Ramowy plan nauczania dzień dzisiejszy

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wybór szkoły w aspekcie zmian w szkolnictwie ponadgimnazjalnym
Advertisements

Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Zmiana, wprowadzona w szkole, podobnie jak Titanic może rozbić się o górę lodową – przede wszystkim o tę część niewidoczną, ukrytą pod wodą. prof. Rudi.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE ODN SŁUPSK Władysława Hanuszewicz
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
S.1 Przyporządkowanie treści kształcenia do nazw zajęć edukacyjnych następuje w programie nauczania dopuszczonym do użytku szkolnego przez dyrektora szkoły.
RAMOWE PLANY NAUCZANIA
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
M. Rostkowska 1 Co wiemy o maturze z informatyki ?
P RAWA DZIECKA NIEPEŁNOSPRAWNEGO O PRACOWANIE : M ARIA R USIN – ST. W IZYTATOR K URATORIUM O ŚWIATY W R ZESZOWIE R ZESZÓW – GRUDZIEŃ
Reforma programowa opracował: Wiesław Zdziabek
Egzamin maturalny od 2005 roku.1 Egzamin maturalny od 2005 roku! Opracował Grzegorz Sitko IV LO im. Adama Mickiewicza w Warszawie.
Jak przygotować się do zmiany
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
Z MIANY W PRAWIE O ŚWIATOWYM Kuratorium Oświaty w Lublinie sierpień 2011r.
Modyfikacja Mariola Przybylska
szkół ponadgimnazjalnych
Ramowe plany nauczania
Karta Nauczyciela Nauczyciel szkoły podstawowej i gimnazjum, w tym specjalnych, jest obowiązany prowadzić zajęcia opieki świetlicowej lub zajęcia w ramach.
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
1 Zespół opiniodawczo-doradczy do spraw statusu zawodowego nauczyciela Czas pracy nauczycieli Warszawa, 4 października 2010 r.
ZMIANY W KSZTAŁCENIU PONADGIMNAZJALNYM od roku szkolnego 2012/2013
Matura w XV LO im.Narcyzy Żmichowskiej. Egzaminy obowiązkowe ustne: 1.Język polski ( jeden poziom - prezentacja ) 2.Język obcy nowożytny ( do wyboru.
DOKUMENTACJA SKŁADANA W SZKOLE PONADGIMNZJALNEJ podanie 2 zdjęcia zaświadczenie lekarskie o braku przeciwwskazań do kształcenia w zawodzie Termin składania.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Egzamin gimnazjalny – zasady r.szk. 2013/14
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Zarządzenie Nr 2 /2012 Podlaskiego Kuratora Oświaty z dnia 2 stycznia 2012 r. w sprawie ustalenia terminów i zasad rekrutacji do gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych.
Indywidualne nauczanie
Jakie zmiany czekają gimnazjalistów? Rok szkolny 2010/2011.
EGZAMIN MATURALNY ’2005 Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 .IX r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Zebranie rodziców uczniów klas szóstych szkół podstawowych 13 kwietnia 2012 r.
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy.
Co uczeń gimnazjum i jego rodzic powinni wiedzieć o nauczaniu w szkole ponadgimnazjalnej od 1 września 2012 r.? Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli.
PROJEKT FINANSOWANY PRZEZ UNIĘ EUROEJSKĄ ORAZ MIASTO BYDGOSZCZ AKTYWNY W SZKOLE – TWÓRCZY W ŻYCIU PRIORYTET IX, PODDZIAŁANIE
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
WYNIKI EGZAMINU MATURALNEGO W ZESPOLE SZKÓŁ TECHNICZNYCH
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
29 września 2014r. SZKOŁA PODSTAWOWA NR 1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Informacja o wynikach sprawdzianu i egzaminu w publicznych szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach szk o ł ach podstawowych i gimnazj ach (dla których organem.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM A ORGANIZACJA PRACY SZKÓŁ I PLACÓWEK W ROKU SZKOLNYM 2009/2010
Rok szkolny 2014/2015. Wzbogacenie oferty edukacyjnej szkoły o oddział sportowy w klasie IV.
Nowe ramowe plany nauczania w szkołach publicznych Jakie unormowania nie zmieniają się ?
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2016/17 klasa I 2017/18 klasa II 2018/19 klasa III MATURA.
Podstawowe dylematy oświaty w kontekście jej efektywności
Zmiana ustroju szkolnego i jej konsekwencje
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 roku w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i przedszkoli (Dz.U. 2017,
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Wnioski z analizy arkuszy organizacyjnych szkół i placówek
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Reforma oświaty – od 1 września 2017
Ramowe plany nauczania
Spotkanie w ramach pracy w sieci konsultant Małgorzata Chodura
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Organizacja zajęć w zakresie rozszerzonym w latach szkolnych 2018/19 klasa I 2019/20 klasa II 2020/21 klasa III MATURA.
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Ramowy plan nauczania dzień dzisiejszy Ramowy plan nauczania przyszłość Autor: Karol Małolepszy 7 grudnia 2011 r.

Co to jest ramowy plan nauczania ? Ramowe plany nauczania określają tygodniowy wymiar godzin zajęć edukacyjnych dla odpowiednich okresów nauczania (etapów edukacyjnych). Opisane w nim są: obowiązkowe zajęcia edukacyjne o charakterze dydaktyczno wychowawczym, w toku których odbywa się nauczanie przedmiotów, bloków przedmiotowych, realizacja modułów, kształcenie zintegrowane (edukacja wczesnoszkolna) lub realizacja ścieżek edukacyjnych(to tylko przy dotychczasowej podstawie programowej), zajęcia z religii/etyki

Stan przed 1 września 2009 RAMOWY PLAN NAUCZNIA : Określa liczby godzin w trzyletnim cyklu nauczania edukacyjnego – nie można bezpośrednio modyfikować ramówki służą do tego GDD Nie uwzględnia liczby tygodni zajęć w poszczególnych latach nauki Nie jest powiązany z podstawą programową kształcenia ogólnego Organ prowadzący i kuratorium sprawdzają wyłącznie pod kątem wyłącznie liczby godzin a nie realizacji podstawy programowej

Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Klasy I - III Lp. Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godzin tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania 1 Język polski 14 2 Historia 6 3 Wiedza o społeczeństwie 4 Język obcy nowożytny 9 + (od 6 do 9) b) 5 Matematyka 12 Fizyka i astronomia 7 Chemia 8 Biologia 9 Geografia 10 Plastyka c) 11 Muzyka c)   Technika 13 Informatyka Wychowanie fizyczne 9+3 d) 15 Godziny z wychowawcą Razem 82 + (od 6 do 9) Religia/Etyka Godziny do dyspozycji dyrektora szkoły: godziny przeznaczone na realizację zajęć, o których mowa w § 2 ust. 5 rozporządzenia e) godziny przeznaczone na realizację zajęć,o których mowa w § 2 ust. 5a rozporządzenia X f) a) dotyczy także gimnazjum specjalnego dla uczniów niedostosowanych społecznie, zagrożonych niedostosowaniem społecznym, zagrożonych uzależnieniem, z zaburzeniami zachowania, b) dotyczy oddziałów dwujęzycznych, c) (uchylony), d) formy realizacji czwartej godziny zajęć wychowania fizycznego, obowiązkowej od dnia 1 września 2005 r., określają odrębne przepisy,

SZKOLNY PLAN NAUCZANIA SZKOLNY PLAN NAUCZANIA DLA KLASy I, II, III GIMNAZJUM NR 6 BEZ KLAS SPORTOWYCH GIMNAZJUM NR 6 ROK SZKOLNY 2003/2004 KLASY I-III ZAJĘCIA EDUKACYJNE KOLEJNE LATA W CYKLU TRZYLETNIM Liczba godzin w cyklu I II III Liczba godzin tygodniowo Jezyk Polski 5 4 14 Historia 2 6 Wiedza i społeczeństwo 1 3 Język obcy nowożytny 9 Matematyka 12 Fizyka z astronomią Chemia Biologia Geografia Plastyka/Muzyka Technika Informatyka Wychowanie Fizyczne "9/3 Godzina z wychowwcą Razem godzin edukacyjnych   82 Religia/Etyka Godziny do dyspozycji Dyrektora Łącznie 30 31 94

Zmiany w szkole Od dnia 1 września 2009 r. obowiązuje: nowa podstawa programowa wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej i gimnazjum. Nową podstawę programową będzie się stosować począwszy od roku szkolnego 2009/2010 w przedszkolach, w klasie pierwszej szkoły podstawowej i w klasie pierwszej gimnazjum, nowe ramowe plany nauczania dla I etapu edukacyjnego (klasy I-III szkoły podstawowej) i III etapu edukacyjnego

Zmiany w szkole – należy wiedzieć o tym że, przedmioty wymienione w ramowym planie nauczania są obowiązkowe dla wszystkich uczniów i mogą być realizowane blokowo lub okresowo, o tym, że w klasach I-III szkoły podstawowej nie należy wydzielać „na siłę” niektórych rodzajów zajęć, o tym, że edukacja dla bezpieczeństwa może być realizowana w zblokowanym wymiarze godzin (np. dopiero po egzaminie gimnazjalnym).

Co to jest ramowy plan nauczania ? odpowiada za to, aby łączna liczba godzin w ciągu trzech lat zajęć z danego przedmiotu nie była mniejsza niż określona w ramowym planie nauczania; odpowiada, by efekty określone w podstawie programowej zostały osiągnięte; może inaczej niż do tej pory planować rok szkolny – np. nierytmicznie, decydując o różnej organizacji pracy szkoły w niektóre dni czy tygodnie.

GODZINY do dyspozycji dyrektora „Dwa rodzaje” godzin do dyspozycji dyrektora godziny, o których mowa w art. 42 ust.2 pkt 2 KN dotychczasowe godziny 10 10

Zmiany w ramowym planie nauczania szkoła podstawowa dotychczasowy plan nowy plan tygodniowa liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w cyklu kształcenia: 60 godz. edukacyjnych w cyklu kształcenia: 60 godz. tygodniowa liczba godzin do dyspozycji dyrektora: 6 godz. tygodniowa liczba godzin do dyspozycji dyrektora: 3 godz.

Ramowy plan nauczania dla klas I – III SP I ETAP EDUKACYJNY ( klasy I – III) Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godz. tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania Edukacja wczesnoszkolna 60 Alternatywne metody komunikacji dot. szkół specjalnych dla uczniów ze sprzężonymi niepełnosprawnościami, z autyzmem 6 Religia / Etyka Godziny do dyspozycji dyrektora 3 Godziny przeznaczone na realizację zajęć (art. 42 ust.2 pkt 2 KN) ustala dyrektor Zajęcia rewalidacyjne dot. szkół specjalnych ............ 30 12 12

EDUKACJA WCZESNOSZKOLNA edukacja polonistyczna; język obcy nowożytny; edukacja muzyczna; edukacja plastyczna; edukacja społeczna; edukacja przyrodnicza; edukacja matematyczna; zajęcia komputerowe; zajęcia techniczne; wychowanie fizyczne. W trzyletnim okresie nauczania klasa powinna mieć co najmniej: 190 godz. języka obcego nowożytnego; 95 godz. edukacji muzycznej; 95 godz. edukacji plastycznej; 95 godz. zajęć komputerowych; 290 godz. wychowania fizycznego mogą realizować specjaliści O podziale godz. na pozostałe obowiązkowe zajęcia w ramach edukacji wczesnoszkolnej decyduje nauczyciel. 13 13

ZMIANY w ramowych planach nauczania GIMNAZJUM dotychczasowy plan nowy plan tygodniowa liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w cyklu kształcenia 82 godz. tygodniowa liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w cyklu kształcenia: 88 godz. tygodniowa liczba godzin do dyspozycji dyrektora:6 godz. tygodniowa liczba godzin do dyspozycji dyrektora: 3 godz. określona liczba godzin tygodniowo w cyklu kształcenia przeznaczona na poszczególne obowiązkowe zajęcia edukacyjne określone zostały minimalne ogólne liczby godzin przeznaczone na realizację podstawy programowej z poszczególnych obowiązkowych zajęć edukacyjnych w całym cyklu 15 15

RAMOWY PLAN NAUCZNIA GIMNAZJUM III ETAP EDUKACYJNY ( klasy I – III) Obowiązkowe zajęcia edukacyjne Liczba godz. tygodniowo w trzyletnim okresie nauczania Język polski, język obcy nowożytny, drugi język obcy nowożytny *, muzyka, plastyka, historia, wos, geografia, biologia chemia, fizyka, matematyka, informatyka, wychowanie fizyczne, edukacja dla bezpieczeństwa, zajęcia artystyczne, zajęcia techniczne, godziny z wychowawcą. 88 + 6 (oddziały dwujęzyczne) 83 (gimnazja specjalne) Alternatywne metody komunikacji dot. szkół specjalnych 6 Religia / Etyka Godziny do dyspozycji dyrektora 3 + 5 (gimnazja specjalne) Godziny (art. 42 ust.2 pkt 2 KN) ustala dyrektor Zajęcia rewalidacyjne dotyczy szkół specjalnych 30 16 16

W trzyletnim okresie nauczania w gimnazjum klasa powinna mieć co najmniej: 130 godz. fizyki; 385 godz. matematyki; 65 godz. informatyki; 385 godz. wychowania fizycznego; 30 godz. edukacji dla bezpieczeństwa; 60 godz. zajęć artystycznych; 60 godz. zajęć technicznych; 95 godz. z wychowawcą. 450 godz. j. polskiego; 450 godz. dwa języki obce nowożytne; 30 godz. muzyki; 30 godz. plastyki; 190 godz. historii; 65 godz. wos -u; 130 godz. geografii; 130 godz. biologii; 130 godz. chemii; 17 17

wydzielenie zajęć językowych z systemu Języki obce nowożytne wydzielenie zajęć językowych z systemu klasowo-lekcyjnego grupa językowa = grupa klasowo - lekcyjna Grupy językowe – zbliżony poziom umiejętności językowych „lepsza klasa” „gorsza klasa” 18 18

Wychowanie fizyczne W szkole podstawowej i gimnazjum - 4 godziny wychowania fizycznego, z  których, dwie godziny można realizować zgodnie z  rozporządzeniem w sprawie dopuszczalnych form realizacji trzeciej i czwartej godziny wychowania fizycznego; Zajęcia wychowania fizycznego są prowadzone w grupach liczących od 12 do 26 uczniów; Dopuszcza się tworzenie grup międzyoddziałowych lub grup międzyklasowych; 19 19

Edukacja dla bezpieczeństwa W gimnazjum wprowadzono nowy przedmiot – edukacja dla bezpieczeństwa, na który w  rozporządzeniu w sprawie ramowych planów nauczania zaplanowano 30 godzin w cyklu kształcenia; Przedmiot ten kontynuowany będzie w szkole ponadgimnazjalnej, dlatego można rozważyć taką organizację pracy, by przedmiot ten nauczany był w klasie III gimnazjum; Może on być zblokowany, np. po egzaminie gimnazjalnym; 20 20

Zajęcia artystyczne i techniczne Organizując zajęcia należało przemyśleć: listę modułów do wyboru; minimalną liczebność grupy; zasady rekrutacji; 21 21

Rozkład panu nauczania w gimnazjum 22 22

Rozkład panu nauczania w gimnazjum 23 23

Kalendarz roku szkolnego Wrzesień Październik Listopad Grudzień Styczeń Razem Poniedziałęk 7 14 21 28 5 12 19 26 2 9 16 23 30 4 11 18 Wtorek 1 8 15 22 29 6 13 20 27 3 10 17 24 Środa 25 Czwartek 31 Piątek Sobota Niedziela Luty Marzec Kwiecie Maj Czerwiec Poniedziale 36 37 35

Kalendarz roku szkolnego KALENDARZ R.SZK. 2010-2011 DLA GIMNAZJUM Miesiąc Pn Wt Śr Czw Pt Sb,Nd kolejny tydzień NAUKI Liczba dni NAUKI Liczba dni NAUKI w miesiącu nr kolejnego tygodnia UWAGI IX   1 2 3 4,5 21 6 7 8 9 10 11,12 5 13 14 15 16 17 18, 19 20 22 23 24 25,26 4 27 28 29 30 2,3 X 9,1 11 12 14 DEN 16,17 18 19 23,24 25 26 30, 31 XI 1 WŚ 6,7 11 NŚN 13,14 12.11.do odpracowania ? 20,21 27,28 XII 31 1,2 I 8, 9 15,16 22,23 koniec I półr. i wdżr 29,3 II półrocze II 5,6 ferie zimowe ruchome… 12,13  0 19,2 26,27 III IV 32 sprawdzian w SP 33 3 dni Egz.Gim. 34 ferie wiosenne 25PW 30,1 35 V 3ŚK 7, 8 36 14,15 37 21,22 38 28, 29 39 VI  1 40 11,11 41 42 23 BC 43 uwzględniając 3 dni pseudonauki t.j. 1.09, 14.10, 22.06 = 183 dni = 36,5 tyg. 180

Kalendarz roku szkolnego

Kontrola realizacji zajęć

Czy co się zmieniło ! Zwiększyła się kreatywność szkół co do form prowadzenia zajęć i liczby realizowanych godzin z poszczególnych przedmiotów Realizowanie zajęć artystycznych czy zajęć z wychowania fizycznego nie jest wszędzie możliwe brak odpowiednie bazy szkolnej Przesuwanie przedmiotów nauczania pomiędzy lata nauki zwiększył różnice programowe przy przechodzeniu ze szkoły do innej szkoły w naszym przypadku jest to duże zjawisko Konieczne stałe sprawdzanie realizacji podstawy programowej – nieobecność nauczyciela w szkole to konieczność organizowania zastępstw ze specjalista z danego przedmiotu 29 29

Czy co się zmieniło ! Korzystne dla szkoły jest wprowadzenie konieczności prowadzenia zajęć z art 42Kn - z uwagi na brak godzin do dyspozycji dyrektora szkoły – jednak ich „bezpłatna” formuła wzbudza niepotrzebne emocje Możliwość nierytmicznego prowadzenia zajęć niektórych przedmiotów np. „wdż” lub edukacji dla bezpieczeństwa nie jest zjawiskiem powszechnym choć bardzo ciekawym z uwagi na organizację pracy szkoły Planowanie podstawy programowej i co za tym idzie na trzy lata w dalszym ciągu jest w sprzeczności z terminami egzaminu gimnazjalnego 30 30

Przyszłość ramowych planów nauczania