FUNDACJA PROGRAMÓW POMOCY DLA ROLNICTWA Współpraca i zaufanie w przygotowywaniu i zarządzaniu zintegrowanymi produktami turystycznymi Turystyka wiejska na drodze do komercjalizacji Kielce, kwietnia 2010
2 Plan prezentacji Współpraca Zaufanie Budowanie zaufania Współpraca i zaufanie w turystyce wiejskiej LOT LGD Zaproszenie na warsztaty
Współpraca Współpraca - zdolność tworzenia więzi i współdziałania z innymi, umiejętność pracy w grupie na rzecz osiągania wspólnych celów, umiejętność zespołowego wykonywania zadań i wspólnego rozwiązywania problemów. W tej prezentacji i na jutrzejszych warsztatach skupiamy się na współpracy oferentów usług turystycznych. 3
Zaufanie Zaufanie jest emocją okazywaną ludziom, przedmiotom czy instytucjom, takim jak firma, rząd czy społeczeństwo. Może być wzajemne. Zaufanie jest wiarą w określone działania czy własności obiektu obdarzonego zaufaniem. Przekonanie stron, że motywacją drugiej strony wobec niej jest bycie uczciwym i chcącym działać dobrze. 4
Zaufanie a rozwój Dobro całego społeczeństwa, rozwój społeczno-gospodarczy oraz sukces organizacji na całym świecie są zdeterminowane poziomem zaufania. Konieczne jest świadome i odpowiednio ukierunkowane budowanie zaufania. Zarządzanie zaufaniem oraz zarządzanie przez zaufanie. 5
Zaufanie > Obniżanie kosztów transakcyjnych Koszt transakcyjny (ang. transaction cost) – koszty wynikające ze współdziałania wielu podmiotów gospodarczych. Pojęcie wprowadzone przez Ronalda Coase, a rozwinięte przez Olivera Williamsona w teorii kosztów transakcyjnych. 6
Rodzaje kosztów transakcyjnych koszty poszukiwania informacji – potrzebne na sprawdzenie czy dane dobro jest dostępne na rynku, kto oferuje najlepsze warunki, etc. Są to typowe koszty badania rynku i planowania umów. koszty zarządzania i zawierania kontraktów – potrzebne, aby doprowadzić do zaistnienia transakcji koszty kontroli – ponoszone na dopilnowanie, aby druga strona wywiązała się z warunków kontraktu. Mogą to być wszelkie koszty zarządzania, kontroli, monitorowania procesów i wyników, ubezpieczenia od strat spowodowanych korupcją i oportunizmem. 7
pozostale/agro-turystyka/gospodarstwo- agroturystyczne-nawiaze-wspolprace.html Opis: Gospodarstwo Agroturystyczne z północnej wielkopolski nawiąże współpracę z miłośnikiem hodowli koni - możliwość założenia stadniny. Ewentualnie inne propozycje. W celu uzyskania szczegółowych informacji zainteresowanych prosze o kontakt telefoniczny
Zakładka Współpraca 1. Jurajskie parki linowe Keske - sauny, baseny ogrodowe, wanny SPA 3. Restauracja "Spichlerz 4. Galeria Sztuki ARCHE 5. Bar Leśny 6. Pizzeria Pod Zamkiem 7. Party House 8. Mały Dworek. Restauracja. 9. Izba Twórcza Jana Wewióra 9
Organizacyjne narzędzia współpracy – LOT-y Lokalna Organizacja Turystyczna Trzech Rzek Baza informacji dla turystów Noclegi Zabytki Rekreacja Restauracje, kawiarnie, bary 10
LEADER LEADER pochodzi od francuskich słów Liaison Entre Actions de Développement de lEconomie Rurale powiązania między działaniami na rzecz rozwoju gospodarki wiejskiej
Leader to innowacyjność i poszukiwania Rozwój obszarów wiejskich oznacza zmianę - robienie czegoś nowego - robienie starych rzeczy w nowy sposób Podejście twórcze i z wyobraźnią Budowanie w oparciu lokalne umiejętności i zasoby Poszukiwanie lokalnych rozwiązań miejscowych problemów. Ochrona i dbałość o różnorodność i bogactwo naszych wyjątkowych obszarów wiejskich
Kontynuacja działania w czasie Rozwój obszarów wiejskich nie jest szybkim procesem. A więc, należy być przygotowanym na długi wysiłek Nasze programy muszą ewoluować wraz z upływem czasu
Leader a turystyka W większości lokalnych strategii turystyka jest bardzo ważnym elementem rozwoju Metoda Leader dobrze służy rozwojowi oferty turystycznej Organizuje ofertę turystyczną (lokalne zasoby) Uzupełnia brakujące ogniwa Przenosi inicjatywy w czasie
Potencjalny organizator współpracy - LGD Lokalna strategia rozwoju Projekty osi III Odnowa i rozwój wsi Różnicowanie Mikro przedsiębiorstwa Małe projekty Animowanie społeczności 15
LGD Ma narzędzia poprawiające kompletność oferty turystycznej Może stymulować i organizować współpracę Może pomagać budować zaufanie Być gwarantem jakości 16
17 Zapraszamy na warsztat III Współpracować, czy rywalizować? Jak działa garncarska wioska? Czy udaje się współpraca w Gościnnej Wielkopolsce? - kto i z kim ma współpracować? - po co, czy w ogóle potrzebna? - czym się charakteryzuje, jakie cechy? - jakie rodzaje współpracy? - jakie korzyści lub negatywne aspekty?
Dziękuję za uwagę 18