DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
Advertisements

GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-letnich
informacje i wskazówki dla rodziców
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA.
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
6-latek w szkole – radość czy problem?.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Gotowość szkolna.
Szkoła czy przedszkole? Sączów, 26 marca 2012 r..
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA WARUNKIEM POWODZENIA W NAUCE
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
6-LATEK W SZKOLE.
Dojrzałość szkolna dziecka 5 i 6 letniego
6-LATEK W SZKOLE.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA DZIECI 6-LETNICH
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
START W SZKOŁĘ.
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Gotowość szkolna to taki stopień rozwoju fizycznego, emocjonalno-społecznego i intelektualnego, który umożliwia dziecku sprostanie obowiązkom szkolnym.
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
,,Moje dziecko w przedszkolu i w szkole”
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA DZIECKA 6 LETNIEGO W ASPEKCIE ROZWOJU MOWY
Dojrzałość szkolna dziecka 6-letniego.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Materiały informacyjne dla rodziców 1.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Przygotowanie dzieci 6-letnich do realizacji obowiązku szkolnego
Dojrzałość szkolna dziecka
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
GOTOWOŚĆ DZIECKA DO PODJĘCIA NAUKI W SZKOLE – ROLA RODZICA Nauka doprowadza do takiej atomizacji wiedzy, że człowiek będzie niedługo wiedział wszystko.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
wzrokowo - przestrzenne
„Lata dziecięce są górami, z których rzeka bierze swój początek, rozpęd i kierunek” Janusz Korczak.
WYCHOWANIE MŁODEGO CZYTELNKIA
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
GOTOWOŚĆ SZKOLNA Kamila Tracz – pedagog Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 1 ul. Leopolda Staffa Gdynia tel
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Przygotowanie: Joanna Kaczmarek – pedagog szkolny, Magdalena Jedlińska – psycholog szkolny

Od września 2015 r. spełnianie obowiązku szkolnego rozpoczną wszystkie dzieci: - urodzone w 2009 roku, - urodzone w okresie od dnia 01.07 – 31 .12. 2008 roku oraz dzieci, którym został odroczony obowiązek szkolny w roku 2014/ 2015. Na prośbę rodziców/ opiekunów obowiązek szkolny mogą rozpocząć również dzieci urodzone w 2010 roku, jeżeli do wniosku rodzice dostarczą opinię z poradni psychologiczno – pedagogicznej potwierdzającą osiągnięcie przez dziecko dojrzałości szkolnej.

Dojrzałość, gotowość szkolna polega na gotowości dziecka do podjęcia nowych zadań, jak i na zdolności przystosowania się do nieznanego środowiska oraz ogólnie zmienionej sytuacji życiowej (M.Kwiatkowska).

we wszystkich aspektach rozwoju. DZIECKO JAKO CAŁOŚĆ Na przestrzeni lat rozumienie terminu „gotowość (dojrzałość) szkolna” zmieniało się. Liczne badania i obserwacje doprowadziły specjalistów do wniosku, że pomyślny start dziecka w szkole zależy od jego dojrzałości we wszystkich aspektach rozwoju.

ASPEKTY ROZWOJU DZIECI ISTOTNE DLA OSIĄGNIĘCIA GOTOWOŚCI SZKOLNEJ ROZWÓJ SPOŁECZNY ROZWÓJ SPOŁECZNY ROZWÓJ EMOCJONALNY ROZWÓJ FIZYCZNY ROZWÓJ PERCEPCYJNO- MOTORYCZNY ROZWÓJ UMYSŁOWY

WPŁYW ROZWOJU FIZYCZNEGO NA FUNKCJONOWANIE DZIECKA W SZKOLE sprawność narządów zmysłów odporność na choroby i zmęczenie sprawność narządów artykulacyjnych funkcjonowanie w szkole koordynacja i sprawność ruchowa sprawność manualna czytanie nabywanie wiedzy pisanie komunikacja

Dojrzałość fizyczna jest optymalna, gdy dziecko Jest odporne na choroby, stres, zmęczenie, gotowe pod względem fizycznym do udźwignięcia trudu nauki – do oceny lekarza uczestniczy w zajęciach ruchowych, grach, zabawach, sprawność manualna oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa funkcjonują bez zaburzeń,

sprawnie łapie i odrzuca piłkę, buduje z drobnych klocków (typu Lego), lepi figurki z plasteliny, prawidłowo trzyma ołówek (chwyt, napięcie mięśni), posługuje się sprawnie prostymi narzędziami.

Co może zrobić rodzic? Zapewnić dziecku odpowiednią ilość ruchu, najlepiej na świeżym powietrzu. Stwarzać okazje do spotkań z rówieśnikami, gier i zabaw zespołowych. Nie lekceważyć sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że dziecko źle widzi lub słyszy. Zadbać o odpowiednią dietę.

DOJRZAŁOŚĆ DO NAUKI PISANIA I CZYTANIA jest optymalna wtedy, gdy dziecko:    używa słów wykraczających poza jego bezpośrednie doświadczenie, potrafi opowiedzieć historyjkę obrazkową, interesuje się książkami, ogląda je, lubi słuchać bajek dzieli zdanie na wyrazy, dzieli wyraz na sylaby i układa wyraz z sylab,

wyodrębnia głoski w krótkich słowach, na początku, na końcu wyrazu, potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, prawidłowa orientacja przestrzenna, potrafi uważnie patrzeć, aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach, sprawność manualna oraz koordynacja wzrokowo-ruchowa funkcjonują prawidłowo.

PRAWIDŁOWY CHWYT PISARSKI Umożliwia długotrwałe i efektywne pisanie/rysowanie

Ćwiczenia orientacji przestrzenno – kierunkowej oraz sprawności manualnej Zabawy/polecenia angażujące orientację kierunkowo – przestrzenną (połóż to na półce po lewej... itp.). Pytanie dziecka, w której ręce trzyma określony przedmiot. Proponowanie dziecku różnych form aktywności plastycznej (np. malowanie palcami, szerokimi pędzlami na dużych arkuszach papieru). Zwracanie uwagi na prawidłowe trzymanie przyborów piśmienniczych.

Ćwiczenia analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej Rozpoznawanie odgłosów (np. głosy zwierząt, czynności). Dziecko ma powiedzieć, jaką głoskę słyszy na początku i na końcu wyrazu. Dzielenie wyrazów na głoski, sylaby oraz składanie wyrazów z usłyszanych głosek/sylab. Szukanie różnic/podobieństw w obrazkach. Układanie według wzoru. Rysowanie według wzoru.

DOJRZAŁOŚĆ MATEMATYCZNA jest optymalna wtedy, gdy dziecko: liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego, wyznacza wynik dodawania i odejmowania na konkretach w zakresie 10,

ustala równoliczność dwóch zbiorów, posługuje się liczebnikami porządkowymi (pierwszy, drugi, itp.).

DOJRZAŁOŚĆ POZNAWCZA pamięć, koncentracja uwagi, spostrzeganie, mowe, myślenia, kontrola przebiegu funkcji poznawczych

jest optymalna wtedy, gdy dziecko: DOJRZAŁOŚĆ POZNAWCZA  jest optymalna wtedy,  gdy dziecko: ma motywację do wykonywania zadań o charakterze dydaktycznym, ciekawość, zadawanie wielu pytań o przyczyny obserwowalnych zjawisk, potrafi klasyfikować przedmioty według różnych kryteriów;; ma orientację w schemacie ciała; potrafi ułożyć i opowiedzieć historyjkę obrazkową, mówi w sposób poprawny i zrozumiały dla innych; interesuje się książkami dla dzieci, słucha, ogląda;

ROZWÓJ POZNAWCZY składa układanki typu puzzle, jest spostrzegawcze, potrafi wskazywać różnice między obrazkami, potrafi uważnie słuchać; potrafi zapamiętać i wykonać polecenie; chętnie rozwiązuje zagadki, posiada wiedzę o otaczającym dziecko środowisku ( imię, nazwisko, adres, ile ma lat, imiona rodziców, pory roku, dni tygodnia, symbole narodowe, relacjach czasowych itp.

Jak wspierać rozwój myślenia u dziecka? Proponować dziecku gry planszowe. Nie wyręczać, dać dziecku szansę, aby samo znalazło rozwiązanie problemu. Proponować gry/zabawy, polegające na tworzeniu klas (np. dzielenie zbioru obrazków na grupy: zwierzęta, rośliny itp.) Bawić się z dzieckiem w porównywanie obiektów pod względem wielkości, liczebności itp.

MOWA Mowa czynna: formułować komunikaty tak, - dziecko powinno posługiwać się mową wiązaną, dysponować odpowiednim zasobem słów i pojęć, mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym i gramatycznym, formułować komunikaty tak, aby mogło zostać zrozumiane. Mowa bierna: dziecko powinno posiadać odpowiedni zasób słów i pojęć, a także poziom rozumienia mowy, który pozwalać będzie dziecku odbierać i właściwie interpretować komunikaty nadawane przez innych.

Jak wspierać rozwój mowy u dziecka? Jak najwięcej rozmawiać z dzieckiem ( nie spieszczać). Słuchać tego, co dziecko ma do powiedzenia. Czytać dziecku książki. Zachęcać dziecko do opowiadania o tym, co usłyszało, co je zainteresowało. Zwracać uwagę na poprawność artykulacyjną mowy dziecka.

ELEMENTY ROZWOJU EMOCJONALNO – SPOŁECZNEGO poczucie obowiązku panowanie nad emocjami nabywanie wiedzy motywacja poznawcza relacje z dorosłymi funkcjonowanie w szkole umiejętność pokonywania trudności empatia relacje rówieśnicze

ROZWÓJ EMOCJONALNO - SPOŁECZNY jest optymalny wtedy, gdy dziecko: zwraca uwagę na inne dzieci, przewiduje skutki zachowania swojego i innych, mówi w sposób zrozumiały o swoich potrzebach i decyzjach, zaprasza dzieci do zabaw i rozmów, współdziała w zabawie, pomaga innym dzieciom spontanicznie lub na prośbę kolegi, dostosowuje się i rozumie normy grupowe,

ROZWÓJ EMOCJONALNO - SPOŁECZNY stara się dokończyć pracę, ma poczucie obowiązku, samodzielne w codziennych czynnościach panuje nad swoimi emocjami, adekwatnie reaguje na sukcesy i porażki.

JAK WSPIERAĆ ROZWÓJ EMOCJONALNO – SPOŁECZNY DZIECKA? Rozmawiać z dzieckiem o uczuciach. Uwrażliwiać dziecko na potrzeby i uczucia innych osób poprzez rozmowy oraz prezentowanie właściwych postaw społecznych. Powierzać dziecku obowiązki i odpowiedzialne zadania (dostosowane do wieku) – nie wyręczać. Uczyć mówić o swoich potrzebach, Uczyć radzenia sobie z porażką,

Dawać dziecku jak najwięcej okazji do kontaktów z rówieśnikami. Stwarzać dziecku okazje do radzenia sobie w różnych sytuacjach społecznych. Inspirować dziecko do zachowań prospołecznych (działania na rzecz innych).

Każde dziecko rozwija się we własnym rytmie, ale Warto pamiętać, że naszą rolą jako odpowiedzialnych rodziców jest stymulowanie rozwoju dziecka, co oznacza, że zamiast bezczynnie czekać, aż ono samo „dorośnie” do pewnych rzeczy, powinniśmy starać się poszerzać wiedzę dziecka poprzez zabawy i ćwiczenia o otaczającym świecie oraz rozwijać jego umiejętności.

ODROCZENIE OBOWIĄZKU SZKOLNEGO Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego podejmuje dyrektor publicznej szkoły podstawowej, w obwodzie której dziecko mieszka, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno – pedagogicznej. Opinię w sprawie odroczenia spełniania obowiązku szkolnego przez dziecko wydaje publiczna lub niepubliczna poradnia psychologiczno - pedagogiczna wyłącznie na wniosek rodziców / prawnych opiekunów.

10 przykazań przed - szkolnych Skonsultuj się ze specjalistą w sprawie podejrzenia wad wzrok, słuchu, zgryzu, mowy, zeza, otyłości, itp. Nie strasz szkołą. Pomagaj, ale nie wyręczaj. Nie przemęczaj nauką. Wyzwalaj w dziecku własną aktywność

10 przykazań przed - szkolnych Towarzysz dziecku w rozwoju Ufaj dziecku, słuchaj, co mówi Bądź konsekwentny i sprawiedliwy Zaakceptuj lęki i obawy dziecka Okazuj miłość. „Mów dziecku, że jest dobre, że może, że potrafi...”

Życzymy wszystkim przyszłym Uczniom pomyślnego startu szkolnego