Sposoby archiwizacji zajęć dydaktycznych
Co to jest archiwizacja? Archiwizacja jest to zbieranie i gromadzenie materiałów w archiwum
Co można gromadzić? Konspekty Scenariusze Protokóły lekcyjne Tworzone programy przez nauczyciela Filmy, zdjęcia z najciekawszych zajęć przeprowadzonych przez nauczyciela Plakaty, mapy przygotowane przez uczniów/nauczyciela Prezentacje multimedialne Pomoce naukowe: muzykę, filmy, zdjęcia
Budowa konspektu Program nauczania/podręcznik Materiał programowy Ścieżki międzyprzedmiotowe Cele lekcji Typy lekcji Metody pracy Formy pracy Środki dydaktyczne Materiał rezerwowy Praca domowa
Budowa scenariusza Temat lekcji Przebieg lekcji (tu: część wstępna, część właściwa, część końcowa)
Protokół lekcyjny Będzie stanowił „dopełnienie” konspektu. Powinien być napisany zaraz po zakończeniu prowadzonej lekcji. Wszelkie uwagi, adnotacje w protokole będą pomocą dla nauczyciela podczas prowadzenia takiej samej lekcji w przyszłości.
Tworzone programy przez nauczyciela, czyli programowanie w warsztacie nauczyciela Struktura programu: Wstęp (opis koncepcji z uwzględnieniem zadań przedmiotowych polonisty) Cele kształcenia (wymagania ogólne) Treści nauczania (wymagania szczegółowe i towarzyszące im teksty kultury) Procedury osiągania treści nauczania (towarzyszące im metody nauczania) Ocenianie osiągnięć (sprawdzanie realizacji programu)
Gdzie można archiwizować? W folderach w komputerze Na nośnikach (płytach, pendrivach) Wydrukowane materiały w dokumentach danych klas
Dlaczego częściej archiwizujemy w komputerach aniżeli w postaci druku? Dokumenty w komputerach: Są trwalsze niż druk Zajmują mniej miejsca Trudniej je zgubić Uproszczenie i przyśpieszenie tworzenia tekstu (łatwiej coś poprawić, kopiować innym nauczycielom)
UWAGA. Archiwizować dokumentacje ma obowiązek zarówno nauczyciel (np UWAGA!!! Archiwizować dokumentacje ma obowiązek zarówno nauczyciel (np. sprawdziany) jak i szkoła (w postaci np. dzienników)
Koniec Iwona Wabik