Disability Awareness – a New Challenge for Employees DARE 2 Project Disability Awareness – a New Challenge for Employees 2009-2011 Project implemented as part of the Lifelong Learning –Transfer of Innovation - initiative of the Leonardo da Vinci Programme
Polska: Jagiellonian Univeristy in Krakow Partnership Polska: Jagiellonian Univeristy in Krakow Islandia Univeristy of Iceland Cypr Cyprus Adult Education Association Wielka Brytania Learning Difference
Transfer innowacji
dla nauczycieli akademickich Programy szkoleń dla nauczycieli akademickich Podręcznik trenera Materiały dla uczestnika SME managers Materiały dla uczestnika Podręcznik trenera
Rodzaje niepełnosprawności Niepełnosprawność słuchowa Niepełnosprawność wzrokowa Niepełnosprawność ruchowa Zaburzenia psychiczne Dysleksja, dysgrafia
Struktura warsztatu doświadczanie niepełnosprawności technologie wspierające stereotypy komunikacja i wskazówki praktyczne MODUŁY
Warsztat DARE2 Małe grupy (12 osób); Nauka przez doświadczanie; Wielość technik dydaktycznych; Metody aktywizujące; Wykorzystanie doświadczenia posiadanego przez uczestników; Możliwość adaptacji programu do potrzeb uczestników szkolenia.
Metody i materiały Praca w indywidualna Burza mózgów Filmy edukacyjne Dyskusja Studium przypadku Praca w parach Miniwykład Praca w indywidualna
stereotypy
Stereotypy Model medyczny v. model społeczny niepełnosprawności; Etykieta językowa; Mity na temat niepełnosprawności; Model niepełnosprawności
Rozumienie niepełnosprawności Niepełnosprawność to anormalność Fakt bycia osobą niepełnosprawną jest negatywny Niepełnosprawność lokuje się w danej osobie Usuwanie problemu polega na leczeniu osoby i przywracaniu jej do stanu normalności
Rozumienie niepełnosprawności Niepełnosprawność to różnica Fakt bycia osobą niepełnosprawną jest obojętny Niepełnosprawność to wynik relacji między daną osobą, a jej otoczeniem Usuwanie problemu polega na zmianie wzajemnego oddziaływania pomiędzy daną osobą, otoczeniem
Komunikacja i wskazówki praktyczne
Komunikacja i wskazówki praktyczne Podstawowe informacje na temat alfabetu brajla; języka migowego; Wskazówki edukacyjne; Wskazówki dotyczące zachowania się i sposobu udzielania pomocy osobom z różnymi niepełnosprawnościami. Wskazówki praktyczne
Osoba zagrożona samobójstwem Co zrobić w takiej sytuacji: „W przerwie ćwiczeń, które prowadził pan/pani podeszła do pana/pani jedna ze studentek. Dotychczas miała świetne wyniki, ale ostatnie kolokwium nie poszło jej najlepiej. Rozpoczęła rozmowę od stwierdzenia, że nie czuje się dobrze i chciałaby się zwolnic z ćwiczeń. Zaczęła płakać i wyznała, że po opuszczeniu sali ćwiczeń zamierza udać się nad Wisłę i zakończyć swoje nic niewarte życie.”
doświadczanie niepełnosprawności
Doświadczanie niepełnosprawności Wcielanie się w rolę osób z niepełnosprawnością (np.. czytanie tekstu w brajlu, czytanie mowy z ruchu warg); Zapoznanie się ze sposobem wykorzystania urządzeń wspomagających osoby niepełnosprawne (jazda na wózku, oglądanie filmów instruktażowych). Czytanie w brajlu
Znak tworzący 1 4 2 5 Na początku chciałbym przybliżyć Państwu problematykę pisma brajlowskiego. Alfabet ten został stworzony w XIX wieku przez Louisa Braille’a, który sam był osobą niewidomą. Pomysł zaczerpnął z projektu szyfru wojskowego, który mógłby być odczytywany dotykiem w ciemnościach. Zasady alfabetu Braille oparł na wypukłym sześciopunkcie, mierzącym 6,5 mm wysokości. Tak dobrany kształt i wielkość zapewniają najlepsze możliwości percepcji dotykowej. Sześciopunkt, zwany także „znakiem tworzącym” składa się z dwóch kolumn, w których są umieszczone po trzy punkty, każdemu z nich odpowiada numer 1-6. Za pomocą różnych kombinacji wypukłych punktów oznacza się poszczególne litery alfabetu oraz znaki interpunkcyjne. Literę „a” oznacza punkt 1, literę „be” punkt 1 i 2, literę „ce” punkt 1 i 3 itd. System brajlowski jest uniwersalny, można w nim przedstawić tekst w różnych językach, a także zapis matematyczny lub muzyczny. Dlatego określenie „język brajla”, które czasem można spotkać, jest błędne. Brajl stanowi po prostu inną formę zapisu tekstowego. 3 6 18
a b c d e ę f g h i j k l m n o p r s t u w y z Każdej literze odpowiada inny układ wypukłych punktów. Na slajdzie widzą Państwo litery alfabetu łacińskiego przedstawione w systemie brajla. Czarnymi kropkami oznaczone są wypukłe punkty sześciopunktu. s t u w y z 19
technologie wspierające
Technologie wspierające Wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnością: słuchową; wzrokową; Ruchową; Dysleksją i innymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się. film Lupa
Korzyści ze szkolenia Zwiększenie wiedzy na temat barier na jakie napotykają osoby niepełnosprawne, Poznanie stereotypów i zmniejszenie uprzedzeń w stosunku do osób niepełnosprawnych, Zmniejszenie lęku przed kontaktem z osobą niepełnosprawną, Zmiana sposobu myślenia o osobach niepełnosprawnych: nie jako o obiektach działalności charytatywnej lecz jako o osobach posiadających pełnię praw.
Po testowaniu: W jakim stopniu udział w szkoleniu zwiększył Pani/Pana wiedzę na temat funkcjonowania w osób niepełnosprawnych w życiu społecznym (skala 1-6): Samoocena przed: 1.75 Samoocena po: 4.80 Wzrost: 3.05
Po testowaniu: W jakim stopniu udział w szkoleniu zwiększył Pani/Pana wiedzę na temat roli technologii wspierających w życiu codziennym i w miejscu pracy (skala 1-6): Samoocena przed: 1.75 Samoocena po: 4.80 Wzrost: 3.05
Po testowaniu: W jakim stopniu udział w szkoleniu udoskonalił Pani/Pana umiejętności dotyczące efektywnego komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi (skala 1-6): Samoocena przed: 2.0 Samoocena po: 5.2 Wzrost: 3.2
Po testowaniu: W jakim stopniu udział w szkoleniu zwiększył Pana/Pani umiejętności dotyczące efektywnego komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi (skala 1-6): Samoocena przed: 3.5 Samoocena po: 5.6 Wzrost: 2.1
Disability Support Service Jagiellonian University ul. Retoryka 1/210 31-108 Kraków tel.: 48 12 424 09 50 bon@uj.edu.pl www.bon.uj.edu.pl www.DareProject.eu