CEL PREZENTACJI Celem prezentacji jest przekonanie Państwa do stosowania jednolitej procedury technicznej likwidacji szkód i w konsekwencji obniżenie wypłat.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
System bezpośredniej likwidacji szkód z OC komunikacyjnego
Advertisements

Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny
II Międzynarodowe Forum Ubezpieczeń Komunikacyjnych
KLĘSKI ŻYWIOŁOWE ZASIŁKI CELOWE DLA POSZKODOWANYCH
MECHANIZM DOPŁAT DO PRYWATNEGO PRZECHOWYWANIA WIEPRZOWINY
KSZTAŁTOWANIE STRUKTURY KAPITAŁU A DŹWIGNIA FINANSOWA
Nowelizacja kodeksu cywilnego BRAKUJĄCE REGULACJE Prowadzący: Wojciech S. Kamiński.
Próg rentowności.
Budowa systemu premiowania – „krok po kroku”
Dr Marcin Orlicki, LL.M. Uniwersytet im. Adama Mickiewicza w Poznaniu
Zmiany w projektach w ramach PO KL
O metodach ustalania ceny za usługę WLR
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Realizacja projektów systemowych w ramach Poddziałania i PO KL.
Zasady podstawowe (1): Budżet powinien być rzeczywisty i efektywny;
Dr Katarzyna Ludwichowska Uniwersytet Mikołaja Kopernika Wydział Prawa i Administracji Zakład Prawa Ubezpieczeniowego Optymalizacja systemu kompensacji.
Zlecenie i wybór wykonawcy
Spotkanie informacyjne dla potencjalnych Beneficjentów Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki KONKURSY PILOTAŻOWE ogłoszone przez Wojewódzki Urząd Pracy.
wniosku o dofinansowanie projektu w ramach PO KL
Amerykańskie programy ubezpieczenia upraw.
Kosztorysowanie robót budowlanych
Wymagana dokumentacja dyrektora szkoły w zakresie procedur prowadzonych w szkole/placówce w związku z ubieganiem się o kolejny stopień awansu zawodowego.
Zlecanie zadań organizacjom pozarządowym
FUNKCJONOWANIE 2011 – ROZLICZANIE maj 2011 r.. Wykorzystanie środków PROW Świętokrzyskie.
Przygotowanie i rozliczanie inwestycji w ramach PROW
Zmiana zakresów rzeczowych-Piotr Rasz-NFOŚiGW 21 KONFERENCJA BENEFICJENTÓW FUNDUSZU SPÓJNOŚCI TORUŃ 20 – 21 PAŹDZIERNIKA 2005.
Doświadczenia w kwalifikowaniu wydatków w Funduszu Spójności Maciej Pęski Kierownik Wydziału Realizacji Przedsięwzięć Departament Przedsięwzięć Spójności.
Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski. Planowanie podatkowe Dariusz M. Malinowski.
Promocje w Hossa Finance Szanowni klienci specjalnie dla was stworzyliśmy ofertę prezentującą nasze najlepsze produkty finansowe od kredytów po ubezpieczenia.
Niepewność.
Ubezpieczenia komunikacyjne Najważniejsze obszary kosztowe i sposoby ich redukcji Konferencja EUROFLOTY, Miedzeszyn, 08 czerwca 2006.
Dotacje działalność pożytku publicznego
Rozwiązania informatyczne dla przedsiębiorstw
KORESPONDENCJA W SPRAWACH HANDLOWYCH Opracowanie: Wioleta Musiał
Rozliczanie operacji PROW Stęszew 6 listopada 2012r Ireneusz Witkowski.
Departament Programów Rozwoju Obszarów Wiejskich PROBLEMY POJAWIAJĄCE SIĘ W PROCESIE PRZYZNAWANIA POMOCY W RAMACH DZIAŁANIA 413 WDRAŻANIE LOKALNYCH STRATEGII.
Dziś Zajmiemy Się Takimi Hasłami:
Charakterystyka dzisiejszego „rynku” szkód osobowych likwidowanych z ubezpieczeń odpowiedzialności cywilnej. Studium Podyplomowe Ubezpieczeń Gospodarczych.
PROBLEMY DECYZYJNE KRÓTKOOKRESOWE WYBÓR OPTYMALNEJ STRUKTURY PRODUKCJI
INFORMACJA O LIKWIDACJI SZKÓD
Ustawa z dnia 16 listopada 2000 r.
Procedury związane ze zgłaszaniem, uczestnictwem, rozliczaniem i raportowaniem projektów VOUCHER BADAWCZY BIURO UPOWSZECHNIANIA NAUKI UKW.
Formuły cenowe.
Slajd 1 Ubezpieczenie mienia ze składką płatną miesięcznie Tuszyn,
30 października 2014 Grupa Alumetal Wyniki za III kwartał 2014.
Elektroniczny Obieg Dokumentów
1 Elektroniczny Obieg Dokumentów Akademia im. Jana Długosza W Częstochowie Skierowanie za granicę.
KROK PO KROKU PRZEDSTAWIAMY W JAKI SPOSÓB MOŻNA POZYSKAĆ ŚRODKI NA DZIAŁALNOŚĆ STUDENCKĄ I ZASADY ICH WYDATKOWANIA FINANSOMETR ORGANIZACJI STUDENCKICH.
Raport obrotów - wzór Służy do sprawdzenia czy wszystkie dokumenty są w systemie (np. zwroty, przerzuty) Aby spełniał swe zadanie – musi być uzupełniany.
Program wspierania termomodernizacji Oferta specjalna.
Rachunkowość zarządcza
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
ZASADY USTALANIA CEN.
UBEZPIECZENIA W LOGISTYCE semestr zimowy 2014/2015 mgr Maciej Szczepankiewicz Katedra Nauk Ekonomicznych.
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
WYBÓR WARIANTU TECHNOLOGICZNEGO
1 REZYGNACJA Z PRODUKTU PRZYNOSZACEGO STRATĘ WEDŁUG TRADYCYJNEGO RACHUNKU KOSZTÓW.
Kluczowe elementy procesu likwidacji szkód z ubezpieczeń ochrony prawnej Marcin Pabiś Zespół Ubezpieczeń Ochrony Prawnej w Polskiej Izbie Ubezpieczeń Concordia.
Warszawa, 27 stycznia 2016 r. Maciej Balcerowski
Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny Wydział Zarządzania UW, mgr Aleksandra Luterek.
Jestem poszkodowanym w wypadku w Polsce, sprawcą był kierowca pojazdu zarejestrowanego w kraju EOG, Andorze, Serbii lub Szwajcarii, nie znam nazwy ubezpieczyciela.
Szkody z ubezpieczeń NNW – proces zgłoszenia i likwidacji.
jest najbardziej złożoną kompleksową metodą oceny, służąca sprawdzeniu, w jakim zakresie, za pomocą jakich środków i w jakim czasie itd. projekt może.
Rozliczanie wydatków we wnioskach o płatność
Jak działa program do obliczania kosztów pracy
SIŁA W WIEDZY Ubezpieczenie odpowiedzialności materialnej i kosztów ochrony prawnej dla Pracowników PGL Lasy Państwowe 29 września 2017 r.
Kosztorysy Inwestorskie
Warunki finansowe RPWM IZ /17
Omówienie zasad sporządzania sprawozdania/rozliczanie wydatków
Zapis prezentacji:

Jednolita procedura techniczna likwidacji szkody w pojeździe

CEL PREZENTACJI Celem prezentacji jest przekonanie Państwa do stosowania jednolitej procedury technicznej likwidacji szkód i w konsekwencji obniżenie wypłat z tytułu odszkodowań

PROCEDURY ROZLICZANIA SZKÓD W POJAZDACH Kluczowymi przyczynami zawyżonych wypłat odszkodowań są: niejednolite zasady wyceny i rozliczenia szkody . . . PROCEDURY ROZLICZANIA SZKÓD W POJAZDACH Czy jest stosowana amortyzacja cen części zamiennych w szkodach OC w starych samochodach? W jaki sposób wypłacane jest odszkodowanie za naprawę pojazdu w szkodach całkowitych? PRZYKŁADY AC OC Zawsze Do wartości - pozostałość Czasem Do 80% wartości pojazdu Rzadko Do 100% wartości pojazdu Nigdy Powyżej 100% wartości pojazdu Inne* % % % Sporadycznie podawane są praktyki niezgodne z o.w.u., np. rozliczanie szkód całkowitych w ubezpieczeniu AC w momencie gdy koszt naprawy brutto przekroczy 90% lub 100% wartości pojazdu

Wybierze Pan kosztorys czy rachunki? Niech Pan wybierze rachunki . . . i pozostawienie klientowi (warsztatowi) swobody wyboru, bez względu na ich ekonomiczne uzasadnienie 1 ZU Poszkodowany Warsztat Wybierze Pan kosztorys czy rachunki? Niech Pan wybierze rachunki ? 2 Wybieram rachunki

PRZYKŁADOWE OPINIE NA TEMAT ROZLICZENIA SZKODY CAŁKOWITEJ W OC . . . niejasność interpretacji prawnych . . . PRZYKŁADOWE OPINIE NA TEMAT ROZLICZENIA SZKODY CAŁKOWITEJ W OC Prawnik w moim ZU ocenia, że w każdym wypadku udokumentowanej naprawy odszkodowanie może być równe 100% wartości samochodu Prawnik w moim ZU wydał opinię, że wyrównaniem szkody w takim przypadku jest wypłata wartość-pozostałość

Rozwiązaniem jest wprowadzenie jednolitej w całym Zakładzie procedury technicznej likwidacji szkody w pojeździe

Wyznaczenie wstępnej wartości pojazdu przed uszkodzeniem SZCZEGÓŁOWY SCHEMAT WYCENY I ROZLICZENIA SZKODY Kalkulacja maksymalnych kosztów naprawy brutto, tj. nie uwzględniających urealnienia cen części Sprawdzenie, czy: Kalk. maks. koszt. Naprawy brutto Wartość pojazdu >= 70% Szkoda częściowa Szkoda całkowita Tak Nie Wyznaczenie dokładnej wartości pojazdu Ustalenie wysokości szkody całkowitej Sprawdzenie, czy rozliczenie przez przejęcie pojazdu jest bardziej ekonomicznie uzasadnione niż szkoda całkowita Tak Nie Sprawdzenie, czy dokumenty pojazdu wiarygodniają legalne pochodzenie Tak Nie

Akceptacja klienta na wypłatę gotówkową Tak Nie Wypłata kwoty gotówkowej Klient wraca z rachunkami Klient wraca z rachunkami Tak Nie Koniec Rachunki  Eux/Aux+VAT Nie Tak Rozliczenie na rachunki Korekta rachunków do cen generalnych importerów Koniec Akcep-tacja klienta Tak Nie Koniec Ewentualnie sąd

Wyznaczenie wstępnej wartości pojazdu przed uszkodzeniem SZCZEGÓŁOWY SCHEMAT WYCENY I ROZLICZENIA SZKODY Kalkulacja maksymalnych kosztów naprawy brutto, tj. nie uwzględniających urealnienia cen części Sprawdzenie, czy: Kalk. maks. koszt. Naprawy brutto Wartość pojazdu Szkoda całkowita Szkoda częściowa Tak Nie >= 70% Urealnienie cen części zamiennych wg. stawek urealniających AC i zastosowanie odpowiedniej stawki rbg Złożenie oferty wypłaty gotówkowej zgodnie z urealnioną kalkulacją Informacja o maksymalnej wysokości kosztów naprawy na poziomie cen Aux/Eux + VAT, oraz zastrzeżenie prawa TU do dokonania oględzin w trakcje naprawy i po niej Akceptacja klienta na wypłatę gotówkową Tak Nie

Sprawdzenie, czy dokumenty pojazdu wiarygodniają legalne pochodzenie Tak Propozycja rozliczenia szkody jako całkowitej Propozycja przejęcia pojazdu Akcep-tacja klienta Akcep-tacja klienta Tak Nie Tak Nie Koniec Negocjacje z Nacz./Dyr. Koniec Negocjacje z klientem Nacz./Dyr. Akcep-tacja klienta Tak Nie Akcep-tacja klienta Tak Nie Koniec Propozycja przejęcia samochodu Koniec Wypłata tylko do poziomu wartość- pozostałość (koniecznie przed naprawą samochodu) Akcep-tacja klienta Tak Nie Koniec Wypłata do poziomu wartość-pozostałość Ewentualnie sąd

KALKULACJA KOSZTÓW NAPRAWY DLA TAKIEGO SAMEGO ZAKRESU USZKODZEŃ Oględziny zaczynamy od pełnej/prawidłowej identyfikacji pojazdu POGLĄDOWO KALKULACJA KOSZTÓW NAPRAWY DLA TAKIEGO SAMEGO ZAKRESU USZKODZEŃ PLN Niewłaściwa identyfikacja pojazdu powoduje: Ryzyko nadpłaty (gdy wycena jest zawyżona) Ryzyko nie zaakceptowania kosztorysu przez poszkodowanego (gdy wycena jest zaniżona) Niewłaściwą kwalifikację szkody jako całkowitej Można mylnie kwalifikować części do wymiany VW Golf 2.0 GL VW Golf 2.0 GTI

PROBLEMY SPOTYKANE PRZY WYKONANIU PROTOKÓŁU PRZED KALKULACJĄ Po oględzinach należy sporządzić w pierwszej kolejności kalkulację a następnie protokół, przy czym kalkulacja może zastąpić protokół oględzin PROBLEMY SPOTYKANE PRZY WYKONANIU PROTOKÓŁU PRZED KALKULACJĄ Wykonanie kalkulacji bezpośrednio po oględzinach (przed wykonaniem protokółu) ma olbrzymie znaczenie dla promowania ekonomicznie uzasadnionych form rozliczenia szkody (decyzja o szkodzie całkowitej i promowanie kosztorysów - będzie omawiane w dalszej części szkolenia) Sporządzenie szczegółowego protokółu, w przypadku gdy z kalkulacji wynika, że szkoda jest całkowita, jest stratą czasu Zdarza się, że wpisuje się rozłącznie części zamienne, które stanowią całość (okular reflektora może być łącznie ze wzmocnieniem górnym) Zdarza się, że kwalifikuje się do wymiany część zamienną, która jest naprawialna Zdarza się, że zapisywana jest wymiana całego elementu w sytuacji gdy możliwa jest wymiana częściowa

Znaczne koszty administracyjne/likwidacji oraz nienależnych wypłat wynikały z braku formalnych procedur w sprawach trudnych i budzących podejrzenia o oszustwo Dzisiaj Jutro "Ponieważ szkody przydzielane są losowo, często szkody trudne trafiają do osób nie- doświadczonych." Pracownik BUK Już w momencie zgłoszenia szkody będą klasyfikowane jako "złożone" (trudne) i kwalifikowane do właściwego działu. "Z uwagi na brak formalnych metod wykrywania szkód budzących podejrzenia zdarza się, że dopiero przy końcowej akceptacji Naczelnik wychwytuje wątpliwości; wtedy zwykle jest za późno na podjęcie czynności" Likwidator z Białegostoku Już przy zgłoszeniu/oględzinach likwidator/rzeczoznawca wypełnia Arkusz Segmentacji i kwalifikuje szkodę jako "złożoną/skomplikowaną" (budzącą podejrzenia) "Nawet małe i proste szkody, w których dostępne są wszystkie dokumenty, przechodzą "długą" procedurę likwidacji." Likwidator z Warszawy Już przy zgłoszeniu małe szkody, w których dostępna jest cała dokumentacja będą likwidowane

OSZCZĘDNOŚCI WYNIKAJĄCE Z ROZLICZANIA SZKÓD JAKO SZKODY CAŁKOWITE Granicą opłacalności rozliczania szkód jako całkowitych jest wysokość kosztów naprawy brutto na poziomie 60-70% wartości rynkowej pojazdu OSZCZĘDNOŚCI WYNIKAJĄCE Z ROZLICZANIA SZKÓD JAKO SZKODY CAŁKOWITE W procentach Zysk (strata) ubezpieczyciela z wyliczenia szkody jako całkowitej w stosunku do kosztorysu brutto Rozliczanie szkody jako całkowitej opłacalne Rozliczanie szkód jako całkowitych staje się opłacalne dla ubezpieczyciela od momentu, gdy wartość brutto kosztów naprawy wynosi 60-65% wartości rynkowej samochodu Rozliczanie szkody jako całkowitej nieopłacalne Przewidywany koszt naprawy brutto jako procent wartości rynkowej pojazdu

W każdej szkodzie sprawdzany jest warunek, czy szkoda jest całkowita czy nie Wyznaczenie wstępnej wartości pojazdu przed uszkodzeniem Gdy zachodzi prawdopodobieństwo uszkodzeń ukrytych, należy w kalkulacji maksymalnych kosztów naprawy brutto uwzględnić 10% wzrostu kosztów Kalkulacja maksymalnych kosztów naprawy brutto, tj. nie uwzględniających urealnienia cen części  70% Sprawdzenie, czy: Kalk. maks. koszt. napr. brutto Wartość pojazdu Tak Nie Szkoda całkowita Szkoda częściowa

Wartość pojazdu należy ustalić w każdej szkodzie na podstawie notowań Eurotax-Autowert i Info-Ekspert PZMot Autowert Info-Ekspert "Autowert" Eurotax Info-Ekspert "Wartości rynkowe" PZMot

Kalkulacje maksymalnych kosztów naprawy brutto należy wykonać przy pomocy arkusza "Kosztorys Warsztatowy" KOSZTORYS MAKSYMALNYCH KOSZTÓW NAPRAWY (proszę wypełnić obramowane rubryki zapisane tekstem na czerwono) SZKODA NR: 4711/99 Wartość pojazdu 29,000 Urealnienie cen części % Współczynnki lak. % 20 Kosztorys Ofertowy Maksymalny Koszt Naprawy BRUTTO NETTO w dow. warsztacie w ASO (stawki 65zł/80zł) (stawki 80zł/100zł) Części zamienne 180 220 220 Robocizna blach. 140 222 273 Robocizna lakiern. 360 586 732 Mat. lakiernicze 244 372 372 Mat. drobne 4 4 4 Razem 928 1,404 1,602 Stosunek kosztów naprawy 5% 6% do wartości pojazdu* Koszt naprawy uwzględniający 1,544 1,762 uszkodzenia ukryte (+10%)* Stosunek kosztów naprawy 5% 6% do wartości pojazdu Akceptacja kosztorysu TAK Tak/Nie * - zaznaczyć właściwe

PRZYKŁAD WYZNACZENIA MAKSYMALNYCH KOSZTÓW NAPRAWY BRUTTO Uszkodzony pojazd PLW Golf III z 1994 r., wartość pojazdu Opis czynności Kwota Robocizna (stawka maksymalna RBG w ASO) Lakierowanie (stawka maksymalna RBG w ASO) Materiały lakiernicze Koszt części remontowych (nie urealniony) 2.000 zł 4.500 zł 2.500 zł 6.000 zł Łącznie +10% na ewentualne uszkodzenia ukryte 15.000 zł 1.500 zł Łącznie z ukrytymi uszkodzeniami ukrytymi VAT 16.500 zł 3.630 zł Łącznie z VAT Maksymalne koszty naprawy wartości pojazdu 20.130 zł 25.800 zł Iloraz (szkoda całkowita) 78%

TRYB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU SZKODY CAŁKOWITEJ Gdy szkoda jest całkowita (kosztorys naprawy brutto 70%), nie dopuszczam do wypłaty odszkodowania do wysokości 100% wartości pojazdu TRYB POSTĘPOWANIA W PRZYPADKU SZKODY CAŁKOWITEJ Informujemy poszkodowanego o nieopłacalności naprawy Nie wydajemy protokółu/kalkulacji Wykonujemy wyliczenie szkody całkowitej i przekazujemy klientowi Przekonująco oferujemy poszkodowanemu przyjęcie oferty rozliczenia szkody jako całkowitej (wg zasad i korzyści jak w szkoleniu efektywnego składania ofert kosztorysowych)

W wielu wypadkach rozliczenie szkody jako całkowitej pozwala poszkodowanemu na korzystną sprzedaż pozostałości Szrot 1 1,500 zł ZU Wartość pojazdu Szkoda całkowita Pozostałości (wrak) 7.000 zł 5.500 zł 1.500 zł Szrot 2 2,000 zł Szrot 3 2,500 zł

W szczególnym wypadku, gdy przejęcie jest bardziej ekonomicznie uzasadnione, a poszkodowany posiada dokumenty uwiarygadniające pochodzenie należy zaproponować przejęcie pojazdu Szkoda całkowita Sprawdzenie, czy rozliczenie przez przejęcie pojazdu jest bardziej ekonomicznie uzasadnione niż szkoda całkowita Tak Nie Sprawdzenie, czy dokumenty pojazdu uwiarygadniają legalne pochodzenie Tak Nie Propozycja przejęcia pojazdu Propozycja rozliczenia szkody jako całkowitej

Złożenie oferty wypłaty gotówkowej zgodnie z urealnioną kalkulacją Szkoda częściowa to taka, w której kalkulacje maksymalnych kosztów naprawy <70% wartości pojazdu Dla sprawdzenia warunków konieczne jest wykonanie kalkulacji bezpośrednio po oględzinach  70% Sprawdzenie, czy: Kalk. maks. koszt. napr. brutto Wartość pojazdu Tak Nie Szkoda całkowita Urealnienie cen części zamiennych wg stawek urealniających AC i zastosowanie odpowiedniej stawki rbg Złożenie oferty wypłaty gotówkowej zgodnie z urealnioną kalkulacją Informacja o maksymalnej wysokości kosztów naprawy na poziomie cen Aux/Eux + VAT, oraz zastrzeżenie prawa TU do dokonania oględzin w trakcje naprawy i po niej Akceptacja klienta na wypłatę gotówkową Tak Nie

Dopłata dokonywana jest na podstawie rachunków Bez względu na akceptację oferty gotówkowej na bazie urealnionego kosztorysu szkody przygotowujemy rozliczenie i przekazujemy do wypłaty Jeżeli poszkodowany akceptuje wypłatę (bezpośrednio lub po kilku dniach) - następuje szybka wypłata (po ustaleniu odpowiedzialności) Jeżeli poszkodowany do końca nie akceptuje wypłaty na podstawie kosztorysu Przekazujemy szkodę do wypłaty na podstawie kosztorysu jako kwoty bezspornej Dopłata dokonywana jest na podstawie rachunków

Przy stosowaniu jednolitej procedury technicznej trzeba pamiętać o kilku żelaznych zasadach Zawsze rób Nigdy nie próbuj 1. Oceń związek uszkodzeń pojazdu z podanym opisem okoliczności 1. Rozliczać szkody całkowitej jako częściowej 2. Analizuj opłacalność naprawy porównując maksymalne koszty naprawy (na podstawie kalkulacji) z wartością pojazdu 2. Wydawać kalkulacji/protokółu, gdy naprawa jest nieopłacalna 3. Sporządzać kalkulacji lub protokółu bez pełnej identyfikacji pojazdu 3. Aktywnie/efektywnie promuj ekonomicznie uzasadnione metody rozliczania szkody

. . . przyspieszeniu i uproszczeniu rozliczenia szkody Dzisiaj Jutro