczonych środków finansowych. Po 3, budżet partycypacyjny nie jest ograniczony do poziomu dzielnicy, osiedla lub instytucji – na przynajmniej jednym z etapów dotyczy również poziomu ogólnomiejskiego.

Po 4, jego wyniki są wiążące (co wyraźnie odróżnia budżet partycypacyjny od konsultacji społecznych). Proces wdrażania inwestycji wynikających z budżetu partycypacyjnego jest monitorowany. Po 5, budżet partycypacyjny nie jest procesem jednorazowym, ale długofalowym – jest organizowany rokrocznie przez lata.

Idea budżetu obywatelskiego została wprowadzona w Porto Alegre (Brazylia), Kordoba (Hiszpania) Sopocie 2011 r w 2012 roku Elbląg, Gorzów Wielkopolski, Poznań i Zielona Góra. Pojawiły się praktyki inspirowane budżetem partycypacyjnym na poziomie województwa (na Podlasiu), dzielnicy (w Gdańsku, Lublinie i Krakowie) instytucji (w jednym z warszawskich domów kultury) Obecnie dołączyły: Bydgoszcz, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Kędzierzyn-Koźle, Gdańsk, Łódź, Płock, Radom, Tarnów, Toruń oraz Wrocław

Budżet partycypacyjny Do czego pasuje? ustalenie priorytetów inwestycji lub dokładnej listy wydatków w ramach budżetu określonej instytucji (często dotyczy to jedynie jednej z dziedzin wewnątrz budżetu, np. infrastruktury) Ile trwa? w zależności od założeń: może być jednodniowym wydarzeniem lub ciągiem działań w ramach danej społeczności Czego wymaga? zapewnienia odpowiedniego lokalu, poświęcenia odpowiedniej ilości czasu na przeprowadzenie spotkań Całościowe koszty zależą od skali przedsięwzięcia. Kogo potrzebuję? osób przygotowanych do prowadzenia spotkań z mieszkańcami Kto może partycypować? ilość uczestników zależy od skali przedsięwzięcia; istotne jest dotarcie do jak największej ilości mieszkańców danego terenu Podstawowe informacje o technice

Środki po 50 tysięcy złotych na Osiedle 1 milion złotych na projekty ogólnomiejskie

Przebieg spotkania 1. Przygotowanie Nawiązanie kontaktu z Przewodniczącym/Przewodniczącą Rady Osiedla Umówienie terminu, miejsca 2. Spotkanie -Należy być 15 minut przed wyznaczoną godziną, -Przedstawienie się: moderator/moderatorka OBO, wybrany/wybrana drogą losową (ma to zapewnić przejrzystość i poczucie bezpieczeństwa oraz rzetelności przeprowadzania spotkania), -Przedstawienie idei i zasad OBO, harmonogram, formularz, -Pytania i odpowiedzi, 3. Sprawozdanie - nazwa rady osiedla, liczba osób, złożone projekty, problemy

Uwagi, propozycje …