Wyniki i analiza badań przeprowadzonych w środowisku pracowników Biblioteki Głównej Uniwersytetu Opolskiego.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
SZKOLENIE BIBLIOTECZNE Biblioteka Ateneum-Szkoły Wyższej w Gdańsku
Advertisements

JAK KORZYSTAĆ z BIBLIOTEKI INSTYTUTU KULTURY FIZYZYCZNEJ
Biblioteka szkolna „W bibliotece znajdziesz wszystko, czego chcesz, starą prawdę, mądrą bajkę, piękny wiersz” (Krystyna Wodnicka)  
BIBLIOTEKA III L.O. W SOPOCIE Zapraszamy codziennie od godz W środy biblioteka nieczynna ! BIBLIOTEKARZ - mgr. Zdzisława Małyszko.
Biblioteka "Kiedy przeczytam nową książkę, to tak jakbym znalazł nowego przyjaciela, a gdy przeczytam książkę, którą już czytałem - to tak jakbym spotkał.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
1 Kryteria wyboru systemów: Przystępując do procesu wdrażania zintegrowanego systemu zarządzania, należy odpowiedzieć na następujące pytania związane z.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
„Wszelka praca wykonywana z zamiłowaniem jest szczęściem,
Normy praktyki zawodowej
Główne cele i zadania Pedagogicznej Biblioteki Wojewódzkiej w Kielcach określa Statut zatwierdzony decyzją Zarządu Województwa Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego.
Biblioteka Pedagogiczna w Kazimierzy Wielkiej
Biblioteka Pedagogiczna w Starachowicach
Nowoczesna biblioteka – kluczem do sukcesu użytkowników i edukacji społeczeństwa Konferencja Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich Konstancin-Jeziorna,
Działalność Biblioteki Szkolnej przy Publicznej Szkole Podstawowej
Biblioteka jako szkolne centrum informacji multimedialnej jest miejscem gromadzenia i udostępniania różnych materiałów/mediów dydaktycznych uczniom, ich.
Zespołu Szkół nr 1 w Zakrzówku
Jesteśmy przekonani, że wprowadzanie zmian musi odbyć się kompleksowo. Jest to warunek konieczny dla powodzenia proponowanych reform. Wymienione propozycje.
BIBLIOTEKA Publicznego Gimnazjum im. Jana Pawła II w Tyczynie.
Biblioteka Miejskiego Zespołu Szkół nr 4 im
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Biblioteka Centrum Myśli Jana Pawła II Biblioteka jest instytucją, która samym swoim istnieniem świadczy o rozwoju kultury. Jest ona bowiem skarbnicą piśmiennictwa,
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
Opracowała Romana Stąsiek Wnętrze naszej biblioteki:
Miejska Biblioteka Publiczna w Chojnicach poprzez swoją działalność stara się sprostać stale rosnącym potrzebom edukacyjnym społeczeństwa, zwiększając.
Biblioteka szkolna Zespołu Szkół Nr1 im. Tadeusza Kościuszki w Lubiczu
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Zespołu Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie.
Biblioteka jako miejsce, które inspiruje.
Publiczne Gimnazjum im. św. Jadwigi Królowej w Annopolu
Biblioteka NKJO Tychy Informacje niezbędne dla użytkownika.
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
dr hab., prof. UW Barbara Tryjarska
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im. Józefa Nojego w Czarnkowie Biblioteka szkolna.
Wypożyczalnia Kto czyta, nie błądzi.
Plan rozwoju Biblioteki Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej w Łodzi Centrum Badań i Rozwoju Kształcenia WSHE.
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Witamy w bibliotece Zespołu Szkół Nr 35 w Warszawie Zapraszamy do obejrzenia prezentacji naszej oferty.
Tematyka prac magisterskich
Biblioteka szkolna.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
I NTERNETOWE C ENTRUM I NFORMACJI M ULTIMEDIALNEJ Szkoły Podstawowej nr 20 im. S. Batorego w Poznaniu.
Kodeks Etyki Aptekarza Rzeczpospolitej Polskiej
Misja biblioteki naukowej a współpraca sieci bibliotek medycznych Renata Birska, Ewa Busse-Turczyńska – Biblioteka Główna AM w Lublinie.
Nowe trudności i nowe wyzwania dla bibliotek Jacek Przygodzki Politechnika Warszawska Wydział Mechaniczny Energetyki i Lotnictwa Instytut Techniki Cieplnej.
Zapraszam do biblioteki
System międzybibliotecznych wypożyczeń elektronicznych Academica i jego rola w bibliotekach publicznych Academica System międzybibliotecznych wypożyczeń.
Biblioteki XXI wieku. Czy przetrwamy? Łódź, czerwca 2006 Komisja wnioskowa w składzie: Halina Ganińska – Przewodnicząca Elżbieta Rożniakowska Lidia.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
RESPEKTOWANE SĄ NORMY SPOŁECZNE.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Zasady etyki prawniczej
Etyka Patrycja Zalewska.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
Sprawozdanie z ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2016/2017
BIBLIOTEKA GIMNAZJUM NR 10
Relacja prawnik - klient
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Etyka zawodowa prawników - wprowadzenie
OBYWATELSKA POLITYKA EDUKACYJNA
Zasada lojalności.
KLUCZEM DO WIEDZY WCIĄŻ JEST CZYTANIE !.
REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
Zasada lojalności.
SZKOLENIE BIBLIOTECZNE
Biblioteka Główna Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu
Relacja prawnik - klient
Zapis prezentacji:

Wyniki i analiza badań przeprowadzonych w środowisku pracowników Biblioteki Głównej Uniwersytetu Opolskiego

Wielki słownik wyrazów obcych PWN ; jest to ogół zasad postępowania, przyjętych w danej epoce i środowisku; moralność. J ezuita Tadeusz Ślipko, cytowany przez Stefana Kubowa: wartości moralne, zwane też ideałami, według niego to stany świadomości moralnej, których przedmiotem są ogólne ideały moralnego postępowania człowieka, takie jak: sprawiedliwość, wierność, prawdomówność, męstwo czy miłość, względnie ich przeciwstawienie w postaci tzw. antywartości, np. niesprawiedliwość, zdrada, kłamstwo, tchórzostwo.

Wszyscy ankietowani bezdyskusyjnie stwierdzili, że tak – etyka jest potrzebna w ich zawodzie. W każdym zawodzie jest potrzebna (41% odpowiedzi), Zdecydowanie tak (31%), Tak, przy pracy z ludźmi jest konieczna (8%), Tak, zwłaszcza wobec współpracowników (4%).

40% to odpowiedzi Tak, 41% – Raczej tak, Pozostałe 19% – Raczej nie, Nie. Ten punkt, będący pytaniem o wiedzę, również satysfakcjonuje i cieszy. Widać z powyższego, że batalia rozważań nad etyką w zawodzie bibliotekarza była ważna.

Odnoszą się do relacji bibliotekarza względem czytelnika i ogółu społeczeństwa (to najważniejsze bodaj kontakty w naszej pracy, gdyż dotykające istoty zawodu – jego funkcji usługowej), jak i kolegów z pracy (zwłaszcza w działach, gdzie pracuje więcej osób, np. w czytelni, ale i tych zamkniętych, gdzie przez długi czas widzi się te same osoby, kadra nie zmienia się, nie przychodzi nikt z zewnątrz i zachodzi konieczność tolerowania nawyków, przyzwyczajeń i słabości współpracowników)

Etyka powinna także towarzyszyć relacjom bibliotekarz – przełożony oraz bibliotekarz – księgozbiór. Negowanie znaczenia moralności w pracy byłoby przyzwoleniem na zachowania kumoterskie, nepotyczne i samowolne.

blisko 75% potwierdziło, że przestrzega jego postanowień (odpowiedzi twierdzące: Tak, Raczej tak ). Pozostali zaznaczyli bądź odpowiedzi przeczące, bądź nie zaznaczyli żadnej. Mniemać więc można, iż wszelkie działania będące pracą z czytelnikiem, wychodzeniem naprzeciw jego oczekiwaniom i potrzebom, powinny być wykonywane poprawnie, etycznie, bez zastrzeżeń ze strony interesantów

Pytano; czy jest rzeczą etyczną odmawianie rezerwacji książek lub materiałów; czy uzasadnione są sympatie i poglądy polityczne w gromadzeniu księgozbioru; co można powiedzieć o zamykaniu bibliotek w miesiącach letnich; o słuszność informowania zainteresowanych, kto posiada wypożyczone książki; jak skomentować pobieranie od czytelników opłat za informacje; czy obrona biblioteki przed krytyką jest powinnością bibliotekarza

Polska, przodująca niegdyś w powojennej Europie pod względem rozwoju etycznej refleksji zawodu bibliotekarskiego (…) znajduje się dziś daleko w tyle poza innymi krajami świata (…). W przeprowadzonym w pierwszej połowie lat 90. sondażu sprzeciwiono się dalszym pracom nad kodeksem [etyki], niewątpliwie pod wpływem szerzonej po tzw. upadku komunizmu ideologii liberalnej, z jej negatywnymi odniesieniami w kwestiach moralnych.

Bywa nierzadko tak, że przymyka się oko na przekraczanie zasad, naruszanie etyki. Jakże łatwo, po uprzednim złożeniu gratyfikacji właściwej osobie, załatwić coś szybciej i lepiej; zdobyć rzecz potrzebną lepszej jakości; zatrzymać przedmiot (choćby książkę – żeby odnieść przykład do sytuacji bibliotecznej) na dłużej.

Choć Kodeks etyki nie stanowi dokumentu o skutkach prawnych, jest on niezbędny dla efektywnego funkcjonowania biblioteki. Tekst ten [Kodeks etyki] porusza niewątpliwie sprawy ważne, ale z etyką mające związek luźny. Niewątpliwie jest to zbiór tego, co w bibliotekarstwie pożądane. Jednak regulacje całej tej materii znajdujemy w obowiązujących aktach prawnych, statutach i regulaminach oraz zaleceniach i standardach. Są też postulaty związane z kulturą osobistą, ale to raczej domena public relations i zwykłej estetyki, niż wyborów o charakterze moralnym.

11% przyznało wprost, że nie zmieniłoby nic – może to być przejawem braku zastrzeżeń do kodeksu, albo brakiem własnych postulatów. 4% jest niezdecydowane – Trudno powiedzieć. Kolejne 11% sądzi, że według kodeksu bibliotekarze są zbyt usłużni wobec czytelników – prawdą jest, że nie wspomina on o tzw. sprzężeniu zwrotnym, tj. zachowaniach czytelników i użytkowników zasobów bibliotecznych względem bibliotekarzy (co oczywiste – dotyczy przecież środowiska bibliotekarskiego). Bywają sytuacje, gdy czytelnicy, wśród których są także cholerycy, niezasłużenie naprzykrzają się bibliotekarzom i ubliżają im, w odwecie za niepowodzenia w danym dniu. Trudno wtedy, będąc obrażanym i nie szanowanym, zachować zimną krew, nie dać się ponieść emocjom, traktować [ich] z szacunkiem i starać się poznać [ich] potrzeby.

opinie dotyczące potrzeby zwiększenia praw dla bibliotekarzy oraz o konieczności podpisania dokumentu o znajomości kodeksu etyki przez każdego bibliotekarza. Kilka odpowiedzi zawierało propozycję trzeźwiejszego spojrzenia na zawód i ludzi, którym ma służyć – oczywistym jest przecież, że nie wolno pobłażać czytelnikowi, który przetrzymuje książki, nie licząc się z potrzebami innych czytelników.

Bibliotekarz jest wówczas zobligowany do napomnienia go, wyciągnięcia konsekwencji i pouczenia. Jest to działanie jak najbardziej etyczne – na rzecz i w interesie pozostałych użytkowników zasobów książnicy.

Na pracę bibliotekarza należy patrzeć nie tyle przez pryzmat głównie etyki, czyli norm bądź też wartości moralnych, lecz (…) przez pryzmat ich powinności wynikających z wykonywanego zawodu, (…) niezbędnych do pracy w tym charakterze cech i predyspozycji osobowościowych.

W relacjach koleżeńskich zakładają, że bibliotekarz m.in.: Nie wykorzystuje zajmowanego stanowiska do własnych celów i potrzeb. Oddziela relacje zawodowe od prywatnych. Dba o komfort pracy, pali tylko w miejscach do tego przeznaczonych, nie spożywa żadnych używek w miejscu pracy. Nie dopuszcza do zaistnienia jakichkolwiek przywilejów względem pracowników oraz użytkowników. Jest bezstronny i sprawiedliwy bez względu na okoliczności

Dyrekcja powinna m.in.: Popierać i umożliwiać rozwój zawodowy pracowników. Promować aktywnych i zaangażowanych pracowników. Dbać o miłą i przyjazną atmosferę.

wspierać bibliotekarzy w drodze awansu zawodowego, ich udziału we wszelkiego typu szkoleniach, kursach i praktykach zawodowych, będących szeroko pojętym kształceniem ustawicznym – niezbędnym w pracy w zawodzie usługowym, operującym informacją i wiedzą.

Książki są po to, by z nich korzystać – ocena: 4,6. Biblioteka jest żywym, rozwijającym się organizmem – 4,1. Oszczędzaj czas czytelnika – 3,7. Daj każdemu czytelnikowi odpowiednią dla niego książkę – 3,2. Każda książka ma swojego czytelnika – 2,8.

książka nadal jest konkurencyjna wobec elektronicznych nośników. Nie wymaga bowiem prądu, ani skomplikowanych i ciągle unowocześnianych urządzeń.

Biblioteka jako żywy, ustawicznie rozwijający się organizm złożony z działów, pracowników, zbiorów. Żywy, gdyż niezamykający się na nowości nieksiążkowe, idącym z duchem czasów (w Polsce z trudem, ale wciąż do przodu, opierając się na wzorcach zza granicy). Książnica nabiera nowych funkcji – operuje nie tylko księgozbiorem fizycznie dostępnym na półkach, ale i udostępnionym w bazach naukowych w Internecie. Jest nie tylko miejscem, gdzie można przysiąść i (przy nie zawsze dobrym świetle) poczytać na miejscu, lecz także skopiować wybrany fragment książki czy czasopisma i pójść z nim do domu.

Nowości techniczne pozwalają nawet na więcej – zeskanowanie dokumentów, przegranie ich na płytę CD, DVD i na przenośną pamięć pendrive. Nie można pominąć możliwości wydrukowania partii materiału z czytnika elektronicznego oraz tak już oczywistej rzeczy, jaką są komputerowe programy biblioteczne.

Dziękuję! Oprac. Katarzyna Gozdawa-Grajewska