Badanie zostało zrealizowane w ramach projektu Szkoła na TAK Korporacja Zdiagnozowanie sytuacji wśród szkół wiejskich na temat dysproporcji edukacyjnych pomiędzy wsią a miastem – wyniki badań jakościowych Badawcza Prezentacja wyników badań P RE T ENDENT Dariusz Chołost Artur Kotliński
Cele badania Cele główne: 1. Ocena aktualnej sytuacji wśród szkół wiejskich 2. Ocena stanu kadry nauczycielskiej w szkołach wiejskich 3. Aktywność w zakresie współpracy pomiędzy szkołami z obszarów wiejskich a organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w celu wyrównywania szans edukacyjnych 4. Ocena obecnej współpracy szkół wiejskich ze sferą biznesu i społeczną.
Indywidualne wywiady pogłębione (individual in-depth interviews) Metodologia badania
W badaniu wzięły udział: - szkoły podstawowe szkoły gimnazjalne – 11 - NGO mikro przedsiębiorstwa małe przedsiębiorstwa średnie przedsiębiorstwa – 6 - duże firmy – 3 RAZEM: 60 osób RAZEM: 60 osób Próba
Ocena aktualnej sytuacji wśród szkół wiejskich Niewystarczająca ilość sprzętu komputerowego, pomocy dydaktycznych, Brak pełnowymiarowych sal gimnastycznych, boisk itp., Zbyt małe do oczekiwań – środki finansowe na zajęcia dodatkowe, Każda badana szkoła posiada dostęp do Internetu (są i takie, które mają tylko 1 komputer z dostępem do Internetu), Większość szkół nie jest przystosowana dla niepełnosprawnych, Uczniowie (przede wszystkim niepełnosprawni) mogą ubiegać się o indywidualny tok nauczania, Niepełnosprawni są tolerowani przez swoich rówieśników, MENiS oraz Rodzice to główni sponsorzy szkół (ponadto: EFS – Szkoła na TAK, Urząd Marszałkowski), Zaledwie 1 szkoła dostaje dodatkowe środki z budżetu gminy! 2 szkoły prowadzą działalność gospodarczą – najmy sal
Ocena stanu kadry nauczycielskiej w szkołach wiejskich: nauczyciele dokształcają się na st.podyplomowych, ale nie zawsze bezpośrednio związanych ze swoją specjalizacją (np. nauczyciel biologii kształci się na historyka i wuefistę), nauczyciele dokształcają się na st.podyplomowych, ale nie zawsze bezpośrednio związanych ze swoją specjalizacją (np. nauczyciel biologii kształci się na historyka i wuefistę), szkoły prowadzą zajęcia dodatkowe – najczęściej sportowe, komputerowe, UE, teatralne, muzyczne, z języka (ok.20% badanych nie prowadzi!) szkoły prowadzą zajęcia dodatkowe – najczęściej sportowe, komputerowe, UE, teatralne, muzyczne, z języka (ok.20% badanych nie prowadzi!) szkoły prowadzą autorskie zajęcia (np. j.niemiecki, angielski, matematyka, przyroda, j. polski, a także Chrońmy nasze dziedzictwo kulturowe – program interdyscyplinarny z pogranicza geografii, historii, kultury ), szkoły prowadzą autorskie zajęcia (np. j.niemiecki, angielski, matematyka, przyroda, j. polski, a także Chrońmy nasze dziedzictwo kulturowe – program interdyscyplinarny z pogranicza geografii, historii, kultury ),
Aktywność w zakresie współpracy pomiędzy szkołami z obszarów wiejskich a organizacjami pozarządowymi oraz innymi podmiotami w celu wyrównywania szans edukacyjnych Tylko kilka badanych szkół współpracuje z NGO oraz innymi podmiotami. Żadna badana firma nie prowadzi zajęć w szkołach, za to kilka z nich finansuje zakup pomocy dydaktycznych oraz uczestniczy przy organizacji imprez odbywających się na terenie szkół.
Ocena obecnej współpracy szkół wiejskich ze sferą biznesu i społeczną Tylko niektóre stowarzyszenia współpracują ze szkołami i gimnazjami, Współpraca dotyczy organizacji imprez sportowo – kulturalnych na terenie szkoły, Badane firmy nie do końca są zorientowane czym jest społeczna odpowiedzialność biznesu, Zaledwie 3 badane firmy uważają, iż pomagając szkołom są przedsiębiorstwami odpowiedzialnym społecznie, Przedsiębiorstwa i niektóre NGO oczekują inicjatywy ze strony nauczycieli!
WNIOSEK Zróbmy coś razem dla szkół wiejskich woj. opolskiego! Naprawdę WARTO!
Dziękujemy za uwagę Korporacja Badawcza Pretendent sp. z o.o.