Warszawa 17 marca 2011 Fundacja Wspomagania Wsi. Debata Inicjatorem była Fundacja Wspomagania Wsi Udział wzięli przedstawiciele FWW, 11 LGD z całej Polski,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lokalna Grupa Działania Fundacji „Nasza Nadzieja”
Advertisements

LOKALNA GRUPA DZIAŁANIA ZIELONY PIERŚCIEŃ TARNOWA
Zadania LGD związane z przyjęciem wniosku
ODNOWA I ROZWÓJ WSI 1) nabór: luty – marzec 2009
Nowe możliwości finansowania inwestycji z PROW
Regionalna debata nad przyszłością podejścia LEADER po roku 2013 Toruń r.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Kraina Rawki Seminarium nt. Lokalna Strategia Rozwoju na lata Kaleń, 13 listopada 2007r.
Rozliczanie finansowe projektów w ramach działania 2.3 Odnowa wsi oraz zachowanie i ochrona dziedzictwa kulturowego – przygotowanie wniosków o płatność,
REMONT POŁĄCZONY Z MODERNIZACJĄ ŚWIETLIC WIEJSKICH W SNOWIDZY
Za działanie Osi 4 Zrównoważony rozwój obszarów zależnych od rybactwa na poziomie województwa odpowiedzialny jest samorząd województwa.
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Lokalne Grupy Działania a Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Działania Samorządowe w ramach PROW stan aktualny plany Mirosława Mochocka październik 2009 r.
Zmiana rozporządzenia grudzień 2011 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie szczegółowych kryteriów i sposobu wyboru lokalnej.
PROJEKTY SIECIUJĄCE Założenia ogólne. PROJEKTY SIECIUJĄCE Rola projektów sieciujących zacieśnianie współpracy pomiędzy sekretariatami regionalnymi i partnerami.
Aktywne konsultacje FORUM AKTYWIZACJI OBSZARÓW WIEJSKICH.
Fundacja Partnerstwo Doliny Środkowej Odry
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Warszawa, 14 listopada 2007 r.
Plan Odnowy Miejscowości
Plan Działania KSOW dla województwa lubuskiego na lata
Projekt Planu Działania KSOW na lata Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Olsztyn, 8 września.
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Sekretariat Regionalny Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich Województwa Warmińsko-Mazurskiego Regulamin dotyczący realizacji działań w ramach Planu Działania.
Założenia i plany Dla Animatorów tworzących Lokalne Grupy Działania Przygotowała Ewa Monika Ratajska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego Wydział Europejskiego Funduszu Społecznego Wrocław, 10 grudnia 2007r. INSTYTUCJA POŚREDNICZĄCA komponentu.
Lokalna Grupa Działania DOLINA SANU Realizacja umowy Nr: UM /09
Stan wdrożenia Osi 4 PROW na lata LEADER
Założenia do Programu Leader na lata PROPOZYCJE
Działalność i cele LGD Stowarzyszenie „Dziedzictwo i Rozwój”
Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Departament Środowiska i Rozwoju Obszarów Wiejskich 1 Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego Zagadnienia.
1. 2 Pilotażowy Program Leader+ Krzysztof Janiak Fundacja Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA Przemyśl, 12 października 2007 r.
1 Działalność i cele LGD Dorzecze –Wisły oraz realizacja Lokalnej Strategii Rozwoju Funkcjonowanie lokalnej grupy działania, nabywanie umiejętności i aktywizacja.
Zmiana rozporządzeń dla działań 413 i 431 Maj 2014 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH
Małe projekty Szkolenie dla beneficjentów 28 marca 2014 r. Omówienie dokumentów.
Rozwój Kierowany przez Społeczność Lokalną. Rozwój Lokalny Kierowany przez Społeczność (RLKS) Instrument RLKS propozycją Komisji Europejskiej na nowy.
I. Działania Stałej konferencji ds. konsultacji funduszy europejskich
Organizowane przez LGD „Qwsi”.  Stowarzyszenie LGD „Qwsi” powstało w 2008 r. (rejestracja w KRS w lutym 2009 r.) w celu realizacji 4 osi priorytetowej.
Stowarzyszenie LGD Gmin Dobrzyńskich Region Południe.
Oś 4 Leader w Programie Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 Stan prac – listopad 2007 r Warszawa 25 października 2007 r.
Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania Partnerstwo Integracja Turystyka.
Wdrażanie Lokalnej Strategii Rozwoju obszaru Dolina Karpia realizacja programu Leader Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata , oś 4 Leader.
Program Leader Instrument zintegrowanego zarządzania rozwojem lokalnym.
Regranting jako narzędzie realizacji Lokalnej Strategii Rozwoju na przykładzie LGD Wstęga Kociewia opracował: Marek Modrzejewski, Kierownik Biura Lokalnej.
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
Kętrzyn Walne Zebranie Członków Lokalnej Grupy Działania „Barcja”
Europejski Fundusz Rolny na rzecz
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
Lokalna Grupa Działania „Zielone Bieszczady”
Podsumowanie wdrażania Lokalnej Strategii Rozwoju w latach
Zespół trenerów FAOW – Janina Jaszczur, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki 1 Płynność finansowa w PPLeader+
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
1 Fundusz Współpracy Program Agro-Info Inicjatywa Wspólnotowa LEADER Tradycyjna formuła wspierania rozwoju: dotacja na realizację projektu Konsekwencje:
Zespół trenerów FAOW – Agnieszka Rosińska, Inga Kawałek, Ryszard Kamiński, Ryszard Zarudzki AOVE Ewolucja struktury partnerstwa.
LEADER I DZIAŁANIA SAMORZĄDOWE W PROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Wsparcie przygotowawcze dla LGD Lublin Urząd Marszałkowski Województwa Lubelskiego w Lublinie Departament.
Referat Rozwoju i Promocji. "Budowa centrum sportowego w miejscowości Zławieś Wielka" Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 – "Odnowa.
Grzegorz Cetner Brzeziny, 15. czerwca 2015 r. Szkolenie: Nowe Lokalne Strategie Rozwoju Od czego zacząć?
Konferencja prasowa Podsekretarza Stanu Ryszarda Zarudzkiego Warszawa, 31 sierpnia 2016 r.
„ Procedury Urzędu Marszałkowskiego – mechanizmy funkcjonowania” Bartosz Szymański Naczelnik Wydziały Zarządzania PROW Urząd Marszałkowski Województwa.
Podsumowanie Osi IV LEADER w Województwie Warmińsko-Mazurskim
Fundusze unijne od podstaw Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2007 – 2013 oraz inicjatywy europejskie dr Marek Szuszman.
M19 Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER
Załączniki do wniosku o płatność
Wsparcie aktywności gospodarczej
Podejście Leader w latach :
Kryteria wyboru operacji w zakresie formalnym i merytorycznym
Warsztat refleksyjny Kluczbork 22, r.
LEADER/RLKS po 2020 r. Ryszard Zarudzki Podsekretarz Stanu MRiRW
Zapis prezentacji:

Warszawa 17 marca 2011 Fundacja Wspomagania Wsi

Debata Inicjatorem była Fundacja Wspomagania Wsi Udział wzięli przedstawiciele FWW, 11 LGD z całej Polski, Ministerstwa Rolnictwa i Rozwoju Wsi, ARiMR, wybranych Urz. Marszałkowskich oraz naukowcy i działacze pozarządowi spoza LGD Moderator – red. Krystyna Naszkowska (Gazeta Wyborcza) Debata została zarejestrowana na video Debata ujawniła szereg dysonansów (mówimy to samo, ale czy o tym samym?)

Pozytywy LEADERa w Polsce Wskazano wiele pozytywów oraz sukcesów – mobilizację zasobów społecznych, przełamywanie bierności, wartość LSR jako alternatywnych wizji rozwoju, LGD jako świeży potencjał administracyjny na wsi, dysponujący niespotykanym dotąd budżetem poszerzenie odpowiedzialności za rozwój lokalny, próba wprowadzenia do inicjatyw rozwojowych lokalnego biznesu oraz innych niewidzialnych aktorów życia zbiorowego wzrost zainteresowania turystyką wiejską, ochroną dziedzictwa kulturowego i przyrodniczego powstanie regionalnych i ponadregionalnych sieci współpracy lub co najmniej dialogu

Pozytywy LEADERa? Pozytywy dotyczą tylko pierwszego okresu wdrażania LEADERa – jeszcze w ramach Pilotażu Potem LEADER stawał się coraz bardziej swą parodią Winne było m.in. wprowadzenie LEADERa do PROW-u jako jego IV Osi, zamiast pozostawienie go jako osobnej inicjatywy wspólnotowej, rządzącej się swoimi prawami

Przeszkody we właściwym funkcjonowaniu LEADERa w Polsce Przeszkody administracyjno – proceduralne - długi czas rozpatrywania wniosków i brak równowagi w reżimie czasowym pomiędzy LGD i beneficjentami Wdrażania… a IW - wysokie koszty przygotowania wniosków i załączników - brak odwagi IW do interpretowania pewnych sytuacji, skutkujący żądaniem coraz bardziej szczegółowych wyjaśnień - delegowanie odpowiedzialności i piramida strachu - konieczność osobistego dowożenia załączników

Przeszkody finansowe Brak środków na prefinansowanie i na wkład własny Konieczność zaciągania kosztownych pożyczek i kredytów oraz uzyskiwania kosztownych gwarancji Wielomiesięczne opóźnienia w wypłatach środków – naruszanie prawa (wypłaty dla etatowych pracowników biur), pożyczki na spłatę pożyczek Burzenie harmonogramu działań – brak środków-> zmiana planów->brak czasu

Przeszkody związane z funkcjonowaniem LGD Brak kompetencji pracowników biur LGD zostały zepchnięte do funkcji administracyjnych, zamiast czuwać nad wdrażaniem LSR i wzbogacać ją Biura LGD zamieniają się w urzędy Słaba wiedza mieszkańców o LGD Ekskluzywny charakter LGD

Cofająca się fala Entuzjazm zamienia się w rutynę, zniechęcenie Odpływ najbardziej aktywnych członków LGD Co będzie, gdy pojawi się strach przed konsekwencjami finansowymi niewykonania LSR?

Przeszkody związane z nadmiernym wpływem samorządów na działalność LGD DYLEMAT: LGD i LSR czasami podporządkowane interesom gmin – lecz często bez udziału gmin nie poradziłyby sobie (kredyt, poręczenie, składki) Pojawiają się przypadki układu w LGD Dominacja gmin w zarządach, radach LGD Co będzie, jak LGD wyda pieniądze z Wdrażania LSR na odnowę wsi? Co wtedy zrobią gminy?

Jak pokonać przeszkody? Wyłączenie LEADERa z PROW-u LGD jako instytucja nie tylko rekomendująca wnioski, ale je oceniająca: formalnie i merytorycznie Grant globalny Radykalne uproszczenie małych projektów Wprowadzenie porządnego generatora wniosków Wprowadzenie możliwości rozliczania niektórych kosztów w formie ryczałtu Wprowadzenie oświadczeń, zamiast zaświadczeń Ujednolicenie definicji i interpretacji w ramach LEADERa