Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Advertisements

dr Anna Murkowska dr Przemysław Wolski
KOMPETENCJE KLUCZOWE W PROJEKCIE EDUKCYJNYM
Realizacja projektów eTwinning a nowa podstawa programowa
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
SZKOŁA SUKCESU PROGRAM.
SZKOŁA MARZEŃ Program zwiększania szans edukacyjnych i życiowych uczniów szkół wiejskich 1   16.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt realizowany przez Uniwersytet.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Realizacja projektu w roku szkolnym 2011/2012 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
1 Akademia Orange dla bibliotek. 2 Akademia Orange dla bibliotek wprowadzenie Na mocy porozumienia w sprawie utworzenia programu internetyzacji polskich.
Otwarte formy nauczania
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
EUROPEJSKIE KOMPETENCJE KLUCZOWE
ETwinning naturalny program zmieniającej się edukacji Aleksandra Bek.
ZADANIA KOORDYNATORÓW
Organizacja nauczania języka obcego w grupach międzyoddziałowych w Gimnazjum nr 35 Wiesława Sraga dyrektor Zespołu Szkół nr 12 w Bydgoszczy.
NAUCZYCIELKA BADACZKA, jest pomysł na więcej pracy
„Kompetencje zawodowe”
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Kompetencje nauczycieli 6 października 2014 r. Caroline Kearney Starszy Kierownik Projektu & Analityk ds. Edukacji.
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
Treści kształcenia.
Małe dziecko w systemie edukacji
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
DYREKTORZY SZKÓŁ W eTWINNING Warszawa, 18 XI 2011.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
Zagraniczna mobilność kadry edukacji szkolnej TYTUŁ: Kompetencje kluczowe w nauczaniu szkolnym nr umowy PL01-KA Projekt „Zagraniczna mobilność.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Uczeń jako przyszły pracownik – mój przyszły zawód w Europie Mobilność uczniów w ramach sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe w programie Erasmus+ w.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Wyzwania edukacji 15- latków DR MACIEJ JAKUBOWSKI EVIDENCE INSTITUTE UNIWERSYTET WARSZAWSKI 20 STYCZNIA 2016.
1 Metoda projektów Praktyka w edukacji 2 Metoda projektów – praktyka w edukacji Metoda projektów jest formą pracy uczniów łączącą wiedzę teoretyczną.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Kurs - OK zeszyt.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
SZKOŁA SUKCESU – SZKOŁĄ WSZYSTKICH UCZNIÓW Projekt „ SZKOŁA SUKCESU ” wsp ó łfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Społecznego.
Praca metodą projektu edukacyjnego
Mobilność kadry nauczycielskiej
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Program Erasmus + mobilność kadry edukacji szkolnej
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Erasmus + program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
Jak kształtować kompetencje kluczowe?
Współpraca szkół w Europie za pośrednictwem technologii informacyjno-komunikacyjnych oraz promowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Kurs – OK zeszyt.
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Wykorzystanie technologii informacyjnej w rozwiązywaniu problemów edukacyjnych w różnych obszarach kształcenia.
Zapis prezentacji:

Metoda projektu i praca zespołowa w praktyce szkolnej Dr inż. Elżbieta Gajek Warszawa, 16.03.2012

Projekt w szkole Wymagania podstawy programowej w gimnazjum Zmiana treści i metod pracy Zmiana roli ucznia Zmiana roli nauczyciela Zmiana sposobu oceniania Otwarcie możliwości rozwoju

Etapy projektu Negocjacja tematu i treści Podział pracy Samodzielna praca uczniów wspieranych przez nauczyciela Opracowanie wyników Prezentacja wyników Ocena wielokierunkowa

Charakterystyka projektu 1 Przestrzeń – materialna, społeczna, wirtualna Cele – wspólne i indywidualne Działania – wspólne i indywidualne Rezultaty – konkretne, materialne – niematerialne (poznawcze, kulturowe, językowe, interkulturowe)

Charakterystyka projektu 2 Nauczyciel zapewnia ramy – plaster miodu Uczniowie wypełniają je: pomysłami umiejętnościami zaangażowaniem pracą

Charakterystyka projektu 3 Efekt końcowy nie jest w 100% określony. Uczą się wszyscy Projekt jest nieograniczony (ścianami szkoły, dniami tygodnia pracy, okładkami podręcznika, językiem, miejscem zamieszkania)

Projekt wewnątrzszkolny i międzynarodowy - eTwinning projekt wewnętrzny – prowadzony samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami projekt zewnętrzny - prowadzony z partnerami zagranicznymi, Np. projekty językowe w autentycznej komunikacji uczniów z rówieśnikami

Treści i metody pracy Holistyczne podejście do nauczania i uczenia Łączenie treści różnych przedmiotów Dodatkowo rozwój kompetencji: językowych w autentycznej komunikacji z rówieśnikami technicznych w istotnym celu Międzykulturowych w kontaktach z innymi

Rola ucznia w projekcie Zwiększenie roli i odpowiedzialności ucznia za własną naukę Możliwości przekraczania granic Współpraca uczniów

Projekt w ewaluacji i ocenianiu Alternatywna (obok portfolio) forma oceniania i ewaluacji Możliwość negocjacji i renegocjacji kryteriów oceniania i ewaluacji Dopasowanie kryteriów oceniania do ucznia (grupy) Indywidualizacja oceniania Demokratyzacja oceniania i ewaluacji (samoocena, ocena grupy, ocena kilku nauczycieli) Uwzględnienie subiektywizmu oceniającego Akceptacja ograniczeń oceniającego

Wynik pracy projektowej Strony internetowe Blogi Filmy Twinspace Prawo autorskie Wolne zasoby edukacyjne Licencje Creative Commons

Wynik pracy projektowej Prawo autorskie Wolne zasoby edukacyjne Licencje Creative Commons Lista słówek

Wynik pracy projektowej Open borders for birds Autor: Chris Tate

Wynik pracy projektowej Open borders for birds Autor: Chris Tate

Nauczyciel w projekcie Praca zespołowa nauczycieli Tworzenie wspólnoty uczących się – także z uczniami Przekraczanie granic (przedmiotów, języków, kultury edukacyjnej) Doskonalenie zawodowe Przełamywanie stereotypów genderowych odnośnie techniki cyfrowej

CLIL Content and Language Integrated Learning Zintegrowane Nauczanie Językowo-Przedmiotowe Głównym celem jest uczenie treści przedmiotowych Cele językowe wynikają z treści przedmiotowych Nadrzędne są cele poznawcze Język służy osiąganiu celów poznawczych Język obcy i technologie informacyjne i komunikacyjne można włączyć do każdego projektu

Współpraca nauczycieli Dzielenie się ideami, informacjami i zadaniami Wspólne planowanie nadzorowanie pracy ocenianie wyników projektu Wspólne prowadzenie lekcji

Model współpracy nauczycieli Równy – wybór tematu i praca jest równo dzielona pomiędzy obu nauczycieli Interakcyjny – dialog nauczycieli Wspierający – jeden nauczyciel odpowiada za treści przedmiotowe, a drugi za ćwiczenia językowe w zakresie treści przedmiotowych Monitorujący – jeden nauczyciel odpowiada za treści przedmiotowe i nauczanie, a drugi za komunikację z partnerami, trzeci za prezentację efektów. Równoległy – klasa jest podzielona na dwie grupy. Nauczyciele prezentują tę samą treść, każdy w swojej grupie w innym języku. Zróżnicowany – klasa jest podzielona na grupy o zróżnicowanych potrzebach i umiejętnościach. Nauczyciele decydują o treści nauczania dla każdej grupy

Korzyści Rozwój kompetencji uczenia się przez całe życie Większa uwaga nauczyciela Rozwój zawodowy nauczyciela Różne style i strategie nauczania i uczenia – które nie są popularne w naszej kulturze edukacyjnej Personalizacja współdziałania Porozumiewanie się w języku ojczystym Porozumiewanie się w językach obcych Kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne Kompetencje informatyczne Umiejętność uczenia się Kompetencje społeczne i obywatelskie Inicjatywność i przedsiębiorczość Świadoma ekspresja kulturalna.

Problemy nauczyciela Trudności zmiany stylu nauczania Trudności w adaptacji nowych strategii nauczania Trudności w pracy w grupie Trudności w rozumieniu „nowej” roli nauczyciela Różnice kulturowe Czasochłonność projektów

Nauczyciel też uczy się w działaniu Zarejestrować się eTwinning Korzystać z doświadczeń i sukcesów innych Szukać współpracowników Uczyć się na własnych błędach Korzystać ze szkoleń, kursów Uczestniczyć w konkursach 1 Mocne strony Strengths 2 Słabe strony Weaknesses 3 Możliwości Opportunities 4 Zagrożenia Threats

Gdzie jestem? innowatorzy = entuzjaści techniki w edukacji wcześni adaptatorzy= wizjonerzy wczesna większość = pragmatycy późna większość = konserwatyści opieszali = sceptycy

Dziękuję za uwagę