ZASADY PAMIĘCI.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Prowadzą: Zuzanna Kołecka Karolina Wesołowska
Advertisements

Jak zrobić dobrą prezentację? autor: Piotr Kalita
Liczba π.
uczyć się języka angielskiego
Praca z uczniem ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się
Mapy myśli – wykorzystanie na lekcjach języka angielskiego i polskiego. Prezentację wykonały: Anna Heś i Emilia Kuźniak źródło: Internet.
JAK ZDAĆ EGZAMIN? SPOSOBY UCZENIA SIĘ.
Techniki efektywnego uczenie się
WITAM NA SZKOLENIU Porady na dziś i jutro.
Kodowanie informacji w pamięci epizodycznej
Witaj na lekcji cyfr rzymskich!
Jak pisać pracę dyplomową?
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
UCZYMY SIĘ UCZYĆ Nauka języków obcych nieodłącznie związana jest z systematycznym zapamiętywaniem wielu informacji. Wiadomo, że zrobienie notatek w zeszycie.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Mind Mapping (mapa myśli) – nowy wymiar sporządzania notatek
Praca z wersetem biblijnym
WIZUALIZACJA POJĘĆ ARYTMETYCZNYCH W EDUKACJI MAŁEGO DZIECKA
SIEĆ SKOJARZENIOWA (mapa myśli)
SPOSOBY SPORZĄDZANIA NOTATEK
Strategia skutecznego szukania informacji w Internecie
Sztuka uczenia się: A TERAZ WYLUZUJ BO DOWIESZ SIĘ FAJNYCH RZECZY
Co to jest TIK?.
"Zapomnij o zapominaniu!"
Tytuł: Ciekawe miejsca w Polsce Temat: Określanie położenia w przestrzeni. Układanie zdań z użyciem wyrazów oznaczających stosunki przestrzenne Autor:Alicja.
Zakładanie konta pocztowego Wysyłanie i odbieranie wiadomości
Tak wygląda STRONA GŁÓWNA FORUM! Forum podzielone jest na 5 kategorii o określonym temacie: SIEĆ – Sprawy sieci Tutaj piszemy POSTY których tematyka związana.
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 4
Ćwiczenia technik efektywnego uczenia się Spotkanie 5
Vademecum szóstoklasisty i gimnazjalisty
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
Systemy Liczenia - I Przez system liczbowy rozumiemy sposób zapisywania i nazywania liczb. Rozróżniamy: pozycyjne systemy liczbowe i addytywne systemy.
AKTYWNE PRZETWARZANIE INFORMACJI III
Aktywne przetwarzanie informacji
Funkcje trygonometryczne dowolnego kąta.
„Style i techniki uczenia się”
ProjektSukces.pl przedstawia: Mapy Myśli
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Uczenie się, pamięć , wyższe czynności nerwowe
CO MOGĄ ZROBIĆ RODZICE/NAUCZYCIEL, ABY POMÓC DZIECKU?
Projektowanie stron WWW
Pierwsza sesja Rozpoznanie i planowanie terapii. Jak pokierować pierwszą sesją jak postawić diagnozę i przygotować plan terapii Postępuj metodycznie,
Sztuka robienia notatek Zasady tworzenia „Map y myśli”
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
„Zajęcia z metod i technik uczenia się” 1.
PHP Formularze Damian Urbańczyk. Do czego służą? Formularze to bardzo ważne elementy stron internetowych, dzięki nim dochodzi do wymiany danych pomiędzy.
Metody sprawnego uczenia się.
Przygotowanie dobrej prezentacji
NOTATKI CO I JAK ?.
Logomocja - tworzenie procedur
Funkcje trygonometryczne dowolnego kąta
Podstawy projektowania i grafika inżynierska
Temat Prezentacji : ZNACZNIKI META TAGS wyk.H. Kozłowski.
Korespondencja seryjna jest funkcją, która umożliwia nam stworzenie dokumentu, który zawiera ten sam typ informacji, lecz dla każdego adresata zawiera.
„Filtry i funkcje bazodanowe w EXCELU”
Tajemnicze pismo Potrzebne: Działanie
Aleksander Wysocki IIc
Ż EBY CHCIAŁO SIĘ …. Opr. mgr K. Nagórzańska. D LACZEGO OSIĄGAMY SŁABE WYNIKI W NAUCE ? Ponieważ: nasza motywacja ( „motyw” do podjęcia „akcji”) jest.
Liczby 0, 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, …(i tak dalej) nazywamy liczbami naturalnymi. Tak jak z liter tworzy się słowa, tak z cyfr tworzymy liczby. Dowolną.
Techniki efektywnego uczenia się
Dlaczego warto uczy ć si ę j ę zyków obcych?. 6 języków, których najczęściej się uczymy.
TECHNIKI EFEKTYWNEGO UCZENIA SIĘ
NOWOCZESNE METODY NAUCZANIA
Liczba π, ludolfina – stała matematyczna, która pojawia się w wielu działach matematyki i fizyki. W geometrii euklidesowej π jest równe stosunkowi obwodu.
Kryteria oceny prezentacji
Wprowadzenie do edytorów tekstu.
Uczymy się właściwie korzystać z encyklopedii i słowników.
Trening pamięci.
Egzamin gimnazjalny. Instrukcja dla uczniów
Mnemotechniki.
Zapis prezentacji:

ZASADY PAMIĘCI

5 ZASAD PAMIĘCI Zapamiętywanie pierwszego i ostatniego elementu Jeżeli potrafimy znaleźć schematy i skojarzyć ze sobą poszczególne elementy, czyli nadać strukturę łatwiej zapamiętujemy Zapamiętywane są elementy, które nas zaskakują albo różnią się od pozostałych i nie pasują do schematu Zdolność przywoływania z pamięci zwiększa się, jeżeli powtarzamy to, czego się nauczyliśmy Im więcej wskazówek zaangażowanych w zapamiętanie materiału tym lepsze wydobycie

1 EFEKT PIERWSZEŃSTWA I ŚWIEŻOŚCI Dziel sesje, zebrania, posiedzenia na minispotkania- jest wówczas więcej początków i końców Wyraźnie akcentuj początek i koniec Zaczynaj i kończ na sprawach, na których zapamiętaniu Ci zależy Nie zostawiaj kontrowersji na koniec- może to wywrzeć negatywne wrażenie Dbaj o regularne przerwy Na początku i końcu mów o tym co ma pozytywny wydźwięk

2 ZASADA GŁĘBOKOŚCI PRZETWARZANIA Zachęcaj do znajdowania powiązań pomiędzy tym co na pozór wydaje się niepowiązane Posługuj się przystępną analogią, dowcipem, wymownym rysunkiem Podawaj z wyprzedzeniem tematykę, którą będziesz się zajmował Dbaj o porządek przekazywanych informacji Stwarzaj okazję do dyskusji, dialogu, wymiany Poszukaj adaptacyjności alternatywnego wyjaśnienia

3 DYSONAS POZNAWCZY Używaj przykładów spoza swojej branży, które dostarczają obrazowych skojarzeń Posługuj się zaskakujacymi przykładami czy porównaniami, aby wzmocnić przekaz rutynowych, ale ważnych informacji Przedstawiaj zagadnienie jako problem do rozwiązania a nie zasadę Podważ dotychczasową wiedzę jako niezadowalającą Wzmacniaj konflikt poznawczy pomiędzy “starym” a “nowym”

4 POWTARZANIE Określ swoje oczekiwania i powiąż to z tym co już zostało zrobione, ustalone, osiągnięte Podsumowuj to co już zostało wypracowane lub co się sprawdziło Powtarzaj to co powinno być opanowane często i w całości Zachęcaj do powtarzania wiedzy informcji własnymi słowami Esencjonalnie podsumowuj przekazywane informacje Zadawaj zadania domowe

5 ZASADA SPECYFICZNOŚCI KODOWANIA Wykorzystuj standardowe lub osobiste mnemotechniki Stwarzaj okazję do korzystania ze zdobytych informacji w różnych sytuacjach Wzmacniaj multisensoryczny kontekst i wielokanałowy przekaz informacji Stwórz okazję do zastosowania wiedzy Aranżuj sytuacje uczenia się przez doświadczanie

KŁOCHAM SARSA

KŁOCHAM SARSA KATEGORYZOWANIE (GRUPOWANIE) Metoda polegająca na organizowaniu zapamiętywanego materiału w grupy oparte na jakiejś zasadzie (np. podobieństwo wizualne lub wspólna kategoria pojęciowa); warunkiem jej użycia jest możliwość zastosowania typowych a jeśli to niemożliwe to również nietypowych kategorii Przykład: Jeżeli musisz zrobić zakupy, łatwiej Ci będzie zapamiętać dzieląc poszczególne produkty na kategorie: owoce, nabiał, pieczywo itd.

KŁOCHAM SARSA ŁAŃCUSZKA METODA (OGNIW METODA, METODA POWIĄZAŃ ASOCJACYJNYCH) Metoda służąca do zapamiętywania materiałów seryjnych (np. listy słów), polegająca na wytwarzaniu skojarzeń wyobrażeniowych między dwoma kolejnymi elementami (A-B, B-C, C-D itd.); powstaje w ten sposób łańcuch obrazów, w którym odtworzenie jednego elementu automatycznie przypomnia następny. Przykład: Oto lista pozornie niezwiązanych ze sobą wyrazów: samolot,kula, hiena, maź, ser, pomnik, księżyc,listonosz, wulkan, obiad. Oto utworzone ogniwa: Pierwsze słowo brzmi “samolot”. Po prostu je zapamiętaj, jako element spustowy będzie uruchamialo szereg. Następny wyraz to “hiena”, załóżmy więc, że: pasażerowie samolotu są hienami i pogryzają ser, a każde dziecko wie, że księżyc jest zrobiony z sera, na którym jest wulkan. Podczas wybuchu wulkan wyrzuca z siebie kule pokryte mazią. Kule mają na sobie tyle mazi, że jak szybko poszybują, to dolecą do pomnika Kościuszki, przy którym listonosz je obiad.

KŁOCHAM SARSA OBRAZÓW INTERAKTYWNYCH Metoda polegająca na tworzeniu interaktwnych obrazów ( np. słów, faktów, budowli, wydarzeń) w taki sposób, aby powstała scena, która może być nierealna, ale zintegrowana

KŁOCHAM SARSA HAKI (METODA KOŁKÓW, METODA WIESZKÓW) Mnemotechnika wykorzystująca podczas zapamiętywania i przypominania dobrze wyuczoną listę słów- haków, które są łatwe do wyobrażenia i na stałe skojarzone z liczbami; dobrze znany tekst, np. wierszyka lub utrwalony obraz jest szkieletem dla nowo nabytej informacji HAKI 1-ołówek;  2- łabędź, 3-piersi; 4-krzesło, 5-haczyk; 6-kij od golfa;  7-kosa; 8-bałwan; 9-lupa;  10- widelec i talerz 

KŁOCHAM SARSA ALINEARNA NOTATKA (MAPA POZNAWCZA, MAPA UMYSŁU, MIND MAPPING, SIEĆ SKOJARZENIOWA, STRATEGIA MAPPING, GRAFICZNA FORMA REPREZENTACJI TEKSTU) Technika pisemno-graficzna, która polega na hierarchicznym uporządkowaniu złożonej informacji w postaci specyficznego diagramu; aby stworzyć taką mapę odwracamy kartkę o 90 stopni, tak, żeby dłuższa krawędź była pozioma, na środku umieszczamy tytuł, albo rysunek i obrysowujemy go; wybieramy najważniejsze zagadnienia, albo hasła związane z tym, co chcemy przdstawić i rysujemy linie od centralnego konturu w stronę brzegów kartki i podpisujemy je, następnie rysujemy krótsze linie, jak gałezie drzewa, odchodzące od tych głównych, możemy dorysowywać także mniejsze gałązki, jeżeli przyjdzie nam do głowy coś, co jest częścią głównych gałęzi; kiedy mapa zaczyna już nabierać kształtu, możemy dodać kolejne linie, łączące kolejne odgałezienia, możemy opatrzyć mapę dopiskami, posłużyć się kolorami, znakami zpytania, podkreśleniami- wszystkim, co tylko pomoże nam w tworzeniu skojrzeń

KŁOCHAM SARSA MIEJSC METODA (METODA LOCI, PAŁAC PAMIĘCI) Technika polega na nałożeniu nowej wiedzy na dobrze utrwlony zapis pamięciowy, związany z lokalizacją przestrzenną charakterystycznych obieków; polega na wytwarzaniu wyobrażeń odpowiadających elementom zapamiętanego materiału i umieszczaniu ich w dobrze wyuczonym, łatwym do wyobrażenia, stałym układzie miejsc (łac. loci), np. w kolejnych pomieszczeniach dobrze znanego budynku lub wzdłuż znanej ulicy; w czasie przypominania należy odbyć w myślach drogę przez te miejsca i na podstawie wyobrażeń odtworzyć treść Przykład: Chcemy zapamiętać wszystkich po kolei polskich królów. Każdego z nich kojarzymy z bydynkami mijanymi na naszej drodze. Staramy się jednocześnie wkomponować wyobrażenie danego króla w obraz danego budynku. Mieszko I może wyglądać przez okno na parterze budynku stojącego obok naszego domu. Bolesław Chrobry, oparty na berle stoi w bramie następnego domu itd.

KŁOCHAM SARSA SŁOWA- KLUCZE Metoda służąca do uczenia się słówek obcego języka; słowo kluczowe to słowo języka ojczystego, które ma podobne brzmienie do zapamiętanego słowa obcego, a zarazem jest łatwe do wyobrażenia; metoda polega na tworzeniu wyobrażenia łączącego znaczenie słowa obcego ze słowem kluczowym, dzięki czemu powstaje skojarzenie między znaczeniem i brzmieniem obcego słowa. Przykład: włoskie regalo oznacza prezent i brzmi podobnie jak polski regał i może być zapamiętane dzięki wyobrażeniu sobie „pięknie zapakowanego prezentu leżącego na regale“ angielskie blue to niebieski i współbrzmi z polskim słowem bluzka, powstaje wyobrażenie „niebieskiej bluzki“

KŁOCHAM SARSA AKROSTYCH Metoda polegająca na układania zdania, aby pomóc sobie zapamiętać nowe słowa, pojęcia zaczynające się od tych samych liter co wyrazy w zdaniu Przykłady: Układ Słoneczny: Mój Wujek Zapisał Mi, Jak Streścić Układ Naszych Planet. Symbole kierunków stron świata: Na Ekranie Siedzi Wrona. (angielskie symbole, czytane zgodnie z ruchem wskazówek zegara) Rodzaje przypadków: Mama Dała Celinie Bułkę Nasmarowaną Masłem Wiejskim Kolory tęczy: Czemu Patrzysz Żabko Zielona Na Głupiego Fanfarona Pisownia "rz" po pierwszych literach: Prosiła Babka Tadka, Daj Kawałek Gnatka Wołała Jeszcze Chrzan Cyfry rzymskie (50, 100, 500, 1000): Lecą Cegły, Dom Murują

KŁOCHAM SARSA Kuć i orać w dzień zawzięcie, bo plonów niema bez trudu. RYMONIM Technika pamięciowa polegająca na ułożeniu krótkiego rymowanego wierszyka, mającego na celu łatwiejsze zapamiętanie waznej informacji Przykłady: Układ kości nadgarstka: Łódka płynie księżyc świeci trójgraniasty groszek leci na trapezie trapeziku wisi główka na haczyku Wartości funkcji trygonometrycznych w posczególnych ćwiartkach układu współrzędnych:W pierwszej ćwiartce same plusy, w drugiej tylko sinus, w trzeciej tangens i cotanges a w czwartej cosinus Pola trójkąta nie licz na oko, mnóż pół podstawy przez jego wysokość Kuć i orać w dzień zawzięcie, bo plonów niema bez trudu. Złocisty szczęścia okręcie, kołyszesz… kuć! My nie czekamy cudu.

KŁOCHAM SARSA SYSTEM CYFROWO-LITEROWY 1=T,D 2=N 3=M 4=R 5=L,Ł 6=W,F 7=G,K,H 8=J 9=P,B 0=C,Z,S Tam nad morzem rośnie las Wytną go jak przyjdzie czas

KŁOCHAM SARSA AKRONIM (KLAMERKA PAMIĘCI) Wymyślenie słowa lub wyrażenia, w którym każda litera zastępuje jakieś słowo lub pojęcie tak jak np. USA, WBK; akronimy działają jak klamerki ponieważ pomagają zapamiętać porządek np. jakiegoś ważnego procesu; można tworzyć z akronimy nieznaczące lub akronimy znaczące. Przykłady: Akronimy znaczące ADEK- lista witamin rozpuszczalnych w tłuszczach. PESTKA- nazwy ważniejszych hormonów wydzielanych przez gruczoły dokrewne Progesteron, Estrogeny, Somatotropina, Testosteron, Kortykosterydy,Adrenalina Akronimy nieznaczący MIGOSEPP: gałęzie psychologii: medyczna, indywidualna, genetyczna, ogólna, społeczna, edukacyjna, prawnicza, przemysłowa. ViCoBaTel- akronim ułożony z pierwszych sylab nazwisk kompozytorów barokowych - Bach, Corelli, Teleman, Vivaldi