Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja:

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
Advertisements

Osoby długotrwale bezrobotne na rynku pracy w Powiecie Cieszyńskim
EURES – co to jest? Wojewódzki Urząd Pracy w Katowicach 2008r.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA.
ROLA POWIATOWYCH URZĘDÓW PRACY WE WSPIERANIU ZATRUDNIENIA OSÓB ZAGROŻONYCH WYKLUCZENIEM SPOŁECZNYM - realizacja projektów współfinansowanych przez Europejski.
Sytuacja na rynku pracy
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Gdzie szukać pracy???. Znajomi i rodzina Najlepiej mówić wszystkim, dookoła, że szukasz pracy. Osoby znające Cię z dobrej strony mogą udzielić Ci rekomendacji.
EURES - Europejskie Służby Zatrudnienia
Kształcenie zawodowe a kadra pedagogiczna
KSZTAŁCENIE ZAWODOWE WOBEC OCZEKIWAŃ LOKALNEGO RYNKU PRACY – KLUCZBORK POWIATOWY URZĄD PRACY UL. SIENKIEWICZA 22, 46 – 200 KLUCZBORK
Projekt współfinansowany Przez Unię Europejską W ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Katarzyna Hudyma Powiatowy Urząd Pracy w Bolesławcu 7 września.
Powiatowy Urząd Pracy w Grodzisku Mazowieckim AKTYWIZACJA BEZROBOTNYCH W POWIECIE GRODZISKIM w 2009 r. AKTYWIZACJA BEZROBOTNYCH W POWIECIE GRODZISKIM w.
Sytuacja na lokalnym rynku pracy
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
Projekt Program wsparcia społeczno – zawodowego dla osób objętych pomocą Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokółce współfinansowany jest ze środków Europejskiego.
DANE INFORMACYJNE Nazwa szkoły: ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM J. MARCIŃCA W KOŹMINIE WLKP. ID grupy: 97/93_MF_G1 Opiekun: MGR MARZENA KRAWCZYK Kompetencja:
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Dane INFORMACYJNE (do uzupełnienia)
POWIATOWY URZĄD PRACY W WĄGROWCU
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Monitoring zawodów deficytowych i nadwyżkowych w powiecie radziejowskim – raport powiatowy za I półrocze 2010 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską
Badanie ewaluacyjne projektu Ścieżka aktywności zawodowej współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego realizowanego.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
Statystyczny Uczeń Naszej Szkoły
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy realizują projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.
RYNEK PRACY I JEGO OCZEKIWANIA A SZKOLNICTWO ZAWODOWE mgr Mariusz Wacławek Dyrektor PCE w Chrzanowie.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Program operacyjny Kapitał Ludzki Człowiek- najlepsza inwestycja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły:
SZANSE I ZAGROŻENIA DLA ABSOLWENTÓW SZKÓŁ NASZEGO REGIONU
POWIATOWY URZĄD PRACY W TYCHACH
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV.
Charakterystyka osób powyżej 50 roku życia zarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie Pracy w Radziejowie w latach 2007 – 2009 Radziejów, 19 kwietnia 2010.
Rekrutacja – 2010 Zespół Szkół Nr 2 w Nowym Dworze Gdańskim, ul. Warszawska 54 ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 2 NAJLEPSZY WYBÓR ! Nie dla szkoły, lecz dla życia się uczymy.
Bezrobocie Suwałki 24 luty 2014 rok.
Bezrobocie w moim regionie i województwie. Sposoby poszukiwania pracy.
Przez niemal pięć lat – od 1 maja 2009 r. do końca grudnia 2013 r. – Ochotnicze Hufce Pracy będą realizować projekt współfinansowany przez Unię Europejską.
Projekt: „Opracowanie modelu poradnictwa zawodowego oraz internetowego systemu informacji edukacyjno-zawodowej” Priorytet III – Wysoka jakość oświaty Działanie.
Metody poszukiwania pracy
Zespół Szkół im. Konstytucji 3 Maja w Iławie
Współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROJEKT : “NOWA JAKOŚĆ – NOWE MOŻLIWOŚCI IV”
Centrum w Ostrołęce Centrum w Ciechanowie Centrum w Płocku Centrum w Radomiu Centrum w Siedlcach Centrum w Warszawie - poradnictwo zawodowe - pośrednictwo.
Działania podjęte przez Powiat Ostrołęcki na rzecz aktywizacji rynku pracy po pożarze Zakładu Przetwórstwa Mięsnego JBB w Łysych Łyse 26 marca 2011 r.
Rynek pracy w gminie Swarzędz. sierpień 2015 roku
RYNEK PRACY W POWIECIE NOWOTOMYSKIM W 2013 r. Nowy Tomyśl 2014.
Projekt „Zachodniopomorskie Obserwatorium Rynku Pracy” współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego i budżetu państwa w ramach Poddziałania.
Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego Radom Radom tel tel.
Rynek Pracy Województwa Lubelskiego Urszula Żolińska Kierownik Wydziału Badań i Analiz WUP w Lublinie Lublin, grudzień 2007 r. Wojewódzki Urząd Pracy w.
Typy szkół ponadgimnazjalnych trzyletnie liceum ogólnokształcące trzyletnia szkoła specjalna przysposabiająca do pracy trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa.
Popyt Na rynku pracy reprezentowany jest przez pracodawców, którzy są gotowi do zatrudnienia pracowników. Podaż Kształtują osoby chętne do podjęcia pracy,
POWIATOWY URZĄD PRACY W KONINIE Konferencja „Po pierwsze praca …” Konin, 18 września 2014 r. Wiesława Matusiak Dyrektor Powiatowego Urzędu Pracy w Koninie.
Aktywizacja osób młodych pozostających bez pracy w powiecie poznańskim (I) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Aktywizacja osób bezrobotnych i poszukujących pracy w powiecie poznańskim (I) Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Wsparcie lokalnego rynku pracy przy wykorzystaniu narzędzi Europejskiego Funduszu Społecznego Prezentacja przygotowana przez Powiatowy Urząd Pracy w Chojnicach.
Powiatowy Urząd Pracy w Kołobrzegu
Badanie ewaluacyjne współfinansowane przez Unię Europejską w ramach
Praca z wolnymi miejscami pracy w Słowacji
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Zapis prezentacji:

Dane INFORMACYJNE: Nazwa szkoły: ID grupy: Kompetencja: Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego w Poznaniu im. J.J. Śniadeckich ID grupy: 97/36_P_G1 Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy: „Lokalny rynek pracy – szanse i zagrożenia dla absolwentów szkół regionu i Polski” Semestr/rok szkolny: Rok szkolny 2009/2010

LOKALNY RYNEK PRACY - szanse i zagrożenia dla absolwentów szkół regionu i polski

Kilka słów o nas Jesteśmy uczniami pierwszej klasy Technikum Przemysłu Spożywczego przy Zespole Szkół Przemysłu Spożywczego. Kształcimy się w zawodzie technik kucharz. W ramach projektu AS KOMPETENCJI realizowanego w naszej szkole przez panią Justynę Tyczyńską- Kubiak w czasie roku szkolnego 2009/2010 dokonywaliśmy analizy rynku pracy pod kątem zawodu, jaki moglibyśmy wykonywać po ukończeniu szkoły. Prezentacja stanowi kompilację oraz podsumowanie tegorocznych działań

Część merytoryczna

Podstawowe pojęcia związane z rynkiem pracy PODAŻ POPYT RYNEK PRACY Dostępne miejsca pracy Osoby szukające pracy W gospodarce rynkowej może występować niedobór miejsc pracy w stosunku do liczby osób poszukujących zatrudnienia. Sytuacja taka prowadzi do powstania BEZROBOCIA. Miernikiem bezrobocia jest STOPA BEZROBOCIA.

bezrobocie frykcyjne strukturalne sezonowe ukryte chroniczne jawne Jest rezultatem ruchu zatrudnionych na rynku pracy, stanowi proces ciągły, a dla osób bezrobotnych ma charakter przejściowy. Wynika ze specyfikacji danej gałęzi, jest efektem wahań aktywności gospodarczej w różnych porach roku Spowodowane jest niedopasowaniem podaży i popytu w odniesieniu do kwalifikacji pracowników. Ma najczęściej trwały charakter. Oznacza przerost zatrudnienia w danym przedsiębiorstwie lub dziale gospodarki (przykład to nieistniejące już PGR) Jest to liczba osób zarejestrowanych w urzędach pracy. Często niezgodny ze stanem faktycznym (praca w tzw. szarej strefie) Obejmuje grupę ludzi, którzy przez długi czas pozostają bez pracy.

POZNAŃ I OKOLICE JAKO OBSZAR NASZYCH POSZUKIWAŃ W okresie I-III 2009 roku poznańskie przedsiębiorstwa zatrudniały przeciętnie 144 277 osób. Dominujące sektory pod względem poziomu zatrudnienia (I-III 2009 r.) przemysł (52 507 osób) handel i naprawa pojazdów samochodowych (40 022 osoby) budownictwo (13 132 osoby) administrowanie i działalność wspierająca (9 482 osoby) transport i gospodarka magazynowa (7 623 osoby) informacja i komunikacja (5 909 osób) obsługa rynku nieruchomości (2 986 osób) zakwaterowanie i gastronomia (2 196 osób) W stolicy Wielkopolski poziom bezrobocia należy do najniższych w kraju. Na koniec maja 2009 roku stopa bezrobocia w Poznaniu wynosiła 2,3% (w powiecie poznańskim 2,6%) Źródło: wikipedia.pl Na podstawie Opracowań Zbiorczych i Informacji Urzędu Statystycznego w Poznaniu.

Szczegółowa analiza poznańskiego rynku pracy Procentowe porównanie wieku osób bezrobotnych w odniesieniu do ogólnej liczby zarejestrowanych w latach 2008-2009 według stanu na 31 grudnia 2008 r. Procentowe porównanie wykształcenia osób bezrobotnych w odniesieniu do ogólnej liczby zarejestrowanych w latach 2008 i 2009 Oferty pracy w latach 2008-2009 Źródło: Opracowania Powiatowego Urzędu Pracy w Poznaniu

Najbardziej poszukiwani pracownicy (wg danych PUP) OSOBY BEZ KWALIFIKACJI (28% osób poszukujących pracy) OSOBY Z WYKSZTAŁCENIEM ŚREDNIM (26% osób poszukujących pracy) OSOBY Z WYKSZTAŁCENIEM ZAWODOWYM (32% osób poszukujących pracy) agent ubezpieczeniowy, handlowiec, przedstawiciel handlowy, telemarketer, pracownik administracyjny, sekretarka, pracownik biurowy, technik elektryk, magazynier, kierowca samochodów kat. B, C, CE kucharz, fryzjer, pracownik ochrony, krawiec, szwaczka, sprzedawca, ogrodnik terenów zielonych, murarz, zbrojarz, cieśla, monter instalacji wodociągowych i kanalizacyjnych, rzeźnik-wędliniarz. sprzątaczka, pomoc kuchenna, pracownik produkcyjny, pakowacz, monter wyrobów złożonych, robotnik gospodarczy, pracownik porządkowy, pracownik pomocniczy w rolnictwie, goniec, pracownik fizyczny. malarz budowlany, spawacz, ślusarz, tokarz, stolarz, mechanik pojazdów samochodowych,

Część praktyczna

Sytuacja problemowa Adam Adamski jest absolwentem Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego. Uczęszczał do klasy o profilu technik kucharz. W czasie szkoły odbył praktykę w poznańskim zakładzie gastronomicznym. Otrzymał dobre referencje od swojego pracodawcy, który ocenił go jako odpowiedzialnego, sumiennego i posiadającego duże umiejętności zawodowe pracownika. Po wakacjach Adam chce podjąć pracę zarobkową. Wysłał już wiele CV oraz listów motywacyjnych, jednak nie otrzymał odpowiedzi. Co może zrobić w tej sytuacji?

Krok pierwszy: mocne i słabe strony Adam powinien z pewnością zastanowić się, jakie mocne i słabe strony posiada jako ewentualny pracownik. Dobrze, że uzyskał rekomendację na praktykach – pracodawca posiada realne potwierdzenie atutów Adama. Warto zastanowić się nad innymi, nie ujętymi w rekomendacji. Jeżeli chodzi o słabsze strony Adama jako pracownika, z pewnością można do nich zaliczyć brak doświadczenia – Adam nie pracował wcześniej zarobkowo. Chłopak powinien się zastanowić, jak zmienić swoje wady w zalety.

Krok drugi: aktywne poszukiwanie pracy Adam, znający wartość swojej osoby na rynku pracy, powinien zastanowić się jakie metody poszukiwania pracy są w jego wypadku najkorzystniejsze.

Sposoby poszukiwania pracy Odpowiadanie na ogłoszenia Składanie aplikacji w firmach Poszukiwania za pośrednictwem Internetu Zamieszczanie własnych ofert pracy W większości dzienników ogólnokrajowych i regionalnych zamieszczane są ogłoszenia o miejscach pracy. Wiele z nich zawiera dokładne informacje na temat wymaganych kwalifikacji zawodowych i umiejętności. Składając dokumenty aplikacyjne w wybranych firmach lub instytucjach wyprzedza się przyszłe oferty pracy. Warto próbować dostać się do pracodawców i rozmawiać z nimi.   Internet staje się obecnie ważnym narzędziem poszukiwania pracy, także miejscem na zatrudnienie (tzw. telepraca). Informacje, jakie powinny być zawarte to: kto i jakiej pracy poszukuje, jak się z nim skontaktować. To w jaki sposób osoba szukająca pracy opisuje siebie i swoje kwalifikacje, świadczy o tym jak się ocenia

Pośrednictwo pracy Pośrednictwo otwarte Informacja o wolnym miejscu pracy podawana jest do ogólnej wiadomości. Pośrednictwo półotwarte Brak w ogłoszeniu nazwy i adresu firmy. Osoba poszukująca pracy musi skontaktować się z pośrednikiem pracy w celu uzyskania dodatkowych informacji i przeprowadzenia wstępnego wywiadu. Pośrednictwo specjalistyczne Pracodawca poszukuje pracownika o szczególnych kwalifikacjach. pośrednik kontaktuje go z innymi instytucjami, np. urzędami pracy czy firmami. Giełda pracy Organizowana jest w sytuacji, gdy istnieje potrzeba bezpośredniego spotkania pracodawcy z większą grupą osób poszukujących pracy. Pracodawca przestawia swoją ofertę, może przeprowadzić z kandydatem wstępną rozmowę. Targi pracy W spotkaniach biorą udział pracodawcy, instytucje szkoleniowe, urzędy pracy, agencje pośrednictwa pracy i partnerzy na rynku pracy Urzędy pracy Można zapoznać się tu z ofertami, zamieszczanymi przez pośredników lub bezpośrednio pracodawców. Przy Wojewódzkich Urzędach Pracy działają ponadto Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej Instytucje aktywnego wspierania poszukiwania zatrudnienia Są wyspecjalizowane w pomocy określonym grupom, np. młodzieży. Posiadają oferty zatrudnienia oraz prowadzą poradnictwo zawodowe.

PROGRAM „Pomoc dla młodych” Pomoc dodatkowa EURES, Europejskie Służby Zatrudnienia Jest to sieć współpracy Publicznych Służb Zatrudnienia oraz innych organizacji regionalnych, krajowych i międzynarodowych działających na obszarze zatrudnienia. EURES wspiera mobilność pracowników na poziomie międzynarodowym i transgenicznych w krajach Europejskiego Obszaru Gospodarczego. Zasadniczym celem EURES jest zatem ułatwienie mieszkańcom europejskiego obszaru ekonomicznego podejmowania pracy poza krajem zamieszkania oraz wspomaganie pracodawców w poszukiwaniu pracowników na całym obszarze Wspólnoty. Celem programu było dostarczenie osobom bezrobotnym poniżej 30 roku życia umiejętności, które pozwolą im zaistnieć na rynku pracy. W ramach programu zorganizowano staże, szkolenia zawodowe oraz przygotowujące do założenia i prowadzenia własnej firmy, udzielono jednorazowo środków na podjęcie działalności gospodarczej a także sfinansowano studia podyplomowe. Programem objęto łącznie 372 osoby. PROGRAM „Pomoc dla młodych” Źródło: PUP, Poznań

bibliografia Strony internetowe: Strona wojewódzkiego urzędu pracy: www.wup.poznan.pl Strona powiatowego urzędu pracy: www.pup.poznan.pl Zdjęcia i grafiki pochodzą ze stron: www.nbportal.pl www.gazeta.pl www.wikipedia.pl

Prezentacja została przygotowana przez uczniów Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego w ramach programu AS KOMPETENCJI, przeprowadzanego w szkole przez p. Justynę Tyczyńską – Kubiak.