Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Zasady wyboru podręczników przez nauczycieli.
Advertisements

Przychodnie/poradnie Pielęgniarki/położne rehabilitant, psycholog)
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
PRZYGOTOWANIE DO WDRAŻANIA USTAWY O PAŃSTWOWYM RATOWNICTWIE MEDYCZNYM NA PRZYKŁADZIE KRAKOWSKIEGO POGOTOWIA RATUNKOWEGO dr n.med. Małgorzata Popławska.
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
System ochrony zdrowia
Aktualna sytuacja i perspektywy rozwoju medycyny ratunkowej
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
Kontrole Konsultantów Wojewódzkich w różnych dziedzinach medycyny
BEZPIECZEŃSTWO WEWNĘTRZNE W WIELKOPOLSCE
SYSTEM RATOWNICTWA MEDYCZNEGO
Rozwój systemu ratownictwa medycznego
Edukacja dla bezpieczeństwa
KONTRAKTOWANIE ŚWIADCZEŃ MEDYCZNYCH NA ROK 2011
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
Podstawy Medycyny Ratunkowej - zagadnienia prawne dla pielęgniarek
mgr Małgorzata Cieślak
Szpitalny Oddział Ratunkowy
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Kwalifikowanej Pierwszej Pomocy
komunikatów sprawozdawczych XML
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
SYSTEM SZKOLENIA CZŁONKÓW OCHOTNICZYCH STRAŻY POŻARNYCH BIORĄCYCH BEZPOŚREDNI UDZIAŁ W DZIAŁANIACH RATOWNICZYCH.
Małopolski Oddział Wojewódzki NFZ
Wojewódzka Stacja Pogotowia Ratunkowego w Szczecinie
Szkolenie aktywu związkowego
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Sytuacje kryzysowe w szkole
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
SYSTEMU POWSZECHNEGO UBEZPIECZENIA
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Szkoła Podstawowa nr 2 w Prabutach
Spotkanie z pracownikami Obrony Cywilnej szpitali
Wydziału Bezpieczeństwa Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego Kazimierz Grubba Naczelnik Wydziału Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego.
1 Kryteria wyboru projektów – Priorytet XII. Bezpieczeństwo zdrowotne i poprawa efektywności systemu ochrony zdrowia PO Infrastruktura i Środowisko Departament.
Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego Starostwa Powiatowego w Wejherowie Aspekty prawne funkcjonowania Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Opolski Urząd Wojewódzki Wydział Polityki Społecznej i Zdrowia WYNIKI I WNIOSKI Z KONTROLI podmiotów, realizujących zadania określone ustawą o przeciwdziałaniu.
Śląski Urząd Wojewódzki 2014 r.. Czas wystąpienia awarii 7/8 do 11 kwietnia Brak dostaw energii elektrycznej - obszar województwa zachodniopomorskiego:
Pierwsza pomoc Cześć 1 wstęp.
Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału – Kazimierz Grubba Szkolenie - Akademia Pomorska w Słupsku – Pracownicy wydziału: Naczelnik Wydziału.
ZARZĄDZANIE KRYZYSOWE W POWIECIE
Wojewódzka Rada do spraw Potrzeb Zdrowotnych. Powstanie Wojewódzkiej Rady do spraw Potrzeb Zdrowotnych: Art. 95 b ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o.
WOJEWODA w systemie bezpieczeństwa
Ul. Basztowa 22, Kraków tel , fax NIEODPŁATNA POMOC PRAWNA [ustawa z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej.
PROF. DR HAB. MED. JAN KULIG PROBLEM REFERECYJNOŚCI ODDZIAŁÓW CHIRURGICZNYCH KRAJOWY KONSULTANT W DZIEDZINIE CHIRURGII OGÓLNEJ REFERENCYJNOŚĆ ODDZIAŁÓW.
PROBLEMY FINANSOWE SZPITALI POWIATOWYCH
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE OCHRONY LOTNISK. NOWE DOKTRYNY BEZPIECZEŃSTWA
KRYTERIA KONTRAKTOWANIA Świadczeń ZDROWOTNYCH NA ROK 2016
SYSTEM ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO Starostwo Powiatowe w Wągrowcu
Podstawy prawne rekrutacji do klas integracyjnych Ustawa o systemie oświaty (t.j. z 2015 r. poz.2156 ze zmianami); Zgodnie z zapisami ustawy od roku szkolnego.
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
WALKA Z POŻARAMI Zadanie określone w artykule 61 I Protokołu Dodatkowego do Konwencji Genewskich z 12 sierpnia 1949 r. WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA KRYZYSOWEGO.
Organizacja krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego
Prawne i organizacyjne aspekty ochrony ludności, mienia i dóbr kultury w czasie klęsk żywiołowych, katastrof i konfliktów zbrojnych. Tomasz Sobolewski.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Planistyczne działania wspierające.
ORGANIZACJA RATOWNICTWA MEDYCZNEGO – PODSTAWY PRAWNE
Podlaski Oddział Wojewódzki Narodowego Funduszu Zdrowia w Białymstoku
DOKUMENTACJA PROCESU KSZTAŁCENIA
Ochrona zdrowia w województwie podlaskim wybrane zagadnienia
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
Zasady prowadzenia dokumentacji medycznej
Zapasowe miejsca pracy – zasady wyboru i funkcjonowania.
KURS STRAŻAKÓW RATOWNIKÓW OSP część II TEMAT 1: Organizacja ochrony ludności, w tym ochrony przeciwpożarowej Autor: Robert Łazaj.
Podstawowe działania ratownicze
SZKOLENIE DOWÓDCÓW OSP TEMAT 2: Kierowanie działaniami gaśniczymi
Zapis prezentacji:

Małopolski Urząd Wojewódzki w Krakowie FUNKCJONOWANIE SYSTEMU PAŃSTWOWEGO RATOWNICTWA MEDYCZNEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO Wydział Bezpieczeństwa i Zarządzania Kryzysowego

„Każdy ma prawo do ochrony zdrowia” Art.68 Konstytucji Rzeczpospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1977 r (Dz.U. z 1977 r. Nr 78 poz. 483 z późn. zmian.)

Nikt nie może zostać wykluczony, gdy chodzi o udzielenie pomocy w stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego, niezależnie od tego czy posiada tytuł do świadczeń zdrowotnych z ubezpieczenia zdrowotnego, czy też nie. W celu realizacji zadań państwa polegających na zapewnieniu pomocy każdej osobie znajdującej się w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego został utworzony na terenie Rzeczpospolitej Polskiej system Państwowego Ratownictwa Medycznego, który stanowi jeden z elementów bezpieczeństwa zdrowotnego obywateli.

System Państwowego Ratownictwa Medycznego Podstawy prawne

Ustawa z dnia 8 września 2006 r Ustawa z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym ( Dz. U. Nr 191, poz. 1410 z późn. zm.). Ustawa z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej ( Dz. U. Nr 14, poz.89 z późn. zm.). Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych ( Dz. U. Nr 210, poz. 2135 z późn. zm.).

SYSTEM PAŃSTWOWEGO RATOWNICTWA MEDYCZNEGO Podstawowe definicje

Medyczne czynności ratunkowe – świadczenia opieki zdrowotnej w rozumieniu przepisów o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, udzielane przez jednostkę systemu (ZRM) w warunkach pozaszpitalnych, w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

Pierwsza pomoc – zespół czynności podejmowanych w celu ratowania osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego wykonywanych przez osobę znajdującą się w miejscu zdarzenia, w tym również z wykorzystaniem udostępnionych do powszechnego obrotu wyrobów medycznych oraz produktów leczniczych.

Kwalifikowana pierwsza pomoc – czynności podejmowane wobec osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego przez ratownika.

Stan nagłego zagrożenia zdrowotnego – stan polegający na nagłym lub przewidywanym w krótkim czasie pojawieniu się objawów pogarszania zdrowia, którego bezpośrednim następstwem może być poważne uszkodzenie funkcji organizmu lub uszkodzenie ciała lub utrata życia, wymagający podjęcia natychmiastowych medycznych czynności ratunkowych i leczenia.

Lekarz systemu – lekarz posiadający tytuł specjalisty lub specjalizującego się w dziedzinie medycyny ratunkowej. Do dnia 31 grudnia 2020 r. lekarzem systemu może być lekarz posiadający specjalizację lub tytuł specjalisty w dziedzinie: anestezjologii i intensywnej terapii, chorób wewnętrznych, chirurgii ogólnej, chirurgii dziecięcej, pediatrii, ortopedii i traumatologii narządu ruchu.

Pielęgniarka systemu – pielęgniarka posiadająca tytuł specjalisty lub specjalizującą się w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego, anestezjologii i intensywnej opieki, chirurgii, kardiologii, pediatrii, a także pielęgniarka posiadającą ukończony kurs kwalifikacyjny w dziedzinie pielęgniarstwa ratunkowego, anestezjologii i intensywnej opieki, chirurgii, kardiologii, pediatrii oraz posiadającą co najmniej 3-letni staż pracy w oddziałach tych specjalności, oddziałach pomocy doraźnej, izbach przyjęć lub pogotowiu ratunkowym.

RATOWNIK MEDYCZNY Zawód ratownika medycznego może wykonywać osoba, która: ukończyła studia wyższe na kierunku (specjalności) ratownictwo medyczne lub ukończyła publiczną szkołę policealną lub niepubliczną szkołę policealną o uprawnieniach szkoły publicznej i posiada dyplom potwierdzający uzyskanie tytułu zawodowego „ratownik medyczny”.

RATOWNIK Ratownikiem może być osoba: zatrudniona lub pełniąca służbę w jednostkach współpracujących z systemem lub będąca członkiem tych jednostek, posiadająca ważne zaświadczenie o ukończeniu kursu w zakresie kwalifikowanej pierwszej pomocy i uzyskaniu tytułu ratownika.

Lekarz systemu, pielęgniarka systemu podejmują medyczne czynności ratunkowe na miejscu zdarzenia i udzielają świadczeń opieki zdrowotnej w szpitalnym oddziale ratunkowym. Ratownik medyczny podejmuje medyczne czynności ratunkowe na miejscu zdarzenia. Ratownik udziela kwalifikowanej pierwszej pomocy.

DYSPOZYTOR MEDYCZNY Dyspozytorem medycznym może być osoba, która: posiada wykształcenie wymagane dla lekarza systemu, pielęgniarki systemu lub ratownika medycznego, przez okres co najmniej 5 lat była zatrudniona przy udzielaniu świadczeń zdrowotnych w pogotowiu ratunkowym, szpitalnym oddziale ratunkowym, oddziale anestezjologii i intensywnej terapii lub w izbie przyjęć szpitala.

Do zadań dyspozytorów medycznych należy: przyjmowanie powiadomień o zdarzeniach, ustalanie priorytetów i niezwłoczne dysponowanie zespołów ratownictwa medycznego na miejsce zdarzenia, przekazywanie niezbędnych informacji osobom udzielającym pierwszej pomocy, przekazywanie osobie kierującej akcją prowadzenia medycznych czynności ratunkowych, zwanej dalej „kierującym”, niezbędnych informacji ułatwiających prowadzenie medycznych czynności ratunkowych na miejscu zdarzenia,

Do zadań dyspozytorów medycznych należy: zbieranie aktualnych informacji o dostępnych na obszarze działania dysponenta jednostki jednostkach systemu i ich gotowości oraz przekazywanie tych informacji lekarzowi koordynatorowi ratownictwa medycznego, zbieranie i archiwizowanie bieżących informacji o zdarzeniach i prowadzonych medycznych czynnościach ratunkowych.

Do zadań dyspozytorów medycznych należy: powiadamianie o zdarzeniu szpitalnych oddziałów ratunkowych lub, jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia, jednostek organizacyjnych szpitali wyspecjalizowanych w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego, powiadamianie o zdarzeniu jednostek współpracujących z systemem jeżeli wymaga tego sytuacja na miejscu zdarzenia.

LEKARZ KOORDYNATOR RATOWNICTWA MEDYCZNEGO Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 24.02.2009 r. w sprawie szczegółowego zakresu uprawnień i obowiązków lekarza koordynatora ratownictwa medycznego (Dz.U. Nr.39 poz.322) Lekarzem koordynatorem ratownictwa medycznego może być lekarz systemu, który posiada co najmniej 5-letni staż pracy w szpitalnym oddziale ratunkowym lub w zespole ratownictwa medycznego. Lekarz koordynator ratownictwa medycznego działa w Wojewódzkim Centrum Zarządzania Kryzysowego.

Do zadań lekarza koordynatora ratownictwa medycznego należy w szczególności: nadzór merytoryczny nad pracą dyspozytorów medycznych, koordynacja współpracy dyspozytorów medycznych w przypadku zdarzeń wymagających użycia jednostek systemu, spoza obszaru działania jednego dysponenta jednostki, udzielanie dyspozytorom medycznym niezbędnych informacji i merytorycznej pomocy, pełnienie całodobowego dyżuru.

W przypadku wystąpienia katastrof naturalnych i awarii technicznych lub gdy w ocenie lekarza koordynatora ratownictwa medycznego skutki zdarzenia mogą spowodować stan nagłego zagrożenia zdrowotnego znacznej liczby osób, lekarz ten informuje niezwłocznie wojewodę o potrzebie postawienia w stan podwyższonej gotowości wszystkich lub niektórych zakładów opieki zdrowotnej, działających na obszarze danego województwa.

FINANSOWANIE SYSTEMU PAŃSTWOWEGO RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

Zadania zespołów ratownictwa medycznego, z wyłączeniem lotniczych zespołów ratownictwa medycznego, są finansowane z budżetu państwa z części, których dysponentami są poszczególni wojewodowie. Działalność lotniczych zespołów ratownictwa medycznego jest finansowana z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw zdrowia.

Świadczenia opieki zdrowotnej udzielane przez szpitalne oddziały ratunkowe oraz jednostki organizacyjne szpitali wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń opieki zdrowotnej niezbędnych dla ratownictwa medycznego są finansowane w ramach środków określonych w planie finansowym Narodowego Funduszu Zdrowia.

Wojewoda powierza przeprowadzenie postępowania o zawarcie umów z dysponentami zespołów ratownictwa medycznego na wykonywanie zadań zespołów ratownictwa medycznego, zawieranie, rozliczanie i kontrolę wykonania tych umów dyrektorowi właściwego oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia. Dyrektor oddziału wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia zawiera umowy na podstawie „Wojewódzkiego planu…” oraz w ramach środków przewidzianych w budżecie państwa, w części, której dysponentem jest wojewoda.

BUDŻET MINISTRA ZDROWIA BUDŻET PAŃSTWA BUDŻET WOJEWODY BUDŻET MINISTRA ZDROWIA BUDŻET NFZ ZRM SOR LOTNICZE ZRM

SYSTEM PAŃSTWOWEGO RATOWNICTWA MEDYCZNEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO Struktura

Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 8 września 2006 r Zgodnie z art. 32 ustawy z dnia 8 września 2006 r. o Państwowym Ratownictwie Medycznym system tworzą: szpitalne oddziały ratunkowe (SOR); zespoły ratownictwa medycznego (ZRM), w tym lotnicze zespoły ratownictwa medycznego.

1 Lotniczy ZRM 21 SOR 108 ZRM: 47 ZRM „S” 61 ZRM „P” JEDNOSTKI SYSTEMU PAŃSTWOWEGO RATOWNICTWA MEDYCZNEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO 1 Lotniczy ZRM 21 SOR 108 ZRM: 47 ZRM „S” 61 ZRM „P”

Województwo małopolskie: Liczba ludności: 3,2 mln Zagęszczenie: 216 osób/ km2 Liczba powiatów : 19 + 3 miasta na prawach powiatu 21 szpitalnych oddziałów ratunkowych (SOR) 108 zespołów ratownictwa medycznego (ZRM) 1 lotniczy zespół ratownictwa medycznego wyposażony w śmigłowiec stacjonujący na lotnisku Kraków – Balice

Zgodnie z zaleceniami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) 1 SOR powinien przypadać na 150 – 300 tys. mieszkańców. 1 SOR w Małopolsce przypada na 163,5 tys. mieszkańców. Średnia liczba ZRM przypadających na 100 tys. mieszkańców w Polsce to 3,7. Średnia liczba ZRM przypadających na 100 tys. mieszkańców w Małopolsce to 3,29.

Miasto Kraków: Liczba mieszkańców: 756 267 Zagęszczenie: 2314 osób/km2 Liczba SOR: 6 1 SOR przypada na 151. 253 mieszkańców Miasta Krakowa Liczba ZRM: 23 1 ZRM przypada na 32. 881 mieszkańców Miasta

ZESPOŁY RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

Zespół ratownictwa medycznego „ZRM”– jednostka systemu, podejmująca medyczne czynności ratunkowe w warunkach pozaszpitalnych. Zespół ratownictwa medycznego, w tym lotniczy, funkcjonuje w oparciu o stawkę dobową – płatne ryczałtem bez względu na ilość przyjętych pacjentów.

Zespół ratownictwa medycznego transportuje osobę w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego do najbliższego, pod względem czasu dotarcia, szpitalnego oddziału ratunkowego lub do szpitala wskazanego przez dyspozytora medycznego lub lekarza koordynatora medycznego. (Art. 44)

„Zespoły ratownictwa medycznego zapewniające dobową gotowość do udzielania świadczeń nie mogą realizować w tym czasie zleceń od innych podmiotów oraz udzielać świadczeń, wynikających z realizacji umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w innych rodzajach świadczeń, a w szczególności leczenia szpitalnego, nocnej i świątecznej wyjazdowej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej, transportu sanitarnego w podstawowej opiece zdrowotnej.” /wyciąg z zarządzenia Nr 48/2008/DSM Prezesa NFZ z dnia 23 lipca 2008 r. w sprawie określenia warunków zawierania i realizacji umów w rodzaju pomoc doraźna i transport sanitarny - ratownictwo medyczne/

Zespoły specjalistyczne „S”-w skład których wchodzą co najmniej trzy osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym lekarz systemu oraz pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny. Zespoły podstawowe, „P”- w skład których wchodzą co najmniej dwie osoby uprawnione do wykonywania medycznych czynności ratunkowych, w tym pielęgniarka systemu lub ratownik medyczny.

S

P

DEFIBRYLATOR RESPIRATOR Life pack 12 RESPIRATOR Ładowarka do defibrylatora

LOTNICZE ZESPOŁY RATOWNICTWA MEDYCZNEGO

Lotniczy zespół ratownictwa medycznego: składa się co najmniej z trzech osób, w tym co najmniej z jednego pilota zawodowego, lekarza systemu oraz ratownika medycznego lub pielęgniarki systemu.

Lotniczy zespół ratownictwa jest wyposażony w specjalistyczny środek transportu, spełniający cechy techniczne i jakościowe określone w Polskich Normach przenoszących europejskie normy zharmonizowane oraz wymogi określone w ustawie z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz.U. z 2006r. Nr 100, poz. 696, późn. zm.).

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe zapewnia usługi lotniczego transportu medycznego w całym kraju, a także w Europie. Ukierunkowane jest na sprawne, szybkie i bezpieczne dostarczenie poważnie chorych i rannych do miejsca hospitalizacji - szczególnie, gdy ważna jest każda minuta dla życia pacjenta.

Organizacja i funkcjonowanie HEMS w Polsce W skład Lotniczego Pogotowia Ratunkowego -(ang. „HEMS” -Helicopter Emergency Medical Service) wchodzi 16 regionalnych baz stałych oraz 1 baza sezonowa, zasięg działania każdej wynosi 100 km. „HEMS” - udziela pomocy w stanach nagłego zagrożeniach życia i zdrowia poszkodowanym w wypadkach drogowych oraz innych zdarzeniach oraz w sytuacjach nagłych zachorowań.

Utrzymuje 3-minutową gotowość do podejmowania akcji ratowniczych i jest w stanie rozpocząć proces leczenia od momentu przylotu śmigłowca na miejsce zdarzenia, następnie transportuje pacjenta do Szpitalnego Oddziału Ratunkowego w ramach tzw. Złotej Godziny.

Uprawnieni do wzywania HEMS: 1. dyspozytorzy Centrum Powiadamiania Ratunkowego, 2. dyspozytorzy innych podmiotów ratownictwa (Państwowa Straż Pożarna, GOPR, TOPR, WOPR) , 3. członkowie naziemnych zespołów ratownictwa medycznego, bezpośrednio z miejsca zdarzenia, 4. lekarze dyżurni SOR oraz innych oddziałów szpitalnych (do lotów ratowniczych i transportowo- ratowniczych), 5. koordynatorzy medyczni i dyspozytorzy pogotowia ratunkowego oraz oddziałów pomocy doraźnej,

Kryteria wzywania HEMS: - chory nieprzytomny, - nagłe zatrzymanie krążenia, - ostry incydent wieńcowy, - zawał mięśnia serca, - zaburzenia rytmu serca zagrażające życiu, - wstrząs, - przełom nadciśnieniowy, - udar mózgu, - wypadek komunikacyjny przy prędkości pow. 60 km/h, - dachowanie pojazdu mechanicznego, - upadek z wysokości pow. 4,5 metra, - przysypanie, lawina, - uraz głowy wymagający pilnej interwencji neurochirurgicznej, - uraz kręgosłupa w odcinku szyjnym lub piersiowym - uraz wielonarządowy.

SZPITALNY ODDZIAŁ RATUNKOWY

Szpitalny oddział ratunkowy „SOR” – stanowi komórkę organizacyjną szpitala w rozumieniu przepisów o zakładach opieki zdrowotnej, stanowiącą jednostkę systemu, udzielającą świadczeń opieki zdrowotnej osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego.

W sytuacji, która nie stanowi bezpośredniego zagrożenia dla życia pacjenta powinien korzystać z konsultacji medycznej lekarza pierwszego kontaktu. W celu właściwego zabezpieczenia świadczeń z zakresu podstawowej opieki medycznej w godzinach 18.00 – 8.00 (poniedziałek – piątek) oraz w niedzielę i święta lekarz pierwszego kontaktu ma obowiązek wskazać przychodnie pomocy doraźnej realizującej świadczenia w zakresie nocnej i świątecznej ambulatoryjnej opieki lekarskiej i pielęgniarskiej.

W razie konieczności szpital, w którym znajduje się szpitalny oddział ratunkowy zapewnia niezwłoczny transport osoby w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego do najbliższego zakładu opieki zdrowotnej udzielającego świadczeń w odpowiednim zakresie.

Szpitalny oddział ratunkowy ma obowiązek udzielania świadczeń zdrowotnych każdej osobie bez względu na miejsce zamieszkania. Nieuzasadnione jest twierdzenie o funkcjonowaniu rejonów operacyjnych SOR. Można jedynie mówić o potencjalnej populacji obsługiwanej przez SOR, w skład, której wchodzą mieszkańcy znajdujący się w pobliżu danego SOR.

Szpitalny oddział ratunkowy funkcjonuje w oparciu o stawkę dobową – płatne ryczałtem bez względu na ilość przyjętych pacjentów, natomiast oddziały szpitala funkcjonują w ramach kontraktu na udzielanie świadczeń medycznych – płatne za ilość procedur medycznych.

Z SYSTEMEM WSPÓŁDZIAŁAJĄ: jednostki organizacyjne szpitali wyspecjalizowane w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych niezbędnych dla ratownictwa medycznego, służby powołane ustawowo do niesienia pomocy i społeczne organizacje ratownicze (jednostki współpracujące z systemem).

Jednostki współpracujące z systemem- służby ustawowo powołane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, w szczególności: PSP, OSP (włączone do KSRG), inne jednostki podległe lub nadzorowane przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych i Ministra Obrony Narodowej. społeczne organizacje ratownicze, które, w ramach swoich zadań ustawowych lub statutowych, są obowiązane do niesienia pomocy osobom w stanie nagłego zagrożenia zdrowotnego, jeżeli zostaną wpisane do rejestru jednostek współpracujących z systemem.

JEDNOSTKI WSPÓŁPRACUJĄCE Z SYSTEMEM PAŃSTWOWEGO RATOWNICTWA MEDYCZNEGO GOPR TOPR WOPR PSP OSP SG FUNDACJA R2 (ok. 350 jednostek) SZPITALE (ok. 80 jednostek)

W USTAWIE Z DNIA 8 WRZEŚNIA 2006 r. ZADANIA WOJEWODY OKREŚLONE W USTAWIE Z DNIA 8 WRZEŚNIA 2006 r. O PAŃSTWOWYM RATOWNICTWIE MEDYCZNYM.

1) Sporządzanie, przekazywanie do zatwierdzenia Ministrowi Zdrowia wojewódzkiego planu działania systemu na okres trzech lat, z możliwością corocznej aktualizacji lub zmiany.

Plan obejmuje następujące zagadnienia: charakterystykę potencjalnych zagrożeń dla życia lub zdrowia mogących wystąpić na obszarze województwa, w tym analizę ryzyka wystąpienia katastrof naturalnych i awarii technicznych w rozumieniu przepisów o stanie klęski żywiołowej, liczbę i rozmieszczenie na obszarze województwa jednostek systemu, sposób koordynowania działań jednostek systemu, kalkulację kosztów działalności zespołów ratownictwa medycznego,

Plan obejmuje następujące zagadnienia: sposób współpracy z organami administracji publicznej i jednostkami systemu z innych województw, zapewniający sprawne i skuteczne ratowanie życia i zdrowia, bez względu na przebieg granic województw, sposób współpracy jednostek systemu, z jednostkami współpracującymi z systemem, określenie lokalizacji centrów powiadamiania ratunkowego i obszarów przez nie obsługiwanych, opis struktury systemu powiadamiania o stanach nagłego zagrożenia zdrowotnego.

„Wojewódzki plan działania systemu Państwowego Ratownictwa medycznego na lata 2009 – 2011” dostępny jest na stronie internetowej: www.wrotamalopolski pod ścieżką: BIP w Małopolsce – Małopolski Urząd Wojewódzki – Administracja – Programy.

2) Prowadzenie rejestru jednostek wspólpracujacych z systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego.

Rejestr obejmuje następujące dane: nazwę, siedzibę i adres jednostki współpracującej z systemem; obszar działania jednostki współpracującej z systemem; liczbę ratowników posiadających ważne zaświadczenia o ukończeniu kursu i uzyskaniu tytułu ratownika; wykaz wyposażenia, jakim dysponuje jednostka współpracująca z systemem; maksymalny czas dotarcia ratowników tej jednostki na miejsce zdarzenia; numery telefonów kontaktowych.

3) Prowadzenie w formie elektronicznej lub pisemnej ewidencji jednostek systemu z obszaru województwa.

Ewidencja jednostek systemu z obszaru województwa jest prowadzona na podstawie danych uzyskanych od Małopolskiego Oddziału Wojewódzkiego Narodowego Funduszu Zdrowia w Krakowie dotyczących ilości zakontraktowanych na dany rok zespołów ratownictwa medycznego i szpitalnych oddziałów ratunkowych na terenie województwa małopolskiego.

4) Podejmowanie działań zmierzających do zapewnienia zgodnych z ustawą o Państwowym Ratownictwie Medycznym parametrów czasu dotarcia na miejsce zdarzenia dla zespołu ratownictwa medycznego od chwili przyjęcia zgłoszenia przez dyspozytora medycznego.

Prowadzony jest monitoring systemu Państwowego Ratownictwa Medycznego w systemie półrocznym. Uzyskane w ten sposób dane statystyczne dotyczące np. czasów dojazdu ambulansów na miejsce zdarzenia, liczebności obsługiwanej populacji, powierzchni terenu zabezpieczanego przez poszczególne ambulanse są pomocne przy ustalaniu miejsc stacjonowania karetek oraz ich rejonów operacyjnych.

5) Nadzór na systemem Państwowego Ratownictwa Medycznego na terenie województwa.

Nadzór polega na prowadzeniu kontroli: jednostek współpracujących z systemem, dysponentów jednostek działających na obszarze województwa w trybie i na zasadach określonych w przepisach o zakładach opieki zdrowotnej. podmiotów prowadzących kursy. Zadania z zakresu kontroli jednostek systemu Państwowego Ratownictwa oraz podmiotów prowadzących kursy realizuje Małopolskie Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie na podstawie porozumienia zawartego z Wojewodą Małopolskim.

6) Zatwierdzanie i odmowa zatwierdzenia oraz cofnięcie zatwierdzenia w drodze decyzji administracyjnej programu kursów kwalifikowanej pierwszej pomocy.

Zadania w zakresie zatwierdzania i odmowy zatwierdzenia w drodze decyzji administracyjnej programu kursów kwalifikowanej pierwszej pomocy na terenie województwa małopolskiego zostały przekazane Małopolskiemu Centrum Zdrowia Publicznego w Krakowie na podstawie porozumienia zawartego z Wojewodą Małopolskim.

INFORMACJE STATYSTYCZNE SYSTEMU PAŃSTWOWEGO RATOWNICTWA MEDYCZNEGO NA TERENIE WOJEWÓDZTWA MAŁOPOLSKIEGO W 2008 r.

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ