Podstawy funkcjonowania organizacji – cz

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Advertisements

Analiza ryzyka projektu
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Mali i średni przedsiębiorcy – jak chcą się rozwijać. Nowoczesny, ale odtwórczy model biznesowy. Warszawa, 20 czerwca 2011 r. Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
Przedsiębiorcy i rozwój
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
1 Bielsko-Biała, 16 grudnia 2011 roku Konferencja INNOWACYJNOŚĆ AKADEMICKA - nowe trendy w rozwoju przedsiębiorczości – Zapotrzebowanie na innowacje ze.
Priorytety polskiej polityki innowacyjności
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Jarosław Piszczek Michał Jędrzejczak
Gościejewo 74 Gościejewo Zespół konsultantów: Jarosław Piszczek
Zespół konsultantów: Robert Lewicki Michał Kłos Michał Jędrzejczak
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa Przedsiębiorstwo Wielobranżowe PA-CO Paweł Minkwitz Głażewo Łowyń Zespół konsultantów:
Ul. Rolna 14 Wronki Zespół konsultantów: Robert Lewicki
Zespół konsultantów: Przemysław Kurczewski Michał Kłos
Raport z audytu technologicznego dla przedsiębiorstwa PW NAGLAK
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
NewConnect Growth Indicator (NCGIndicator) Wskaźnik koniunktury spółek z rynku NewConnect Zespół pod kierunkiem Prof. dr hab. Marii Sierpińskiej Wyższa.
PRZEDSIĘBIORCZY NAUKOWIEC PRZEDSIĘBIORCZA KOBIETA NAUKOWIEC
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
Biuro Rady Gospodarczej 1 Podsumowanie zmian deregulacyjnych w polskiej gospodarce oraz wyzwania na przyszłość Adam Jasser Podsekretarz Stanu w Kancelarii.
Nauka i Biznes - rola PARP we wzmacnianiu współpracy
Innowacyjność w programach Unii Europejskiej i Polski
Charakterystyka klastra
Zarządzanie projektami
Wprowadzenie Przedsiębiorczość akademicka zakładanie spółek spin-off, spin-out mgr inż. Marcin Sobotka Projekt Współfinansowany przez Unię Europejską.
Wsparcie na wdrożenie CSR
Rynek usług medycznych
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
1.
Krajowy System Usług Kierunki rozwoju Krajowego Systemu Usług i jego oferta wsparcia przedsiębiorczości Warszawa, 26 listopada 2010 r. 1.
PRODUCENT (PRZEDSIĘBIORSTWO) JAKO PODMIOT W GOSPODARCE.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Perspektywy rozwoju lokalnych rynków pracy w opinii pracodawców
Kluczowe czynniki sukcesu
Ogólny plan procesu restrukturyzacji profilu działalności społeczno-gospodarczej spółdzielni socjalnych.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Kapitał dla innowacyjnych i ryzykownych Czego oczekują inwestorzy od innowacyjnych przedsiębiorców? Barbara Nowakowska Polskie Stowarzyszenie Inwestorów.
Planowanie przepływów materiałów
Program ramowy na rzecz Konkurencyjności i Innowacji (ang. Competitiveness and Innovation Framework Programme - CIP) ma na celu promowanie konkurencyjności.
Wsparcie dla rozwoju technologii
Ekonomia menedżerska Katedra Ekonomii.
Ocena projektów inwestycyjnych
Programowanie perspektywy finansowej
jako czynnik rozwoju regionalnego i lokalnego
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Ekonomika małych i średnich przedsiębiorstw
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
Raport o sytuacji mikro i małych firm – poprawa nastrojów polskich przedsiębiorców Warszawa, 4 lutego 2015.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Przedsiębiorczość, Przedsiębiorca prof. dr hab. Agnieszka Sopińska © Agnieszka Sopińska.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
Wsparcie zarządzania strategicznego mikro, małych i średnich przedsiębiorców Działanie 2.2 POWER.
PRZEDSIĘBIORSTWO Przedsiębiorstwo jest wyodrębnioną pod względem ekonomicznym jednostką prowadzącą działalność produkcyjną, handlową lub usługową. Do.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Czynniki wpływające na przetrwanie i rozwój nowych podmiotów
Rola sektora MŚP w gospodarce rynkowej dr Krystyna Kmiotek
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Bony na innowacje dla MŚP
Zapis prezentacji:

Podstawy funkcjonowania organizacji – cz Podstawy funkcjonowania organizacji – cz. I Organizacja - narzędzie przedsiębiorcy

Organizacja - system

Organizacja Narzędzie do zaspokajania potrzeb klienta Celowa grupa społeczna, która funkcjonuje według pewnych reguł i zasad, współpracująca ze sobą - by osiągnąć określony cel. Istotą organizacji jest świadomość zasad, reguł, misji, celów oraz synergia, dopasowanie, wspomaganie działań innych

Organizacja Organizacja jest wyodrębnioną częścią rzeczywistości o pewnej we­wnętrznej strukturze, składającej się z części uporządkowanych we­dług ustalonych reguł, które określają ich wzajemne relacje Jest więc systemem

Cechy organizacja Informacja Kooperacja Władza

Zasoby organizacji Nakłady /maszyny, surowce, praca/ - wszystkie materialne i niematerialne składowe procesu produkcji, niezbędne do wytworzenia dóbr Zasób – ilość majątku uczestniczącego w procesie produkcji w określonym czasie

Zasoby organizacji Niematerialne Materialne

Rodzaje zasobów organizacyjnych Ludzkie – wiedza, umiejętności, know-how, predyspozycje /przedsiębiorca/ Pieniężne – kapitał finansowy /własny, obcy/ Rzeczowe – maszyny, urządzenia, lokale biurowe i produkcyjne, sprzęty/ Informacyjne – użyteczne dane potrzebne do skutecznego podejmowania decyzji

Cykl życia organizacji Ciąg zmian zachodzących w organizacji od narodzin do śmierci Zjawisko zmienności i względnej nietrwałości organizacji Cykl życia organizacji związany jest z cyklem życia produktu

Cykl życia organizacji FAZY ŻYCIA ORGANIZACJI: Faza I – inicjacja i innowacja Faza II – przedsiębiorczość Faza III – wzrost i rozwój Faza IV – stabilizacja Faza V – spadek wartości Faza VI – rozpad i upadek Zarządzanie cyklem życia organizacji wiąże się ze zmianami struktury

Cykl życia organizacji Zależy od: Dziedziny, branży, w której organizacja działa Wielkości organizacji Formy własności Sposobu zarządzania Dywersyfikacji działalności w układzie produktowym i rynkowym

Cykl życia produktu

Organizacja ucząca się To organizacja, która umożliwia, ułatwia i zachęca do nauki wszystkich członków oraz świadomie przekształca i doskonali siebie i otoczenie, w którym działa, podnosząc sprawność własnego działania, zdolność do innowacji i wzrostu oraz poziom integracji z otoczeniem To organizacja, która uczy się sama, w wielostronnym procesie twórczych możliwości działania

Przedsiębiorca uczącej się organizacji Przedsiębiorcy powinni tworzyć w firmie warunki, które sprzyjają uczeniu się i zachęcają współpracowników do zdobywania wiedzy potrzebnej organizacji do trwania i rozwoju Przedsiębiorcy muszą sami się doskonalić, modyfikować własne postępowanie stosownie do zdobytej wiedzy

Aspekty oceny firmy - mierniki Aspekty finansowe: Przetrwanie Wzrost, rozwój Rentowność kapitału Mierniki: Cash flow, płynność finansowa Rentowność projektów Zwrot z kapitału

Aspekty oceny firmy - mierniki Perspektywa nabywców: Pozycja rynkowa Wizerunek firmy Zaspokojenie potrzeb Mirniki: Udział w rynku Wskaźnik lojalności klienta Indeks satysfakcji klienta

Aspekty oceny firmy - mierniki Aspekty wewnętrzne: Kompetencje technologiczne Jakość produktu Sprawność marketingowa Koordynacja działań Mierniki: Liczba nowych produktów Cechy produktów Sprzedaż na handlowca Szybkość budowy i korekt planu

Aspekty oceny firmy - mierniki Aspekty innowacyjne: Przywództwo techniczne Szybka reakcja na zmiany Budowanie kompetencji Mierniki: % przychodów z innowacji Tempo wprowadzania zmian Wzrost przychodu na zatrudnionego

Model kultury europejskiej Radzenie sobie z różnicami narodowościowymi Odpowiedzialność społeczna Wewnętrzne negocjacje Nastawienie na ludzi Zmniejszenie formalizacji systemów zarządzania Przystosowanie ludzi do zmian Krytyczna podejście do wzorców USA i Japonii

MŚP Mikroprzedsiębiorstwa małe i średnie przedsiębiorstwa /MŚP/ - motor gospodarki europejskiej

Przedsiębiorstwa w UE i Polsce MŚP - motor gospodarki europejskiej

Definicja MŚP Obowiązuje od 1 stycznia 2005 r. w UE Celem jest promowanie przedsiębiorczości, innowacyjności i wzrostu gospodarki w UE

Definicja MŚP Stanowi istotne narzędzie stosowania skutecznych środków i programów wspierających rozwój i osiągnięcia MŚP UE, Europejski Bank Inwestycyjny i Europejski Fundusz Inwestycyjny – stosują klasyfikację MŚP jako wyróżnik

Identyfikacja MŚP 3 wymiary Liczba osób zatrudnionych

MŚP zatrudnienie obrót

MŚP w UE 23 mln MŚP stanowią 99 % wszystkich przedsiębiorstw Tworzą około 75 mln miejsc pracy Zatrudniają mniej niż 250 pracowników Roczny obrót nie przekracza 50 mln Euro Bilans roczny nie przekracza 43 mln Euro

Bariery MŚP

Zadanie UE – NIWELACJA BARIER Bariery MŚP Niedoskonałość rynku Trudność pozyskania kapitału Bariery biurokracji przy uruchamianiu Ograniczone zasoby Trudny dostęp do techniki i technologii Zadanie UE – NIWELACJA BARIER

Wsparcie UE dla Mśp Informacja o możliwościach finansowania z programów UE Wolność rynku UE /bez granic/ Wspólna definicja dla wolnej konkurencji Wsparcie finansowe dla MŚP - fundusze regionalne, spółki podwyższonego ryzyka, „anioły biznesu” Finansowanie badań Rozwój regionalny

Przedsiębiorstwo /wg UE/ Podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną Osoba prowadząca działalność gospodarczą na własny rachunek Przedsiębiorstwo rodzinne Spółki i konsorcja prowadzące regularną działalność gospodarczą O klasyfikacji decyduje fakt prowadzenia działalności gospodarczej

Przedsiębiorstwo niezależne Warunki: Jest przedsiębiorstwem w pełni samodzielnym, tj. nie posiada udziałów w innych przedsiębiorstwach, a inne przedsiębiorstwa nie posiadają w nim udziałów Posiada poniżej 25% kapitału i głosów w jednym lub kilku innych przedsiębiorstwach

WYNIKI BADAŃ The Global Competitiveness Report 2010 - 2011 39 pozycja Polski na 139 badanych krajów w zakresie innowacji Wykorzystanie innowacji – 54 pozycja Wykorzystanie nowych technologii – 47 pozycja Współpraca biznesu i nauki – 64 Wydatki na B+R – 61 Absorpcja nowych technologii - 83 Dostępność nowych technologii - 86

Badania PKPP Lewiatan 2010 Przydatność innowacji dla firm: Innowacje organizacyjne: 2006 r. - 13,5 % w produkcji, 15,1 % w usługach 2009 r. - 9,3 % Innowacje produktowe i procesowe w 2006 r. 21,4 % w produkcji, 16,1 % w usługach w 2009 r. 18,1 % w produkcji i 14 % w usługach