International Air Transport Association (IATA) Tetiana Iaremenko w 48349 Kateryna Ruda w 48348
Stowarzyszenia Międzynarodowego Transportu Lotniczego zostało założone w 1919 w Hadze jako International Air Traffic Association. Stare IATA do 1939 roku jednoczyło tylko europejskie linie lotnicze (pierwszym jego członkiem spoza starego kontynentu był amerykański Pan American). Pod obecną nazwą funkcjonuje z kwietnia 1945 roku (Hawana, Kuba) jako dobrowolna, światowa organizacja przewoźników lotniczych. Główną siedzibą organizacji jest Montreal (Kanada), a Biuro Zarządu znajduje się w Genewie (Szwajcaria). Posiada również 63 oddziały w 60 krajach, w tym m.in. w Madrycie, Brukseli i w Warszawie.
Nowe IATA – w przeciwieństwie do swojego poprzednika – już od momentu powstania obarczone zostało ogólnoświatowym zakresem obowiązków. Najważniejsze cele stojące przed IATA, można ująć w siedem punktów: Bezpieczeństwo i ochrona. Promowanie pewności, solidności i bezpieczeństwa lotów na całym świecie; Uznanie ekonomiczne. Osiąganie uznania znaczenia transportu lotniczego dla ogólnoświatowego społecznego i ekonomicznego rozwoju; Możliwości finansowe. Pomaganie przemysłowi lotniczemu w osiągnięciu dostatecznych poziomów opłacalności; Produkty i obsługa. Zapewnianie wysokiej jakości oferowanych usług, spełniających oczekiwania i w sposób optymalny zaspokajających potrzeby klientów; Standardy i procedury. Rozwijanie wydajnych i ekologicznych standardów oraz procedur, przyczyniających się do rozwoju międzynarodowego transportu lotniczego; Wsparcie branżowe. Identyfikowanie i wyrażanie opinii branży lotniczej na temat wszelkich działań, mających znaczenie dla funkcjonowania lotnictwa cywilnego; Dobry pracodawca (przyciąganie, zatrzymanie i rozwój pracowników przemysłu lotniczego). Cele
IATA w bardzo ogólny sposób formułuje misję swojej działalności – “reprezentowanie i służenie przemysłowi lotniczemu”. Kryje się za tym jednak wyjątkowo szeroki zakres celów w postaci czterech haseł: promować bezpieczny, regularny i ekonomiczny transport lotniczy; zapewniać forum dla dyskusji i konsultacji branżowych problemów; współpracować z ICAO oraz innymi międzynarodowymi organizacjami i regionalnymi związkami linii lotniczych; reprezentować stowarzyszenie przewoźników lotniczych.
Członkostwo w IATA jest otwarte dla każdego przedsiębiorstwa, które posiada rządową licencję na prowadzenie regularnych przewozów lotniczych. Członkowie organizacji są podzieleni na dwie grupy: czynni i stowarzyszeni. Status członka czynnego posiadają linie lotnicze, utrzymujące regularne połączenia krajowego i międzynarodowe (transport pasażerski, poczty i towarów). Natomiast członkami stowarzyszonymi mogą być przewoźnicy oferujący usługi wyłącznie na liniach krajowych. Członkostwo
W zależności od zaangażowania Partnerów, IATA dzieli ich na cztery grupy: Industry Associates – najszerzej zaangażowani w prace organizacji; mogą uczestniczyć w Dorocznym Zgromadzeniu Generalnym Registered Suppliers, którzy koncentrują się na jednym bądź dwóch kierunkach działalności Specialized Category Registered Suppliers, którzy pracują w komitetach lub grupach roboczych, zajmujących się reprezentowaną przez nich branżą Travel Partners, którzy pomagają w poprawianiu i ulepszaniu transportu i usług turystycznych.
Władze i struktura organizacyjna Na czele Stowarzyszenia stoi Dyrektor Generalny i Rada Wykonawcza, a cała Organizacja podzielona jest na pięć wydziałów: Władze i struktura organizacyjna Relationship Managment – odpowiedzialny za kontakty z сzłonkami IATA oraz stosunki IATA z rządami państw. Operations & Infrastructure – odpowiedzialny za opracowywanie strategii rozwoju infrastruktury oraz program Simplifying Passenger Travel, ułatwiający podróże pasażerskie. Marketing and Commercial Services – odpowiedzialny za całość działalności marketingowej IATA, publikacje oraz za konstruowanie taryf, opracowywanie zasad dotyczących przewożenia bagażu, przeliczania walut itp. Industry Distribution & Financial Services – odpowiedzialny za pomoc prawną dla wszystkich członków IATA.
Polish Tavel Quo Vadis nieprzerwanie od 1997 roku jest akredytowanym agentem Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych IATA numer 63-2 1003 3 Logo IATA to jedna z najlepiej rozpoznawalnych marek o zasięgu światowym w sektorze turystycznym.
IATA podzieliła świat na trzy regiony: strefa 1. strefa 2. strefa 3. IATA nadaje lotniskom kod IATA a także dwuznakowy kod IATA liniom lotniczym. strefa 1. strefa 2. strefa 3. Europa - wg IATA również kraje: Maroko, Algieria i Tunezja; Kraje Bliskiego Wschodu i Afryka, Azja, Australia, Nowa Zelandia oraz Wyspy Pacyfiku. Północna i Południowa Ameryka
Ciekawostki lotnicze: IATA IATA jest największą na świecie organizacją zrzeszającą przewoźników lotniczych. W jej skład wchodzi 240 linii lotniczych (w tym PLL LOT S.A.) ze 118 krajów, które zapewniają 84% rejsowych połączeń na świecie. W roku 2010 linie zrzeszone w IATA przewiozły łącznie ponad 1,8 miliarda pasażerów, z czego blisko połowa leciała trasami międzynarodowymi. Dodajmy, że mowa o regularnych lotach - faktycznie wynik jest więc jeszcze lepszy, ponieważ należy do niego doliczyć czartery. Polskie Linie Lotnicze LOT zrzeszone są w IATA od 1969.
Ciekawostki lotnicze: IATA Statystyki IATA pokazują, że branża lotnicza staje się coraz bardziej bezpieczna. Dla przykładu: w roku 2011 w katastrofach lotniczych zginęło około 480 osób, czyli niemal dwa razy mniej niż w roku 2006. Co ciekawe, mowa o całej branży lotniczej - zarówno i liniach zrzeszonych w IATA, jak i pozostałych. To oznacza, że przez rok na całym świecie w wypadkach lotniczych zginęło mniej ludzi, niż przez pół roku w wypadkach samochodowych w samej Polsce. Jak podaje IATA, linie lotnicze z całego świata w roku 2011 wydały na paliwo 207 miliardów dolarów, co stanowiło 33 proc. wszystkich wydatków związanych z ich działalnością. Warto dodać, że w roku 2003 koszt paliwa wyniósł 44 miliardy dolarów i stanowił tylko 14 proc. wszystkich wydatków.
Działalność IATA dba o interesy oraz organizuje bezkonfliktową współpracę czterech podstawowych podmiotów występujących na rynku przewozów lotniczych: linii lotniczych, władz państwowych, społeczeństwa i tzw. osób trzecich, czyli: touroperatorów, agentów podróży, firm spedycyjnych, dostawców ekwipunku itd. Nadrzędnym celem takich działań jest zagwarantowanie pasażerom linii lotniczych maksymalnego komfortu poruszania się po całej kuli ziemskiej oraz maksymalnego poziomu bezpieczeństwa.
Najważniejszych obszarach działalności, programach i usługach oferowanych przez Stowarzyszenia: Instytucja Cleaning House (1947) – specjalny system, dzięki niemu IATA pośredniczy w rozliczeniach pomiędzy liniami lotniczymi. IDEC (Interline Data Exchange Centre) – centrum ułatwiające liniom lotniczym wymianę danych odnoszących się do ilości sprzedanych biletów oraz przewiezionych towarów. APTF (Accounting Policy Task Force) – specjalna formacja ds. księgowości, która opracowuje wskazówki dla przemysłu lotniczego.
Interline & Revenue Management Services – usługa, dzięki której indywidualny pasażer może przez telefon zarezerwować bilet, zapłacić za niego w jednej walucie. Program akredytacji agentów sprzedających bilety lotnicze na całym świecie (Agency Programmes). Stowarzyszenie organizuje rocznie 20 konferencji i wystaw na całym świecie. IATA publikuje setki księżek, poradników i opracowań. Wszystkie są podzielone na cztery kategorie: lotniska, linie lotnicze, lotnictwo cywilne, cargo oraz podróże i turystyka.
Jak widać, zakres działalności IATA jest wyjątkowo szeroki Jak widać, zakres działalności IATA jest wyjątkowo szeroki. Jednak dla turystyki szczególne znaczenie ma – wypracowany przez tą organizację – system współpracy pomiędzy liniami lotniczymi a touroperatorami i agencjami podróży.
Alezjak W., Marciniec T. Międzynarodowe organizacje turystyczne - Kraków : "Albis", 2003 www.iata.org LITERATURA
Dziękujemy za uwagę