Zasady i tryb przeprowadzania ankiet oceny przedstawianej przez studentów i doktorantów po zakończeniu każdego cyklu zajęć Szczecin,13 grudnia 2013.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„ Człowiek – najlepsza inwestycja” Projekt pn
Advertisements

System Zapewnienia Jakości Kształcenia w AGH
Dr inż. Magdalena Jabłońska
Uniwersytet Warszawski
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim Marta Kicińska-Habior
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
Kryteria i tryb dokonywania okresowej oceny nauczycieli akademickich
Narada dyrektorów szkół i placówek oświatowo-wychowawczych
Animacja grup zadaniowych Agnieszka Leśny. Odpowiedź na pytanie czy i jak udało nam się osiągnąć zamierzone cele oraz w jaki sposób udało nam się je osiągnąć?
Pracownia Ewaluacji Jakości Kształcenia
Pełnomocnik Rektora ds. Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia
System Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia w UMB obejmuje: Uczelniany Zespół do Spraw Zapewnienia i Doskonalenia Jakości Kształcenia. Wydziałowe.
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Zebranie Uczelnianego Zespołu ds. Jakości Kształcenia
Ankieta Oceny Zajęć Dydaktycznych
Wprowadzanie opisu przedmiotu po stronie USOSweb (według sylabusa zgodnego z załącznikiem 1 do Zarządzenia nr 11 Rektora UW z dnia 19 lutego 2010) DAK.
1.Prezentacja zadań UZZJK zgodnie z zaleceniami PKA. 2.Przedstawienie bieżącej sytuacji dotyczącej przeprowadzonych hospitacji i ankietyzacji na poszczególnych.
Warsztaty dla studentów z Jakości Kształcenia Prof. dr hab. n. med. Józef Kobos Pełnomocnik Rektora ds. Krajowych Ram Kwalifikacji i Jakości.
Ustawa Prawo o Szkolnictwie Wyższym
RAPORT KOŃCOWY Z EWALUACJI PROJEKTU DOBRE PRAWO – DOBRE RZĄDZENIE.
Jakość kształcenia w roku akademickim 2012/13
WYDZIAŁOWE SYSTEMY ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA Szczecin 15 listopad 2013.
DOSKONALENIE PROGRAMÓW KSZTAŁCENIA WARSZTATY 8 maj 2013.
RAPORT WYDZIAŁ TEOLOGICZNY Rada ds. Jakości Kształcenia Badanie jakości kształcenia na UAM 2011/2012 Grudzień 2012 Samoocena wydziałowa 1.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
Sprzeczności i „niewykonalne” zapisy
OKRESOWA OCENA NAUCZYCIELI AKADEMICKICH W POLITECHNICE ŚLĄSKIEJ
Projekt Kwalifikacja jakości w Uniwersytecie Nr POKL /11 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu.
EWALUACJA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA – DANE ZBIORCZE Rok akademicki 2012/2013 Semestr letni.
Możliwości wspierania uczniów wybitnie uzdolnionych 5 grudnia 2013 r. Barbara Wikieł.
ZASADY FUNKCJONOWANIA UCZELNIANEGO SYSTEMU ZAPEWNIANIA JAKOŚCI KSZTAŁCENIA W POLITECHNICE WROCŁAWSKIEJ § 3. W celu realizacji zadań USZJK na szczeblu uczelnianym,
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Biologia Przeznaczony dla studentów, którzy w roku 2013/14.
Dr inż. Magdalena Jabłońska ZASADY FUNKCJONOWANIA
WYNIKI ANKIETY ewaluacyjnej dla nauczyciela: W jaki sposób analiza wyników sprawdzianu wpływa na planowanie i podejmowanie działań przez nauczycieli? kwiecień.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na I roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
Losy zawodowe absolwentów Akademii Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie (wybrane wyniki ankietyzacji) Paweł Tomaszewski Zespół ds. Analiz.
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Biologia – nauczanie biologii Przeznaczony dla studentów,
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na II roku studiów II stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
Omówienie formularza Sprawozdania z oceny własnej – doświadczenia jednostek w uznawaniu efektów uczenia się osiągniętych poza edukacją formalną (2014)
Maj 2014 r. Przewodnik do planowania programu kształcenia na III roku studiów I stopnia Kierunek: Bioinformatyka Przeznaczony dla studentów, którzy w roku.
KRK – na Uniwersytecie Warszawskim 7czerwca 2011 Marta Kicińska-Habior.
Jak w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego w Krakowskiej Akademii im. A. F. Modrzewskiego potwierdzać efekty uczenia się zdobyte poza systemem.
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2013/2014.
Analiza wyników ankiet studenckich za rok 2014/2015 ( semestr zimowy)
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia w Akademii im. Jana Długosza w Częstochowie Sprawozdanie z działalności w roku akademickim 2014/2015.
Wyniki ankiety ewaluacyjnej Kierunek: GEOGRAFIA II st. Studia stacjonarne 2014.
POTWIERDZANIE EFEKTÓW UCZENIA SIĘ Szczecin 26 październik 2015.
OCENA INSTYTUCJONALNA W ŚWIETLE AKTUALNYCH KRYTERIÓW OCENY JAKOŚCI Stanisław Kondracki Ekspert Polskiej Komisji akredytacyjnej Uniwersytet Przyrodniczo-Humanistyczny.
Monitorowanie realizacji zapisów ramowych planów nauczania.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2014/2015 Łódź 2016.
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze Rok akademicki 2012/2013 Semestr zimowy Dr Agnieszka Pawlak, Zakład Nauk o Rodzinie UM Dr Paweł Przyłęcki,
Wydział Ekonomii, Zarządzania i Turystyki ul. Nowowiejska Jelenia Góra.
Ogólne zasady regulujące przebieg studiów w charakterze kandydata na żołnierza zawodowego.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
Raport roczny 2014/2015 z działania Uczelnianego Systemu Jakości Kształcenia AWF we Wrocławiu Akademia Wychowania Fizycznego we Wrocławiu Komisja Jakości.
Technologia informacyjna
Uczelniany System Zapewnienia Jakości Kształcenia
Ewaluacja jakości kształcenia – dane zbiorcze
FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH i DOKTORANCKICH
Dr inż. Magdalena Jabłońska ZASADY FUNKCJONOWANIA
AGH: Zamierzenia Spotkanie Władz AGH,
Wyniki ankiety oceny jakości kształcenia przeprowadzonej wśród studentów w roku akademickim 2017/2018 Realizując zadania wynikające z Wewnętrznego Systemu.
WZORY NOWEJ DOKUMENTACJI PROGRAMÓW STUDIÓW dla cykli rozpoczynających się od r.a. 2019/2020 Szczecin, 25 stycznia 2019 r.
ABSOLWENT, PRACODAWCA I WYKŁADOWCA – TRZY STANY JEDNA OSOBA
PROJEKTY POWER
Zapis prezentacji:

Zasady i tryb przeprowadzania ankiet oceny przedstawianej przez studentów i doktorantów po zakończeniu każdego cyklu zajęć Szczecin,13 grudnia 2013

Uchwała obowiązuje od obecnego roku akademickiego (2013/2014) PRZEPISY UCZELNIANE Uchwała nr 59/2013 Senatu US z dn. 29 maja 2013 r. w sprawie badań ankietowych w Uniwersytecie Szczecińskim. Załącznik do uchwały określa zasady i tryb przeprowadzania ankiet oceny przedstawionej przez słuchaczy i doktorantów po zakończeniu każdego cyklu zajęć dydaktycznych. Uchwała obowiązuje od obecnego roku akademickiego (2013/2014)

Podnoszenie jakości kształcenia Realizowanie polityki kadrowej uczelni CEL BADAŃ Cel ankietyzacji: Podnoszenie jakości kształcenia (§ 8 załącznika) Realizowanie polityki kadrowej uczelni (§ 7 załącznika)

wszystkie poziomy, profile i formy kształcenia, ZAKRES ANKIETYZACJI wszystkie poziomy, profile i formy kształcenia, wszyscy prowadzący zajęcia niezależnie od ich statusu formalnego.

UCZESTNICY Do uczestnictwa w badaniach ankietowych uprawnieni są wszyscy studenci, doktoranci i słuchacze studiów podyplomowych uczestniczący w zajęciach danego prowadzącego. Udział jest dobrowolny i anonimowy. Uprawnieni powinni zostać poinformowani o rozpoczęciu akcji ankietowania w sposób przyjęty w jednostce.

TREŚĆ ANKIETY Ankieta musi uwzględnić pytania ogólnouczelniane. Określa je corocznie Uczelniany Zespół Rektorski ds. Jakości i Programów Kształcenia. Wydział może ustalić własne pytania. Określa je Wydziałowy Zespół ds. Jakości i Programów Kształcenia. Uwaga: kwestionariusz nie może być nadmiernie rozbudowany.

KIEDY? Każdorazowo po zakończeniu cyklu zajęć dydaktycznych z przedmiotu. Dwa razy w roku akademickim. Realizacja badań rozpoczyna się najwcześniej 2 tygodnie przed zakończeniem zajęć, a kończy najpóźniej 3 tygodnie po rozpoczęciu następnego semestru.

ORGANIZACJA PROCESU ANKIETOWANIA Nadzór nad procesem ankietowania w uczelni sprawuje prorektor ds. kształcenia. Za organizację procesu ankietyzacji na wydziale odpowiedzialny jest dziekan, a na studiach prowadzonych łącznie dziekan wydziału wiodącego. Dziekan wskazuje pracowników odpowiedzialnych za przeprowadzenie procesu ankietyzacji na wydziale lub kierunku prowadzonym łącznie. Dziekan wydziału po zakończeniu ankietyzacji przekazuje w terminie dwóch tygodni kierownikom jednostek międzywydziałowych US indywidualne wyniki ankiet zajęć prowadzonych na kierunku przez pracowników dydaktycznych zatrudnionych w tych jednostkach. Za organizację procesu ankietyzacji w Studium Wychowania Fizycznego i Sportu odpowiedzialny jest kierownik.

Wykorzystanie: okresowa ocena Wyniki ankiet uwzględniane są przy dokonywaniu okresowej oceny nauczyciela akademickiego w zakresie wypełniania przez niego obowiązków dydaktycznych. Powinny być przestrzegane następujące zasady: a) w ocenie okresowej uwzględniane są wyniki wszystkich ankiet przeprowadzonych od ostatniej oceny pracownika,

Wykorzystanie: okresowa ocena b) aby wyniki były uwzględniane muszą spełniać próg wiarygodności. Jeśli tego progu nie osiągnęły ocena otrzymuje status „niereprezentatywnej”. Bezpośredni przełożony obowiązany jest ustalić przyczyny niereprezentatywności (obiektywne czy inspirowane przez ocenianego).

Wykorzystanie: okresowa ocena c) Próg reprezentatywności oceny, obliczany jako stosunek liczby ankiet wypełnionych do liczby ankiet możliwych do wypełnienia, wynosi: dla zajęć, w których powinno uczestniczyć do 10 osób – 60% oceniających, dla zajęć, w których powinno uczestniczyć od 11 do 30 osób – 50% oceniających, dla zajęć, w których powinno uczestniczyć od 31 do 100 osób – 45 % oceniających, dla zajęć, w których powinno uczestniczyć powyżej 100 osób – 40 % oceniających.

Wykorzystanie: okresowa ocena d) Indywidualne wyniki ankiet otrzymują nauczyciele akademiccy i doktoranci oraz ich bezpośredni przełożeni, dziekani i opiekunowie doktorantów. e) Wyniki ankiety oceny uważa się za pozytywne, gdy nauczyciel akademicki w sumarycznej ocenie punktowej ze wszystkich ankiet przeprowadzonych po zakończeniu danego cyklu zajęć, uzyska średnią co najmniej 3,0 pkt.

Wykorzystanie: okresowa ocena f) Bezpośredni przełożeni są zobowiązani ustalić z nauczycielami, którzy nie uzyskali oceny pozytywnej sposób poprawy jakości wykonywanych przez nich obowiązków dydaktycznych. Procedury w tym zakresie określają Rady Wydziałów. Uwaga: Wyniki powinny mieć wpływ na planowanie hospitacji i ewentualną korektę przydziału zajęć (decyzję o dalszym prowadzeniu określonego przedmiotu).

Wykorzystanie wyników: poprawa jakości kształcenia Po zapoznaniu się z wynikami prowadzący powinien podjąć refleksję dotyczącą mocnych i słabych stron swojego stylu nauczania, możliwych obszarów poprawy jego jakości i kierunku rozwoju. W skali jednostki ankietyzacja dostarcza ogólnej informacji o jakości nauczania na danym kierunku pozwalającej na poprawę lub doskonalenie kształcenia studentów.

Wykorzystanie wyników: poprawa jakości kształcenia Ankiety oceny zajęć dydaktycznych są jednym (ale nie jedynym) z elementów procesu ewaluacji kształcenia. Informacje na temat prowadzonych zajęć dydaktycznych jednostka powinna uzyskiwać wykorzystując różne sposoby (triangulacja metodologiczna): ankietowanie dotyczące warunków realizacji procesu kształcenia, programów kształcenia, prawidłowości przypisania punktów ECTS, hospitacje, wyniki badań absolwentów i pracodawców.

Wykorzystanie wyników: poprawa jakości kształcenia Ankiety badające opinie studentów stanowią w procesie ewaluacji dane wyjściowe, a nie wynik. Ostateczna ewaluacja nie jest zadaniem studentów, lecz gremiów lub osób odpowiedzialnych za jakość kształcenia.

Wykorzystanie wyników: poprawa jakości kształcenia Zgodnie z naszą uchwałą (§ 8): Wstępną analizę wyników ankietyzacji prowadzonej na kierunku (bez wyników ankiet indywidualnych) przeprowadza Zespół Kierunku ds. Jakości i Programów Kształcenia w terminie do 2 tygodni od zakończenia procesu ankietyzacji. Powyższy raport jest przekazywany Wydziałowemu Zespołowi ds. Jakości i Programów Kształcenia. Wydziałowy Zespół w terminie do 2 tygodni od otrzymania wstępnego raportu przygotowuje raport końcowy. Powinien on zawierać analizę wyników ankietyzacji na wydziale i propozycje działań naprawczych. Raport powinien zostać przekazany dziekanowi, który przedkłada go Radzie Wydziału. Drugim adresatem powinien być Pełnomocnik Rektora ds. Jakości Kształcenia.

Wykorzystanie wyników: raporty Pełnomocnik Rektora w terminie do 3 tygodni opracowuje raport zbiorczy. Przedkłada go Uczelnianemu Zespołowi ds. Jakości i Programów Kształcenia. Uczelniany Zespół opiniuje raport i przekazuje prorektorowi ds. kształcenia Raporty wydziałowe oraz raport uczelniany są publikowane na stronach internetowych wydziałów oraz uczelni.

Organizacja ankietyzacji: system Uczelnia zakupiła system „Pilot” – Testico Sona. System składa się z oprogramowania i pilotów dla respondentów (6 zestawów po 100 pilotów). Piloty wraz z kluczami licencji dla każdego wydziału są zdeponowane w Biurze ds. Jakości Kształcenia. Przed przeprowadzeniem ankietyzacji należy zgłosić jej termin w Biurze.

Organizacja ankietyzacji: podmioty realizujące Dziekan, który jest odpowiedzialny za ankietyzację na wydziale powinien wyznaczyć pracowników do jej przeprowadzenia. Proponuję: jedną osobę (np. z administracji), której zadaniem będzie wprowadzenie do systemu pytań ankiety i danych szczegółowych, drugą osobę (lub trzecią – w zależności od liczby studentów wydziału), która przeprowadzi badania.

Organizacja ankietyzacji: wprowadzanie danych Klucz licencji, który umożliwi wprowadzenie ankiety i danych warto pobrać wcześniej, żeby bez pośpiechu poczynić niezbędne przygotowania. Do systemu należy wprowadzić: ankietę, której treść wprowadza się tylko raz; metryczkę przedmiotu: stopień naukowy, nazwisko i imię prowadzącego, kierunek studiów, poziom, nazwa przedmiotu i forma zajęć oraz kody pracowników i przedmiotów. Kody pracowników pobiera się z Kadr (raz wprowadzone dane pozostają). ogólną liczbę studentów uprawnionych do korzystania z zajęć(by potem otrzymać automatycznie odpowiedź na pytanie o procent studentów uczestniczących).

Organizacja ankietyzacji: terminy O terminie ankietyzacji studenci powinni zostać poinformowani wcześniej. Istnieją 2 możliwe warianty przeprowadzenia badań: wyznaczenie godzin dziekańskich dla poszczególnych lat na czas badań (wystarczą 2 godziny), wyznaczenia zajęć podczas których studenci będą ankietowani.

Organizacja ankietyzacji: wyposażenie sali Do przeprowadzenia badań konieczne jest następujące wyposażenia sali: rzutnik z ekranem, laptop z oprogramowaniem, piloty. Optymalna liczba osób badających to dwie (w przypadku badań na małej grupie wystarczy jedna).

Organizacja ankietyzacji: przebieg Każdy student otrzymuje pilota na czas badania. Na początku osoba przeprowadzająca powinna dokonać krótkiego wprowadzenia merytorycznego wyjaśniającego badanym, jaki jest cel ankietyzacji i w jaki sposób zostaną wykorzystane wyniki. Ważnym elementem wprowadzenia jest zapewnienie o 100% anonimowości jak też apel o rzetelność i odpowiedzialność. Następnie należy poinstruować respondentów, w jaki sposób mają się posługiwać pilotami.

Organizacja ankietyzacji: przebieg Badanie rozpoczyna się od przedstawienia na ekranie metryczki zajęć. Następnie na ekranie ukazuje się pierwsze pytanie ankiety i respondenci udzielają odpowiedzi wciskając odpowiedni przycisk na pilocie. Potem pojawią się na ekranie kolejne pytania ankiety. Po ostatnim pytaniu ukazuje się nowa metryczka przedmiotu itd. RADA: - dwie pierwsze ankiety należy przeprowadzić wolniej, aby respondenci spokojnie zapoznali się z pytaniami i systemem, - osoba przeprowadzająca badanie powinna odczytywać metryczkę każdego przedmiotu i pytania dwóch pierwszych ankiet.

Organizacja ankietyzacji: wyniki Odpowiedzi na pytania są zaczytywane automatycznie do programu komputerowego i tym samym są gotowe do analizy. Natychmiast po zakończeniu badań można otrzymać: raport zbiorczy, raporty dotyczące poszczególnych zajęć lub prowadzących. Dane i wyniki są bezpieczne. Dostęp do systemu jest chroniony hasłem i kluczem licencji.

Problemy Frekwencja, Motywacja (student powinien widzieć związek między ankietyzacją a konkretnymi działaniami),

(nie wypełniasz dalszej części) TREŚĆ ANKIETY Jak często Pan/Pani uczestniczył/a w zajęciach? Każde z poniższych stwierdzeń proszę ocenić w skali 1 – 5, gdzie: 1 oznacza: ocenę najniższą a 5 ocenę najwyższą, 0 – oznacza „nie wiem” A B C D prawie nigdy do 30% (nie wypełniasz dalszej części) często do 50% prawie zawsze do 75 % zawsze do 100 %

TREŚĆ ANKIETY 1 2 3 4 5 PUNKTACJA Zajęcia rozpoczynały się i kończyły punktualnie Prowadzący przedstawił wyczerpująco program przedmiotu na pierwszych zajęciach – sylabus (efekty i treści kształcenia, literaturę, wymogi zaliczenia) Prowadzący realizował treści programowe zawarte w sylabusie Zajęcia mobilizowały mnie do samodzielnej pracy i twórczego myślenia Zajęcia były dla mnie zrozumiałe 6 Mogłem/am konsultować się z prowadzącym w czasie jego dyżurów bądź w innych formach kontaktu 7 Prowadzący odnosił się do mnie z szacunkiem 8 Zajęcia poszerzyły moją wiedzę 9 Na zajęciach nabyłem/am nowe umiejętności

. Dziękuję za uwagę