JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ? Projekt "Internetowe centra edukacyjno - oświatowe na wsi" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Priorytet 2, Działanie 2.1, Poddziałanie 2.1a JAK UCZYĆ SIĘ SZYBCIEJ I SKUTECZNIEJ? PRZEGLĄD PROBLEMATYKI Krystyna Śmietało
Czy do uczenia się potrzebny jest cały mózg, czy wystarczy jego połowa? Budowa mózgu: - pień mózgu - układ limbiczny ( rola hipokampa) - kora mózgowa (funkcje obu półkul) Funkcjonowanie dziecka bez lewej półkuli mózgowej
Uczenie się przed narodzeniem i po narodzeniu Uczenie się w łonie matki Uczenie się po narodzeniu Uczenie się w relacji za światem Neurobiologiczny aspekt uczenia się Jaki jest sens starości – w aspekcie uczenia się.
Co to jest inteligencja, czy i jak można ją mierzyć? Krótka historia badań nad inteligencją Współczesne definicje inteligencji Koncepcje inteligencji Czynnikowe Biologiczne Poznawcze TEST P.Rićana do pomiaru inteligencji
Wpływ inteligencji na uczenie się Uczenie się i inteligencja – zależność obustronna Teoria wielorakiej inteligencji Howarda Gardnera: Lingwistyczna Matematyczna i logiczna Wizualna i przestrzenna Muzyczna Interpersonalna Intrapersonalna Kinestetyczna KWESTIONARIUSZ DO POMIARU RODZAJÓW INTELIGENCJI
Higiena pracy umysłowej Wyjaśnienie pojęcia „praca umysłowa” Otoczenie Oświetlenie Wietrzenie Temperatura Kolorystyka Meble Uporządkowanie Dźwięki otoczenia Organizacja dnia
Relaks umożliwiający uczenie się Techniki oddychania przepona Słuchanie muzyki (Bethoven, Haydn, Mozart) Śmiech Masaż Kąpiel, prysznic, pływanie Wizualizacje Ruch i gimnastyka w czasie przerwy Gimnastyka umysłowa technikami Aleksandra lub Denisona
Co zrobić, by się chciało uczyć? Czynniki indywidualne (podmiotowe) wpływające na motywację Po co mam się uczyć? Cel sprawnościowy – motywacja wewnętrzna Cel wykonaniowy – motywacja zewnętrzna Czy jestem w stanie wykonać to zadanie? Co jest przyczyną mojego sukcesu lub porażki? Czy potrafię się nauczyć? Czy posiadam zdolności, by się nauczyć? Z jakimi uczuciami podejmuję to zadanie? (lęk – przyjemność)
W jaki sposób inni ludzie mogą zmotywować do uczenia się? Czynniki organizacyjne (zadania, autorytet, uznanie, grupowanie, ocenianie, czas) Zachowania innych ludzi (nauczycieli, rodziców, rówieśników) - przekonanie o własnej skuteczności u nauczycieli - oczekiwania nauczycieli i rodziców wobec dzieci
Jak notować wykład, prelekcję i skorzystać z tych notatek Jak notować wykład, prelekcję i skorzystać z tych notatek? Praktyczne rady przy notowaniu hierarchia, kolory, linie, symbole Opracowywanie notatek
Nie przepisywać a streszczać. To ważna umiejętność Zalety streszczania Rola czytania ze zrozumieniem i monitorowanie czytania Techniki streszczania (ćwiczenia)
Jak skutecznie zapamiętywać? Praca w parach i w grupie Zapamiętywanie niedosłowne krótkich i długich tekstów Czas i kolejność zapamiętywania Techniki wspomagające zapamiętywanie Karty ze spisem treści, plakaty, sceniczny monolog, rapowanie, akronimy, technika loci Uczenie się w parach przyjazny krytyk, pomyśl – omów - przedstaw Uczenie się w grupie Zróżnicowanie zadań dla członków grupy
Co zrobić, by dłużej pamiętać? Sposoby zwiększania pojemności pamięci krótkotrwałej Porcjowanie Powtarzanie Techniki wspomagające powtarzanie Przepytywanie samego siebie, domino, kolaż, stawianie celów, podróż dookoła pokoju Mapy myśli
Przygotowanie wypracowania, referatu, wystąpienia Planowanie pracy Planowanie pisania wypracowania, referatu, wystąpienia Poszukiwanie informacji Zasady prezentowania zebranych informacji Struktura wypracowania Sporządzanie bibliografii
Radzenie sobie ze stresem Projekt "Internetowe centra edukacyjno - oświatowe na wsi" współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich, Priorytet 2, Działanie 2.1, Poddziałanie 2.1a Radzenie sobie ze stresem Koncepcja R.S.Lazarusa; Poszukiwanie informacji Bezpośrednie działanie Powstrzymywanie się od działania Procesy intrapsychiczne Inne sposoby Uprawianie sportu Gimnastyka i ruch Hobby Zmiana wyglądu zewnętrznego (fryzuza, makijaż, ubranie) Kupienie sobie jakiegoś drobiazgu, sen Uśmiech do innych i do siebie relaksacja