Zamówienia publiczne Mała Nowelizacja Wojciech Górecki Dźwirzyno, 21-23 kwietnia 2010r. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Dla rozwoju Mazowsza Dyscyplina finansów publicznych w gospodarowaniu środkami z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) Wojciech Motelski.
Advertisements

WYRÓŻNIAMY 7 RODZAJÓW TRYBÓW PRZETARGU: 1. Przetargi nieograniczone; 2
Zmiany w ustawie o pożytku publicznym i o wolontariacie dotyczące pomocy społecznej Przepisy wprowadzające i podmioty uprawione Zmiany weszły w życie z.
Wybrane elementy zamówień publicznych wycena nieruchomości
NOWE ZASADY WNOSZENIE ŚRODKÓW OCHRONY PRAWNEJ
WYPŁATY NALEŻNOŚCI DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Konsekwencje zmian w prawie zamówień publicznych
Najem okazjonalny i zmiany przepisów dotyczących podatku od najmu lokali mieszkalnych. Projekt ustawy o zmianie ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich.
Projektowanie umowy Waloryzacja wynagrodzenia po zawarciu umowy
Zlecenie i wybór wykonawcy
Ministerstwo Rozwoju Regionalnego Nowelizacja Ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2005 MINISTERSTWO ROZWOJU REGIONALNEGO.
NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W ZAMÓWIENIACH PUBLICZNYCH
Kontrola projektu Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Udział MSP w zamówieniach publicznych
1. Obowiązki beneficjenta wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu Wrocław, lipiec 2009.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r. 1 Obowiązki Beneficjenta wobec IZ RPO WD wynikające z zawartej umowy o dofinansowanie projektu.
Biuro Usługowo-Doradcze „Zamówienia Publiczne Bez Ryzyka”
Roboty dodatkowe, uzupełniające i zamienne
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych 2009
Elektroniczna postać czynności zamówień publicznych
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Najczęstsze naruszenia procedur i błędy w postępowaniach (wg taryfikatora) Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia.
UNIA EUROPEJSKA FUNDUSZ SPÓJNOŚCI 1 Wymogi UE w zakresie przeprowadzania przetargów Hubert Nowak, radca prawny Warszawa, dnia
Niektóre procedury wynikające z przepisów prawa, przy bieżącej aktualizacji ewidencji gruntów i budynków, dokonywanej przez starostów. Zgłoszenia zmiany,
Przygotowanie ogłoszenia o zamówieniu zgodnie z wymogami ustawy z dnia 29 stycznia 2004r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U.z 2004r. nr 19 poz.177 z późn.zm)
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie
Nowelizacja ustawy i jej cele
Nowelizacja ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie Gliwice, 9 listopada 2011.
Dokument sporządzony przez Siwek Gaczyński & Partners Kancelarię Prawniczą 1 FORMY WSPÓŁDZIAŁANIA PODMIOTU PUBLICZNEGO I PODMIOTU PRYWATNEGO W RAMACH ZAMÓWIENIA.
ARTUR WALASIK KATEDRA FINANSÓW - WYDZIAŁ FINANSÓW I UBEZPIECZEŃ AKADEMIA EKONOMICZNA IM. KAROLA ADAMIECKIEGO . KONTROLA ZARZĄDCZA ORAZ AUDYT W.
Zmiany w obszarze prawa oddziałujące bezpośrednio na zasady udzielania zamówień publicznych Akty wykonawcze do znowelizowanej ustawy Prawo zamówień publicznych.
Refundacje wynagrodzeń młodocianych pracowników
Kierunki zmian w prawie zamówień publicznych.. 2 Nowelizacja ustawy ustawa z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz.
Centrum Doskonalenia kadr Lex- Klass
Dokonywanie europejskich zgłoszeń patentowych za pośrednictwem UP RP oraz skutki patentu europejskiego w Polsce Jolanta Wąż Warszawa,
FAKTURY VAT 2014 Podlaski Urząd Skarbowy w Białymstoku
Prawo zamówień publicznych Adwokat Łukasz Bochenek
BŁĘDY W POSTĘPOWANIACH O UDZIELENIE ZAMÓWIENIA PUBLICZNEGO W RAMACH PROW
1 USTAWA z dnia 18 marca 2011 r. o zmianie ustawy – Prawo o szkolnictwie wyższym, ustawy o stopniach naukowych i tytule naukowym oraz o stopniach i tytule.
Zamówienia Publiczne w kontekście realizowania projektów EFS Departament Wdrażania EFS Ministerstwo Gospodarki i Pracy.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata Zamówienia publiczne Szczecin 2009.
Przetarg nieograniczony Zamówienie z wolnej ręki
UMOWY O PRACĘ – ZMIANY.
Zasady obowiązujące podczas dokonywania zamówień przy realizacji dostaw, usług i robót budowlanych w ramach Projektu Konkursy ogłaszane przez Dolnośląską.
PRZETARG NIEOGRANICZONY. Przygotowanie i przeprowadzenie przetargu należy do zamawiającego, który może to zrobić samodzielnie albo zlecić własnej jednostce.
USTAWA z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 223, poz ze zmianami)
1 Zamówienia udzielane w oparciu o zasadę konkurencyjności, ustawę Prawo zamówień publicznych, zasadę efektywnego zarządzania finansami – najczęstsze błędy.
Działaniu 321 "Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej" w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskch na lata , w zakresie budowy.
Człowiek – najlepsza inwestycja CO NOWEGO W PROGRAMIE OPERACYJNYM KAPITAŁ LUDZKI? Prowadząca: Anna Makowska.
Rola UZP w walce z przestępczością korupcyjną związaną z procedurą przetargową. Możliwości współpracy z Policją. Katarzyna Tyc-Okońska Dyrektor Departamentu.
Podstawy prawne Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jednolity: Dz. U
KWALIFIKOWALNOŚĆ VAT Grzegorz Sobolewski
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Lekarska ambulatoryjna opieka rehabilitacyjna
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
ZINTEGROWANE INWESTYCJE TERYTORIALNE AGLOMERACJI WAŁBRZYSKIEJ NAJCZĘŚCIEJ POPEŁNIANE BŁĘDY W PROCEDURZE UDZIELANIA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH Wałbrzych, 07.
POSTĘPOWANIA ODRĘBNE -
Art. 17. ust. 1 pkt 1 Ustawy z dnia z dnia 17 grudnia 2004 r
Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Realizacja projektów – etap podpisania umowy o dofinansowanie projektu
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
KREDYT KONSUMENCKI OCHRONA KONSUMENTA mgr Barbara Trybulińska.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

Zamówienia publiczne Mała Nowelizacja Wojciech Górecki Dźwirzyno, kwietnia 2010r. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Zmiany wprowadzone ustawą z dnia 5 listopada 2009 r. o zmianie ustawy – Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (tzw. mała nowelizacja) Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Zmiany w zakresie aktów wykonawczych nowelizacja rozporządzenia w sprawie rodzaj ó w dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane ( r. – data wejścia w życie) nowelizacja rozporządzenia w sprawie wysokości oraz sposobu pobierania wpisu od odwołania oraz rodzaj ó w koszt ó w w postępowaniu odwoławczym i sposobu ich rozliczenia nowe rozporządzenie w sprawie średniego kursu złotego w stosunku do Euro stanowiącego podstawę przeliczenia wartości zam ó wień publicznych – zmiana wynika z Komunikatu Komisji Europejskiej ( r.) nowe rozporządzenie w sprawie kwot wartości zam ó wień oraz konkursów, od kt ó rych jest uzależniony obowiązek przekazywania ogłoszeń Urzędowi Oficjalnych Publikacji Wspólnot Europejskich – zmiana związana jest ze zmianą rozporządzenia Komisji Europejskiej ( r.) Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Nowe progi unijne Wysokość kursu euro Nowe wartości tzw. progów unijnych określone rozporządzeniem Komisji Wsp ó lnot Europejskich byłopo zmianie e e e e e e e e Nowa wartość średniego kursu złotego w stosunku do Euro byłopo zmianie 3,8771 PLN3,8390 PLN Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Warunki udziału w postępowaniu (art. 22 ust. 1) 1. O udzielenie zam ó wienia mogą ubiegać się wykonawcy, kt ó rzy spełniają warunki, dotyczące: 1)posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, jeżeli przepisy prawa nakładają obowiązek ich posiadania; 2) posiadania wiedzy i doświadczenia; 3)dysponowania odpowiednim potencjałem technicznym oraz osobami zdolnymi do wykonania zam ó wienia; 4)sytuacji ekonomicznej i finansowej. wykreślono nie podlegają wykluczeniu z postępowania Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Warunki pozytywne i negatywne Podział na dwa rodzaje warunków udziału w postępowaniu: - warunki pozytywne, po których spełnieniu wykonawca jest dopuszczony do procedury udzielania zamówienia (posiadania uprawnień do wykonywania określonej działalności lub czynności, wiedzy i doświadczenia, dysponowania odpowiednim potencjałem oraz osobami zdolnymi do wykonywania zamówienia, znajdowania się w odpowiedniej sytuacji ekonomicznej i finansowej - art.22 ust. 1) - warunki negatywne, których spełnienie skutkuje obowiązkiem wykluczenia wykonawcy (art. 24 ust. 1) Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Oświadczenia (2 rodzaje) Oświadczenie o braku podstaw do wykluczenia (art. 24 ust. 1) – dokument określony w rozporządzeniu w sprawie dokumentów Oświadczenie o spełnianiu warunk ó w udziału w postępowaniu (art. 22 ust. 1) – nie wykazano tego oświadczenia w rozporządzeniu w sprawie dokument ó w ponieważ obowiązek złożenia przez wykonawcę tego oświadczenia wynika wprost z ustawy (art. 44) Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 26 ust. 2a 2a.Wykonawca na żądanie zamawiającego i w zakresie przez niego wskazanym jest zobowiązany wykazać odpowiednio, nie później niż na dzień składania wniosków o dopuszczenie do udziału w postępowaniu lub składania ofert, spełnianie warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, i brak podstaw do wykluczenia z powodu niespełniania warunków, o których mowa w art. 24 ust. 1. Opis sposobu dokonania oceny spełniania warunków, o których mowa w art. 22 ust. 1, zamieszcza się w ogłoszeniu o zamówieniu lub w przypadku trybów, które nie wymagają publikacji ogłoszenia o zamówieniu, w zaproszeniu do negocjacji (art. 22 ust.3) oraz w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (art.36 ust. 1 pkt 5) Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Opis sposobu dokonywania oceny spełniania warunków udziału w postępowaniu Warunki są określone w ustawie Zamawiający – obowiązek konkretyzacji warunków poprzez opis sposobu dokonywania oceny ich spełniania Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Sposób dokonywania opisu (art.22 ust. 4) Opis sposobu dokonania oceny spełniania warunk ó w, o kt ó rych mowa w art. 22 ust. 1, powinien być związany z przedmiotem zamówienia oraz proporcjonalny do przedmiotu zamówienia. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Zakres opisu Warunki określone w art. 24 ust. 1 nie wymagają konkretyzacji (opisu) ponieważ są konkretne – tu zamawiający żąda jedynie stosownego oświadczenia i dokument ó w potwierdzających brak podstaw do wykluczenia Warunki określone w art. 22 ust. 1 są og ó lne i wymagają konkretyzacji – dotyczy to nie wszystkich warunk ó w ale tych, kt ó re zamawiający uważa za niezbędne w konkretnym postępowaniu Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Dokumenty potwierdzające spełnianie warunków udziału Zakres dokument ó w jakich zamawiający może żądać określa rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 2009 r. w sprawie rodzajów dokumentów, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy, oraz form, w jakich te dokumenty mogą być składane. Nie można żądać dokumentów innych niż w ww. rozporządzeniu. Zamawiający może żądać wyłącznie dokument ó w niezbędnych. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Dokumenty niezbędne Powyżej prog ó w unijnych zamawiający ma obowiązek żądania dokument ó w potwierdzających spełnianie warunk ó w o kt ó rych mowa w art.22 ust. 1 w zakresie w jakim dokonał ich opisu oraz wszystkich dokumentów wskazanych w rozporządzeniu na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia z powod ó w określonych w art. 24 ust. 1 Poniżej prog ó w unijnych zamawiający ma uprawnienie do żądania dokument ó w potwierdzających spełnianie warunk ó w o kt ó rych mowa w art.22 ust. 1 w zakresie w jakim dokonał ich opisu oraz uprawnienie do żądania dokumentów wskazanych w rozporządzeniu na potwierdzenie braku podstaw do wykluczenia z powod ó w określonych w art. 24 ust. 1 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Potencjał podmiotów trzecich (art. 26 ust. 2b) 2b.Wykonawca może polegać na wiedzy i doświadczeniu, potencjale technicznym, osobach zdolnych do wykonania zamówienia lub zdolnościach finansowych innych podmiotów, niezależnie od charakteru prawnego łączących go z nimi stosunków. Wykonawca w takiej sytuacji zobowiązany jest udowodnić zamawiającemu, iż będzie dysponował zasobami niezbędnymi do realizacji zamówienia, w szczególności przedstawiając w tym celu pisemne zobowiązanie tych podmiotów do oddania mu do dyspozycji niezbędnych zasobów na okres korzystania z nich przy wykonywaniu zamówienia. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Potencjał podmiotów trzecich Uprawnieni wykonawcy do opierania się na potencjale podmiot ó w trzecich (dotyczy tylko niekt ó rych spośr ó d wymienionych w art. 22 ust. 1 warunków). Nie dotyczy: - warunku posiadania uprawnień - warunku potencjału ekonomicznego Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Potencjał podmiotów trzecich Wykonawca odwołując się do potencjału podmiot ó w trzecich musi wykazać, że będzie dysponował zasobami tego podmiotu niezbędnymi do realizacji zam ó wienia Udowodnienie dysponowania zasobami podmiotu trzeciego nie musi oznaczać jakiegokolwiek udziału podmiotu trzeciego w realizacji zamówienia – może polegać np. na wydzierżawieniu sprzętu Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Potencjał podmiotów trzecich Powoływanie się na wiedzę i doświadczenie podmiotu trzeciego będzie najczęściej oznaczało udział podmiotu trzeciego w realizacji części zamówienia Wiedza i doświadczenie stanowią składniki przedsiębiorstwa, kt ó re nie mogą być przedmiotem obrotu w oderwaniu od zorganizowanego kompleksu majątkowego Ograniczenie podwykonawstwa może być uznane jako ograniczenie uprawnienia do powoływania się na potencjał podmiotów trzecich Ograniczenie podwykonawstwa wyłącznie w wyjątkowych sytuacjach ze względu na specyfikę zamówienia Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Potencjał podmiotów trzecich Zmiana podmiot ó w trzecich na etapie realizacji zam ó wienia – dopuszczalna tylko w przypadku, kiedy zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany na zasadach art. 144 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Dokumenty od podmiotu trzeciego Zgodnie § 1 ust. 2 rozporządzenia w sprawie dokument ó w: jeżeli wykonawca, wykazując spełnianie warunk ó w, o kt ó rych mowa w art. 22 ust. 1 ustawy, polega na zasobach innych podmiot ó w na zasadach określonych w art. 26 ust. 2b ustawy, a podmioty te będą brały udział w realizacji części zam ó wienia, zamawiający może żądać od wykonawcy przedstawienia w odniesieniu do tych podmiot ó w dokument ó w wymienionych w § 2 (dokumenty potwierdzające brak podstaw do wykluczenia). Zamawiający żąda ww. dokument ó w już w ogłoszeniu o zam ó wieniu i siwz, a więc na zasadach takich samych, jak w stosunku do dokument ó w dotyczących bezpośrednio wykonawc ó w. Obowiązek złożenia wymaganych dokument ó w dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji w kt ó rej wykonawca wykazując spełnianie warunk ó w udziału w postępowaniu polega na zasobach podmiot ó w trzecich oraz gdy z okoliczności wynika, iż dla wykazania dysponowania zasobami niezbędnymi dla realizacji zam ó wienie konieczny jest udział podmiotu trzeciego w realizacji zam ó wienia. W szczeg ó lności może to dotyczyć sytuacji, w kt ó rej wykonawca powołuje się na wiedzę i doświadczenie podmiotu trzeciego. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Dokumenty od podmiotu trzeciego Jeżeli wykonawca odwołuje się do potencjału podmiotu trzeciego w zakresie sytuacji finansowej wykonawca zobowiązany jest złożyć informację z banku lub kasy oszczędnościowo-kredytowej potwierdzającej wysokość posiadanych środk ó w finansowych lub zdolność kredytową podmiotu trzeciego, kt ó rego zasobami wykonawca będzie dysponował (§ 1 ust. 3 rozp.). Obowiązek złożenia tego dokumentu wynika wprost z rozporządzenia i w powyższym zakresie nie jest wymagane wyrażanie woli w tym zakresie w ogłoszeniu o zam ó wieniu lub siwz. Nie złożenie dokument ó w przez wykonawcę odnoszących się do podmiotu trzeciego skutkuje obowiązkiem jego wykluczenia z postępowania z powodu nie wykazania spełniania warunk ó w (art. 24 ust. 2 pkt 4) po uprzednim wezwaniu wykonawcy do uzupełnienia dokument ó w. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 26 ust. 2c 2c.Jeżeli z uzasadnionej przyczyny wykonawca nie może przedstawić dokumentów dotyczących sytuacji finansowej i ekonomicznej wymaganych przez zamawiającego, może przedstawić inny dokument, który w wystarczający sposób potwierdza spełnianie opisanego przez zamawiającego warunku. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 22 ust. 2 Zamawiający może zastrzec w ogłoszeniu o zamówieniu, że o udzielenie zamówienia mogą ubiegać się wyłącznie wykonawcy, u których ponad 50% zatrudnionych pracowników stanowią osoby niepełnosprawne w rozumieniu przepisów o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych lub właściwych przepisów państw członkowskich Unii Europejskiej lub Europejskiego Obszaru Gospodarczego. W przepisie art. 22 ust. 2 nowelizacji implementacja art. 19 dyrektywy klasycznej - zamawiający mają możliwość zastrzeżenia w ogłoszeniu, że o udzielane zamówienie będą się mogli ubiegać wyłącznie wykonawcy, których ponad 50 % zatrudnionych pracowników stanowią osoby niepełnosprawne. Cel - wyrównanie szans wykonawców zatrudniających osoby niepełnosprawne w ubieganiu się o zamówienia publiczne w celu integracji lub reintegracji osób niepełnosprawnych na rynku pracy. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 24 ust. 1 pkt 1 oraz Z postępowania o udzielenie zamówienia wyklucza się: 1)wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona orzeczeniem sądu, które uprawomocniło się w okresie 3 lat przed wszczęciem postępowania; 4) osoby fizyczne, które prawomocnie skazano za przestępstwo popełnione w związku postępowaniem o udzielenie zamówienia, przestępstwo przeciwko prawom osób wykonujących pracę zarobkową, przestępstwo przeciwko środowisku, przestępstwo przekupstwa, przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub inne przestępstwo popełnione w celu osiągnięcia korzyści majątkowych, a także za przestępstwo skarbowe lub przestępstwo udziału w zorganizowanej grupie albo związku mających na celu popełnienie przestępstwa lub przestępstwa skarbowego; Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 38 ust. 1 otrzymuje brzmienie: 1. Wykonawca może zwrócić się do zamawiającego o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia. Zamawiający jest obowiązany udzielić wyjaśnień niezwłocznie, jednak nie później niż: – 1) na 6 dni przed upływem terminu składania ofert, – 2) na 4 dni przed upływem terminu składania ofert – w przetargu ograniczonym oraz negocjacjach z ogłoszeniem, jeżeli zachodzi pilna potrzeba udzielenia zamówienia, – 3) na 2 dni przed upływem terminu składania ofert – jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż kwoty określone w przepisach wydanych na podstawie art. 11 ust. 8 – pod warunkiem że wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wpłynął do zamawiającego nie później niż do końca dnia, w którym upływa połowa wyznaczonego terminu składania ofert. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

po ust. 1 dodaje się ust. 1a i 1b w brzmieniu: 1a. Jeżeli wniosek o wyjaśnienie treści specyfikacji istotnych warunków zamówienia wpłynął po upływie terminu składania wniosku, o którym mowa w ust. 1, lub dotyczy udzielonych wyjaśnień, zamawiający może udzielić wyjaśnień albo pozostawić wniosek bez rozpoznania. 1b. Przedłużenie terminu składania ofert nie wpływa na bieg terminu składania wniosku, o którym mowa w ust. 1. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 40 ust Zamawiający może opublikować ogłoszenie o zamówieniu również w inny sposób niż określony w ust. 1 – 3, w szczególności w dzienniku lub czasopiśmie o zasięgu ogólnopolskim.; Ponadto w art. 40 uchyla się ust. 4 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 46 ust. 1 ­ 3 1.Zamawiający zwraca wadium wszystkim wykonawcom niezwłocznie po wyborze oferty najkorzystniejszej lub unieważnieniu postępowania, z wyjątkiem wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza, z zastrzeżeniem ust. 4a (zatrzymanie wadium w przypadku nieuzupełnienia dokumentów). 2.Zamawiający zwraca niezwłocznie wadium, na wniosek wykonawcy, który wycofał ofertę przed upływem terminu składania ofert. 3.Zamawiający żąda ponownego wniesienia wadium przez wykonawcę, któremu zwrócono wadium na podstawie ust. 1, jeżeli w wyniku ostatecznego rozstrzygnięcia protestu jego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wykonawca wnosi wadium w terminie określonym przez zamawiającego.; Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Uzasadnienie Rezygnacja z niezasadnego obciążenia finansowego wykonawców Z powyższą zmianą wiąże się zmiana art. 85 ust. 4, zgodnie z którą obowiązek wniesienia nowego wadium lub jego przedłużenia w związku z przedłużeniem terminu związania ofertą dotyczy wyłącznie wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 85 ust Przedłużenie terminu związania ofertą jest dopuszczalne tylko z jednoczesnym przedłużeniem okresu ważności wadium albo, jeżeli nie jest to możliwie, z wniesieniem nowego wadium na przedłużony okres związania ofertą. Jeżeli przedłużenie terminu związania ofertą dokonywane jest po wyborze oferty najkorzystniejszej, obowiązek wniesienia nowego wadium lub jego przedłużenia dotyczy jedynie wykonawcy, którego oferta została wybrana jako najkorzystniejsza. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art Zakazuje się istotnych zmian postanowień zawartej umowy w stosunku do treści oferty, na podstawie kt ó rej dokonano wyboru wykonawcy, chyba że zamawiający przewidział możliwość dokonania takiej zmiany w ogłoszeniu o zamówieniu lub specyfikacji istotnych warunków zam ó wienia oraz określił warunki takiej zmiany Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 147 ust. 2 otrzymuje brzmienie: 2. Zabezpieczenie służy pokryciu roszczeń z tytułu niewykonania lub nienależytego wykonania umowy. uchyla się ust. 3 i 4 Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Okres zabezpieczenia nie będzie obejmował okresu gwarancji jakości Obecnie zabezpieczanie należytego wykonania umowy może służyć pokryciu roszczeń zamawiającego z tytułu rękojmi za wady oraz gwarancji jakości. Z uwagi na często długi okres trwania gwarancji oraz w celu uwolnienia środków finansowych, które mogą być wykorzystane przez wykonawców na cele związane bezpośrednio z prowadzeniem przez nich działalności gospodarczej, zrezygnowano z pozostawiania zabezpieczenia należytego wykonania umowy na pokrycie roszczeń z tytułu gwarancji jakości (art. 151 ust. 2 i 3 nowelizacji). Stosownie do przepisów Kodeksu cywilnego rękojmia za wady oraz gwarancja to odrębne instytucje. Pozostawienie zabezpieczenia należytego wykonania umowy na roszczenia z tytułu rękojmi za wady zapewni zamawiającemu w niezbędnym zakresie zabezpieczenie wyeliminowania przez wykonawcę najistotniejszych wad przedmiotu umowy. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 151a (dodany po art. 151) 1.Zamawiający może udzielić zaliczek na poczet wykonania zam ó wienia, jeżeli możliwość taka została przewidziana w ogłoszeniu o zam ó wieniu lub w specyfikacji istotnych warunk ó w zam ó wienia, z zastrzeżeniem ust Zaliczki mogą być udzielane, jeżeli: 1) zam ó wienie jest finansowane z udziałem: a) środk ó w pochodzących z budżetu Unii Europejskiej, b) niepodlegających zwrotowi środk ó w z pomocy udzielonej przez państwa członkowskie Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA), c) niepodlegających zwrotowi środk ó w innych niż wymienione w lit. a) i b) pochodzących ze źr ó deł zagranicznych, lub 2) przedmiotem zam ó wienia są roboty budowlane. Ograniczenie to nie dotyczy jednostek samorządu terytorialnego oraz ich związk ó w oraz innych jednostek sektora finans ó w publicznych, dla kt ó rych organem założycielskim lub nadzorującym jest jednostka samorządu terytorialnego. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

3.Zamawiający nie może udzielić zaliczki, jeżeli wykonawca został wybrany w trybie negocjacji bez ogłoszenia lub z wolnej ręki. 4.Zamawiający może udzielić kolejnych zaliczek, pod warunkiem że wykonawca wykaże, że wykonał zam ó wienie w zakresie wartości poprzednio udzielanych zaliczek. 5.Zamawiający może żądać od wykonawcy wniesienia zabezpieczenia zaliczki w jednej lub kilku formach wskazanych w art. 148 ust. 1 i 2. 6.Zamawiający żąda wniesienia zabezpieczenia zaliczki, jeżeli przewidywana wartość zaliczek przekracza 20 % wysokości wynagrodzenia wykonawcy. 7.Przepisy ust. 2 – 4 i 6 nie mają zastosowania do zamawiających, o których mowa w art. 3 ust. 1 pkt 2 – 7. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 154 pkt 5a 5a)Prezes Urzędu Zamówień Publicznych prowadzi, ogłasza, aktualizuje na stronie internetowej Urzędu wykaz wykonawców, którzy wyrządzili szkodę, nie wykonując zamówienia lub wykonując je nienależycie, jeżeli szkoda ta została stwierdzona prawomocnym orzeczeniem sądu oraz dokonuje wykreśleń wykonawców z wykazu. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art Od skargi na orzeczenie Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Urzędu Zamówień Publicznych pobiera się opłatę stałą w wysokości pięciokrotności wpisu wniesionego od odwołania w sprawie, której dotyczy skarga, z zastrzeżeniem ust Jeżeli skarga, o której mowa w ust. 1, dotyczy czynności w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego podjętych po otwarciu ofert, pobiera się opłatę stosunkową w wysokości 5 % wartości przedmiotu zamówienia w postępowaniu, którego skarga dotyczy, jednak nie więcej niż złotych. W ustawie z dnia 28 lipca 2005 r. o kosztach sądowych w sprawach cywilnych (Dz. U. Nr 167, poz. 1398, z późn. zm.) art. 34 otrzymuje brzmienie: Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 3 i 4 ustawy nowelizującej Art Do postępowań o udzielenie zamówienia publicznego oraz konkursów wszczętych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe. 2. Jeżeli specyfikacja istotnych warunków zamówienia nie została przekazana lub udostępniona wykonawcom przed dniem ogłoszenia niniejszej ustawy, przepis art. 38 ustawy, o której mowa w art. 1, stosuje się w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Art. 4. Do zmian umów w sprawach zamówień publicznych zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe, z tym że do zmian umów zawartych od dnia 24 października 2008 r. stosuje się art. 144 ust. 1 w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Art. 5 ustawy nowelizacyjnej Art Ustawa wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia, z zastrzeżeniem ust Przepis art. 38 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, wchodzi w życie z dniem ogłoszenia. Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Dziękuję za uwagę Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie

Biuro Projektu Wojewódzki Urząd Pracy ul. A. Mickiewicza Szczecin Kierownik ZORP Paweł Nowak tel./fax: tel./fax: kom Koordynator Zespołu Organizacyjnego Andrzej Świeboda tel./fax: kom Projekt Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki