Współpraca szkoły z przedsiębiorstwem w zakresie szkolenia praktycznego i teoretycznego z perspektywy przedsiębiorstwa Opracował: Arkadiusz Jordan Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki
Przeprowadzone praktyki: Szkoły: Szkoły Zawodowe Licea zawodowe Technikum Gastronomiczne Zawody: Kucharz/Kucharz małej gastronomii Kelner/ Technik Kelner Technik organizacji usług gastronomicznych
Obowiązki pracodawcy: Przydzielenie instruktora praktycznej nauki zawodu. Zapoznanie z przepisami BHP – szkolenie, instrukcje p. poż., zakładowy regulamin poracy, obsługa maszyn i urządzeń. Przygotowanie i udostępnienie stanowiska szkoleniowego. Realizowanie programu nauczania, w tym: przydzielanie zadań, podawanie instrukcji, udzielanie wyjaśnień, wspomaganie, kontrolowanie realizacji zadań, ocenianie. Kontrola dzienniczka praktyk
Prawa i obowiązki ucznia: Zapoznanie z obowiązującym w zakładzie regulaminem, zasadami pracy na poszczególnych stanowiskach oraz przeszkolenie w zakresie obsługi maszyn i urządzeń. Zapoznanie się z wymaganiami i oczekiwaniami pracodawcy. Wykonywanie zadań wynikających z programu praktyk. Korzystania z zaplecza socjalnego w postaci: pomieszczeń do przebierania, przechowywania odzieży i spożywania posiłków. Zapoznanie z kryteriami oceniania. Informowanie szkoły o nieprawidłowościach i zmianach dotyczących zakresu obowiązków, czasu trwania praktyki itp. Dbanie o poprawny wygląd i ubiór. Rzetelne wykonywanie zadań powierzonych przez instruktora
Prawa i obowiązki ucznia (cd) Systematyczne codzienne odnotowywanie toku zajęć w dzienniczkach praktyk, opisywanie czynności, zapisywanie ważniejszych spostrzeżeń. Przedkładanie każdego dnia dzienniczka praktyk zakładowemu opiekunowi do kontroli i podpisu. Przedstawienie w ostatnim dniu praktyki dziennika zajęć celem wpisania oceny. Przekazanie w ustalonym terminie uzupełnionego dzienniczka praktyk wraz z wpisaną oceną do szkolnego opiekuna praktyk.
Na co powinna zwracać uwagę szkoła przy wyborze miejsca praktyki Specyfika zakładu pracy. Wyposażenie Rotacja konsumentów Obsługa klienta indywidualnego i grupowego Renoma zakładu Wachlarz świadczonych usług Aspekty personalne, w tym: kwalifikacje zawodowe pracowników, rotacja pracownicza
Kim dla pracodawcy jest uczeń? Młodocianym pracownikiem bez doświadczenia, którego należy przeszkolić. Osobą, której należy poświęcić czas. Potencjalnym kandydatem na pracownika. Potencjalnym konkurentem.
Kim dla pracodawcy jest instruktor praktycznej nauki zawodu? Pracownikiem Pracownikiem posiadającym dodatkowe kwalifikacje Pracownikiem z dodatkowymi obowiązkami Nauczycielem/Mistrzem
Przebieg szkolenia praktycznego z punktu widzenia pracodawcy: - Realizacja harmonogramu na poziomie minimum - Brak zainteresowania ucznia zajęciami praktycznymi spowodowany m. in.: a) przypadkowym wyborem zawodu b) brakiem świadomości ucznia o ważności praktycznej nauki zawodu
Przebieg szkolenia praktycznego z punktu widzenia praktykanta: - Rzadko kiedy zgodne z harmonogramem - Mała atrakcyjność zajęć praktycznych - Brak większego zaangażowania ze strony instruktora - przypadkowy wybór miejsca praktyk przez szkołę
Jak może być? Większe zaangażowanie szkoły w dobre zorganizowanie miejsca praktyk i kontrolę. Ustalanie harmonogramu zajęć z pracodawcą. Lepsze wykorzystanie instruktora praktycznej nauki zawodu – czas, umiejętności. Praktyka miesięczna, a nie raz w tygodniu. Materiały szkoleniowe w postaci produktów Organizowanie konkursów między lokalami reprezentowanymi przez praktykantów
email: arek.jordan@wp.pl Dziękuję za uwagę Arkadiusz Jordan Tel. 606 873 902 email: arek.jordan@wp.pl Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki