Bezpieczeństwo na drodze

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Inauguracja trzeciej odsłony kampanii społecznej Użyj Wyobraźni Piesi 6 listopada
Advertisements

Bezpieczni na drodze.
Pieszy, rowerzysta i motorowerzysta w ruchu drogowym
DROGA HAMOWANIA.
Przygotowała mgr inż. Ewa Lorek
BEZPIECZEŃSTWO DZIECI UCZESTNIKÓW RUCHU DROGOWEGO
BEZPIECZNY UCZEŃ NA DRODZE
BEZPIECZEŃSTWO RUCHU DROGOWEGO
Zasady dotyczące ruchu drogowego rowerzystów
Prezentacja – Daria Staś
BEZPIECZNE WAKACJE Okres wakacji – to czas, na który czekają nie tylko dzieci, ale i również nauczyciele. Po dziesięciu miesiącach.
Jeżdżę z głową.
PRZEPISY O RUCHU PIESZYCH, PRZEMARSZ KOLUMN PIESZYCH
UŻYWANIE ŚWIATEŁ ZEWNĘTRZNYCH.
BEZPIECZNIE NA DRODZE.
"Jeżdżę z głową" Joanna Ziętarska Michalina Sochacka Natalia Czarnecka
Ja i moje miasto jeżdżę bezpiecznie.
Bezpieczeństwo rowerzysty
Bezpieczeństwo dzieci w ruchu drogowym.
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM
Bezpieczna jazda rowerem
ŻYCIE.
Pieszy w ruchu drogowym
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Jeżdżę z głową. Ubiór pieszego i rowerzysty Na co jesteśmy narażeni??? Wyposażenie roweru Wyposażenie motoroweru Uprawnienia Wykonali.
Podstawowe manewry w ruchu drogowym
P ROGRAM J EŻDŻĘ Z GŁOWĄ W PG 1 W N OWEJ S OLI ANALIZA WYNIKÓW Autorzy klasa 1 b grupa 2 Domin Artur, Dziemidok Dominik, Hrebeniuk Daria, Janiszewska Agnieszka.
ZNAKI DROGOWE DLA ROWERZYSTÓW
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 10 W GŁOGOWIE
III Wojewódzki Konkurs Szkolny pt. ,,Bądź bezpieczny na drodze’’
Zmiany w Prawie o ruchu drogowym dotyczące rowerzystów
Autorka: Sylwia Palonek
SZKOLNY ZESPÓŁ DS. PROMOCJI ZDROWIA
Kocham rower jak moja miejscowosc jezdi z glowa
Informator dla kierowców podróżujących w czasie Świąt Bożego Narodzenia oraz Nowego Roku.
Wydział Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie
Stanisława Zielińska Rola rodziców w kształtowaniu bezpiecznych zachowań swoich dzieci w ruchu drogowym Stanisława Zielińska
JEŻDŻĘ Z GŁOWĄ.
Pamiętaj! Masz jedno życie!!!
Wybrane zagadnienia bezpiecznego zachowania się na drodze
Komendy Wojewódzkiej Policji w Białymstoku
Główne grzechy kierowców
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
„Bądź bezpieczny na drodze”
BĄDŹ BEZPIECZNY NA DRODZE
Ośrodek Szkolenia Kierowców
Beata Pepel Psycholog transportu
ODBLASKOWA SZKOŁA im. Jana Pawła II w Sitnicy
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Ruch uliczny.
ZNAKI DROGOWE Z ZAKRESU KARTY ROWEROWEJ
PRZECHODZENIE PRZEZ JEZDNIĘ.
PORUSZANIE SIĘ PIESZYCH NA DROGACH.
WYMIJANIE to przejeżdżanie obok pojazdu lub innego uczestnika ruchu poruszającego się w przeciwnym kierunku.
B & N B jak bezpieczny N jak Niechroniony. Od 1 września wszyscy piesi bez względu na wiek, poza obszarem zabudowanym muszą nosić po zmierzchu elementy.
JAK MIASTO JEŹDZI BEZPIECZNIE.
Bezpiecznie do szkoły Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
WRD KWP w Rzeszowie. Stan bezpieczeństwa w ruchu drogowym w okresie styczeń-maj 2011 Polska +700 (5,3%)+227 (20%)+438 (2,6%) Wypadki Zabici Ranni.
„Chcesz żyć? Noś odblaski. Włącz myślenie.”
Bezpieczne wakacje autokarem mł. insp. Jacek Zalewski Dyrektor Biura Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji.
Pacyna, Ośrodek Szkolenia KierowcówZespól Szkoły Podstawowej i Gimnazjum w Pacynie.
Test Finał Lubuski Konkurs BRD W Europie jeździmy bezpiecznie Brody Żarskie, 7 maja 2016 r.
Bezpieczeństwo w ruchu drogowym
Bezpieczeństwo i rozwaga- tego od ciebie każdy wymaga.
Bezpieczna droga do szkoły
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2017
BĄDŹ WIDOCZNY BĄDŹ BEZPIECZNY
Ruch Pieszych oraz Zachowanie się kierującego pojazdem wobec pieszych.
Uczeń na drodze Eliminacje szkolne test 2018
BEZPIECZEŃSTWO W RUCHU DROGOWYM – KIK 76
Zapis prezentacji:

Bezpieczeństwo na drodze Wszyscy jesteśmy uczestnikami ruchu drogowego i najwyższy czas, aby uświadomić sobie, że prawo o ruchu drogowym dotyczy nie tylko kierowców pojazdów samochodowych. Trzeba również zdawać sobie, że przepisy prawne w tym zakresie zostały stworzone, aby chronić nasze zdrowie i życie, a więc nie przestrzegając ich, nie chronimy naszego zdrowia i życia.

Uwaga !! Corocznie w Polsce na skutek wypadków drogowych umiera ponad 7 000 osób. Jest to 135 osób tygodniowo czyli średnio 19 osób dziennie. Za każdą z tych śmierci stoi ogromna tragedia ludzka, którą uświadamiamy sobie zwykle dopiero wtedy gdy dotyka ona naszych najbliższych. Nie czekajmy więc na taką okazję, pomyślmy wcześniej jak pomóc sobie i swoim najbliższym uniknąć tragedii.

Wypadki W przypadku pieszych przyczynami wypadków są: nieostrożne wejście na jezdnię przed jadącym pojazdem (45%), przebieganie jezdni (12%), przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym. Tutaj ofiarami najczęściej są dzieci w wieku 7-14 lat.

Zasady bezpieczeństwa pieszych na drodze Bezpieczeństwo pieszych Przypominamy zasady jakie powinni przestrzegać piesi w trakcie przechodzenia przez jezdnię, także na przejściu dla pieszych oraz kierowcy podczas przejeżdżania miejsc udostępnionych dla ruchu pieszego.

4. Nie wbiegać na jezdnię, lecz spokojnie wchodzić. 1. Upewnić się czy jest możliwość bezpiecznego przejścia przez jezdnię – obserwacja ruchu pojazdów z obu kierunków. 2. Nie wchodzić na jezdnię bezpośrednio przed jadący pojazd, nawet na przejściu dla pieszych. – kierowca nie zatrzyma pojazdu w miejscu. 3. Nie wchodzić na jezdnię w sytuacji braku pełnej widoczności – zza pojazdu ( szczególnie autobusu lub tramwaju w rejonie przystanków) bądź przeszkody. 4. Nie wbiegać na jezdnię, lecz spokojnie wchodzić. 5. Przechodzić jezdnię bez zwalniania i zatrzymywania się bez uzasadnionej potrzeby. 6. Przekraczać jezdnię tylko w miejscach dozwolonych. 7. Nie przeskakiwać płotków, żywopłotów, kwietników i innych elementów oddzielających ruch pieszy od kołowego.

Bezpieczeństwo pieszych w nocy Od zmroku do świtu zdarza się aż 46 procent wszystkich śmiertelnych wypadków drogowych, choć na drogach ruch jest nawet dziesięciokrotnie mniejszy. Wtedy widzimy gorzej, a kierowcy wielu rzeczy w ogóle nie dostrzegają. W nocy pieszy może zauważyć reflektory samochodu nawet w odległości kilku kilometrów. Ale kierowca dostrzeże pieszego dopiero, gdy światła reflektorów odbiją się od ubrania i ciała pieszego.

Elementy odblaskowe, w które jest wyposażony pieszy, bądź rowerzysta na nieoświetlonej drodze, pozwalają go zauważyć, w światłach mijania samochodu już z odległości 130-150 metrów, gdy bez tych elementów kierowca może zauważyć ciemną sylwetkę zaledwie na 30-20 metrów przed sobą. Jeśli pojazd będzie jechać szybciej niż 50-60 km/godz. kierujący nim nie zdąży wykonać żadnego manewru. Gdy patrzymy na jaskrawe źródło światła, źrenice oczu zwężają się. Kiedy światło znika, źrenice pozostają przez jakiś czas zwężone; przez moment jesteśmy olśnieni i prawie nic nie widzimy. Im człowiek starszy, tym dłużej trwa olśnienie. Dla kierowcy to krytyczny moment. Kilkadziesiąt do stu metrów jedzie, jakby z zamkniętymi oczami. Jeśli wtedy trafi na ciemnego pieszego znajdującego się na torze jazdy, nie ma on żadnych szans...

* To może być nieprawda, że kierowca cię widzi, kiedy ciebie oślepiają światła reflektorów jego samochodu * Kierowcy jadących naprzeciw siebie samochodów często oślepiają się nawzajem. Oni widzą tylko plamy jaskrawego światła i co najwyżej białe linie wymalowane na jezdni. Mogą nie dostrzec w porę czarnych sylwetek pieszych bądź rowerzystów na jezdni. * Światła mijania oświetlają drogę najwyżej na 40-50 metrów. Pieszego, ubranego na czarno i beż żadnych odblasków kierowca ma szansę zauważyć na 20-30 metrów przed maską samochodu. Jeśli auto jedzie około 100 km/godz. pokona ten dystans w sekundę. W tym czasie nie zdąży nawet zacząć hamować. * Skrócone światła reflektorów powodują powstanie refleksów od odblasków już z odległości 130-150 metrów, a światła długie nawet z odległości kilometra. * Im niżej jest umieszczony element odblaskowy, tym szybciej padną na niego promienie świateł reflektorów i kierowca szybciej dostrzeże przeszkodę. * Żeby móc zahamować, albo ominąć przeszkodę, kierowca potrzebuje kilku sekund, od zauważenia do zareagowania na niebezpieczeństwo.

Czy wiesz, że samochód, który jedzie z prędkością 100 km/godz w ciągu jednej sekundy pokonuje odległość 27,77 m Jego kierowca, gdy zauważy przeszkodę, potrzebuje co najmniej jednej sekundy, żeby zareagować, czyli przenieść nogę z pedału gazu na pedał hamulca i nacisnąć go z całej siły. W tym czasie wciąż jedzie z prędkością 27,7 m/s. W drugiej sekundzie, już hamując, pokona około 20 metrów, w trzeciej sekundzie 13, metrów w czwartej siedem i dopiero w piątej ma szansę się zatrzymać, po 65-70 metrach od zauważenia przeszkody, pod warunkiem, że droga była sucha, a opony i układ hamulcowy auta bez zarzutu. Jeśli jezdnia będzie mokra, bądź śliska to długość drogi zatrzymania dramatycznie się wydłuży.

Prawo o ruchu drogowym nakazuje, by dzieci do lat 15 znajdujące się po zmroku na drodze publicznej, były wyposażone w widoczne elementy odblaskowe. Zdaniem gremium naszego Stowarzyszenia każdy pieszy bez względu na wiek winien być zobligowany do posiadania elementu odblaskowego widocznego dla kierowców /dotyczy to głównie terenów pozamiejskich, gdzie normą jest poruszanie się pieszych wzdłuż poboczy drogi/. Uważamy także, że obowiązkowym musi stać się posiadanie kamizelek odblaskowych na wyposażenie samochodów osobowych /wyobraźmy sobie awarię samochodu po zmierzchu np. wymianę koła od strony osi jezdni, drobną kolizję lub cokolwiek co powoduje, że po wyjściu z auta dla innych jadących możemy po prostu być niewidoczni/. Chcemy zatem dołożyć starań aby wpłynąć na stosowne zmiany legislacyjne w Polsce.

Co my robimy ? Zastanówmy się jak stosujemy się do obowiązujących przepisów ruchu drogowego: 1.Czy w Twoim środowisku nie ma akceptacji dla łamania przepisów ruchu drogowego: pomoc sprawcom wypadków drogowych w ukrywaniu ?okoliczności wypadku, ostrzeganie na drodze przed patrolami policyjnymi itp. ? 2.Jak wygląda nasze przestrzeganie przepisów o ruchu pieszych i w ruchu rowerów : - małe dzieci, bez opieki na drodze (dzieci do lat 7-miu nie mogą poruszać się po drodze bez opieki), - poruszanie się pieszych się bez oznakowania i oświetlenia w warunkach złej widoczności (dzieci do lat 15-tu po zmierzchu poza obszarem zabudowanym, są obowiązane używać elementów odblaskowych w sposób widoczny dla innych uczestników ruchu),

-przechodzenie przez jezdnię w miejscach niedozwolonych, czy nagłe wtargnięcia na jezdnię, np. na przystanku spoza autobusu - bądźmy świadomi, że w takich przypadkach nie dajemy szans kierującemu na zatrzymanie pojazdu, a najpoważniejsze konsekwencje poniesiemy my sami. - jazda na rowerze, bez wymaganego o wyposażenia, szczególnie bez oświetlenia i bez kasku ochronnego. 3.Poruszanie się po drogach w stanie nietrzeźwym. Należy tutaj podkreślić, że apelowanie o rozsądek do pijaków niekiedy mija się z celem. Trzeba apelować do ich najbliższych, aby za wszelką cenę nie pozwolili usiąść za kierownicę pijanemu kierowcy, a jeżeli nie są w stanie tego uczynić, to niech przynajmniej sami nie siadają z nim do samochodu. 4.Jazda z przygodnymi kierowcami “na okazję” - korzystając z takiej “okazji”, można trafić na “pirata drogowego”, pijaka, czy zboczeńca. Przed takimi niebezpieczeństwami należy przestrzegać szczególnie dzieci i młodzież. Można mnożyć ostrzeżenia i przykłady niefrasobliwości. Trzeba jednak z całą mocą podkreślić, że nawet nie szczegółowa znajomość przepisów ruchu drogowego przesądza o bezpieczeństwie, ale tak jak we wszystkich innych dziedzinach życia przede wszystkim rozsądek i świadomość, że ustawodawca stanowiąc te przepisy miał na uwadze głównie nasze bezpieczeństwo, zdrowie i życie.