EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wprowadzenie do metodologii eksperymentu biologicznego.
Advertisements

Jak prawidłowo publikować wyniki badań? Mgr Magdalena Szpunar.
Hit reklamowy … WebQuest dla klasy pierwszej gimnazjum
1 EWALUACJA GŁÓWNYM NARZĘDZIEM PODNOSZENIA JAKOŚCI PRACY DORADCY ZAWODOWEGO Robert Fleischer –Zarząd Główny SDSiZ RP Lubniewice,
  OK konspekt z biologii.
TECHNIKI, DOWODY, PRZEBIEG BADANIA ROCZNEGO SPRAWOZDANIA FINANSOWEGO
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
5. Projekty inwestycyjne „twarde” – np. wniosek i studium wykonalności
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Metody badawcze w socjologii
Indukcjonizm Indukcjonizm – w nauce, prąd myślowy podkreślający znaczenie indukcji logicznej, czyli wywodzenia ogólnych praw natury z jednostkowych spostrzeżeń,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Inwestycja w kadry 3 Praca zaliczająca moduł Dr G.Maniak.
Metody badawcze w psychologii
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
Doświadczalnictwo.
METODA PROJEKTU Opracowanie: Marta Madura.
LITERATURA ANEKSY. STRUKTURA DZIAŁU TEORETYCZNEGO DEFINICJE WAŻNIEJSZYCH POJĘĆ HISTORIA ROZWOJU ZJAWISKA ANALIZA TEORII NAUKOWYCH PUNKTY WYJŚCIOWE O CELU.
i trudności z nimi związane...
O FIZYCE Podstawowe pojęcia.
BADANIE STATYSTYCZNE Badanie statystyczne to proces pozyskiwania danych na temat rozkładu cechy statystycznej w populacji. Badanie może mieć charakter:
EKSPERYMENTY BIOLOGICZNE
Biologia jako nauka WsteczWstecz NaprzódNaprzód Strona domowa WyjścieWyjście Informacje ITN – Społeczność Innowacyjnych Nauczycieli Przebieg zajęć Powiązanie.
Sprawozdanie z projektu Mali Badacze realizowanego w klasach I-III Publicznej Szkoły Podstawowej nr 52 w roku szkolnym 2012/2013.
Organizacja nadzoru pedagogicznego Sprawny system przepływu informacji Prawidłowość doboru pracowników do charakteru realizowanych zadań Terminowość zadań
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Naukowy charakter pracy dyplomowej
Skład grupy.
Idea oceniania kształtującego
Tytuł projektu badawczo-naukowego:
Projektowanie procesu badawczego
Lekcja o podającym toku pracy dydaktycznej
Procedury doskonalenia uczenia się i nauczania
Idea falsyfikacji Przy użyciu danych obserwacyjnych nie można udowodnić prawdziwości teorii lub określić prawdopodobieństwo, że teoria jest prawdziwa.
Komputer w procesie dydaktycznym Komputer w procesie dydaktycznym Komputer jest wykorzystywany obecnie w polskich szko łach głównie do nauczania informatyki.
Informator dla rodziców
Osoba eksperymentatora jest nieodłączną częścią każdego doświadczenia, zanim jednak zaczniemy badać innych, przebadajmy swoje własne postawy i przekonania.
Powiat Górowski/ Powiatowe Centrum Doskonalenia Nauczycieli i Poradnictwa Psychologiczno-Pedagogicznego w Górze Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty.
STRUKTURA PRACY DYPLOMOWEJ
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Wpływ nawozów na wzrost fasoli
Doświadczenie Biologiczne
Fizyka jako nauka przyrodnicza
METODOLOGIA I METODYKA NAUK PRZYRODNICZYCH
Weryfikacja hipotez statystycznych dr hab. Mieczysław Kowerski
Nikogo nie trzeba przekonywać, że eksperymenty wykonywane samodzielnie przez ucznia czy prezentowane przez nauczyciela sprawiają, że lekcje są bardziej.
Analiza wyników egzaminu gimnazjalnego w części matematyczno- przyrodniczej z zakresu przedmiotów przyrodniczych w roku szkolnym 2014/2015.
„Koło Młodych Odkrywców”
SPOSOBY POZNAWANIA ŚWIATA „Nauczyli mnie mnóstwa mądrości…..” J Tuwim Opracowała Bożena Smolik.
Działania: Działania: Cykl zajęć edukacyjnych związanych z środowiskiem leśnym, prowadzonych w ciągu całego roku szkolnego 2014/2015 w wszystkich grupach.
Opracowała Bożena Smolik. Czy warto uczyć się biologii? Odpowiedź na to pytanie jest oczywista. T a k !!!! Ale dlaczego? Oczekuję przynajmniej jednej.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
R OLA DOŚWIADCZENIA W NAUCE. ŹRÓDŁA DANYCH NAUKOWYCH OBSERWACJEEKSPERYMENTY.
Człowiek – najlepsza inwestycja
Zdefiniować problem Jaki jest problem? Jakie są główne założenia? Jak chcesz śledzić przebieg funkcjonowania projektu ? metody ewaluacji Budżet Jakie źródła.
Temat pracy Promotor: Imię i nazwisko dyplomanta Rodzaj pracy (dyplomowa inżynierska/magisterska)
Metoda naukowa i wyjaśnianie świata
Prezentacja lekcji przeprowadzonej w klasie IVD w Szkole Podstawowej nr 85 w Warszawie im. Benito Juareza Rośliny Się Rumienią Beata Krysiak.
OD INSPIRACJI DO PRACY DYPLOMOWEJ Etapy procesu badawczego dr Joanna Nawój-Połoczańska Katedra Pedagogiki Ogólnej.
Źródła wiedzy biologicznej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Temat: Widzę, doświadczam więc rozumiem.
Projekt „Po co. Dlaczego. Jak
Tytuł projektu naukowego
PLANOWANIE PROJEKTU PLANOWANIE PROJEKTU
Wyniki projektu naukowego
Wyniki egzaminu próbnego
EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY. CO TO JEST EKSPERYMENT PEDAGOGICZNY? Eksperyment pedagogiczny stanowi metodę badania jednego lub kilku czynników zwiększających.
(Imię i nazwisko) (specjalność) Słupsk (data obrony 2018)
Nauczyciel – teoria i/czy praktyka
Zapis prezentacji:

EKSPERYMENTY I OBSERWACJE NA LEKCJACH BIOLOGII I PRZYRODY

Badania biologiczne polegają przede wszystkim na szukaniu zależności między działaniem określonych czynników a zmianami, które zachodzą pod ich wpływem. Dobry badacz to osoba uważnie obserwująca swoje otoczenie i dostrzegająca zjawiska, które nie wzbudzają zainteresowania innych. Ciekawość to główna cecha badacza. Stawia on pytania o przyczyny i prawidłowości dostrzeżonych zjawisk. Badacz prowadzi obserwacje i doświadczenia, szuka informacji w książkach, Internecie… Docieka odpowiedzi, dyskutuje, wyciąga wnioski. Ty też możesz zostać badaczem!

OBSERWACJA BIOLOGICZNA Jest podstawowym źródłem wiedzy biologicznej Obserwator nie wprowadza żadnych zmian w otaczającym go środowisku Do analizy zjawisk używa narządów wzroku, węchu, słuchu lub specjalnych przyrządów, zależnie od wielkości obserwowanego obiektu (np. lupa, binokular, mikroskop); Obserwator zawsze ustala cel obserwacji, czyli obiekt lub zjawisko, które będzie obserwował; Wyniki obserwacji dokumentuje w formie opisu, rysunku, fotografii, nagrania filmowego, tabeli wyników pomiarów; Na końcu formułuje wniosek obserwacji; Czy znasz zasady obserwacji mikroskopowych? Czy prowadziłeś samodzielnie obserwacje mikroskopowe? Czy wykonywałeś samodzielnie preparat mikroskopowy?

Przed przystąpieniem do obserwacji musisz zadać sobie następujące pytania:

Doświadczenie- eksperyment biologiczny Jest metodą badania organizmu lub zjawiska (procesu) w ściśle zaplanowanych warunkach, według określonych zasad Polega na celowym wywołaniu konkretnych zjawisk w układach biologicznych i obserwowaniu ich przebiegu Jego celem jest sprawdzenie (weryfikacja) wcześniej postawionej hipotezy W odróżnieniu od obserwacji w doświadczeniu zmieniamy jeden z czynników wpływających na organizm lub zjawisko

Zasady eksperymentu biologicznego Badaniu powinna być poddana odpowiednia ( jak największa) liczba osobników, by uzyskane wyniki były wiarygodne Doświadczenie przeprowadza się na organizmach tego samego gatunku, i w tym samym wieku, dzięki czemu wyklucza się błędy w interpretacji wyników W każdym doświadczeniu ustala się próbę doświadczalną i kontrolną Doświadczenie musi być powtarzalne - nie wystarczy tylko ogłosić wyniki. Inni badacze muszą osiągnąć takie same rezultaty w tych samych warunkach Przebieg eksperymentu należy udokumentować, a na podstawie spostrzeżeń sformułować wniosek ( należy zapisywać wszystkie spostrzeżenia, nawet te, które z pozoru nie mają wiele wspólnego z doświadczeniem. Może przyczynią się do nieoczekiwanego odkrycia?)

ETAPY EKSPERYMENTU BIOLOGICZNEGO 1.Sformułowanie problemu badawczego. 2. Sformułowanie hipotezy. 3. Zaplanowanie doświadczenia: - zaplanowanie zestawu doświadczalnego i kontrolnego - ustalenie liczby powtórzeń - określenie czasu przebiegu doświadczenia - ustalenie sposobu odnotowywania wyników 4. Przeprowadzenie doświadczenia. 5. Zanotowanie spostrzeżeń. 6. Opracowanie wyników. 7. Sformułowanie wniosków. 8. Weryfikacja hipotezy

Problem badawczy i hipoteza Problem badawczy to cel doświadczenia, sformułowany jako pytanie W pytaniu musi być zawarta nazwa badanego organizmu i zmienianego czynnika Przykłady: - Czy światło wpływa na wzrost i barwę roślin? - Czy roztwór soli wpływa na wzrost trawy? Hipoteza to przypuszczenie, co do tego, jaki będzie spodziewany wynik badania. Jest wyrażana zdaniem oznajmującym Przykłady do podanych problemów badawczych Światło wpływa na wzrost i barwę roślin Roztwór soli nie wpływa na wzrost trawy Postawiona hipoteza nie musi być prawdziwa. Jej prawdziwość ma wykazać doświadczenie

Próba kontrolna i próba badana Aby sprawdzić, czy światło wpływa na wzrost i barwę roślin, należy próby podzielić na dwie grupy Próba kontrolna – stwarzane warunki wzrostu i rozwoju są takie same jak w naturze Próba badana – jeden z typowych czynników zostaje zmieniony (podlega eksperymentowi)

Eksperyment i obserwacja są uzupełnieniem i poszerzeniem podstawy programowej.