OLSZTYŃSKI BUDŻET OBYWATELSKI
IDEA mieszkańcy i mieszkanki określają cele i sposób wydatkowania określonych kwot Biorą zatem udział w planowaniu wydatków publicznych i ustalaniu priorytetów.
Budżet Obywatelski jest szansą na zaangażowanie obywateli w proces decydowania o lokalnych wydatkach i tym samym sprawowania władzy w samorządach oraz większą przejrzystość działań samorządu terytorialnego.
ściśle powiązane kryteria, które odróżniają BO od innych praktyk angażujących mieszkańców: Po 1, jego integralną częścią jest publiczna dyskusja pomiędzy mieszkańcami, którzy na przynajmniej jednym z etapów inicjatywy spotykają się i deliberują na specjalnie do tego celu powołanych zebraniach czy forach. Dialog pomiędzy mieszkańcami jest kluczowy dla ich późniejszej współpracy z urzędnikami. Po 2, dyskusja w ramach budżetu partycypacyjnego dotyczy jasno określonych, ograniczonych środków finansowych. Po 3, budżet partycypacyjny nie jest ograniczony do poziomu dzielnicy, osiedla lub instytucji – na przynajmniej jednym z etapów dotyczy również poziomu ogólnomiejskiego.
Po 4, jego wyniki są wiążące (co wyraźnie odróżnia budżet partycypacyjny od konsultacji społecznych). Proces wdrażania inwestycji wynikających z budżetu partycypacyjnego jest monitorowany. Po 5, budżet partycypacyjny nie jest procesem jednorazowym, ale długofalowym – jest organizowany rokrocznie przez lata.
Idea budżetu obywatelskiego została wprowadzona w Porto Alegre (Brazylia), Kordoba (Hiszpania) Sopocie 2011 r w 2012 roku Elbląg, Gorzów Wielkopolski, Poznań i Zielona Góra. Pojawiły się praktyki inspirowane budżetem partycypacyjnym na poziomie województwa (na Podlasiu), dzielnicy (w Gdańsku, Lublinie i Krakowie) instytucji (w jednym z warszawskich domów kultury) Obecnie dołączyły: Bydgoszcz, Chorzów, Dąbrowa Górnicza, Kędzierzyn-Koźle, Gdańsk, Łódź, Płock, Radom, Tarnów, Toruń oraz Wrocław
Budżet partycypacyjny Do czego pasuje? ustalenie priorytetów inwestycji lub dokładnej listy wydatków w ramach budżetu określonej instytucji (często dotyczy to jedynie jednej z dziedzin wewnątrz budżetu, np. infrastruktury) Ile trwa? w zależności od założeń: może być jednodniowym wydarzeniem lub ciągiem działań w ramach danej społeczności Czego wymaga? zapewnienia odpowiedniego lokalu, poświęcenia odpowiedniej ilości czasu na przeprowadzenie spotkań Całościowe koszty zależą od skali przedsięwzięcia. Kogo potrzebuję? osób przygotowanych do prowadzenia spotkań z mieszkańcami Kto może partycypować? ilość uczestników zależy od skali przedsięwzięcia; istotne jest dotarcie do jak największej ilości mieszkańców danego terenu Podstawowe informacje o technice
Środki po 50 tysięcy złotych na Osiedle 1 milion złotych na projekty ogólnomiejskie
Przebieg spotkania 1. Przygotowanie Nawiązanie kontaktu z Przewodniczącym/Przewodniczącą Rady Osiedla Umówienie terminu, miejsca 2. Spotkanie -Należy być 15 minut przed wyznaczoną godziną, -Przedstawienie się: moderator/moderatorka OBO, wybrany/wybrana drogą losową (ma to zapewnić przejrzystość i poczucie bezpieczeństwa oraz rzetelności przeprowadzania spotkania), -Przedstawienie idei i zasad OBO, harmonogram, formularz, -Pytania i odpowiedzi, 3. Sprawozdanie - nazwa rady osiedla, liczba osób, złożone projekty, problemy
Uwagi, propozycje …