Disability Awareness – a New Challenge for Employees

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Technologie informatyczne w doskonaleniu kwalifikacji zawodowych
Advertisements

Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Katarzyna Szypuła-Sajon
Przeciwdziałanie przemocy domowej
Technologia informacyjna według MENiS
- Mobilność szkolnej kadry edukacyjnej Program
Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ
Seminarium projektu ToI ENABLE, Kraków, Anna Kowalczyk Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Program Uczenie się przez całe życie Program Leonardo.
Indywidualne zajęcia rewalidacyjne dla uczniów niepełnosprawnych (z orzeczeniami poradni psychologiczno-pedagogicznych o potrzebie kształcenia specjalnego)
Federacja Stowarzyszeń „Amazonki”
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Hubert Kaszyński IS UJ, Klinika Psychiatrii SU Anna Liberadzka
Willy Aastrup, Centre Director Czy dysleksja jest wyzwaniem dla uczelni wyższych? Konferencja, Kraków października 2009 r. Willy Aastrup Dyrektor.
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Fundacja Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie "Pomoc Maltańska"
E-learning dla osób z niepełnosprawnością słuchową Dorota Pisula.
Projekt zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej (Program LLP – Leonardo da Vinci). Projekt i jego treść odzwierciedlają jedynie stanowisko.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
Budowanie wspólnoty uczących się MODUŁ VIII Sesja 8.1 Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego PROGRAM.
Liderzy PAFW to program Polsko- Amerykańskiej Fundacji Wolności realizowany przez Stowarzyszenie Szkoła Liderów.
Oferta szkoleniowa Ośrodka rok szkolny 2009/10 semestr letni Ośrodek Edukacji Informatycznej i Zastosowań Komputerów.
PROGRAM COMENIUS Dobre Szkoły dla Młodych Europejczyków/Edukacja Społeczna i Uczenie się Metodą Projektów Good Schools for European Juniors/Social.
ANALIZA PROBLEMÓW W POCZĄTKOWEJ FAZIE PLANOWANIA I ROZWOJU MAŁEJ FIRMY
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU „ RÓWNE SZANSE DLA KAŻDEGO”
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
Wim Peeters, University of Antwerp Seminarium dla nauczycieli Część 1 Wim Peeters Uniwersytet Antwerpii Tłumaczenie: Magdalena Sadowska UMK.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
STEREOTYPY NIEPEŁNOSPRAWNOŚCI
ABC e-learningu.
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
warsztat dla rodziców uczniów klas I szkoły podstawowej
Wyniki badań ankietowych uczestników projektu przed i po zakończeniu testowania modelu dr Marzenna Czerwińska Dojrzała przedsiębiorczość – innowacyjny.
14 października 2013r. w ramach doskonalenia warsztatu pracy odbyło się szkolenie na temat:Problemy prawidłowej komunikacji w szkole – przygotowane i przeprowadzone.
Podsumowanie realizacji projektu Czym skorupka za młodu nasiąknie… Indywidualizacja procesu nauczania w klasach I, II, III szkół podstawowych w Gminie.
Program terapeutyczny
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Zrozumieć indywidualne potrzeby
PEDAGOG SZKOLNY.
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
Dostosowanie warunków przeprowadzania egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie dla zdających ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
compulsory full-time education
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Co chcieliśmy osiągnąć?
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
Indywidualizacja procesu nauczania i wychowania uczniów klas I-III szkoły podstawowej w kontekście wdrażania nowej podstawy kształcenia ogólnego Projekt.
Pełnosprawny Student VIII
Osoba niepełnosprawna
Komunikacja alternatywna i wspomagająca
„Kocham czytać” Jagody Cieszyńskiej
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Fundusze europejskie bez barier- (p)dostęp dla wszystkich
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Zarządzanie partnerstwem z wykorzystaniem zasad dotyczących współpracy w zespołach wirtualnych/ rozproszonych. Włodawski Obszar Funkcjonalny Gmina Miejska.
1 Jeszcze o maturze w maju Porównywanie wyników z różnych przedmiotów.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Anna Bombińska-Domżał Remigiusz Kijak Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie Model uczestnictwa osób z niepełnosprawnością intelektualną w odbiorze.
MOODLE MOOCS – PRZYPADKI UŻYCIA W PROJEKCIE SP4CE (PARTNERSTWO STRATEGICZNE NA RZECZ KREATYWNOŚCI I PRZEDSIĘBIORCZOŚCI) Anna GRABOWSKA (PRO-MED) Ewa KOZŁOWSKA.
Program szkoleniowy dla kandydatów do przysposobienia dziecka zatwierdzony przez Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej Decyzja Nr 5/2012RA z dnia 23.
Edytor wzorów matematycznych dla platformy e-learningowej Moodle
Nauka przedsiębiorczości w polskim systemie edukacji
„Promocja zdrowia psychicznego w środowisku akademickim, wsparcie studentów z doświadczeniem kryzysu psychicznego”
Przygotowanie do egzaminu gimnazjalnego w 2018 roku
Szkolenie w ramach projektu POWERSE
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
Sposoby dostosowania warunków i form przeprowadzania egzaminu ósmoklasisty i egzaminu gimnazjalnego Opracowane na podstawie Komunikatu dyrektora Centralnej.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Disability Awareness – a New Challenge for Employees DARE 2 Project Disability Awareness – a New Challenge for Employees 2009-2011 Project implemented as part of the Lifelong Learning –Transfer of Innovation - initiative of the Leonardo da Vinci Programme

Polska: Jagiellonian Univeristy in Krakow Partnership Polska: Jagiellonian Univeristy in Krakow Islandia Univeristy of Iceland Cypr Cyprus Adult Education Association Wielka Brytania Learning Difference

Transfer innowacji

dla nauczycieli akademickich Programy szkoleń dla nauczycieli akademickich Podręcznik trenera Materiały dla uczestnika SME managers Materiały dla uczestnika Podręcznik trenera

Rodzaje niepełnosprawności Niepełnosprawność słuchowa Niepełnosprawność wzrokowa Niepełnosprawność ruchowa Zaburzenia psychiczne Dysleksja, dysgrafia

Struktura warsztatu doświadczanie niepełnosprawności technologie wspierające stereotypy komunikacja i wskazówki praktyczne MODUŁY

Warsztat DARE2 Małe grupy (12 osób); Nauka przez doświadczanie; Wielość technik dydaktycznych; Metody aktywizujące; Wykorzystanie doświadczenia posiadanego przez uczestników; Możliwość adaptacji programu do potrzeb uczestników szkolenia.

Metody i materiały Praca w indywidualna Burza mózgów Filmy edukacyjne Dyskusja Studium przypadku Praca w parach Miniwykład Praca w indywidualna

stereotypy

Stereotypy Model medyczny v. model społeczny niepełnosprawności; Etykieta językowa; Mity na temat niepełnosprawności; Model niepełnosprawności

Rozumienie niepełnosprawności Niepełnosprawność to anormalność Fakt bycia osobą niepełnosprawną jest negatywny Niepełnosprawność lokuje się w danej osobie Usuwanie problemu polega na leczeniu osoby i przywracaniu jej do stanu normalności

Rozumienie niepełnosprawności Niepełnosprawność to różnica Fakt bycia osobą niepełnosprawną jest obojętny Niepełnosprawność to wynik relacji między daną osobą, a jej otoczeniem Usuwanie problemu polega na zmianie wzajemnego oddziaływania pomiędzy daną osobą, otoczeniem

Komunikacja i wskazówki praktyczne

Komunikacja i wskazówki praktyczne Podstawowe informacje na temat alfabetu brajla; języka migowego; Wskazówki edukacyjne; Wskazówki dotyczące zachowania się i sposobu udzielania pomocy osobom z różnymi niepełnosprawnościami. Wskazówki praktyczne

Osoba zagrożona samobójstwem Co zrobić w takiej sytuacji: „W przerwie ćwiczeń, które prowadził pan/pani podeszła do pana/pani jedna ze studentek. Dotychczas miała świetne wyniki, ale ostatnie kolokwium nie poszło jej najlepiej. Rozpoczęła rozmowę od stwierdzenia, że nie czuje się dobrze i chciałaby się zwolnic z ćwiczeń. Zaczęła płakać i wyznała, że po opuszczeniu sali ćwiczeń zamierza udać się nad Wisłę i zakończyć swoje nic niewarte życie.”

doświadczanie niepełnosprawności

Doświadczanie niepełnosprawności Wcielanie się w rolę osób z niepełnosprawnością (np.. czytanie tekstu w brajlu, czytanie mowy z ruchu warg); Zapoznanie się ze sposobem wykorzystania urządzeń wspomagających osoby niepełnosprawne (jazda na wózku, oglądanie filmów instruktażowych). Czytanie w brajlu

Znak tworzący 1 4 2 5 Na początku chciałbym przybliżyć Państwu problematykę pisma brajlowskiego. Alfabet ten został stworzony w XIX wieku przez Louisa Braille’a, który sam był osobą niewidomą. Pomysł zaczerpnął z projektu szyfru wojskowego, który mógłby być odczytywany dotykiem w ciemnościach. Zasady alfabetu Braille oparł na wypukłym sześciopunkcie, mierzącym 6,5 mm wysokości. Tak dobrany kształt i wielkość zapewniają najlepsze możliwości percepcji dotykowej. Sześciopunkt, zwany także „znakiem tworzącym” składa się z dwóch kolumn, w których są umieszczone po trzy punkty, każdemu z nich odpowiada numer 1-6. Za pomocą różnych kombinacji wypukłych punktów oznacza się poszczególne litery alfabetu oraz znaki interpunkcyjne. Literę „a” oznacza punkt 1, literę „be” punkt 1 i 2, literę „ce” punkt 1 i 3 itd. System brajlowski jest uniwersalny, można w nim przedstawić tekst w różnych językach, a także zapis matematyczny lub muzyczny. Dlatego określenie „język brajla”, które czasem można spotkać, jest błędne. Brajl stanowi po prostu inną formę zapisu tekstowego. 3 6 18

a b c d e ę f g h i j k l m n o p r s t u w y z Każdej literze odpowiada inny układ wypukłych punktów. Na slajdzie widzą Państwo litery alfabetu łacińskiego przedstawione w systemie brajla. Czarnymi kropkami oznaczone są wypukłe punkty sześciopunktu. s t u w y z 19

technologie wspierające

Technologie wspierające Wykorzystywane przez osoby z niepełnosprawnością: słuchową; wzrokową; Ruchową; Dysleksją i innymi specyficznymi trudnościami w uczeniu się. film Lupa

Korzyści ze szkolenia Zwiększenie wiedzy na temat barier na jakie napotykają osoby niepełnosprawne, Poznanie stereotypów i zmniejszenie uprzedzeń w stosunku do osób niepełnosprawnych, Zmniejszenie lęku przed kontaktem z osobą niepełnosprawną, Zmiana sposobu myślenia o osobach niepełnosprawnych: nie jako o obiektach działalności charytatywnej lecz jako o osobach posiadających pełnię praw.

Po testowaniu: W jakim stopniu udział w szkoleniu zwiększył Pani/Pana wiedzę na temat funkcjonowania w osób niepełnosprawnych w życiu społecznym (skala 1-6): Samoocena przed: 1.75 Samoocena po: 4.80 Wzrost: 3.05

Po testowaniu: W jakim stopniu udział w szkoleniu zwiększył Pani/Pana wiedzę na temat roli technologii wspierających w życiu codziennym i w miejscu pracy (skala 1-6): Samoocena przed: 1.75 Samoocena po: 4.80 Wzrost: 3.05

Po testowaniu: W jakim stopniu udział w szkoleniu udoskonalił Pani/Pana umiejętności dotyczące efektywnego komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi (skala 1-6): Samoocena przed: 2.0 Samoocena po: 5.2 Wzrost: 3.2

Po testowaniu: W jakim stopniu udział w szkoleniu zwiększył Pana/Pani umiejętności dotyczące efektywnego komunikowania się z osobami niepełnosprawnymi (skala 1-6): Samoocena przed: 3.5 Samoocena po: 5.6 Wzrost: 2.1

Disability Support Service Jagiellonian University ul. Retoryka 1/210 31-108 Kraków tel.: 48 12 424 09 50 bon@uj.edu.pl www.bon.uj.edu.pl www.DareProject.eu