Indywidualizacja w nauczaniu biblijnym

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Grupa Edukacyjna Aktywne Szkolenia Sp. z o. o
Advertisements

Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem 1 września 2011 r. z wyjątkami
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
PRACA DOMOWA JAKO ELEMENT PROCESU DYDAKTYCZNEGO
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
INTEGRACJA Opr. Monika Wajda-Mazur.
Perspektywy Szkolnictwa Specjalnego (w aspekcie analizy działalności orzeczniczej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej nr 1 i nr 2 w Płocku) Marzenna Czarnecka.
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Zespół Szkół Specjalnych Nr 23 im. J. Korczaka w Częstochowie.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Informacja o sposobie dostosowania warunków i form przeprowadzania sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,
Nauka domowa uczniów integralna część prowadzonego przez szkołę procesu nauczania opracowała: Kinga Szymanek nauczyciel ZSS nr 101.
Praca z uczniem o specjalnych potrzebach edukacyjnych
Warto wiedzieć… Pomoc psychologiczno-pedagogiczna.
Integracja w kształceniu zawodowym
Rok szkolny 2003/2004: - liczba szkół liczba szkół liczba uczniów liczba uczniów liczba wolontariuszy liczba wolontariuszy.
Sposoby dostosowania warunków i form sprawdzianu (egzaminu)
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Planowane zmiany w aktach prawnych Październik 2010.
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole
Hospitacja – na co warto zwrócić uwagę!
Dydaktyka ogólna.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej na terenie szkoły
Zespół Szkół Specjalnych im. Janusza Korczaka ul. BernardaWały Mysłowice.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KONFERENCJA „UCZEŃ Z ZABURZENIAMI ZACHOWANIA I EMOCJI”
Dostosowanie warunków i form przeprowadzania w roku szk
Treści kształcenia.
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gimnazjum im. Jana Pawła II w Choceniu Klasa Terapeutyczna.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
INFORMACJE DLA RODZICÓW
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Orzecznictwo w procesie diagnozy FASD Barbara Woszczyna Tomaszowice 2015r.
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
Kształcenie integracyjne jest alternatywną formą nauczania i wychowania w warunkach szkoły ogólnodostępnej. Włączenie uczniów niepełnosprawnych do zespołu.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
Sprawdzian został przeprowadzony 1 kwietnia 2015 r. Uczniowie, którzy z przyczyn losowych lub zdrowotnych nie przystąpili do sprawdzianu tego dnia, pisali.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
DOSTOSOWANIE WARUNKÓW EGZAMINACYJNYCH DO INDYWIDUALNYCH POTRZEB UCZNIÓW rok szkolny 2018/2019.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
MATEMATYKA Egzamin ósmoklaisty
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
egzaminy, egzaminy, egzaminy….
SIEĆ WSPARCIA KOORDYNATORÓW POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ System poradnictwa i pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Współpraca na linii przedszkole/szkoła.
Katarzyna Pawlusek Izabela Juszkiewicz
Zapis prezentacji:

Indywidualizacja w nauczaniu biblijnym

Dla jakich grup stosujemy indywidualizację? dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych: niesłyszących; słabo słyszących; 2) niewidomych; słabo widzących; 3)   z niepełnosprawnością ruchową, w tym z afazją; 4)   z upośledzeniem umysłowym;

5)   z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera; 6)   z niepełnosprawnościami sprzężonymi. dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie i zagrożonych niedostosowaniem społecznym

1. Z nadpobudliwością ADHD 2. Ze specyficznymi trudnościami dla dzieci z innymi specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. np. 1. Z nadpobudliwością ADHD 2. Ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się 3. Obcokrajowcom oraz powracającym z zagranicy 4. Dzieciom zdolnym

Co warto indywidualizować?   Formy kształcenia Cele i treści kształcenia Wymagania edukacyjne Inne składniki procesu dydaktycznego Grupa niewyselekcjonowana, heterogoniczna klasa szkolna bądź grupa katechetyczna uczniów sprawnych i niepełnosprawnych intelektualnie Ogólne cele wspólne Szczegółowe cele zróżnicowane Zróżnicowanie zakresu treści i zadań Wymagania dostosowane do zróżnicowanych celów szczegółowych Zróżnicowane metody, środki dydaktyczne, formy pracy na lekcji Dobór odpowiednich zasad nauczania

Propozycje dostosowania wymagań katechetycznych do możliwości ucznia Unikać polecenia głośnego odczytywania tekstu Biblii przy całej klasie,; uczniowie niepełnosprawni intelektualnie często mają problemy z płynnością w głośnym czytaniu, poza tym tekst biblijny zawiera wiele trudnych, rzadko używanych zwrotów. Ograniczać samodzielną pracę z tekstem biblijnym.

Kontrolować stopień zrozumienia samodzielnie przeczytanych przez ucznia poleceń, szczególnie podczas sprawdzianów i pracy własnej związanej z wykonywaniem ćwiczeń (wolne tempo czytania, słabe rozumienie przeczytanego tekstu może uniemożliwić wykazanie się wiedzą z danego materiału lub adekwatne udzielenie odpowiedzi).

Ze względu na wolne tempo czytania i pisania wskazanym jest zmniejszyć ilość zadań (poleceń) do wykonania w przewidzianym dla całej klasy czasie lub wydłużyć czas pracy dziecka. Formy te należy stosować zamiennie – uczeń pozostawiony w klasie dłużej niż rówieśnicy, narażony na komentarze z ich strony, sam zacznie rezygnować z dodatkowego czasu.

W sytuacji, gdy tok lekcji wymusza zrobienie notatek, a uczeń z niepełnosprawnością intelektualną nie zdąża zapisywać, wskazanym jest dać uczniowi gotową notatkę do wklejenia.

Podawać polecenia uczniowi niepełnosprawnemu w prostszej formie, unikać trudnych, czy bardzo abstrakcyjnych pojęć. Unikać pytań problemowych, przekrojowych, o dużym stopniu trudności.

Stosować na wielu etapach lekcji zasadę poglądowości, często odwoływać się do konkretu, przykładu, podstawowych sytuacji życiowych, pamiętając, że wspomaga to wnioskowanie u tej grupy uczniów. Zadawać do domu tyle, ile uczeń jest w stanie wykonać samodzielnie, różnicując stopień trudności zadania.

Omawiać niewielkie partie materiału i o mniejszym stopniu trudności z całą grupą, a zadawać materiał o różnym stopniu trudności do samodzielnej pracy dla sprawnych i niepełnosprawnych.

Pozostawiać więcej czasu na utrwalenie materiału dla niepełnosprawnych. Weryfikować wiadomości ucznia z niewielkich partii materiału, np. doktrynalnego i o mniejszym stopniu trudności.

Dostosowanie oceniania Nauczyciel zobligowany jest do dostosowania wymagań w stosunku do uczniów z niepełnosprawnością intelektualną, zgodnie z zaleceniami PPP. Podstawową zasadą oceniania tych uczniów winno być szczególne uwzględnienie wkładu pracy i zaangażowania, a nie poziomu opanowania wiadomości i umiejętności.

Co oceniamy? Kontrola i ocena na katechezie nie dotyczy wyłącznie sprawdzenia wiadomości, lecz także umiejętności, wartościowania postaw, zdolności twórczych, rozwoju zainteresowań i przede wszystkim kształtowania cech charakteru, woli, odpowiedzialności za swoje czyny, dokładności, pracowitości, kultury osobistej, stosunku do bliźniego, okazywania społecznych postaw, zgodności postępowania z osobistą wiarą. 

Spośród form sprawdzenia wiadomości zaleca się stosowanie testów wyboru, zdań niedokończonych, tekstów z lukami. Pozwoli to uczniowi skoncentrować się na kontrolowanej tematyce, a nie na poprawności pisania.

Szczegółowe kryteria - przykład Ocena bardzo dobra – uczeń w normie int. Uczeń opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy. Ocena bardzo dobra – uczeń z niepełn. Int. st. Lekki Uczeń opanował zakres wiedzy i umiejętności określonych programem katechezy zgodnie z posiadanymi możliwościami intelektualnymi.

Test kompetencji bez dostosowania – przykł. zadanie Połącz religię z charakterystycznym dla niej symbolem, osobą, przedmiotem, wpisując obok cyfry literę 1 ……..Judaizm a Pagoda, Koło dharmy, Mnich, Budda 2 ……..Chrześcijaństwo b Gwiazda Dawida, Menora, Jarmułka 3 ……..Buddyzm c Swastyka, Om, Kwiat lotosu 4 ……..Islam d Meczet półksiężyc, Minaret, Mahomet 5 ……..Hinduizm e Krzyż, Ryba, Pastor, Kościół

Przykład dostosowania testu dla ucznia z niepełn. int. Połącz symbole z poszczególnymi religiami: Islam Chrześcijaństwo Judaizm Hinduizm

Opracowanie: Elżbieta Bednarz