Cechy Rozwoju Psychicznego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
TEMPERAMENT.
Kierowanie twórczością w organizacji
Projekt Życie Lubuszan. Współczesność i perspektywy współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PEJZAŻ RODZINNY.
AGRESJA I PRZEMOC WŚRÓD DZIECI I MŁODZIEŻY
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dojrzałość szkolna dziecka
KIM JESTEŚ PIĘCIOLATKU?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
KOBIECOŚĆ I MĘSKOŚĆ.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Jak budować więzi z dziećmi?
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
DROGA DO UZALEŻNIENIA.
A OSIĄGNIĘCIA EDUKACYJNE MOJEGO DZIECKA
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
warsztaty dla rodziców
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Zadawanie pytań.
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
6-LATEK W SZKOLE.
Moje dziecko idzie do szkoły
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
Rozwój Psychofizyczny
Stowarzyszenie Kofe(m)ina
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Odkrywanie zdolności dziecka to przywilej i obowiązek rodziców. Nauczyciele powinni im w tym pomagać.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
 Osoby w mojej grupie są dla mnie bardzo ważne, poprzez rozmowę z nimi staram się ich poznać i stwierdzić ich samopoczucie aby potem móc określić.
Rozwój osobowości dziecka w wieku przedszkolnym
,,Rodzina- źródłem życia, szacunku i miłości’’
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Postawa wychowawcza rodzica wobec przypadków przemocy i agresji
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
DOJRZAŁOŚĆ DZIECKA DO UCZENIA SIĘ MATEMATYKI W WARUNKACH SZKOLNYCH
Młodzi aktywni? Co zrobić, żeby młodzież brała udział w wyborach i życiu społecznym? Projekt: Jan Tomasz Borkowski; Jakub Kowalik.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Postawa asertywna.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
AGRESJA WŚRÓD DZIECI – SKĄD SIĘ BIERZE I JAK JEJ ZAPOBIEGAĆ ?
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
EDUKACJA SEKSUALNA DLACZEGO WYRAZIĆ ZGODĘ NA UDZIAŁ DZIECKA W ZAJĘCIACH Z WYCHOWANIA DO ŻYCIA W RODZINIE Izabela Topińska.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Gimnazjum Nr 2 im. Mikołaja Kopernika w Olecku PREZENTACJA Z DORADZTWA ZAWODOWEGO,, FILOZOFIA POZYTYWNEGO MYŚLENIA ’’
Psychologia rozwoju dziecka
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Czwartoklasisto, jaki jesteś?. OŚMIOLATEK zaczyna być widoczny podział na dziewczynki i chłopców większość dzieci chętnie współdziała i jest nastawiona.
"Jak przygotować się do wieku nastoletniego?"
Czy czytanie jest nam dzisiaj potrzebne
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECKA
JAK CHRONIĆ MŁODEGO CZŁOWIEKA PRZED ZAGROŻENIAMI WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
KOBIETA I MĘŻCZYNA OBDAROWANI SOBĄ CZY SKAZANI NA SIEBIE?
Dlaczego warto czytać dziecku ?
PRZEKONANIA KOBIET DOSWIADCZAJĄCYCH PRZEMOCY
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Zapis prezentacji:

Cechy Rozwoju Psychicznego Chorągiew Harcerek w Kanadzie Notatki Instruktorki Wprowadzenie Kryteria odn. pomyslnego ukonczenia kursu Czego sie od kursantek spodziewamy

Cechy Rozwoju Psychicznego - Skrzaty 4 latka – “Dlaczego?” Wesołość, energia, odkrywanie czegoś nowego Wielka wyobraźnia brak granic w swoim zachowaniu – sprawdza granice Wykonuje wszystko szybko, jeden raz i jest gotowy do nowych odkryć Uwielbia przygody, podróże (w swoim bliskim otoczeniu), wszystko co nowe Temat zabawy zmienia kilkakrotnie w szybkim tempie Opowiada wyolbrzymione, bezsensowne ale i śmieszne historie Przesadny w okazywaniu swoich uczuć – płacze, śmieje się Szybko zawiera i zmienia przyjaźnie Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Skrzaty 5 latek – Prawdziwy Anioł Chce być dobry, wszystko robić jak najlepiej, zadowolić dorosłych Pozytywne spojrzenie na wszystko Bezgranicznie rozkochany w rodzicach Odczuwa silny związek z rodziną i domem Uwielbia naśladować dorosłych Jest bardzo dumny gdy usłyszy pochwałę że wykonał coś “zupełnie jak dorosły” Bawi się lepiej w grupie – uwielbia zabawy rozwijające intelekt – układanki, klocki, zabawę w dom, zabawy z użyciem wyobraźni i przebieranie się za różne postacie, rysowanie, malowanie, wyklejanie, opowiadanie własnych historii, śpiew, lepienie z plasteliny Zwykle nie próbuje czegoś nowego, co mogłoby być niewykonalne Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Zuchy 6 lat Łatwo się ekscytuje, oraz często się wygłupia Uznaje autorytet – każdy dorosły jest wzorem do naślodowania Jest wytrwałe w czynnościach które lubi i samo wybrało Chce aby inni się mu podporządkowywali - często się frustruje Jest zazdrosne, chce zawsze wygrywać Pochwały są skuteczniejsze od krytyki Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Zuchy 7 lat Uczy się koncentrować nad jedną czynnością Najlepiej się uczy konkretami – lubi akcję, nie znosi refleksji Jak jest złe jest ciche i ponure Ma bardzo wysokie wymagania od siebie i często jest sobą rozczarowane Bardzo mu zależy na aprobacie innych, jest bardzo wrażliwe na krytykę i pochwały Posiada mało poczucia humoru – często myśli że inni się z niego wyśmiewają Jeszcze się nie nauczyło przegrywać – będzie oszukiwało albo raptownie zakończy grę gdy przegrywa Posiada silne poczucie dobra i zła Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Zuchy 8 lat Potrafi być samolubem, często zwraca na siebie uwagę Chwali się, wyolbrzymia/przesadza, powtarza prywatne informacje Bardzo wrażliwe na krytykę, zwłaszcza w obecności innych Zaczyna wykazywać poczucie humoru – zagadki, żarty Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Zuchy 9 lat Ciężko pracuje i bawi się Lubi czytać fakty, informacje, biografie, opowieści Lubi pisać w pamiętniku Zainteresowanie rzeczami konkretnymi (fakty) Ogólnie emocjonalnie bardziej stabilne, jednak przeżywa gwałtowne ale krótkotrwałe skoki emocjonalne Chętne do współpracy/współdziałania, odpowiedzialne, można na nim liczyć Potrafi skupić uwagę nad jednym tematem/działalnością przez kilka godzin Wzmożony wpływ rówieśników Nabywa umiejętność podporządkowania własnego “ja” dla dobra grupy Chętnie słucha poleceń, lubi się przymilać Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Harcerki Wczesna adolescencja – początek 11-13 lat, koniec 13-15 lat Początek rozwoju ciała, raptowny skok we wzroście wzwyż Początki zdolności do abstrakcyjnego myślenia Wzmożone zainteresowanie tezami, wartościami, ale zrozumienie jest ograniczone, a rozumowanie dogmatyczne Silna potrzeba akceptacji/aprobaty rówieśników Wzmożone zainteresowanie muzyką, modą, własnym wyglądem Początki dążenia do wolności i autonomii Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Harcerki Egocentryzm, gwałtowne zmiany uczuciowe Dominuje przyjaźń z przyjaciółmi tej samej płci ale troska odn. związków z odmienną płcią Chłopcy i dziewczęta unikają siebie nawzajem, nawet ignorują siebie otwarcie. Jest to szczególnego rodzaju zainteresowanie płcią przeciwną. Silna potrzeba uznania za osiagnięcia, z jednoczesną postawą obojętności Stany uczuciowe próbują maskować arogancją Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Harcerki Adolescencja – poczatek 13-15 lat, koniec 15-17 lat Dojrzałosc fizyczna – wzrost się zwalnia Zdolności abstrakcyjnego myślenia są w pełni rozwinięte (przeważnie w wieku 15 lat) niepokój, obawa przeszkadzają w abstrakcyjnym myśleniu Silne zainteresowanie tezami, ideałami, wartościami Zainteresowanie takimi zagadnieniami jak ojczyzna, sprawiedliwość, dobro, piękno, prawda Skłonnność do samo wychowania – występuje duże zainteresowanie zagadnieniami kształcenia charakteru Wzmożona niezależność, autonomia od rodziny, odrzuca autorytety Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Harcerki Rozbudzone życie uczuciowe - łatwo przechodzi od miłości do nienawiści, od uwielbienia do pogardy Jest nerwowe, pobudliwe Rozwijają się uczucia etyczne i estetyczne Budzi się uczucie miłości, do ojczyzny, przyrody, świata zwierzęcego Wzmożone stosunki z odmienną płcią, ale w dalszym ciągu dominuje przyjaźń z przyjaciółmi tej samej płci. Występuje wzajemne przyciąganie – czas pierwszej miłości – rozwój popędu płciowego Potrzeba sukcesu, osiągnięć, uznania Jest bardzo krytyczne wobec otoczenia i istniejącego porządku Chęć pozmieniania wszystkiego na świecie aby powstał lepszy świat Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Wędrowniczki Późna adolescencja – początek 15-16 lat, koniec 17-18 lat Zastosowanie w pełni rozwiniętego abstrakcyjnego myślenia do obecnych i przyszłych sytuacji i szerszych zagadnień (n.p. społecznych, moralnych, zawodowych) Obawa przed emancypacją (ukończenie szkoły średniej, wyjazdu z domu na studia) Wzmożona chęć uzależnienia się, ale jednocześnie brak gotowości emocjonalnej i praktycznej Potrzeba sukcesu, osiągnięć i uznania Notatki Instruktorki Choragiew Harcerek w Kanadzie

Cechy Rozwoju Psychicznego - Wędrowniczki Po adolescencji (okres harmonizacji)- początek 17-18 lat,koniec 20-21 Umiejętność abstrakcyjnego myślenia oraz praktycznego rozwiązywania problemów, jest w pełni zaangażowana w sprostowaniu wymogom emancypacji i wyższego wykształcenia Życie intektualne – rozsądek i rozum dominuje Osiągnięcie częściowej lub pełnej emancypacji, ale najczęściej z trudnościami Ustępują konflikty z rodzicami, pozostałe głównie dotyczą emancypacji Piękny czas kiedy młody człowiek czuje w sobie fale energii, zapału, entuzjazmu i odwagi Tendencja do harmonizacji, czyli równowagi Choragiew Harcerek w Kanadzie

ROZWÓJ SPOŁECZNY Różnice Płciowe

Różnice Płciowe W 2001r., Światowe Biuro Skautowe (WOSM) zainicjowało projekt badawczy na temat “Płeć i Edukacja w Skautingu”. Skauting w Danii, Rosji, Portugalii i Słwacji brał udział w badaniu. Poniżej są obserwacje badaczy. “One of the boys? Doing gender in Scouting” by Harriet Bjerrum Nielsen http://www.stk.uio.no/til_nedlasting/Gender_complete.pdf Choragiew Harcerek w Kanadzie

Choragiew Harcerek w Kanadzie Różnice Płciowe Należy pamiętać że dyskusja o wszelkich różnicach płciowych jest uogólnieniem - rodzajem “karykatury” – ponieważ mówimy o całej grupie, wewnątrz której jednostki (ich potrzeby i kompetencje) bardzo się różnią Choragiew Harcerek w Kanadzie

Choragiew Harcerek w Kanadzie Różnice Płciowe Chłopcy są bardziej ruchliwi i odważni Dziewczęta często obawiają się fizycznego i agresywnego zachowania chłopców Dziewczyny wykazały wiele entuzjazmu podczas aktywności fizycznej, ale niechętnie brały udział w grach wymagających walczenia, rywalizacji Choragiew Harcerek w Kanadzie

Choragiew Harcerek w Kanadzie Różnice Płciowe W obecności dziewczyn nawet zwykle spokojni chłopcy nagle zaczynali grać-walczyć o to, kto jest najlepszy, najszybszy, najsilniejszy W obecności chłopców, dziewczęta stały się całkowicie pochłnięte tym co inni o nich myślą Choragiew Harcerek w Kanadzie

Choragiew Harcerek w Kanadzie Różnice Płciowe Dziewczęta są bardziej zorientowane na stosunki społeczne, interpersonalne Dziewczynki lubią bawić się parami Zabawa dziewcząt jest bardziej werbalna Dziewczyny lepiej współpracują, ich konflikty są bardziej pośrednie Dziewczyny wspónie decydują w co będą się bawiły, czekają na swoją kolejkę, itp. Choragiew Harcerek w Kanadzie

Choragiew Harcerek w Kanadzie Różnice Płciowe Grupy chłopców są duże i hierarchiczne Liderem jest chłopiec najbardziej kompetentny (najstarszy, największy, najsilniejszy, itp) Najczęściej lider sugeruje zabawę (fizyczną, np. sport) a inni albo dołączają, albo nie (nie dyskutują lub negocjują) Konflikty są bezpośrednie Choragiew Harcerek w Kanadzie

Choragiew Harcerek w Kanadzie Różnice Płciowe Chlopcy lepiej się bawili jak zostali sami Dziewczęta stały się bardziej aktywne i cieszyły się bardziej, gdy nie było chłopców Dziewczęta i chołpcy od 4 do 12 lat mają silne preferencje dla rówieśników z własnej płci Choragiew Harcerek w Kanadzie

Różnice Płciowe - Dowództwo Liderzy zracają większą uwagę na chłopców (poświęają im więcej czasu), uważają chłopców za bardziej interesujących - zwłaszcza liderzy płci męskiej Chłopcy uważali że dziewczęta obniżają poziom ich zastępu, ponieważ (według nich) są powolne, słabe i wszystkiego się boją Choragiew Harcerek w Kanadzie

Różnice Płciowe - Dowodztwo Ogólnie, chłopcy uważali dziewczyny za zbyt nerwowe i kapryśne aby były dobrymi liderami Dziewczyny przyznawały, że trudno im było dowodzić niegrzecznymi chłopcami Choragiew Harcerek w Kanadzie

Różnice Płciowe - Dowodztwo Większość chłopców wolało mieć chłopców jako liderów – uważali chłopców za bardziej kompetentnych, miejąych większy autorytet Chłopcy byli uważani za bardziej kompetentnych tylko ze względu na ich płeć Choragiew Harcerek w Kanadzie

Różnice Płciowe – zachowania w grupie Kobiety (Dziewczeta) Mężczyźni (Chłopcy) Grupy oparte na konwencji społecznej- dobór członków grupy opiera się na zasadach koleżenstwa Reguły rządzące w grupie są o wiele bardziej elastyczne w porównaniu z grupami chłopców Grupy są ściśle zhierarchizowane Silnie przestrzega się norm związanych z prawami poszczególnych jej członków Motywacja do współzawodnictwa występuje w grupie niezależnie od płci jej członków Zrodło: “Koedukacja w drużynie” phm. Anna Przybylska HO http://www.gliwice.zhp.pl/files/materialy/Koedukacja_w_dru_ynie.pdf Choragiew Harcerek w Kanadzie