KULTURA ORGANIZACYJNA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Fazy rozwoju grupy w psychoterapii
Advertisements

WYKORZYSTANIE WIEDZY W SPOŁECZEŃSTWIE
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA
Definicja Clienting to nowe pojęcie, które umożliwia odmiennie niż w tradycyjny sposób postrzeganie marketingu i klientów. Prekursorem tego nurtu jest.
Psychologia Zarządzania
Analiza ryzyka projektu
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Jakość systemów informacyjnych (aspekt eksploatacyjny)
Kultura organizacyjna
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
Prezentacja multimedialna
Zarządzanie strategiczne
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Etapy podejmowania decyzji
Lider- Przywódca.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
POWTÓRZENIE PRZED EGZAMINEM GIMNAZALNYM 2013
Procesy grupowe A.Kawalec.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
Definicja kultury organizacyjnej
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Moja przedsiębiorczość
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
w praktyce pedagogicznej
Szkoła Promująca Zdrowie
Kultura organizacyjna MSP
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Harmonia i ład społeczny
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
Wprowadzenie teoretyczne
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
RODZINA.
Kulturowe uwarunkowania zarządzania jakością
Motywowanie uczniów do aktywności sportowej
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
Motywacja gotowość do podjęcia określonego działania gotowość do podjęcia określonego działania proces wywołujący określone zachowania zestaw sił.
KULTURA I ETYKA W PRACY BIUROWEJ
SOCJOLOGIA WYKŁAD VI ZNACZENIE WSPÓŁCZESNYCH ORGANIZACJI
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Etyka Patrycja Zalewska.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
środowisko wychowawcze
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Proces przewodzenia i kontrolowania
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
NAUKA ORGANIZACJI I ZARZĄDZANIA
Zapis prezentacji:

KULTURA ORGANIZACYJNA dr Barbara Przywara

KULTURA ORGANIZACYJNA - DEFINICJA Kultura rozumiana jako całościowy sposób życia charakterystyczny dla danej zbiorowości (tu organizacji), na który składa się wszytko, co ludzie „robią i myślą” jako członkowie społeczeństwa (wzory działania, myślenia i wyposażenia materialnego [P. Sztompka] „Zespół charakterystycznych związków myślenia i zachowania się w danym przedsiębiorstwie” [Leksykon Harvard Business Review]

KULTURA ORGANIZACYJNA – definicja Edgara Scheina Kultura organizacji jest to wzorzec podstawowych założeń – wymyślonych, odkrytych lub rozwiniętych przez daną grupę w trakcie procesu uczenia się radzenia sobie z problemami zewnętrznej adaptacji i wewnętrznej integracji – funkcjonujących na tyle dobrze, aby uznać je za słuszne i właściwe do przekazywania nowym członkom organizacji jako odpowiedni sposób postrzegania, odczuwania i reagowania na te problemy

Struktura kultury organizacji według E. Scheina POZIOMY KULTURY ARTEFAKTY UZNAWANE WARTOŚCI PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA

Model kultury organizacji według E. Scheina

ELEMENTY STRUKTURALNE KULTURY ORGANIZACJI ZAŁOŻENIA - filozoficzne i światopoglądowe postulaty dotyczące ludzkiej egzystencji i konkretnej organizacji Według Kluckhohna i Strodtbecka można wyróżnić pięć rodzajów założeń kultury organizacyjnej: Założenia dotyczące otoczenia. Pojmowanie prawdy. Założenia dotyczące natury człowieka. Założenia dotyczące sposobu wykonywania pracy. Założenia dotyczące stosunków międzyludzkich.

ELEMENTY STRUKTURALNE KULTURY ORGANIZACJI Wartości, czyli przedmioty, stany rzeczy i sytuacje, które ludzie cenią, starają się osiągnąć lub wobec nich przyjmują postawę szacunku. Normy - są to powinności i nakazy, wynikające z uznawanych wartości. Postawy - są to uwewnętrznione normy przejawiające się w zachowaniach ludzi.

ELEMENTY STRUKTURALNE KULTURY ORGANIZACJI sposób ubierania się pracowników wygląd firmy logo firmy, odznaki firmowe, identyfikatory pracowników rytuały sposoby komunikowania się mity tabu (sprawy, którymi zajmować się lub mówić o nich nie wypada) procedury obowiązujące w przedsiębiorstwie wspólne wartości, łączące pracowników stosunek do klienta i konkurencji

CZYNNIKI KSZTAŁTUJĄCE KULTURĘ ORGANIZACYJNĄ

Czynniki tworzące normy i wartości (M. Armstrong) kulturę budują liderzy, kreujący misję i wizję organizacji, kultura tworzy się wokół krytycznych wydarzeń w historii przedsiębiorstwa, które umacniają lub nie dotychczasowe wartości kultura rodzi się z potrzeby utrzymania skutecznych relacji pomiędzy uczestnikami organizacji, wymagających standaryzacji założeń i oczekiwań kulturę kształtuje zewnętrzne otoczenie organizacji, w tym kultura narodowa i regionalna oraz rynek

TYPY KULTUR ORGANIZACYJNYCH kultury indywidualistyczne i kolektywistyczne kultury męskie i kobiece kultury elitarne i egalitarne kultury wewnątyrzsterowne i zewnątrzsterowne kultury pozytywne i negatywne (z punktu widzenia realizacji formalnych celów organizacji) kultury silne i słabe kultury zachowawcze i innowacyjne

TYPOLOGIA ROGERA HARRISONA Orientacja na władzę - jest kulturą właściwą organizacjom, które starają się zdominować swoje otoczenie, są konkurencyjne i bezkompromisowe. Stosunki między pracownikami oparte są na dużym dystansie władzy i silnej rywalizacji. Kierownicy traktują podwładnych przedmiotowo. Orientacja na role - charakteryzuje kulturę organizacji biurokratycznych, w których nacisk kładziony jest na legalność działań i poczucie odpowiedzialności. Obowiązki i przywileje są wyraźnie określone i ściśle uzależnione od zajmowanego stanowiska. Przewidywalność zachowań ludzi jest bardzo duża, a stabilność działania i jego zgodność z przepisami jest często wyżej ceniona niż wiedza i umiejętności. Orientacja na zadania - występuje w kulturze organizacji elastycznych, nastawionych na szybkie reagowanie na zmiany zachodzące w ich otoczeniu. Cechy relacji społecznych rozpatrywane są z punktu widzenia realizacji organizacyjnych celów w zmieniających się warunkach. Orientacja na ludzi - jest typowa w kulturze organizacji, które istnieją głównie dla zaspokajania potrzeb swoich członków. Dystans władzy jest niewielki; w podejmowaniu decyzji preferowany jest społeczny konsensus. Stosunki między ludźmi oparte są na ścisłej kooperacji, wzajemnym wspieraniu się i dzieleniu doświadczeniami. Podstawą formalnych reguł są utrwalone w danym środowisku zwyczaje i wzory zachowań.

TYPOLOGIA T.A. DEALA i A.A. KENNEDY’EGO Kultura indywidualistów to kultura ludzi nastawionych na szybkie osiągnięcie sukcesu; liczą się indywidualne umiejętności i obowiązuje agresywna postawa wobec otoczenia. Szczególnie ceniona jest szybkość reakcji na sytuacje pojawiające się w otoczeniu i łatwość podejmowania ryzykownych decyzji. Kultura hazardzistów również charakteryzuje się skłonnością do ryzyka, ale ze względu na wolniejsze tempo informacji docierających z otoczenia zawiera ona wzory bardziej systematycznej, wytężonej pracy. W kulturze tej podkreśla się wartość współpracy i kontaktów osobistych między ludźmi. Kultura zrównoważona występuje w środowisku, w którym ryzyko działań jest niewielkie przy jednocześnie szybkim przepływie informacji z otoczenia. W kulturze tej ceniony jest spokój i racjonalność działania. Dużą rolę przypisuje się planowaniu i doświadczeniu. Kultura rutyniarzy rozwija się w warunkach małego ryzyka i wolnego przepływu informacji z otoczenia. Sprzyja to kształtowaniu wzorów stabilności i poszanowania tradycji. Duży wpływ na sposób myślenia i działania ma wysoka ranga takich cech organizacyjnych, jak standaryzacja i formalizacja.

WYMIARY KULTUROWE G. HOFSTEDE Dystans władzy (znaczenie miejsca w hierarchii władzy) Indywidualizm – kolektywizm (rola przypisywana jednostce) Męskość – kobiecość Unikanie niepewności (ryzyko)

DLACZEGO KULTURA JEST WAŻNA DLA LUDZI? Funkcje kultury organizacyjnej: Integracyjna Percepcyjna Adaptacyjna

FUNKCJA INTEGRACYJNA pozwala organizacji funkcjonować i rozwijać się jako pewnej całości; integrując pracowników wokół preferowanego systemu wartości, ogranicza indywidualne aspiracje i dążenia pracowników, skupiając uwagę na wartościach pożądanych z punktu widzenia organizacji jako całości; daje poczucie tożsamości.

FUNKCJA PERCEPCYJNA pozwala określić sposoby postrzegania organizacji i jej otoczenia oraz nadawania znaczenia społecznemu życiu w organizacji; staje się systemem znaczeń akceptowanych przez daną grupę, zrozumiałych tylko dla niej wdanym czasie; pozwala dokonywać korekty własnych zachowań poprzez odnoszenie ich do zachowania się innych pracowników.

FUNKCJA ADAPTACYJNA pozwala stabilizować rzeczywistość poprzez dostarczanie gotowych schematów reagowania na zmiany, zachodzące w firmie i otoczeniu. zmniejsza poczucie niepewności oraz wpływa na wzrost poczucia bezpieczeństwa. wpływa na pozytywną atmosferę oraz sprzyja adaptacji do specyfiki stylu i strategii zarządzania.

FUNKCJE KULTURY ORGANIZACYJNEJ (E. SCHEIN) Dwie grupy funkcji: pierwsza dotyczy problemów związanych z dostosowaniem zewnętrznym. druga dotyczy problemów związanych z dostosowaniem wewnętrznym organizacji.

W ZAKRESIE DOSTOSOWANIA ZEWNĘTRZNEGO KULTURA SPEŁNIA NASTĘPUJĄCE FUNKCJE: umożliwia zrozumienie misji i strategii organizacji oraz identyfikację celów przez pracowników, umożliwia integrację uczestników organizacji, oferuje uczestnikom jednolite postrzeganie kryteriów pomiaru efektów pracy, umożliwia ulepszenie środków i przeformułowanie celów w razie potrzeby

W ZAKRESIE DOSTOSOWANIA WEWNĘTRZNEGO KULTURA SPEŁNIA NASTĘPUJĄCE FUNKCJE: oferuje wspólny język i aparat pojęciowy definiuje granice grupy, kryteria przyjęcia lub odrzucenia wyznacza zasady władzy i kryteria statusu, zaspokaja potrzeby bezpieczeństwa i afirmacji zawiera kryteria nagród i kar, oferuje ideologię

Pytania kontrolne Zdefiniuj pojęcie kultury organizacji i wymień jej elementy. Omów strukturę kultury organizacji wg E. Scheina. Omów jedną z wybranych typologii kultur organizacyjnych. Jakie funkcje pełni kultura organizacyjna w środowisku pracowniczym?