Edukacja zdrowotna - założenia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Twórczość nie jest: • wielka i odległa • artystyczna czy „śliczna”'
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
i edukacja dla bezpieczeństwa w nowej podstawie programowej
w nowej podstawie programowej
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
PRZYKŁADY METOD AKTYWIZUJĄCYCH
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
Nie pal przy mnie, proszę
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Iwona Moczydłowska 4 listopada 2011r. Technologie Web 2.0.
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Opracował J. Stryjkowski
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
CYKLU ZAJĘĆ DLA MŁODZIEŻY SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Indywidualny plan resocjalizacji
Realizacja zajęć z bloku „edukacja zdrowotna” w ramach wychowania fizycznego w gimnazjach województwa kujawsko-pomorskiego — analiza ankiet Autor.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Sekcja Oświaty Zdrowotnej i Promocji Zdrowia
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Program edukacyjny „Zosia Samosia idzie w świat”
Edukacja zdrowotna w praktyce
Opracowała Agnieszka Balcerak
ILE ZDROWIA, A ILE SPORTU W SZKOLNYM WF?
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
CZŁOWIEK NAJLEPSZA INWESTYCJA ! Seminarium podsumowujące projekt Barbara Pietrzak - Koordynator Projektu Małkinia Górna, 28 maja 2014 r.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Realizacja edukacji zdrowotnej na III i IV etapie edukacyjnym
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
EDUKACJA ZDROWOTNA W SZKOŁACH PONADGIMNAZJALNYCH W POLSCE
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Nie pal przy mnie, proszę
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Cechy dobrego nauczyciela Arkadiusz Mroczyk. Literatura pedeutologiczna, badania psychologów i pedagogów wskazują na wiele pożądanych cech nauczyciela.
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
Zapis prezentacji:

Edukacja zdrowotna - założenia

Edukacja zdrowotna Biorąc pod uwagę rolę współczesnej edukacji zdrowotnej Woynarowska (2008) proponuje poniższą definicję: Edukacja zdrowotna jest całożyciowym procesem uczenia się ludzi jak żyć aby: • zachować i doskonalić zdrowie własne i innych, • w przypadku wystąpienia choroby lub niepełnosprawności aktywnie uczestniczyć w jej leczeniu, radzić sobie i zmniejszać jej negatywne skutki

Edukacja zdrowotna obejmuje zarówno podmiot, jak i środowisko.

Edukacja zdrowotna Edukacja zdrowotna (health education) stanowi podstawowy element promocji zdrowia i ma prowadzić do zapoznania się z celami działań na rzecz zdrowia pozytywnego oraz zapobiegania chorobom poprzez wpływ na zachowa­nia jednostkowe, postawy i wykazanie korzyści płynących z zachowania zdrowia.

Edukacja zdrowotna Cel: dostarczać informacji i wiedzy na temat zdrowia, wzmacniać działania na rzecz zdrowia, przekonywać oraz zapewnić wpływ na tworzenie zdrowotnej polityki społecznej.

Edukacja zdrowotna Techniki stosowane w edukacji zdrowotnej: dostarczenie adekwatnych informacji, perswazja używana w celu motywowania, uczenie umiejętności praktycznych, interakcja ze środowiskiem w celu uzyskania wsparcia społecznego i tworzenia warunków dla zmiany.

Edukacja zdrowotna Metody działań w edukacji zdrowotnej Metoda organizowania środowiska wychowującego: • organizacja wzorcowego środowiska materialnego, • wzorcowa organizacja życia, • wzory osobowe osób znaczących, • organizowanie zasobów dla celów wychowawczych, • organizowanie zespołów dla celów wychowawczych

Edukacja zdrowotna 2. Metody oddziaływania poprzez świadomość: • informowanie, przekazywanie wiedzy o zdrowiu, • wyjaśnianie, instruowanie, • przekonywanie , sugerowanie, • wartościowanie,

Edukacja zdrowotna 3. Metody pobudzania zachowań korzystnych dla zdrowia: • stawianie wymagań, • inspirowanie, • współzawodnictwo, • wzmacnianie zachowań pożądanych, • samowychowanie.

Edukacja zdrowotna 4. Metody utrwalania pożądanych zachowań zdrowotnych. 5. Metody kontroli: kontrolowanie, egzekwowanie i ocena.

Opracowano go na podstawie analizy wyników badań wykonanych w latach 2001–2011 w USA i w Europie opracowano model ilustrujący związki między zdrowiem i edukacją w dzieciństwie i młodości oraz efekty tego związku dla ludzi dorosłych. W modelu tym za wskaźniki zdrowia uznano także zachowania zdrowotne.

Edukacja zdrowotna Zasada aktywności Zasada motywowania Zasada stosowane w edukacji zdrowotnej Zasada aktywności Zasada motywowania Zasada oddziaływania zespołowego Zasada wyboru treści w wychowaniu zdrowotnym i popularyzacji wiedzy o zdrowiu oraz dostosowania jej do wieku odbiorcy

Edukacja zdrowotna Zasada systematyczności Zasada stopniowania trudności i etapowości Zasada trwałości i elastyczności Zasada poszanowania godności odbiorców

Edukacja zdrowotna Nauczyciel w edukacji zdrowotnej: Jest przewodnikiem (doradcą, liderem) uczniów. Nie wchodzi w rolę „eksperta” („mistrza”), który: „musi wszystko wiedzieć”; ogranicza ocenianie, komentarze, narzucanie własnego zdania; ma odwagę powiedzieć: „nie wiem, ale sprawdzę i odpowiem” lub „nie wiem, sprawdźmy razem”, czyli ma prawo do niewiedzy oraz uczenia się od uczniów i razem z nimi. Organizuje uczenie się – stawia zadania, pytania, motywuje do pracy, kontroluje czas jej trwania. Posiada i doskonali umiejętność komunikowania się z uczniami, tworzenia atmosfery bezpieczeństwa i zaufania. Umie zachować równowagę między ustalonym programem, a potrzebami uczniów.

Edukacja zdrowotna Aktywizujące metody i techniki nauczania/uczenia się Przykłady Dyskusja  Debata „Za i przeciw”  Metaplan  Debata panelowa  „Sześć kapeluszy” Wchodzenie w rolę  Odgrywanie scenek  Symulacja  Drama

Edukacja zdrowotna Przykłady Analizowanie i rozwiązywanie problemów  Burza mózgów  Drzewo decyzyjne  Analiza przypadku Uczenie się w małych zespołach  Puzzle  Kula śnieżna Wizualizacja  Mapy myśli, mapy skojarzeń  Rysowanie ilustracji i komiksów  Sporządzanie plakatów  Układanie rebusów

Edukacja zdrowotna Warunki, organizacja i atmosfera w czasie zajęć Liczba osób w grupie – najkorzystniej jest, gdy wynosi około 20; w większej grupie trudno jest zaktywizować wszystkich uczniów (mało aktywni są uczniowie nieśmiali) oraz utrzymać dyscyplinę. Pomieszczenie – najkorzystniej jest, gdy sala, w której odbywają się zajęcia, umożliwia swobodne poruszanie się i przemieszczanie uczniów, tworzenie i przekształcanie grup, wykonywanie ćwiczeń ruchowych, relaksacyjnych, przeprowadzanie zabaw, rozwieszanie prac itd.

Edukacja zdrowotna Sposób siedzenia uczniów i nauczyciela – zależy od możliwości lokalowych, a także rodzaju zajęć. Korzystnie jest, aby uczniowie i nauczyciel „widzieli się” nawzajem i mogli rozmawiać. Najprościej jest ustawić krzesła w kręgu lub półkolu (przy dużej grupie mogą być „podwójne”). Symbolizuje to równość uczniów i nauczyciela. Gdy planowana jest praca w grupach, warto odpowiednio ustawić stoliki dla każdej grupy. Wyposażenie – tablica, rzutnik pisma, multimedialny, arkusze papieru, markery itd. Ważne jest, aby uczniowie mogli rozwieszać w sali wytwory swojej pracy indywidualnej i grupowej.

Edukacja zdrowotna Tworzenie dobrej atmosfery czasie zajęć Dobra atmosfera sprzyjająca budowaniu zaufania, motywacji i aktywności jest podstawowym warunkiem skuteczności każdego uczenia się. W edukacji zdrowotnej jest to szczególnie ważne, gdyż w czasie zajęć mogą ujawniać się kwestie dotyczące osobistych i intymnych spraw uczniów, a także tematy drażliwe i kontrowersyjne. Istnieje wiele czynników, które decydują o dobrym klimacie

Edukacja zdrowotna fizyczne Czynniki, od których zależy dobry klimat uczenia się w grupie: fizyczne  pomieszczenie zapewniające komfort i odizolowane od zewnętrznych zakłóceń  sposób siedzenia umożliwiający kontakt wzrokowy ze wszystkimi uczestnikami  jasne, stymulujące otoczenie, dobre oświetlenie  czas zajęć wygodny dla uczestników i wystarczający dla realizacji zadań

Edukacja zdrowotna psychospołeczne  odpowiedni styl liderowania  umiejętność kierowania pracą grupy  odpowiednia liczba uczestników  negocjowanie zasad pracy w grupie  jasne określenie celów i oczekiwań  stałe śledzenie reakcji uczestników  konstruktywne przekazywanie informacji zwrotnych  właściwe wprowadzanie elementów humoru  wysoki poziom zaufania i współpracy  interakcje między wszystkimi uczestnikami  rozwiązywanie konfliktów pojawiających się w grupie w otwarty sposób

Edukacja zdrowotna Klimat zajęć zależy przede wszystkim od prowadzącego je nauczyciela. W edukacji zdrowotnej za podstawowe, ułatwiające komunikowanie i uczenie się cechy nauczyciela uznaje się szacunek, empatię i autentyczność. Zwraca się uwagę na to, że nauczyciel ten powinien także stale wzbogacać swoją wiedzę i doskonalić własne umiejętności metodyczne, wychowawcze oraz psychospołeczne, aby:  mieć poczucie kompetencji do podjęcia tematów edukacji zdrowotnej,  nawiązywać dobre relacje z uczniami i innymi osobami.

Edukacja zdrowotna Podsumowanie Do ważnych cech w metodyce nowoczesnej edukacji zdrowotnej dzieci i młodzieży należą:  Koncentracja na procesie uczenia się.  Pełnienie przez prowadzącego roli przewodnika, doradcy, a nie eksperta.  Modelowanie przez prowadzącego pożądanych postaw i zachowań zdrowotnych.  Pytanie słuchaczy o ich potrzeby i zachęcanie do udziału w planowaniu programu zajęć.  Stosowanie metod aktywizujących.  Wykorzystywanie cyklu uczenia się przez doświadczanie.  Tworzenie w czasie zajęć atmosfery sprzyjającej budowaniu zaufania, motywacji i aktywności.