Największe ryzyko, którym nikt nie zarządza VI Międzynarodowy Kongres Audytu, Kontroli Wewnętrznej i Antykorupcji Krakowska Szkoła Wyższa 12 września 2007 (Nigel Iyer)
Z grubsza… Defraudacje i korupcja Ile kosztują? Kto jest po której stronie? Działania antydefraudacyjne i antykorupcyjne = „zmysł biznesu”
Dwie strony medalu
Wierzchołek góry lodowej? ”Pan 10%”
Ostateczne „zarzuty” wobec Pana 10% stał się… Ostateczne „zarzuty” wobec Pana 10% Naprawdę był ”Panem 30%” Udział ponad 25 dostawców Proceder trwał 3 lata Celowe uszkadzanie urządzeń Oszukiwanie na bieżących wydatkach ”Kicked down, smiled up” (i to jeszcze nie wszystko) ”Pan 10%” Efekt Pana 30% zwolniono za oszustwa i poważne naruszenia etyki zawodowej Roczne koszty eksploatacji i koszty administracyjne spadł y z poziomu 1,8 mln euro do 0,7 mln euro (w ciągu dwóch lat) Zgłoszono roszczenie ubezpieczeniowe w wysokości ok. 8 mln euro
Który punkt? Środowisko… Co się wydarzyło? Inne oszustwa X związane z zakupami Defraudacje przy sprzedaży Przekupstwo Co się wydarzyło? X X Przeprowadzono kilka dochodzeń Okazało się, że defraudacje, korupcja i naruszenia etyki na poziomie kierownictwa to kwestie zbyt „wrażliwe” by doprowadzić do konfrontacji. X Defraudacje na poziomie kierownictwa najwyższych szczebli Manipulowanie ksiegowością
Rzeczywiste koszty defraudacji i korupcji Przeciętne przedsiębiorstwo osiągające obroty na poziomie 100 milionów euro. Na ile można oszacować średnie roczne straty z tytułu defraudacji i korupcji? do 100 tysięcy euro od 100 tysięcy do 1 miliona euro od 1 miliona do 5 milionów euro powyżej 5 milionów euro
Koszty bezpośrednie + Koszty pośrednie Rzeczywiste koszty Przykłady Zawyżanie cen Kradzież Oszukiwanie na wydatkach Konflikt interesów Łapówki Rozmyślne działania Nieuczciwość „Bajery” i gadżety Fałszerstwa Koszty bezpośrednie + Koszty pośrednie
Kim są uczestnicy procederu? Pracownicy Dostawcy Konkurencja Twoja Partnerzy firma biznesowi Zawodowi przestępcy Klienci
60-procentowy wzrost marży zysku! Zmysł biznesowy! Sprzedaż 1000 Koszty 950 Zysk operacyjny 50 Marża zysku 5% * * * 60-procentowy wzrost marży zysku! * Jeśli defraudacje i korupcja = około 3% sprzedaży
Czynniki wpływu Informacja Technologia Integracja kulturowa OKAZJA + MOTYWACJA Informacja Technologia Integracja kulturowa Żądze materialne
Defraudanci w szeroko rozumianym miejscu pracy
„Przestępczość” w miejscu pracy
Równia pochyła… ”Kradzież” materiałów biurowych Manipulowanie wydatkami służbowymi Reprezentacja, darmowe wakacje Przyjmowanie prezentów Czynna korupcja
Impuls wyzwalający 76 skandal łapówkowy w zakładach Lockheed Lata 80. oszustwa w Savings & Loan 91 krach w BCCI Przekupstwo uznane za główną przeszkodę globalnego rozwoju 02 Enron, Worldcom 02 – 04 nieprzerwany strumień nowych afer łapówkowych w sferze publicznej 77 Foreign Corrupt Practices Act 87 Komisja Treadway 92 Raport COSO 92 Komisja Cadbury 95 Kodeks postępowania 97 konwencja antyłapówkowa OECD 02 Ustawa Sarbanes-Oxley 04 UN Global Compact (10-ta zasada)
Zatkane rury…
”Czyste rury”
Dodatkowe slajdy
Nie można pozwolić, by z kaszlu wywiązało się zapalenie płuc Zorganizowane systemy brudnych pieniędzy Systematyczne ukrywanie strat Członkowie kierownictwa ukrytymi właścicielami firm - kontrahentów Menedżerowie właścicielami firm dostawczych Defraudacje mienia Udziały w zyskach Zmowa z klientami Plotki na temat wydatków Fałszowanie kosztów marketingu Niesprawiedliwe zwolnienia Czas trwania dochodzenia
Zarządzanie ryzykiem defraudacji i korupcji Ton nadawany z góry Zwiększanie odporności Zrozumienie ryzyka Strategia Zarządzanie incydentami Redukcja ryzyka Monitorowanie i wykrywanie czerwonych flag (badania okresowe) 12
Pomiary „największego ryzyka, którym nikt nie zarządza” Śledzenie ryzyka
Hibis multimedia Zapobieganie – szkolenie i edukowanie Badania dochodzeniowe Zarządzanie przestępczością Badania stanu zdrowia Dochodzenie Hibis multimedia