Dr inż. Dariusz Piwczyński, Katedra Genetyki i Podstaw Hodowli Zwierząt Zastosowanie arkuszy kalkulacyjnych w pracy naukowej – przygotowanie bazy danych
Arkusz kalkulacyjny to rodzaj oprogramowania użytkowego, które służy gromadzeniu, przeglądaniu przetwarzaniu danych. Pozwala ono na wykonywanie różnego typu operacji matematycznych, statystycznych, finansowych, automatycznie na całym zbiorze danych. Dzięki arkuszom możemy prowadzić budżet rodziny, przedsiębiorstwa, wyliczać średnią ocen, gromadzić informację nt. stad zwierząt, sporządzać wykresy. Informacja w arkuszu rozmieszczona jest postaci dwumiarowej, tj. w kolumnach oraz wierszach. Kolumny oznaczone są literami alfabetu łacińskiego lub ich kombinacją, zaś wiersze są ponumerowane. Komórka, to najmniejszy obszar arkusza, który posiada unikatowy adres składający się z nazwy kolumny oraz numeru wiersza.
Kiedy powstał pierwszy arkusz? VisiCalc – 1979, Software Arts Inc., Apple 2; Dan Bricklin & Bob Frankston 254 wiersze i 63 kolumny (BK) VCdot.com
Arkusz kalkulacyjny firmy Lotus 1-2-3, 1983
Quattro Pro Borland, 1987
Excel, 1985 Macintoshe
Excel na PC, 1987
po kolei… 1995: Office 7.0 (nazwa oficjalna Microsoft Office 95) 1996: Office 8.0 (nazwa oficjalna Microsoft Office 97) 1999: Office 9.0 (nazwa oficjalna Microsoft Office 2000) 2001: Office 10.0 (nazwa oficjalna Microsoft Office XP) 2003: Office 11.0 (nazwa oficjalna Microsoft Office 2003) 2007: Office 12.0 (nazwa oficjalna Microsoft Office 2007) 2009: Office 14.0 (nazwa kodowa Microsoft Office 14)
MS OFFICE 2003
Poszczególne elementy okna programu Excel 2003
Skoroszyt to dokumenty Excela, złożony jest z arkuszy roboczych. Skoroszyty Excela posiadają rozszerzenie xls, obecnie xlsx, xlsb, xlm Lista - Uporządkowany wierszami zbiór danych, takich jak adresy, nazwiska klientów czy produktów lub kwoty kwartalnych obrotów handlowych, dni tygodnia, miesięcy, Pole formuły Karty arkuszy Pole nazwy
MS OFFICE 2007 i Excel …i sporo zamieszania Co się stało z poleceniem Plik? Wstążka
Znalazł się
Reklamy! 1 arkusz roboczy, 256 kolumn i 16 tys. wierszy
Pakiet oprogramowania biurowego Open Office z arkuszem Calc, Produkt firmy Sun Microsystems Darmowa (Licencja LGPL)
Zasady tworzenia bazy danych
Oszczędzajmy czas! Wyprowadzenie na prostą źle sporządzonej bazy danych niejednokrotnie przekracza czas samych obliczeń!!!
Razem czy osobno?
Razem czy osobno? Cd.
W poziomie czy w pionie?
Kody czynników W każdym rekordzie należy umieść kod czynnika!!!
Kropka czy przecinek? Czym oddzielić część całkowitą od dziesiętnej?
Mechanizmy kontroli!
Kontrola poprawności poprzez listę
Tak, 1, + Jak zapisać tego typu informację?
Data w Excel liczba dni, które upłynęły od Format wprowadzanej daty rrrr-mm-dd
Braki danych Co z nimi zrobić? Odpowiedź! NIC,
Dodatki
Może za pomocą formularza? Przeznaczeniem formularzy jest wprowadzanie, edycja i usuwanie rekordów z danymi. Sposób uruchomienia formularza jest bardzo prosty. Po umiejscowieniu obszaru aktywnej komórki na tablicy zawierającej bazę danych, klikamy na Dane=>Formularz