Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Badania Systemowe “EnergSys” Sp. z o.o.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Szczecin, 12 października 2006 KRAJOWA KONFERENCJA KONSULTACYJNA DOTYCZĄCA ZIELONEJ KSIĘGI W SPRAWIE PRZYSZŁEJ POLITYKI MORSKIEJ UE EUROPEJSKA WIZJA MÓRZ.
Finansowanie projektów OZE
Wsparcie dla sieci Centrów Obsługi Inwestorów i Eksporterów (COIE)
Seminarium - szkolenie „Pozwolenia zintegrowane”,
Województwo Mazowieckie JESSICA and Investment Funds Division
CARS 2020: Plan działania na rzecz konkurencyjnego i zrównoważonego przemysłu motoryzacyjnego w Europie Konferencja prasowa 8 listopada 2012.
Biogazownie rolnicze - podstawy prawne
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Projekty związane z ochroną środowiska w programach operacyjnych współfinansowanych ze środków UE w Polsce Konferencja Aspekty środowiskowe w działaniach.
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
Harmonogram wdrażania do polskiego prawa wymogów dyrektywy 2010/75/UE w zakresie dużych źródeł spalania Jest to przykładowy slajd do wzorca: Slajd Tytułowy_02.
Grupa Wymiany Doświadczeń z zarządzania transportem miejskim moderator: dr Michał Wolański Katedra Transportu Szkoły Głównej Handlowej Doskonalenie zarządzania.
Problemy organizacji usług publicznych świadczonych drogą elektroniczną wdrażanych przez MSWiA   współpraca między systemami lokalnymi a platformą ePUAP.
Projekt „Przejrzyste prawo”
Koncepcja implementacji postanowień dyrektywy 2008/101/WE Joanna E. Bukowska Konrad Łuczak Zespół ds. Prawnych, KASHUE Warszawa, r.
Energetyka słoneczna w Polsce i w Niemczech, r. Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Najlepsze Dostępne Techniki (BAT) – przemysł szklarski
Uwarunkowania prawne rozwoju energetyki atomowej w Polsce
1 Uwarunkowania związane z implementacją dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady Europy nr 2001/80/WE z 23 października 2001 r. w sprawie ograniczenia.
Źródła prawa podatkowego
Długookresowe prognozowanie makroekonomiczne
Ustawa o swobodzie działalności gospodarczej
1. Założenia do przygotowania Strategii Inwestycyjnej Wydział Rozwoju Gospodarczego Wrocław, 2 czerwca 2009.
Systemy handlu emisjami – wyzwania dla polskiego przemysłu
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
PAKIET KLIMATYCZNY UE SZANSA CZY ZAGROŻENIE
FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ
Banki a wspieranie inwestycji jednostek samorządu terytorialnego
1 Banki a wspieranie przedsiębiorczości Rola sektora bankowego w systemie absorpcji funduszy strukturalnych UE w latach Banki a wspieranie przedsiębiorczości.
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Funkcje Państwowej Agencji Atomistyki w Programie Polskiej Energetyki Jądrowej 22 stycznia 2014, Warszawa.
PARTNERZY Konsorcja Fundusze inwestycyjne Partnerzy technologiczni Domy mediowe Agencje PR Społeczeństwo jako partner 1.
„Bioenergia w rolnictwie” Podstawowe założenia regulacji dotyczących energetyki odnawialnej - projekt ustawy o OZE Maciej Kapalski Wydział Odnawialnych.
Sebastian Stępnicki, Departament Energii Odnawialnej
Działalność Krajowej Grupy Poręczeniowej BGK Warszawa, październik 2009 r.
Elektroenergetyka w Polsce - wyzwania, skutki i koszty z propozycji ram polityki klimatyczno-energetycznej 2020 – 2030 Stanisław Tokarski Wiceprezes –
Założenia do projektu ustawy o czasie pracy maszynistów
Ratingi kredytowe w praktyce banków i funduszy poręczeniowych dr Mirosław Bajda Prezes Zarządu EuroRating Sp. z o.o. Warszawa, r.
Zasada partnerstwa w nowej perspektywie finansowej
1 Nowe przepisy unijne Dyrektywa z roku 2014 w sprawie ustawowych badań rocznych sprawozdań finansowych i skonsolidowanych sprawozdań finansowych Maria.
KONTRAKTY RÓŻNICOWE W POLSKIM PORZĄDKU PRAWNYM dr JERZY BAEHR
Informacja dotycząca spełnienia warunku ex ante 4.1 i 4.2
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
Zarządzanie innowacją. Adaptacja i zastosowanie sprawdzonych rozwiązań hiszpańskich na gruncie polskim. Projekt jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Wsparcie finansowe inwestycji geotermalnych. Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
Punkt Informacyjny Funduszy Europejskich, styczeń 2014 r.
Zmiana przepisów dotyczących europejskich ugrupowań współpracy terytorialnej. Perspektywa Polski.
Białystok, r. Program Operacyjny Polska Cyfrowa założenia wsparcia rozwoju szybkich sieci szerokopasmowych.
Program ochrony powietrza dla województwa małopolskiego Piotr Łyczko Kierownik Zespołu Ochrony Powietrza Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Repozytorium Transakcji w KDPW Warszawa, 8 listopada 2012.
PROJEKT ROZPORZĄDZENIA LULUCF
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Konkurencja a polityka konkurencji
Strategia Inwestycyjna
Projekt strategiczny „Zintegrowane Inwestycje Terytorialne PLUS”
dr inż. Krystian Szczepański mgr inż. Krzysztof Melka
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Prawna ochrona środowiska w procesie inwestycyjnym
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Omówienie prac nad realizacją
Podkarpacki Ośrodek Doradztwa Rolniczego w Boguchwale
Zapis prezentacji:

Krajowy system zbywalnych uprawnień do emisji Warsztaty na temat: „Dyrektywa Unii Europejskiej w sprawie handlu uprawnieniami do emisji gazów cieplarnianych” dr.hab.inż. Janusz Mikuła Departament Inwestycji i Rozwoju Technologii Ministerstwo Środowiska

Cel wdrożenia systemu Ograniczenie emisji i szkodliwości stężeń zanieczyszczeń (SO2,NOx) Redukcja emisji gazów cieplarnianych Wywiązanie się z aktualnych i przyszłych zobowiązań międzynarodowych Redukcja kosztów wypełniania zobowiązań szczególnie technologicznych – emisja SO2, NOx (dyrektywa IPPC i LCP) Przygotowanie do uczestnictwa w unijnym i międzynarodowym handlu emisjami GC

Podstawa prawna Regulacje generalne - poprawka do ustawy „Prawo ochrony środowiska” lub - osobna ustawa o zbywalnych uprawnieniach do emisji Regulacje szczegółowe rozporządzenie Ministra Środowiska tworzące rynki handlu emisjami dla poszczególnych zanieczyszczeń

Zasięg i typ programu Cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej System oparty na modelu Cap and Trade

Przedmiot handlu SO2 NOx CO2 - po przyjęciu Dyrektywy UE ewentualne poszerzenie zakresu przedmiotu handlu o metan CH4 – znaczący potencjał redukcyjny

Potencjalny zakres HE w Polsce (po uwzględnieniu realnych warunków) 1. Handel emisjami w skali kraju (w perspektywie 2-3 lat): CO2, CH4 (sektory bez ograniczeń) SO2, NOx (grupa obiektów LCP) 2. Handel emisjami w skali kraju (w perspektywie 4-6 lat): SO2, NOx (inne sektory) 3. Handel emisjami w skali wojewódzkiej lub strefowej (w perspektywie 4-6 lat) SO2, NOx

Zasadnicze elementy systemu

Szczebel regulacji ZAKŁAD (INSTALACJA) zgodne z istniejącym ustawodawstwem polskim jak i projektem Dyrektywy UE w sprawie handlu GC

Jednostka obrotu 1 uprawnienie opiewające na emisję 1 tony danego zanieczyszczenia posiadające unikalny numer identyfikacyjny

Uczestnicy systemu Systemem powinny być objęte źródła stacjonarne z możliwie wielu sektorów, Obowiązkowo podmioty powyżej określonego progu - sektor energetyczny przyjęcie progu 20 MW (zgodnie z projektem Dyrektywy 2001/0245(COD)) - konieczność ustalenie progów dla pozostałych sektorów

Alokacja uprawnień 1 Najprawdopodobniej Grandfathering (GF) – na podstawie danych o emisji z lat przeszłych, ewentualnie z niewielkim udziałem sprzedaży na aukcji, Alokacja odpłatna (np. aukcja) dla podmiotów nowopowstających lub dołączających (już istniejących) do programu

Alokacja uprawnień 2 Możliwe jest także negocjowanie poziomów i sposobu alokacji z zainteresowanymi stronami Alokacja coroczna Kluczową kwestią jest wyznaczenie całkowitego limitu emisji - niekorzystny jest nadmiar uprawnień na rynku, - powinien ulegać corocznemu proporcjonalnemu obniżeniu

Pozostałe elementy systemu 1 Monitoring - zasady monitoringu muszą być zgodne z ustawodawstwem krajowym i UE - wymóg ciągłego monitoringu zanieczyszczeń konwencjonalnych (np. SO2, NOx) dla źródeł spalania o mocy >100 MW

Pozostałe elementy systemu 2 Rejestry emisji i uprawnień - prowadzone centralnie, przez wydelegowaną instytucję o roboczej nazwie np. „Agencja Ochrony Atmosfery” (AOA) (nie Ministerstwo). Powinny być dostępne publicznie w internecie.

Pozostałe elementy systemu c.d. Nadzór i kontrola nad systemem - kontrola konstytucyjna Ministerstwo Środowiska - większość kompetencji scedowanych na AOA Weryfikacja danych o emisji - odpowiednie struktury wojewódzkie, - na poziomie krajowym – Inspekcja Ochrony środowiska

System oparty na dwubiegunowości 1 Zbywalne uprawnienia do emisji zanieczyszczeń funkcjonują obok niezbywalnych uprawnień do emisji Każdy uczestnik systemu będzie musiał posiadać niezbywalne pozwolenie zintegrowane (ew. pozwolenie na emisję GC),

System oparty na dwubiegunowości 2 Niezbywalne uprawnienia do emisji czyli indywidualne limity emisji są kształtowane przez: - obiektowe normy emisji (dyrektywa LCP i dyrektywa dot.spalania odpadów), - ocena wpływu danego obiektu na środowisko – przy wydawaniu decyzji lokalizacji i pozwoleń emisyjnych - ocena zgodności z BAT – przy przyznawaniu pozwoleń zintegrowanych, - Programy Ochrony Powietrza (POP)

Udogodnienia systemu Możliwość zachowywania uprawnień na kolejne lata/okresy rozliczeniowe, Możliwość pożyczania uprawnień (borrowing) – pokrycie aktualnej emisji uprawnieniami wydanymi w przyszłości Włączenie do systemu jednostek redukcji uzyskanych z realizacji projektów inwestycyjnych np. JI i CDM

Obostrzenia i sankcje Niezbywalne uprawnienia do emisji – limity emisji Część uprawnień do emisji GC powinna być zbywalna tylko w kraju, aby zabezpieczyć wypełnienie zobowiązań Protokołu z Kioto Wprowadzenie ograniczenia zapobiegającego zachowywaniu nadmiernej liczby uprawnień Nakładanie kar za przekroczenie dopuszczalnego poziomu emisji wyrażonego liczbą posiadanych uprawnień

Najważniejsze problemy 1 Silne ograniczenie swobody handlu emisjami przez inne instrumenty prawne Duża niepewność odnośnie nowych kluczowych elementów krajowego systemu ochrony powietrza (programy ochrony powietrza, pozwolenia zintegrowane, interpretacja BAT)

Najważniejsze problemy 2 Niepewność odnośnie końcowego kształtu dyrektywy dot. handlu emisjami GHG w UE Niepewne perspektywy międzynarodowego handlu emisjami GHG

Krajowy system ochrony powietrza Możliwe zagrożenia dla przedsiębiorstw 1. Pozwolenia zintegrowane (zgodność z BAT) => ryzyko zaostrzenia standardów emisji dla obiektów istniejących 2. Programy Ochrony Powietrza (zgodność z normami stężeń) => ryzyko zaostrzenia wymagań w pozwoleniu na emisję (niższe dopuszczalne emisje) 3. Krajowe pułapy emisji (uzgodnienia międzynarodowe) => ryzyko zaostrzenia dotychczasowych limitów krajowych np. GHG po 2012 r, SO2, NOx, VOC po roku 2010.

Wkomponowanie handlu emisjami w krajowy system ochrony powietrza

Możliwe kierunki wdrożenia handlu emisjami Model 1 - realizacja krajowych pułapów emisji

Możliwe kierunki wdrożenia handlu emisjami Model 2 - realizacja lokalnych wymagań redukcyjnych

Możliwe kierunki wdrożenia handlu emisjami Model 3 - realizacja zaostrzonych wymagań emisyjnych

Kluczowe kwestie Określenie zakresu wdrożenia handlu emisjami i elastycznych instrumentów do polskiego prawa Określenie formy prawnej zbywalnego uprawnienia do emisji oraz relacje pomiędzy uprawnieniem zbywalnym (allowance) a pozwoleniem niezbywalnym (permit) Określenie sposobu tworzenia pozwolenia niezbywalnego z uwzględnieniem nowych instrumentów ochrony powietrza (pozwolenie zintegrowane, POP) Wypracowanie interpretacji BAT, umożliwiających zachowanie dotychczasowych standardów emisji

Alternatywne podejścia do dalszych prac Wariant 1 (ograniczony) węższy zakres wdrożenia handlu emisjami (wyłącznie krajowy Cap and Trade) minimalizacja zmian prawnych, ewent. redukcja opłat za emisję brak zmian innych mechanizmów elastycznych Wariant 2 (kompleksowy) szerszy zakres wdrożenia handlu emisjami (krajowy i lokalny) poszerzenie zakresu mechanizmu kompensaty redukcja opłat za emisję dla podmiotów z HE wypracowanie korzystnej interpretacji grupowego BAT

Główne założenia dla dalszych prac Koncentracja na opracowaniu strukturalnego modelu krajowego handlu emisjami (Model 1 i 3, przeznaczony najpierw do handlu CO2, SO2, NOx) Zgodność proponowanych rozwiązań z projektem dyrektywy UE odnośnie handlu emisjami GHG Maksymalne wykorzystanie istniejących mechanizmów i instytucji w polskim systemie ochrony powietrza Równoległe prowadzenie prac prawnych z projektowaniem systemu

MODEL KRAJOWEGO SYSTEMU W PRAWIE OCHRONY ŚRODOWISKA Główne komponenty prac projektowych MODEL KRAJOWEGO SYSTEMU OCHRONY POWIETRZA Projekt dyrektywy UE (Model handlu emisjami GHG ) Doświadczenia zagraniczne (wdrożenia, projekty) Stosowane modele HE CO2, SO2, NOx PROJEKTOWANIE SYSTEMU HANDLU EMISJAMI W POLSCE PROJEKTOWANIE ZMIAN W PRAWIE OCHRONY ŚRODOWISKA (OCHRONA POWIETRZA)