Chlebicki Michał Grodny Seweryn Solecki Przemysław

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warszawa 2008.
Advertisements

„Zdrowie największą wartością człowieka” Opracowanie: Alicja Krawczyk
Opinie Polaków na temat usług szpitalnych
CAŁA POLSKA CZYTA DZIECIOM – raport Przygotowany dla Fundacji ABC XXI 30 października 2006.
Irena Wóycicka Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową
Wyniki badania na temat czytania dzieciom
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla użytkowników INTERNET A SZANSE ŻYCIOWE I NIERÓWNOŚCI SPOŁECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia'
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
Jacek Liwiński Wydział Nauk Ekonomicznych UW
Projekt edukacyjny Spędzanie czasu wolnego przez młodzież z terenu miasta i gminy Wadowice.
Solidarność międzypokoleniowa a aktywność społeczna osób starszych.
Festiwal Nauki 2009 Prezentacja wyników badań Autor: Olga Wagner Koordynacja: Kuba Antoszewski.
Warunki życia mieszkańców obszarów wiejskich
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Zmiany w szkolnictwie zawodowym wprowadzane od września 2012 r.
1 Prawo do udziału w życiu kulturalnym Autor: Patrycja Kowalczyk.
PODSTAWY WIEDZY EKONOMICZNEJ cz. 1– PODSTAWY EKONOMII
Struktura egzaminu zawodowego
MOJA SZKOŁA W LICZBACH Prezentacja projektu z zakresu przedmiotów przyrodniczych: matematyka, biologia, chemia. Projekt wykonała: Monika Wojtyła, kl.
Biblioteki w elektronicznej gospodarce opartej na wiedzy
Barbara Bobrowicz Konferencja: Praca zawodowa a obowiązki rodzinne
KORZYSTANIE Z INTERNETU – przemiany i konsekwencje dla u ż ytkowników INTERNET A SZANSE Ż YCIOWE I NIERÓWNO Ś CI SPO Ł ECZNE - problem 'cyfrowego wykluczenia.
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
Segmenty rynku prasowego
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Badanie opinii uczestników IX Bałtyckiego Festiwalu Nauki na Wydziale Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego Koło Naukowe Metod Ilościowych.
Profil pisma Gwiazdy to:
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
SPORTS_ACTIVE_Wiosna/Lato2012 Rekreacyjna Oferta Specjalna.
Zwyczaje żywieniowe Polaków
„Student jako konsument na rynku multimediów”
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
PRYWATNOŚĆ Autor: Joanna Błońska.
Instytut Statystyki i Demografii
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży Wyniki badań omnibusowych zrealizowanych dla Państwowej Agencji Rozwiązywania Problemów.
Prawa dziecka do życia kulturalnego
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Turystuka Weekendowa.
Znaczenie szkolnictwa zawodowego w systemie edukacji w Polsce
Uczestnictwo Polaków w sporcie i rekreacji ruchowej w 2012 r.
Ewa Migaczewska i Tomasz Masłyk
Polskie Badania Czytelnictwa, realizacja Millward Brown, styczeń 2013 r.; podstawa procentowania - populacja Polski w wieku lat. 19% Polaków nie.
NIEZBĘDNIK STATYSTYCZNY RYNEK PRACY - BAEL.
NETYKIETA, TIK I ŚWIADOMOŚĆ JĘZYKOWA MIESZKAŃCÓW NOWEJ WSI
Rada Statystyki Warszawa 19 maj Agenda Cel badania: Poznanie opinii właścicieli przedsiębiorstw i kluczowych menedżerów na temat statystyki publicznej,
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Projekt Badawczo- Rozwojowy realizowany na rzecz bezpieczeństwa i obronności Państwa współfinansowany ze środków Narodowego Centrum Badań i Rozwoju „MODEL.
ANALIZA KWESTIONARIUSZA PROGRAMU COMENIUS, styczeń 2015
Podział i funkcje mass mediów
Termin realizacji: XI 2013 – VI 2014
Jaki jest statystyczny wrześnianin?
WARSZAWA LIPIEC 2015 Mazowiecki Ośrodek Badań Regionalnych URZĄD STATYSTYCZNY W WARSZAWIE DZIEŃ Z ŻYCIA MIESZKAŃCA MAZOWSZA.
Cyfrowi Polacy 2015 Dominik Batorski. Internet, komputery i telefony komórkowe Przyrost nowych użytkowników komputerów, internetu i telefonów komórkowych.
Polacy w internecie 2011 dr Dominik Batorski Uniwersytet Warszawski R ADA M ONITORINGU S POŁECZNEGO D IAGNOZA S POŁECZNA 2011.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Czynniki ryzyka związane ze zdrowiem i chorobami
Postawy altruistyczne dominują niemal we wszystkich grupach wyróżnionych ze względu na cechy społeczno- demograficzne. Z jednej strony nieco częściej wykazują.
Przeprowadzenie badań niewyczerpujących, (częściowych – prowadzonych na podstawie próby losowej), nie daje podstaw do formułowania stanowczych stwierdzeń.
Polityka kulturalna Niemiec
Czas wolny dawniej a dziś.
Propozycje wyzwań, celów strategicznych i programów opracowanych w ramach obszaru USŁUGI SPOŁECZNE.
Stan czytelnictwa w Polsce w 2016 roku
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
„Aktywizacja zawodowa osób niepełnosprawnych”
Kampania społeczna na temat picia alkoholu przez kobiety w ciąży
Dlaczego warto czytać? Informacja od biblioteki szkolnej dla rodziców,
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Czas wolny dawniej, a dziś - różnice czy podobieństwa.
Postawy studentów wychowania fizycznego Uniwersytetu Rzeszowskiego wobec zdrowia Dr Jaromir Grymanowski Uniwersytet Rzeszowski Wydział Wychowania Fizycznego.
Zapis prezentacji:

Chlebicki Michał Grodny Seweryn Solecki Przemysław Uczestnictwo w kulturze jako sposób budowania stratyfikacji społecznej? Chlebicki Michał Grodny Seweryn Solecki Przemysław

Struktura prezentacji Prezentacja danych zebranych w badaniu Uczestnictwa Polaków w kulturze. GUS. Ostatnie badanie w 2004, następne w 2009 Cztery elementy prezentacji: ukazanie charakterystycznych (powtarzających się) typów uczestnictwa w kulturze (PCA) podanie cech społeczno – demograficznych otwarty i zamknięty charakter wyróżnionych typów uczestnictwa wnioski z analizy

Część pierwsza: Analiza głównych Składowych Istota Analizy Głównych Składowych Wyróżnione typy: czytelnik – dziedzina zachowań związana z czytaniem książek, niezależnie z jakich powodów: w celach zawodowych, dla przyjemności itp. rozrywka – dwa elementy: gama zachowań w formie uczestnika widowni – bycie częścią publiczności w zbiorowym spektaklu (imprezy sportowe, kabaretowe, koncerty muzyki rozrywkowej), formy amatorskiego, aktywnego udziału w tego typu formach, choć na mniejszą skalę (uczestnictwo w zajęciach domów kultury, szeroko pojętych dyskotekach, oraz spotkaniach towarzyskich) kultura sceniczna – typ uczestnictwa w kulturze, które związane jest z uczęszczaniem do teatrów, oper, operetek, filharmonii filmowiec – typy uczestnictwa w kulturze związane z 10 muzą. Kluczowy jest sam fakt oglądania filmu, nośnik – kino, domowy zestaw DVD, komputer z odpowiednim czytnikiem – ma drugorzędne znaczenie

Część pierwsza: Analiza głównych Składowych Wyróżnione typy: Radio i TV – choć z obu mediów korzystamy z innych sytuacjach, to analiza pokazuje że pozostają one w symbiozie. Bierne formy uczestnictwa, które wydają się ze sobą nie konkurować kultura informacji – zachowania związana z traktowaniem gazety jako podstawowej formy przekazu i źródła informacji o świecie. Dotyczy zarówno gazet codziennych jak i ilustrowanych tygodników stanowiących podsumowanie zjawisk z pewnego okresu czasu. turystyka kulturalno-historyczna – do tej kategorii wchodzą zachowania związane z odwiedzaniem zabytków i miejsc gromadzących dobra kultury: muzeów oraz galerii, również tych zagranicznych. kultura przez komputer – wiąże się ze specyficznym stylem życia i praktycznie nieodzownie łączy się z wykorzystaniem zasobów internetu. Medium okazuje się odgrywać decydujące znaczenie.

Czytelnik Najczęstszymi czytelnikami są osoby w dwóch przedziałach wiekowych – 45 – 54 oraz osoby w wieku 19 – 29 lat Pomiędzy poziomem wykształcenia a poziomem czytelnictwa istnieje zależność liniowa Kobiety częściej przejawiają ten typ uczestnictwa

Kultura informacji Czytelnictwo gazet wzrasta wraz z wiekiem, generalnie osoby po 45 roku życia zaczynają czytać więcej Osoby z wyższym wykształceniem częściej zaliczyć można do analizowanego typu uczestnictwa

KULTURA SCENICZNA Osoby, które zakończyły edukację stanowią prawie 2/3 badanych. Wśród nich kolejne 2/3 to osoby z wyższym wykształceniem. Jeśli zaś chodzi o osoby uczące się, to dwie główne grupy które biorą udział w kulturze scenicznej to studenci, oraz osoby uczęszczające do liceum ogólnokształcącego. Młody wiek, 15 – 24 lata wpływa dodatnie na udział w kulturze scenicznej. Druga grupa wiekowa to osoby w wieku 45-54 Także i tutaj kobiety występują częściej

Filmowiec 44% kinomaniaków nie uczęszcza do żadnej szkoły, z czego 2/3 z nich posiada wyższe wykształcenie. Duży wpływ ma wielkość miejscowości zamieszkania. Mieszkańcy miast większych niż 200 tys. częściej chodzą do kin, zaś mieszkańcy miast mniejszych niż 200 tys., rzadziej stają się kinomaniakami. Wynika to z dostępem do tego typu instytucji Wiek. Od 35 roku zaczyna się niedoreprezentacja

ROZRYWKA Mieszczą się przedziale wiekowym 15 -29. 9 na 10 osób pozostaje poza związkiem małżeńskim. Niewielką przewagę uzyskują mężczyźni W tej grupie 1/3 osób nie uczęszcza do żadnej szkoły. Z pozostałej części 1/3 stanowią studenci, 25% to uczniowie technikum, a 20% liceów ogólnokształcących i profilowanych

Radio i tv Osoby w wieku powyżej 50 roku życia częściej wybierają ten typ uczestnictwa. Tak samo jak osoby z wykształceniem podstawowym i zasadniczym zawodowym. Rzadziej ten typ uczestnictwa wybierają osoby w wyższym wykształceniem W tym typie uczestnictwa rzadziej niż w rozkładzie dla Polski występują osoby uczące się. Oznacza to, że uczenie się nie sprzyja oglądaniu TV częściej niż 4 godziny dziennie.

Dochód na jedną osobę a Typ uczestnictwa Osoby, których dochód na jedną osobę jest w przedziale 0-200 oraz 201-500 rzadziej uczestniczą w wyróżnionych typach, z wyjątkiem radio i TV oraz rozrywka. Dochód z półki wyżej, w zasadzie nie różnicuje typu uczestnictwa, z wyjątkiem kinomaniaka i kultury scenicznej. Najwyższa półka dochodów sprzyja uczestnictwu w kulturze, a jeżeli chodzi o typ kinomaniaka oraz kulturę sceniczną, to dochód jest zmienną bardzo istotną.

CZĘŚĆ TRZECIA: OTWARTY I ZAMKNIĘTY CHARAKTER RÓŻNYCH TYPÓW UCZESTNICTWA W KULTURZE Czytelnictwo wydaje się formą uczestnictwa najbardziej otwartego na inne typy aktywności kulturowej. Uczestniczą w nich słabo ale w prawie wszędzie są obecni. Z małym wyjątkiem w przypadku TV. Z kolei kultura sceniczna wydaje się być bardzo zogniskowanym typem uczestnictwa. Swoją typową aktywność uzupełniają wyłącznie chodzeniem do kina. Podobnie zamkniętym choć nieco inaczej jest typ uczestnictwa: kultura informacji. Preferuje informację (radio i tygodnik) jako podstawowy przedmiot zainteresowań –odrzuca natomiast życie towarzyskie. Ponadto nie traktuje TV, internetu oraz gazet codziennych jako źródła informacji. czytelnictwo k. sceniczna k. informacji kino ++ internet + radio +++ sport czytanie książek M imprezy towarzyskie dancing --- muzyka kultura sceniczna czasopisma gazety TV -- -

CZĘŚĆ TRZECIA: OTWARTY I ZAMKNIĘTY CHARAKTER RÓŻNYCH TYPÓW UCZESTNICTWA W KULTURZE Filmowiec, osoba która regularnie chodzi do kina. Ponadto jest osoba towarzyską biorącą udział w różnych imprezach (towarzyskich, dancingi). Rozrywka – typ uczestnictwa podobny do filmowca. Jego kluczowymi rodzajami aktywności są szeroko rozumiane imprezy towarzyskie oraz sport. Jest także osobą, która chodzi do kina. Uczęszczanie na któreś z wydarzeń kultury scenicznej związane jest z wiekiem osób tworzących ten typ uczestnictwa. TV i radio – to raczej domowy sposób spędzania czasu wolnego, połączony głównie ze sportem. Ten typ uczestnictwa jest ujemnie skorelowany z czytaniem książek. filmowiec rozrywka TV + Radio kino M +++ internet + radio sport ++ czytanie książek - imprezy towarzyskie dancing muzyka kultura sceniczna czasopisma gazety TV

CZĘŚĆ CZWARTA: UWAGI I WNIOSKI Brakuje pewnych istotnych zmiennych, zwłaszcza wykształcenia rodziców. Liczba wyróżnionych typów nie jest zamknięta. Jest to trudne ze względu na brak właściwych wskaźników oraz pojemność pojęcia uczestnictwo w kulturze Wymienione typy wzmagają dalszej analizy. Wraz ze wzrostem kompetencji kulturowych oraz możliwości ekonomicznych następuje otwieranie się pewnych typów uczestnictwa a zamykanie innych.