Praca zespołu czy indywidualne postawy — co buduje zewnętrzny wizerunek nowoczesnej biblioteki? OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA BIBLIOTEKARZY Bibliotekarz – zawód czy powołanie? Gdańsk, 02 – 04 września 2009r. Violetta Frankowska Joanna Basińska Biblioteka Główna Politechniki Warszawskiej
Zespół - klucz do sukcesu firmy Bezpośrednia postawa jest najbardziej wiarygodną i cenioną informacją dla otoczenia, bowiem pracownicy mają największy wpływ na budowanie pozytywnego wizerunku biblioteki. To oni wydają jej świadectwo. Gdy utworzy się zespół ludzi wyposażony w odpowiednie umiejętności będzie on kluczem do sukcesu całej firmy zgodnie z zasadą że 2 + 2 > 4
Narzędzie do tworzenia ankiety Ankieta została przygotowana w wersji elektronicznej. Skorzystano z serwisu webankieta.pl, który jest jednym z pierwszych serwisów w Polsce, zbudowanych w oparciu o bibliotekę Ruby On Ralis. Oferuje on narzędzie online pozwalające na samodzielne zaprojektowanie oraz przeprowadzenie badania ankietowego.
Adresat ankiety Adresatem ankiety byli wszyscy pracownicy systemu informacyjno-bibliotecznego BG PW. Na podstawie odpowiedzi respondentów na pytanie, jakie zadania są dla nich wiodącymi w codziennej pracy ustalono, że 37% respondentów pracuje na zapleczu i ma sporadyczny kontakt z użytkownikiem, 63% ankietowanych pracuje w oddziałach związanych bezpośrednio z obsługą użytkownika.
Rodzaje pytań Zadano piętnaście pytań ułożonych w następujące grupy: pytania wyboru, w których respondent mógł zaznaczyć jedną, bądź dwie odpowiedzi traktowane z jednakową ważnością, pytania matrycowe, w których odpowiedzi ułożone są w formie tabelarycznej.
Dobór pytań Wybór cech, postaw, umiejętności do budowania pytań ankietowych na podst. publikacji: Pioterek Paweł. Budowanie efektywnego zespołu w bibliotece. Wydawnictwo SBP, Warszawa 2008.
Badane cechy, postawy, umiejętności Skoncentrowano się na takich cechach, umiejętnościach i postawach jak: entuzjazm, precyzja, terminowość, efektywność, indywidualizm, komunikatywność, umiejętność pracy w zespole.
Entuzjazm
Precyzja
Terminowość
Efektywność
Komunikatywność
Umiejętność pracy w zespole
Indywidualizm
Najbardziej pożądane zestawy cech pracownika do pracy w zespole
Co według ciebie możesz wnieść do zespołu?
Jak często wykonujesz prace związane z budowaniem dobrego wizerunku biblioteki?
Którą z podanych form pracy preferujesz?
Kto kształtuje wizerunek biblioteki? Wyniki ankiety dały odpowiedź na pytanie kto kształtuje wizerunek współczesnej biblioteki: oddział, zespół, czy pojedynczy człowiek. Wykazały, jaki wpływ na skuteczność podejmowanych przez bibliotekę działań ma przyjęty sposób organizacji pracy (zespoły zadaniowe, pełnomocnicy, zmiany w strukturze organizacyjnej).
Podsumowanie Świadomość jak ważne jest budowanie pozytywnego wizerunku biblioteki jest istotna dla pracowników biblioteki. Niemal wszyscy respondenci dużą wagę przywiązują do dbałości o jakość usług i zgodnie przyznali takim działaniom najwyższą ilość punktów. Dobrze to rokuje dla możliwości jej dalszego rozwoju.
Dziękujemy za uwagę Joanna Basińska Violetta Frankowska Filia BGPW basinska@bg.pw.edu.pl Violetta Frankowska Oddział Opracowania BGPW viola@bg.pw.edu.pl