FINANSOWE KONSEKWENCJE HANDLU UPRAWNIENIAMI DO EMISJI ZANIECZYSZCZEŃ Marcin Krupa Grzegorz Mrowiec
Czym jest handel uprawnieniami do emisji? instrument rynkowy ochrony środowiska, cel: ograniczenie emisji gazów (CO2, CH4, N2O, HFCS, PFCS, SF6), uprawnienia mogą być sprzedawane i kupowane na rynku Handel uprawnieniami (Krajowy Rejestr Uprawnień) Limit całkowity Rozdzielenie uprawnień (Krajowy Plan Rozdziału Uprawnień)
Jak odbywa się handel emisjami? Rynek gotówkowy Rynek terminowy Transakcje bilateralne Rynki OTC Giełdy Handel krajowy Handel zagraniczny Przenoszenie uprawnień między instalacjami tego samego właściciela
Zalety handlu uprawnieniami do emisji Redukcja emisji (w wartościach bezwzględnych) Korzyści społeczne (niższe koszty-różne krańcowe koszty redukcji emisji) Nowe technologie (BAT) „Truciciele” - wyższe koszty Niskie koszty administracyjne (w stosunku do regulacji bezpośrednich) Możliwość wprowadzenia tzw. premii kogeneracyjnej
Ceny uprawnień (za 1 Mg CO2) Początek (2004/2005): 9 euro szybki wzrost do 20 euro szczyt 30,15 euro (13.04.2006) gwałtowny spadek do 10 euro krótkookresowe wahania na poziomie 10-20 euro od czerwca 2006 ciągły spadek ceny Obecnie: 0,28 euro na rynku gotówkowym Obecnie: około 20 euro na rynku terminowym (na grudzień 2008)
Główne przyczyny zmian cen uprawnień Publikowane dane o nadwyżce/niedoborze uprawnień w danych sektorach lub państwach Oczekiwania/przewidywania co do zmian cen w przyszłości Przejście na kolejny okres przydziału uprawnień Warunki atmosferyczne (mroźna zima/upalne lato)
Opłaty i kary Opłata za przyznane uprawnienia: liczba uprawnień * jednostkowa stawka opłaty (CO2 – 0,23 zł/Mg w 2007 roku) Kara za brak jednego uprawnienia: 2005-2007 - równowartość 40 euro 2008–2012 - równowartość 100 euro; podanie nazwy przedsiębiorstwa do publicznej wiadomości; zmniejszenie puli uprawnień na kolejny rok Wpływy z opłat i kar zasilają wyodrębniony rachunek bankowy NFOŚiGW
Wady obecnie działającego systemu Można handlować uprawnieniami, które wcale nie wynikają z redukcji emisji Uprawnienia w UE rozdziela Komisja Europejska według jednolitej procedury („nowi” członkowie w gorszej pozycji) Przydział uprawnień nie premiuje przedsiębiorstw, które już nie mają możliwości dalszego ograniczania emisji (wprowadziły BAT) Nie są premiowane te przedsiębiorstwa, które szybciej wprowadziły systemy ograniczające emisję
Decyzja KE w sprawie przyznania limitów 2008-2012 Limit: 208,5 mln ton (2005-2007: 239 mln ton) Deficyt – wydatki 1 030 mln euro / rok Zwiększenie kosztów Zamknięcie zakładów Wzrost bezrobocia Przeniesienie produkcji poza UE
Dziękujemy za uwagę.