Rola promocji w kształtowaniu wizerunku gospodarstwa agroturystycznego dr hab. Krystyna Krzyżanowska, prof. SGGW Katedra Ekonomiki Edukacji, Komunikowania i Doradztwa
Liczba gospodarstw agroturystycznych w latach 1990-2007 Dane MR i RW za 2005 r. oraz Instytutu Turystyki za 2007 r
Rysunek 1. Województwa o największej liczbie gospodarstw agroturystycznych w 2007 r.
Rysunek 2. Województwa o najmniejszej liczbie gospodarstw agroturystycznych w 2007 r.
Rysunek 3. Udział osób fizycznych i prawnych w promocji produktu agroturystycznego (w%)
Rysunek 4. Sposoby pozyskiwania klientów stosowane przez właścicieli gospodarstw agroturystycznych (w%)
Rysunek 5. Działania podejmowanie przez doradców ODR na rzecz rozwoju agroturystyki w opinii usługodawców (w%)
Rysunek 6. Działania marketingowe na rzecz rozwoju agroturystyki podejmowane przez przedstawicieli stowarzyszeń agroturystycznych w opinii rolników (w%)
Rysunek 7. Działania podejmowane przez władze gminy na rzecz rozwoju agroturystyki w opinii usługodawców (w%)
Rysunek 8. Podstawowe formy promocji stosowane przez usługodawców (w%)
Rysunek 9. Źródła informacji o ofercie agroturystycznej (w%)
Rysunek 10. Formy promocji stosowane przez usługodawców i preferowane przez turystów (w%)
Ocena merytoryczna witryn internetowych badanych gospodarstw agroturystycznych W większości wykonane profesjonalnie Łatwe do wyszukania W większości przypadków oprócz oferty można było znaleźć mapę dojazdu, zdjęcia pokoi i usług, dokładny adres i dane kontaktowe Prawie połowa zawierała cennik Prawie 90% usługodawców dysponowało pocztą elektroniczną
Mankamenty ocenianych witryn internetowych W większości brak oferty w języku obcym (90%) Rzadka aktualizacja witryny W większości brak możliwości złożenia zamówienia on-line (83%)
Podsumowanie W działaniach promocyjnych gospodarstw agroturystycznych ważną rolę pełnią sami usługodawcy, doradcy ODR oraz przedstawiciele stowarzyszeń agroturystycznych Formy promocji stosowane przez usługodawców nie w pełni były dostosowane do potrzeb i oczekiwań potencjalnych turystów
Podsumowanie (c.d.) Obecnie głównym narzędziem promocji gospodarstw agroturystycznych stał się internet, co potwierdzają badania empiryczne przeprowadzone w wielu ośrodkach naukowych w Polsce Rolnicy oczekują pomocy i wsparcia w zakresie przygotowania stron internetowych głównie ze strony doradców ODR
Dziękuję za uwagę