w okresie 1 lipca 2011 do 28 lutego 2013”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Wpływ udziału w projekcie Comenius Regio: Współpraca Swansea i Śląska na rzecz procesu uczenia się realizowanego w okresie od 1 września 2009 do 31 sierpnia.
III ROK Wychowanie młodego pokolenia w poszanowaniu dla odrębności i różnic innych krajów Cele: NAUCZYCIEL Przygotowanie projektu przedsięwzięcia. Przygotowanie.
II ROK Rozwijanie wrażliwości muzycznej małego dziecka.
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
CELE REALIZACJI PROJEKTÓW POWIATOWYCH Pilotaż nowego modelu systemu doskonalenia nauczycieli i zewnętrznego wspomagania szkół/przedszkoli Pomoc dyrektorom.
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
PREZENTACJA ZDJĘĆ Z PROGRAMU KLUCZ DO UCZENIA SIĘ MODUŁ- PROGRAM LITERACKI PROWADZONEGO W GRUPIE DZIECI 3- 4 LETNICH Grupa Stokrotki Prowadząca Edyta.
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ „jedyny w Polsce, kompletny, łatwy do wdrożenia, zmieniający wszystkie dzieci i nauczycieli z Gąsienic w piękne i mądre Motyle...”
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Anna Nowak Przedszkole publiczne im. Kubusia puchatka w zabełkowie
Program własny z zakresu edukacji artystycznej
Szkoła Podstawowa im. św. Franciszka z Asyżu w Poskwitowie
Sprawozdanie z realizacji projektu „Klucz do uczenia się” wdrażanego od 13 września 2012 roku do 13 grudnia 2012 roku przez nauczycielkę mgr Ewelinę Adamczyk.
w Przedszkolu Miejskim nr 44 w Sosnowcu
„Klucz do uczenia się – rozwój umiejętności zawodowych
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Praktyka w ramach projektu „Klucz do uczenia się- rozwój umiejętności
Program literacki Gąsienice
Adriana Otawa Przedszkole Bieńkowice
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
"Klucz do uczenia się" opracowała mgr Lidia Bączyk grudzień 2012
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54
Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”
Opracowała: Joanna Kozieł
Barbara Mokrosz Przedszkole Tworków.
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
PRZEBIEG PRAKTYKI REALIZOWANEJ W RAMACH PROJEKTU: KDU
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
Małgorzata Nikiel-Czyż Szkoła Podstawowa nr 23 w Gliwicach
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
POMORSKIE CENTRUM PSYCHOEDUKACJI, DIAGNOZY I TERAPII W GDAŃSKU.
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
- Agnieszka Janiszewska
„Klucz do przeobrażeń procesu wychowawczo - dydaktycznego leży w ręku nauczyciela, który znając i rozumiejąc rzeczywistość pedagogiczną szuka najlepszych,
Efektywne wspieranie indywidualnego rozwoju dziecka od przedszkola
Metody przygotowujące do nauki matematyki
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
ZAŁOŻENIA I REZULTATY PROJEKTU „KOMPETENTNY E- NAUCZYCIEL”
PROGRAM ROZWOJU PRZEDSZKOLA NA ROK 2013/2014 Przedszkole Miejskie nr 86 w Łodzi.
MĄDRY PRZEDSZKOLAK Projekt realizowany przez Stowarzyszenie „ Człowiek Człowiekowi…” Piotrowice 18 w Przedszkolu Samorządowym w Zawichoście na podstawie.
Wyniki monitorowania podstawy programowej wychowania przedszkolnego w roku szkolnym 2013/14 w małopolskich przedszkolach.
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim r. Powiatowy Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli w Stargardzie Szczecińskim.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
KONCEPCJA PRACY PRZEDSZKOLE MIEJSKIE NR 1 ul. Wrocławska Gostyń Opracowana przez Radę Pedagogiczną oraz Radę Rodziców i zatwierdzona do realizacji.
Porozumienie bez Przemocy w Przedszkolu.
Przedszkole Publiczne Nr 5 w Łomży
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
Włączanie dzieci z niepełnosprawnościami w przedszkolu Anna Florek Społeczne Przedszkole Integracyjne Warszawa.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Programowanie dla każdego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
SIEĆ DYREKTORSKA maj-grudzień 2017 r.
Wykorzystywanie wyników sprawdzianu w pracy dydaktycznej
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

w okresie 1 lipca 2011 do 28 lutego 2013” Przedszkole niepubliczne „stokrotka” Gliwice, ul. Studzienna 1 Praktyka w ramach projektu Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej” Realizowana w ramach Działania 9.4 PO KL „Wysoko wykwalifikowane kadry systemu oświaty w okresie 1 lipca 2011 do 28 lutego 2013”

Dziesięć kroków realizacji programu „klucz do uczenia się” Lp. Data, miejsce Opis wydarzenia 1. Katowice, 30 listopada 2011 Formularz zgłoszeniowy do projektu – wybór nauczycieli. 2. Katowice, 27 luty 2012 Oświadczenia o wyrażeniu zgody w Projekcie. 3. Zapoznanie się z Regulaminem pracy w Projekcie. 4. Umowa współpracy nr 25/KLU/2012 z dyrektorem Przedszkola. 5. Protokół zdawczo – odbiorczy pomocy dydaktycznych. 6. Katowice, 18 kwietnia 2012 Udział w Konferencji „Między wiedzą a wyobraźnią” z udziałem Colina Rose’a. 7. Gliwice, 23 kwietnia 2012 Szkolenie nauczycieli w przedszkolu „Konstruowanie wiedzy na zajęciach”. 8. Gliwice, 24 kwietnia 2012 Spotkania z rodzicami grup 3 latków, 4 latków, 5 latków. 9. Bytom / Gliwice 12 maja 2012 – 15 czerwca 2012 Szkolenie 60-godzinne z Projektu z trenerem Heleną Mirowską. 10. Gliwice, 25 września 2012 – 15 grudnia 2012 Realizacja Projektu w grupie: 3 latki „Tęczowe Nutki” – Joanna Podbilska, 4 latki „Czarodzieje” – Mirela Nawrot, 4 latki „Biedronki” – Anna Nocoń, 5 latki „Słoneczka” Bożena Orczyk, 5 latki „Podróżnicy” – Anna Brzenczek

START ”Nie ma limitu na uczenie się” Colin Rose Bożena Orczyk Anna Brzenczek Mirela Nawrot Joanna Podbilska Anna Nocoń

SZKOLENIE Z PROJEKTU Przedszkole Nr 8 Bytom, Przedszkole Niepubliczne „Stokrotka” Gliwice 12 maja 2012 25 maja 2012 26 maja 2012 2 czerwca 2012 8 czerwca 2012 9 czerwca 2012 15 czerwca 2012

REALIZACJA PROJEKTU W PRZEDSZKOLU NIEPUBLICZNYM „STOKROTKA” wrzesień – grudzień 2012

PRAKTYKA NAUCZYCIELI IX – XII 2012 Nauczycielka Wybrane moduły programu Anna Brzenczek Matematyka Sensoryczna Cz.1 Konstrukcje Cz.1 Mirela Nawrot Program Literacki Anna Nocoń Bożena Orczyk Joanna Podbilska

ANNA BRZENCZEK Grupa 5-latki „Podróżnicy” KONSTRUKCJE Rozwijanie umiejętności skupienia i koncentracji uwagi, sposobu budowania konstrukcji przez naśladowanie działań i powielanie ciągu konkretnych czynności. Rozwijanie samoregulacji, kreatywności. Utrwalanie nawyku porządkowania po skończonej zabawie. Efekty: Dziecko buduje przedmioty zgodnie z podanymi kryteriami, określa główne elementy konstrukcyjne mebla i buduje go z klocków. Sprząta klocki. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

ANNA BRZENCZEK Grupa 5-latki „Podróżnicy” MATEMATYKA SENSORYCZNA Rozwijanie umiejętności porównywania rozmiarów dwu- i trzywymiarowych. Rozwijanie umiejętności rozpoznawania siedmiu kolorów spektrum. Doskonalenie umiejętności porównywania według tzw. norm sensorycznych. Efekty: Dziecko porządkuje i rozróżnia figury geometryczne, identyfikuje przedmioty na podstawie nazw wielkości, chowa laleczki w odpowiedniej kolejności. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

MIRELA NAWROT Grupa 4-latki „Czarodzieje” MATEMATYKA SENSORYCZNA Doskonalenie umiejętności dopasowywania kolorów. Rozwijanie umiejętności postrzegania świata z różnych perspektyw, porównywania trzech przedmiotów pod względem wielkości. Efekty: Dziecko wybiera dużą, średnią lub małą wersję tego samego przedmiotu, aby bezbłędnie zilustrować wydarzenia z prostej historyjki opowiadanej przez nauczyciela. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

MIRELA NAWROT Grupa 4-latki „Czarodzieje” PROGRAM LITERACKI Rozwijanie umiejętności słuchania, zrozumienia i opanowania treści bajki. Zestawianie epizodów obrazków z modelami epizodów. Efekty: Dzieci potrafią z uwaga słuchać bajki oraz dzielić się własnymi spostrzeżeniami na jej temat, rozpoznają postacie dzięki charakterystycznym głosom, intonacji oraz skojarzonym z nimi ruchom. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

MIRELA NAWROT Grupa 4-latki „Czarodzieje” KONSTRUKCJE Kształtowanie zdolności analizowania prostych konstrukcji. Tworzenie prostych konstrukcji poprzez naśladowanie działań i powielanie ciągu konkretnych czynności. Efekty: Dziecko porównuje wyniki swojej pracy z przykładem podanym przez nauczyciela. Podejmuje rolę instruktora w zabawie. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

ANNA NOCOŃ Grupa 4-latki „Biedronki” PROGRAM LITERACKI Udoskonalenie umiejętności zapamiętywania i ponownego, prawidłowego opowiadania bajki przy użyciu mediatorów zewnętrznych. Zachęcenie do odgrywania ról. Efekty: Dzieci potrafią prawidłowo rozpoznać i zinterpretować figury zastępcze, rozpoznać wydarzenia z bajki, które pasują do odpowiednich modeli epizodów. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

ANNA NOCOŃ Grupa 4-latki „Biedronki” MATEMATYKA SENSORYCZNA Rozwijanie umiejętności rozpoznawania siedmiu wybranych kolorów. Rozwijanie umiejętności porządkowania przedmiotów dwuwymiarowych i trójwymiarowych w kolejności zgodnej z ich wielkością. Efekty: Dziecko układa przedmioty według rozmiarów, łączy przedmioty tego samego koloru. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

ANNA NOCOŃ Grupa 4-latki „Biedronki” KONSTRUKCJE Poznanie umiejętności budowania konstrukcji przez naśladowanie – krok po kroku. Tworzenie prostych konstrukcji poprzez naśladowanie działań i powielanie ciągu konkretnych czynności. Efekty: Dziecko naśladuje działanie osoby dorosłej budując prostą konstrukcję. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

BOŻENA ORCZYK Grupa 5-latki „Słoneczka” PROGRAM LITERACKI Rozwijanie myślenia abstrakcyjnego oraz zalążków umiejętności czytania i pisania; zdolność „czytania” to rozszyfrowywanie modeli epizodów, a zdolność „pisania” to ich zaszyfrowywanie. Efekty: Dzieci potrafią płynie rozpoznawać i prawidłowo zinterpretować figury zastępcze, rozpoznać wydarzenia z bajki, które pasują do odpowiednich modeli epizodu. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

BOŻENA ORCZYK Grupa 5-latki „Słoneczka” MATEMATYKA SENSORYCZNA Ćwiczenie kinestetycznej techniki badania kształtów. Rozwijanie umiejętności porównywania figury z tzw. normą sensoryczną. Efekty: Dziecko porządkuje i rozróżnia figury geometryczne. Rozróżnia i nazywa siedem kolorów spektrum. Właściwie używa określeń wielkości. Potrafi korygować ewentualne błędy. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

BOŻENA ORCZYK Grupa 5-latki „Słoneczka” KONSTRUKCJE Nabywanie świadomości relacji między konstrukcją przedmiotu a jego funkcjonalnym zastosowaniem. Rozwijanie umiejętności współpracy w planowaniu konstrukcji, negocjowania ról i współpracy w zespole. Efekty: Dziecko określa główne elementy konstrukcyjne mebla i buduje go z kloców. Poprawnie stosuje określenia wielkości i długości. Współpracuje w zespole. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

JOANNA PODBILSKA Grupa 3-latki „Tęczowe Nutki” PROGRAM LITERACKI Przedstawienie bajki o „Trzech Małych Prosiaczkach”, rozwijanie umiejętności słuchania, zrozumienia i opanowania treści bajki. Używanie ilustracji jako podpowiedzi podczas ponownego przedstawiania bajki. Efekty: Dzieci z pomocą nauczyciela układają obrazki epizodów w odpowiedniej kolejności. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

JOANNA PODBILSKA Grupa 3-latki „Tęczowe Nutki” MATEMATYKA SENSORYCZNA Rozwijanie umiejętności rozpoznawania siedmiu wybranych kolorów. Ćwiczenie w dobieraniu kolorów tzw. norm sensorycznych. Rozwijanie umiejętności porównywania przedmiotów pod względem wielkości. Rozpoznawanie wybranych figur. Efekty: Dziecko układa trzy zabawki według rozmiaru. Reaguje na polecenia, w których użyto wyrazy: duży, średni, mały. Rozróżnia kolory oraz figury: koło, trójkąt. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

JOANNA PODBILSKA Grupa 3-latki „Tęczowe Nutki” KONSTRUKCJE Poznanie podstawowych klocków wykorzystywanych do ćwiczeń. Kształtowanie nawyku porządkowania klocków po zakończeniu sesji do odpowiednich pojemników. Efekty: Dziecko przyswaja informację, że każdy klocek ma swoją specjalną nazwę. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

„POŚREDNICY ZEWNĘTRZNI”

DZIENNIK NAUCZYCIELA Nauczycielki prowadziły Dziennik Zajęć Praktycznych w ramach Projektu „Klucz do uczenia się”. Każda sesja zapisywana była w dzienniku.

SPOTKANIE Z SUPERVISOREM 26 października 2012 – obserwacja zajęć z Projektu „Klucz do uczenia się” przez audytorkę. Szczegółowe omówienie zajęć z nauczycielkami. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

ZAJĘCIA OTWARTE DLA RODZICÓW W dniach 20 – 28 listopada 2012 nauczycielki prowadzące zajęcia z „Klucza do uczenia się” zorganizowały zajęcia otwarte dla rodziców w grupach 10 osobowych. Każda sesja była powtarzana 2 – 3 krotnie dla każdej grupy dzieci. Dziękujemy Rodzicom za wsparcie w realizacji Projektu „Klucz do uczenia się”. © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.

KORZYŚCI DLA PRZEDSZKOLA Udział nauczycielek w doskonaleniu warsztatu pracy, Podwyższenie umiejętności zawodowych, Wprowadzenie modyfikacji i innowacji w realizacji zajęć dydaktycznych, Zróżnicowana oferta zajęć dydaktycznych dla dzieci, Poszerzenie bazy pomocy dydaktycznych w przedszkolu, Nawiązanie nowych zawodowych kontaktów z Przedszkolem Nr 8 w Bytomiu.

PODSUMOWANIE PROJEKTU Sprawozdanie z realizacji Projektu „Klucz do uczenia się” przygotował zespół nauczycieli Przedszkola Niepublicznego „Stokrotka” w Gliwicach: Mirela Nawrot Anna Brzenczek Anna Nocoń Bożena Orczyk Joanna Podbilska Przedszkole Niepubliczne „Stokrotka” 44-100 Gliwice, ul. Studzienna 1 Tel. 32/231 25 85 e-mail: stokrotka30@poczta.onet.pl © PN Stokrotka Zdjęcia dzieci opublikowano za zgodą rodziców.