Rola biblioteki szkolnej w organizacji czasu wolnego uczniów jako formy przeciwdziałania zagrożeniom Łańcut, 2010-02-04
Czas wolny to czas przeznaczony na wszelkie zajęcia, jakim może się oddawać jednostka z własnej ochoty, bądź dla wypoczynku, bądź dla rozrywki, bądź dla rozwijania swych wiadomości lub dla bezinteresownego kształcenia się, dobrowolnego udziału w życiu społecznym poza obowiązkami zawodowymi, rodzinnymi i społecznymi
Czas wolny czas pozostały po wykonaniu obowiązków szkolnych i domowych przeznaczony na odpoczynek, rozrywkę oraz rozwój własnych zainteresowań zgodnie z zamiłowaniami i upodobaniami
Czas wolny - proces niezbędny dla odnowy sił psychofizycznych ucznia rozładowuje i usuwa psychiczne zmęczenie, napięcia, stres zapobiega powstawaniu wielu zaburzeń zdrowia psychicznego wyrabia poczucie dystansu wobec problemów życia codziennego daje szansę efektywniejszego i twórczego podejścia do dalszej pracy, nauki czy innych obowiązków
Rola szkoły Organizowanie różnych form zagospodarowania czasu wolnego Rozwijane wielostronnych zainteresowań uczniów (pasji, talentów) Kształtowanie umiejętności racjonalnego spędzania czasu wolnego Wychowanie do udziału w kulturze Uspołecznienie jednostki
Działalność edukacyjna Rozporządzenie MENiS z dnia 26 lutego 2002 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół
Nowa podstawa programowa Rozporządzenie MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. Nr 4, poz. 17)
Ważne cele edukacyjne kształcenie umiejętności posługiwania się językiem polskim przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.
Rola biblioteki Realizację celów powinna wspomagać dobrze wyposażona biblioteka szkolna, dysponująca aktualnymi zbiorami, zarówno w postaci księgozbioru, jak i w postaci zasobów multimedialnych.
Rola biblioteki Nauczyciele wszystkich przedmiotów powinni odwoływać się do zasobów biblioteki szkolnej i współpracować z nauczycielami bibliotekarzami w celu wszechstronnego przygotowania uczniów do samokształcenia i świadomego wyszukiwania, selekcjonowania i wykorzystywania informacji.
Działalność edukacyjna szkoły jest określona przez: 1) szkolny zestaw programów nauczania, który - uwzględniając wymiar wychowawczy - obejmuje całą działalność szkoły z punktu widzenia dydaktycznego,
2) program wychowawczy szkoły, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze wychowawczym
3) program profilaktyki dostosowany do potrzeb rozwojowych uczniów oraz potrzeb danego środowiska, obejmujący wszystkie treści i działania o charakterze profilaktycznym
Profilaktyka uzależnień Rozporządzenie MENiS z dnia 31 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowych form działalności wychowawczej i zapobiegawczej wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem
Szkoły i placówki systemu oświaty rozwijają działania wychowawcze i zapobiegawcze wśród dzieci i młodzieży, u których zespół zjawisk psychicznych i oddziaływań środowiskowych stwarza wysokie prawdopodobieństwo powstania zależności od środków odurzających lub substancji psychotropowych albo którzy sporadycznie używają środków odurzających lub substancji psychotropowych, lub środków zastępczych
Działalność wychowawcza i zapobiegawcza w szkole i placówce polega w szczególności na: 1) systematycznym rozpoznawaniu i diagnozowaniu zagrożeń związanych z uzależnieniem; 2) informowaniu o narkomanii i jej skutkach;
4) poradnictwie w zakresie zapobiegania uzależnieniom od środków i substancji, o których mowa w § 1; 5) przygotowaniu nauczycieli i osób zajmujących się wychowaniem dzieci i młodzieży do przeciwdziałania narkomanii.
Działalność wychowawcza i zapobiegawcza realizowana jest na: 1) zajęciach profilaktycznych; 2) zajęciach edukacyjnych
Biblioteka realizuje działania wychowawcze i zapobiegawcze wśród dzieci i młodzieży zagrożonych uzależnieniem rozwija działalność informacyjną obejmującą upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli informacji na temat:
szkodliwości środków odurzających lub substancji psychotropowych; 2) dostępnych form pomocy dzieciom i młodzieży zagrożonych uzależnieniem; 3) możliwości rozwiązywania problemów powodujących powstawanie uzależnień; 4) skutków prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii.
Biblioteka udostępnia dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom informatory, poradniki oraz inne materiały edukacyjne dotyczące problematyki zapobiegania narkomanii
Statut szkoły określa szczegółowo organizację biblioteki szkolnej i zadania nauczyciela bibliotekarza, zgodnie z potrzebami szkoły, w szczególności z uwzględnieniem zadań w zakresie:
1) udostępniania książek i innych źródeł informacji, 2) tworzenia warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji 3) rozbudzania i rozwijania indywidualnych zainteresowań uczniów oraz wyrabiania i pogłębiania u uczniów nawyku czytania i uczenia się, 4) organizowania różnorodnych działań rozwijających wrażliwość kulturową i społeczną.
Statut określa zasady współpracy biblioteki szkolnej z uczniami, nauczycielami i rodzicami (prawnymi opiekunami) oraz innymi bibliotekami.