Listy oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowe uregulowania prawne dotyczące dokumentacji medycznej
Advertisements

Departament ds. Służb Mundurowych
Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
Listy oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
WOJSKOWEJ AGENCJI MIESZKANIOWEJ
UBEZPIECZENIA ZDROWOTNE
Wielkopolski Oddział Wojewódzki w Poznaniu Funkcjonowanie służby zdrowia w gminie Międzychód w świetle zawartych umów z NFZ Międzychód,
Nabór Optivum Narzędzie do zarządzania procesem rekrutacji elektronicznej do szkół ponadgimnazjalnych 26 marca 2017.
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
SYSTEM RATOWNICTWA MEDYCZNEGO
Elektroniczny Rekord Pacjenta = Elektroniczna Dokumentacja Medyczna
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH plan działań do końca roku – - zmiana warunków realizacji - Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ, listopad 2009.
REHABILITACJA LECZNICZA
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
Edyta Malinowska - kierownik Sekcji ds. Współpracy Międzynarodowej
ZASADY ROZLICZANIA ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ II FAZA ROZLICZANIA
Instrukcja dla Świadczeniodawców
STACJONARNA OPIEKA DŁUGOTERMINOWA W WOJEWÓDZTWIE POMORSKIM
Logowanie do ZIP Po uzyskaniu dostępu do systemu ZIP świadczeniobiorca może wyświetlić główną stronę systemu w przeglądarce internetowej, a następnie wybrać.
komunikatów sprawozdawczych XML
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
1 Polsko-Niemieckie Forum Ochrony Zdrowia 2009 – Fakty; Doświadczenie; Praktyka Realizacja dostępu do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków ubezpieczenia.
Gdańsk, 6 października 2009 r.. Nazwa świadczenia Średni przewidywany czas oczekiwania Średni rzeczywisty czas oczekiwania Leczenie aparatem ortodontycznym.
Vademecum Pacjenta 2009 Anna Zajkowska-Głowacka
Szkolenie dla nowych podmiotów – aplikacje w kontraktowaniu na lata Lubuski Oddział Wojewódzki NFZ w Zielonej Górze wrzesień 2010.
Postępowanie konkursowe w rodzaju rehabilitacja lecznicza.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Przekraczamy bariery możliwości Otwarcie formatów 2007.
DOKUMENTACJA MEDYCZNA
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
DANE SPRAWOZDAWCZE Z ZAKRESU LIST PACJENTÓW OCZEKUJĄCYCH OD 1 KWIETNIA 2007 ROKU. Mgr Marcin Karwacki Przedsiębiorstwo Informatyczne KAMSOFT.
LUBLIN Stare Miasto - Zamek Lubelski. Udział i rola szpitali niepublicznych na rynku usług medycznych w województwie lubelskim Tomasz Pękalski Dyrektor.
Zasady prowadzenia list oczekujących na świadczenia medyczne
ZARZĄDZENIE Nr 3/2014/DSOZ PREZESA NARODOWEGO FUNDUSZU ZDROWIA z dnia 23 stycznia 2014 r w sprawie określenia kryteriów oceny ofert w postępowaniu w sprawie.
Podaj nazwę oddziału Świętokrzyskiego Kielce, ul. Jana Pawła II 9 Podaj nazwę placówki, oraz oddziału na którym będzie realizowane świadczenie wraz.
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r
eWUŚ - problemy zgłaszane przez świadczeniobiorców
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie.
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Zachodniopomorski Oddział Wojewódzki 1 Personalne listy pacjentów oczekujących na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej Angelika Milkiewicz-Ławicka Naczelnik.
Kontraktowanie świadczeń medycznych z zakresu medycyny szkolnej
Zmiany w SPRAWOZDAWCZOŚCI I W ZASADACH PROWADZENIA LIST OSÓB OCZEKUJĄCYCH NA ŚWIADCZENIA ZDROWOTNE OD STYCZNIA 2015 R.
Elektroniczna weryfikacja uprawnień świadczeniobiorców
OPIEKA PSYCHIATRYCZNA I LECZENIE UZALEŻNIEŃ
Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie dotyczącym KOLEJEK OCZEKUJĄCYCH Kraków, luty 2015 rok.
Świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane według kolejności zgłoszenia; Jeżeli świadczenie nie może zostać udzielone w dniu zgłoszenia, pacjenta wpisuje.
Leczenie Szpitalne Świadczenia w zakresie leczenia onkologicznego
AOS Świadczenia w zakresie szybkiej diagnostyki onkologicznej
ZAKRES I ZASADY PRZEKAZYWANIA DANYCH SPOSÓB ANALIZY KOSZTÓW ŚWIADCZEŃ OPIEKI ZDROWOTNEJ Aleksandra Świderska Wydział Taryfikacji Agencja Oceny Technologii.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
Badania lekarskie pracowników
Sprawozdawczość z realizacji profilaktycznej opieki zdrowotnej nad uczniami w szkołach za rok szkolny 2013/2014.
1 Telemedycyna na przykładzie modelu zabrzańskiego Anna Goławska Departament Infrastruktury i e-Zdrowia Ministerstwo Zdrowia.
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w II półroczu 2015 roku.
Podstawy prawne Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U
WYPEŁNIANIE I PRZEDKŁADANIE HARMONOGRAMÓW
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
CENTRUM KSZTAŁCENIA PODYPLOMOWEGO PIELĘGNIAREK I POŁOŹNYCH
Warmińsko-Mazurski Urząd Wojewódzki w Olsztynie
Analiza badania zadowolenia Pacjenta w Specjalistycznym Szpitalu Wojewódzkim w Ciechanowie w I półroczu 2016 roku.
Zawieranie umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych
„Sieć szpitali” – wykonanie ryczałtu w lubuskich szpitalach
Listy Oczekujących Prowadzenie i Sprawozdawczość Opracowanie:
Zapis prezentacji:

Listy oczekujących na świadczenia opieki zdrowotnej

Cele prowadzenia list Cel główny Zapewnienie równego traktowania wszystkich pacjentów poprzez równy, niedyskryminujący i przejrzysty dostęp do świadczeń opieki zdrowotnej. Cele szczegółowe monitorowanie okresu oczekiwania na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej; poprawa dostępności do świadczeń; prosta, rzetelna i dokładna informacja dla pacjentów; przeciwdziałanie korupcji; uzyskanie informacji dla określania zapotrzebowania na świadczenia zdrowotne. Prowadzenie listy jest obowiązkiem ustawowym!

Podstawy prawne Ustawa o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych; Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 26 września 2005 r. w sprawie kryteriów medycznych, jakimi powinni kierować się świadczeniodawcy, umieszczając świadczeniobiorców na listach oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej; Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 czerwca 2006 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych; Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 27 grudnia 2007 r. w sprawie sposobu i kryteriów ustalania dopuszczalnego czasu oczekiwania na wybrane świadczenia opieki zdrowotnej; Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 6 maja 2008 r. w sprawie ogólnych warunków umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej; Rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych Zarządzenie Nr 93/2008/DSOZ Prezesa Narodowego Funduszu Zdrowia z dnia 22 października 2008 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju: leczenie szpitalne ­– załącznik nr 12;

Które świadczenia? Listy oczekujących prowadzone są między innymi w ramach: ambulatoryjnej opieki specjalistycznej, leczenia szpitalnego, opieki psychiatrycznej i leczenia uzależnień, rehabilitacji leczniczej, opieki długoterminowej, leczenia stomatologicznego, Zgromadzone dane o liczbie oczekujących i średnim czasie oczekiwania na świadczenia są przekazywane do NFZ.

Zasady zapisywania na listę Świadczenia zdrowotne powinny być udzielane według kolejności zgłoszeń. Pacjent, któremu nie można udzielić świadczeń w chwili przyjęcia powinien zostać wpisany na listę oczekujących w jednej z dwóch kategorii medycznych, od której zależy termin realizacji świadczenia: przypadek pilny – pacjent, który wymaga pilnego udzielenia świadczenia ze względu na dynamikę procesu chorobowego i możliwość szybkiego pogorszenia stanu zdrowia lub znaczącego zmniejszenia szans na powrót do zdrowia, przypadek stabilny – pacjent, który nie znajduje się w stanie nagłym i nie został zakwalifikowany jako przypadek pilny. W przypadku nagłego pogorszenia stanu zdrowia pacjent ma prawo do zmiany terminu leczenia. Prowadzenie wpisów na listy oczekujących powinno odbywać się na bieżąco – pacjent powinien zostać zapisany na listę oczekujących w dniu zgłoszenia do świadczeniodawcy.

Zmiany w sprawozdawczości z list oczekujących od stycznia 2010r. Zgodnie z § 12 rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 20 czerwca 2008 r. w sprawie zakresu niezbędnych informacji gromadzonych przez świadczeniodawców, szczegółowego sposobu rejestrowania tych informacji oraz ich przekazywania podmiotom zobowiązanym do finansowania świadczeń ze środków publicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 801) tylko do 31.12.2009 r. przekazywane są do LOW NFZ informacje o : -średnim przewidywanym czasie oczekiwania do komórek organizacyjnych -liczbie oczekujących i średnich czasach oczekiwania (przewidywanym i rzeczywistym) na wybrane procedury medyczne oraz leczenia w ramach terapeutycznych programów zdrowotnych. Według nowych, uproszczonych zasad świadczeniodawca sprawozdawać będzie tylko informację o liczbie oczekujących oraz średnim rzeczywistym czasie oczekiwania w poszczególnych komórkach organizacyjnych.

Kontrola Kontrola list oczekujących na leczenie zaćmy – IV kwartał 2007 okresowy brak przekazywania komunikatu (ok. 25% świadczeniodawców). Kilku świadczeniodawców w ogóle nie prowadziło list i nie przekazywało do Funduszu informacji o kolejkach; niepełne dane (ok. 30%); przekazywane informacje sprzeczne z rzeczywistymi danymi znajdującymi się w dokumentacji (ok. 40%); brak aktualizacji list; czas oczekiwania znacząco krótszy, niż wynikałoby to z informacji przekazanej do Funduszu; niespójne dane – czas oczekiwania w kategorii pilny dłuższy niż stabilny. nieprzestrzeganie kolejności udzielania świadczeń; wykonywanie zabiegu, pomimo braku wpisu na liście; Niezasadne przekwalifikowanie pacjenta z kategorii „stabilny” do kategorii „pilny”.

Listy spersonalizowane Umożliwiają zbieranie danych, które pozwalają jednoznaczną identyfikację pacjenta (poprzez numer PESEL) oczekującego na wybrane procedury medyczne. NFZ zbiera dane o oczekujących na wybrane, drogie specjalistyczne zabiegi, na które czeka się najdłużej: wszczepianie endoprotez stawów, Od 2009 roku zbierane są dane spersonalizowane dla: usunięcia zaćmy, angioplastyki. Uwagi Przekazywane do Funduszu dane w pełni oddają rzeczywistość. Pozwalają na kompleksową analizę procedur wykonywanych u konkretnego świadczeniodawcy.

Zasady prowadzenia list oczekujących spersonalizowanych (1) świadczenia opieki zdrowotnej są udzielane według kolejności zgłoszenia, z uwzględnieniem stanu zdrowia pacjenta, świadczeniodawca wpisuje świadczeniobiorcę na listę oczekujących po stwierdzeniu, że posiada wymagane skierowanie na świadczenie danego rodzaju; skierowania z brakami, pozbawione istotnych danych, nie mogą być przyczyną nie wpisania na listę oczekujących – należy wystąpić do pacjenta o uzupełnienie danych lub uzyskać od lekarza kierującego, umieszczenie pacjenta na liście oczekujących powinno nastąpić w dniu zgłoszenia się do świadczeniodawcy, należy pisemnie poinformować pacjenta o terminie udzielenia świadczenia (może to być adnotacja na skierowaniu potwierdzona pieczęcią świadczeniodawcy i podpisem),

Zasady prowadzenia list oczekujących spersonalizowanych (2) planowany termin udzielenia świadczenia oznaczany jest z dokładnością do dnia, jeżeli przekracza on 6 miesięcy licząc od daty wpisu na listę oczekujących dopuszczalne jest wskazanie terminu z dokładnością do tygodnia (terminem wskazanym jest pierwszy dzień tygodnia – poniedziałek), dodatkowe wolne terminy, które powstaną niezależnie od przyczyny należy przeznaczyć na przyspieszenie terminów realizacji świadczeń dla pacjentów czekających najdłużej, świadczeniodawca wyznacza osobę odpowiedzialną za systematyczne i terminowe przekazywanie do oddziału wojewódzkiego NFZ za pośrednictwem udostępnionej aplikacji danych z zakresu list oczekujących; informację o wyznaczonej osobie wraz z adresem poczty elektronicznej i numerem telefonu, świadczeniodawca przekazuje NFZ w celu ułatwienia kontaktów.

Korzyści personalizacji list Dane rzeczywiste, a nie orientacyjne. Rzetelna i wiarygodna informacja o udzielanych świadczeniach zarówno dla pacjenta, jak i dla NFZ. Realne skrócenie czasu oczekiwania na wykonanie świadczenia poprzez możliwość wyboru świadczeniodawcy. Dzięki identyfikacji pacjenta – realne skrócenie list oczekujących (pacjent oczekujący do jednego, a nie kilku świadczeniodawców). Przeciwdziałanie korupcji.

Wszczepianie endoprotez W 2009 roku 291 świadczeniodawców z terenu całego kraju, dokonywało wszczepów endoprotez stawowych w tym 6 świadczeniodawców z terenu województwa lubuskiego. W okresie styczeń-sierpień 2009r. W naszym województwie całym wykonano 800 procedur wszczepienia endoprotez stawowych. Według stanu na koniec czerwca 2009r. średni przewidywany czas oczekiwania (w dniach) wynosi: -endoprotezoplastyka stawu biodrowego: średnia krajowa- 503 dni, średnia województwa lubuskiego- 686 dni (przypadki stabilne) -endoprotezoplastyka stawu kolanowego: średnia krajowa- 518 dni, średnia województwa lubuskiego- 640 dni (przypadki stabilne) Zajmujemy 12 miejsce w kraju.

Zabiegi w zakresie soczewki (zaćma) W 2009 roku 206 świadczeniodawców z terenu całego kraju, dokonywało zabiegów w zakresie soczewki (zaćma) w tym 6 świadczeniodawców z terenu województwa lubuskiego. W okresie styczeń-sierpień 2009r. W naszym województwie całym wykonano 3 352 usunięcia zaćmy. Według stanu na koniec czerwca 2009r. średni przewidywany czas oczekiwania (w dniach) na zabieg wynosi: średnia krajowa- 423 dni, średnia dla województwa lubuskiego- 259 dni (przypadki stabilne). Zajmujemy 3 miejsce w kraju.

Dziękuję za uwagę.