Funkcjonariusz Policji a broń palna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NAJWAŻNIEJSZE I NAJCIEKAWSZE ORZECZNICTWO SĄDOWE DOT
Advertisements

STRUKTURA PRAWNEJ REGULACJI DOKUMENTACJI ELEKTRONICZNEJ
„Nowe narkotyki” – podsumowanie działań Policji
Wewnętrzny system zapewniania jakości KSZTAŁCENIA
ZAPOBIEGANIE WYSTĘPOWANIU DOPALACZY W SZKOŁACH Ciechanowska Komenda
Departament Ochrony Środowiska Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego Dostęp do informacji o środowisku Płock, 8 lipca 2004 r.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
POLICJA W SYSTEMIE BEZPIECZEŃSTWA PAŃSTWA
[ ] © ITSS 2011 w w w. m t i n. e s / i t s s / i n d e x.h t m l HISZPAŃSKI SYSTEM INSPEKCJI PRACY I ZABEZPIECZENIA SPOŁECZNEGO Madryt, listopad 2011.
Prawo administracyjne
Polityka społeczna m.st. Warszawy Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy 2011r.
Przestępstwa z ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii w województwie kujawsko-pomorskim problem „dopalaczy”
USTAWA z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody
WYBRANE ZAGADNIENIA DOTYCZĄCE UŻYCIA BRONI PALNEJ PRZEZ POLICJANTÓW
Krajowy plan gospodarki odpadami 2014 – zadania dla resortów
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Wydział Prewencji KWP w Białymstoku
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
ROZPORZĄDZENIE RADY MINISTRÓW
ROLA I ZADANIA POLICJI.
Ujęcie i zatrzymanie nieletniego w Policyjnej Izbie Dziecka
UPRAWNIENIA POLICJI W POSTĘPOWANIU W SPRAWACH NIELETNICH
ŚRODKI PRZYMUSU BEZPOŚREDNIEGO STOSOWANE PRZEZ POLICJĘ.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
POLICJA.
Niebieskie Karty – stare czy nowe wyzwanie?
Procedury postępowania nauczycieli szkoły policealnej w sytuacjach zagrożenia młodzieży przestępczością i demoralizacją, w szczególności narkomanią, alkoholizmem.
w Jednostce Wojskowej Nr i jednostkach wojskowych podporządkowanych
Ustawa o postępowaniu w sprawach nieletnich z 26 października 1982r
Zadania Wydziału Kontrolno – Rozpoznawczego KM PSP m. st
Przemoc w rodzinie Niebieska Karta.
ŚRODKI PRZYMUSU I STOSOWANIE TORTUR
Zespół Szkół im. Ks. A. Kwiatkowskiego w Bychawie
PLANOWANIE OPERACYJNE W STANIE STAŁEJ GOTOWOŚCI OBRONNEJ PAŃSTWA
Przygotowała: Pedagog szkolny mgr M. Paczkowska
Straż Leśna.
POLICJA mgr Ewa WOLSKA - LIŚKIEWICZ Michał STĘPIEŃ.
CZYNY KARALNE WOBEC FUNKCJONARIUSZY CELNYCH
ZASADY PRZEPROWADZANIA KONTROLI
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Kontratypy.
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
doktorantka w Katedrze Postępowania Karnego
Ustrój samorządu terytorialnego
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Obrona konieczna.
Ustawa o zapobieganiu narkomanii z dnia 29 lipca 2005 roku.
PRAWO O ZGROMADZENIACH
Reglamentacja procesu budowy
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
10 lat działań na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie z perspektywy Policji Jachranka, 14 grudnia 2015 r.
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
Zakres obowiązywania kpa
Gimnazjalista w świecie prawa
Wypadki przy pracy Akty prawne Definicje
ZASADY POSTĘPOWANIA POLICJI W ZWIĄZKU Z ZABEZPIECZENIEM IMPREZ I ZGROMADZEŃ PUBLICZNYCH 1.
Prowadzi: płk Stanisław PIWOWAR szef Oddziału Dyscypliny Wojskowej Odpowiedzialność żołnierzy za przestępstwa podlegające jurysdykcji wojskowej i powszechnej.
Warszawa, 19 stycznia 2011 roku M I N I S T E R S T W O O B R O N Y N A R O D O W E J DEPARTAMENT WYCHOWANIA I PROMOCJI OBRONNOŚCI Prowadzi: gł. spec.
Od 1 lipca 2015 r. z katalogu środków karnych wyłączono nawiązkę i umieszczono w rozdziale „Przepadek i środki kompensacyjne”.
POZWOLENIE NA BROŃ PALNĄ Zagadnienia podstawowe STOWARZYSZENIE STRZELECTWA SPORTOWEGO WALTER.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Problematykę ochrony osób, mienia i informacji niejawnych normują:
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
POLICYJNA IZBA DZIECKA. IZBA DZIECKA jest specjalistyczną, instytucjonalną formą całkowitej, krótkoterminowej opieki nad nieletnimi podejrzanymi o popełnienie.
Ubezpieczenie wypadkowe
Środki przymusu stosowane w policji
Zapis prezentacji:

Funkcjonariusz Policji a broń palna Iga Reguła

Podstawy prawne Regulacje Ustawy o Policji Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie szczegółowych warunków i sposobu postępowania przy użyciu broni palnej przez policjantów oraz zasad użycia broni palnej przez oddziały i pododdziały zwarte Policji Zarządzenie nr 852 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 lipca 2011 r. w sprawie zasad przyznawania i użytkowania broni palnej przez policjantów

Co rozumiemy przez „broń palną”? Art. 4 i Art. 7. Ustawy o broni i amunicji Art. 7. Ustawy o broni i amunicji W rozumieniu ustawy bronią palną jest każda przenośna broń lufowa, która miota, jest przeznaczona do miotania lub może być przystosowana do miotania jednego lub większej liczby pocisków lub substancji w wyniku działania materiału miotającego.

Co rozumiemy przez „broń palną”? Art. 4 1. Ilekroć w ustawie jest mowa o broni, należy przez to rozumieć: 1) broń palną, w tym broń bojową, myśliwską, sportową, gazową, alarmową i sygnałową; 2) broń pneumatyczną; 3) miotacze gazu obezwładniającego; 4) narzędzia i urządzenia, których używanie może zagrażać życiu lub zdrowiu: a) broń białą w postaci: – ostrzy ukrytych w przedmiotach niemających wyglądu broni, – kastetów i nunczaków, – pałek posiadających zakończenie z ciężkiego i twardego materiału lub zawierających wkładki z takiego materiału, – pałek wykonanych z drewna lub innego ciężkiego i twardego materiału, imitujących kij bejsbolowy, b) broń cięciwową w postaci kusz, c) przedmioty przeznaczone do obezwładniania osób za pomocą energii elektrycznej.

1. warunek – środki przymusu bezpośredniego nie są wystarczające Warunki 1. warunek – środki przymusu bezpośredniego nie są wystarczające 2. warunek – ich użycie nie jest możliwe

Warunki Art. 16. 1. W razie niepodporządkowania się wydanym na podstawie prawa poleceniom organów Policji lub jej funkcjonariuszy, policjanci mogą stosować następujące środki przymusu bezpośredniego: 1) fizyczne, techniczne i chemiczne środki służące do obezwładniania bądź konwojowania osób oraz do zatrzymywania pojazdów; 2) pałki służbowe; 3) wodne środki obezwładniające; 4) psy i konie służbowe; 5) pociski niepenetracyjne, miotane z broni palnej. 2. Policjanci mogą stosować jedynie środki przymusu bezpośredniego odpowiadające potrzebom wynikającym z istniejącej sytuacji i niezbędne do osiągnięcia podporządkowania się wydanym poleceniom.

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? W celu odparcia BEZPOŚREDNIEGO i BEZPRAWNEGO zamachu na ŻYCIE, ZDROWIE lub WOLNOŚĆ POLICJANTA lub INNEJ OSOBY oraz w celu przeciwdziałania czynnościom ZMIERZAJĄCYM BEZPOŚREDNIO do takiego zamachu;

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? Przeciwko osobie NIEPODPORZĄDKOWUJĄCEJ SIĘ WEZWANIU do natychmiastowego porzucenia broni lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego użycie zagrozić może życiu, zdrowiu lub wolności policjanta albo innej osoby;

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? Przeciwko osobie, która usiłuje bezprawnie, przemocą ODEBRAĆ broń palną policjantowi lub innej osobie uprawnionej do posiadania broni palnej;

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? W celu odparcia niebezpiecznego bezpośredniego, gwałtownego zamachu na OBIEKTY i URZĄDZENIA ważne dla bezpieczeństwa lub obronności państwa, na SIEDZIBY naczelnych organów władzy, naczelnych i centralnych organów administracji państwowej albo wymiaru sprawiedliwości, na OBIEKTY GOSPODARKI lub KULTURY narodowej oraz na przedstawicielstwa dyplomatyczne i urzędy konsularne państw obcych albo organizacji międzynarodowych, a także na obiekty dozorowane przez uzbrojoną formację ochronną utworzoną na podstawie odrębnych przepisów;

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? W celu odparcia zamachu na MIENIE, stwarzającego jednocześnie bezpośrednie zagrożenie dla ŻYCIA, ZDROWIA lub WOLNOŚCI człowieka;

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? W bezpośrednim POŚCIGU za osobą, wobec której użycie broni było dopuszczalne w przypadkach określonych w pkt 1–3 i 5, albo za osobą, wobec której istnieje UZASADNIONE PODEJRZENIE popełnienia zabójstwa, zamachu terrorystycznego, uprowadzenia osoby w celu wymuszenia okupu lub określonego zachowania, rozboju, kradzieży rozbójniczej, wymuszenia rozbójniczego, umyślnego ciężkiego uszkodzenia ciała, zgwałcenia, podpalenia lub umyślnego sprowadzenia w inny sposób niebezpieczeństwa powszechnego dla życia albo zdrowia;

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? W celu ujęcia osoby, o której mowa w pkt 6, jeśli schroniła się ona w miejscu trudno dostępnym, a z okoliczności towarzyszących wynika, że MOŻE UŻYĆ broni palnej lub innego niebezpiecznego narzędzia, którego użycie zagrozić może życiu lub zdrowiu;

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? W celu odparcia gwałtownego, bezpośredniego i bezprawnego zamachu na KONWÓJ ochraniający osoby, materiały zawierające informacje niejawne, pieniądze albo inne przedmioty wartościowe;

Kiedy policjant ma prawo użyć broni? w celu ujęcia lub udaremnienia UCIECZKI osoby zatrzymanej, tymczasowo aresztowanej lub odbywającej karę pozbawienia wolności, jeśli: a) ucieczka osoby pozbawionej wolności stwarza zagrożenie dla życia albo zdrowia ludzkiego, b) istnieje uzasadnione podejrzenie, że osoba pozbawiona wolności może użyć broni palnej, materiałów wybuchowych lub niebezpiecznego narzędzia, c) pozbawienie wolności nastąpiło w związku z uzasadnionym podejrzeniem lub stwierdzeniem popełnienia przestępstw, o których mowa w pkt 6.

Zasady Użycie broni jako ostateczność Spowodowanie jak najmniejszej szkody Postępowanie ze szczególną rozwagą Ścisłe stosowanie się do procedur

Czynności przed użyciem broni palnej Okrzyk „POLICJA”! Wezwać do zachowania się zgodnego z prawem „STÓJ-BO STRZELAM!” Strzał ostrzegawczy w bezpiecznym kierunku Strzał

Czynności po użyciu broni palnej Pomoc osobie poszkodowanej + sprowadzenie pomocy medycznej Zabezpieczenie śladów + ustalenie świadków Powiadomienie dyżurnego najbliższej jednostki organizacyjnej Policji Pisemny raport do bezpośredniego przełożonego Okrzyk „POLICJA”!

Kiedy użycie broni jest absolutnie niedozwolone W przypadkach z art. 17 ust. 1 pkt 6, 7, 9 gdy: WIDOCZNA CIĄŻA OSOBA WYGLĄDAJĄCA MAKSYMALNIE NA TRZYNASTOLATKA STARZEC WIDOCZNE KALECTWO

Zasady dotyczące przyznawania i przechowywania broni Obowiązki policjanta odnośnie broni Sposób codziennego noszenia broni Miejsce przechowywania broni Policjant posiadający kwalifikacje zawodowe podstawowe Wydanie broni poprzedzone sprawdzeniem wiedzy

UŻYCIE BRONI SŁUŻBOWEJ PRZEZ POLICJANTÓW (łącznie liczba przypadków uzasadnionego użycia broni i strzałów ostrzegawczych) ROK LICZBA 1993 168 1994 143 1995 155 1996 125 1997 93 1998 74 1999 97 2000 102 2001 89 2002 110 2003 149 2004 135 2005 228 2006 2007 176 2008 157 2009 185 2010  224 2011 140 Źródło: www.policja.pl

Głośne przypadki Strzelanina na ul. Bałtyckiej, Poznań, 2004 rok Strzelanina w Łodzi, październik 2012 rok Strzały w Szamocinie (Wielkopolskie), wrzesień 2010 rok Strzały w Gdańsku, październik 2010 rok

Specyfika pracy w Policji – wpływ na zachowanie Stres zawodowy Przyczyny Konsekwencje Relacje z przełożonymi Konflikty rodzinne Poczucie zagrożenia Zaburzenia psychiczne Strach przed karą dyscyplinarną Uzależnienia Kontakt z bronią Przeciążenie obowiązkami

Kwestia morderstw rodzinnych dokonywanych przez funkcjonariuszy Jastrzębie Zdrój, czerwiec 2012 Opatów, luty 2012 Sieradz, kwiecień 2011 Łódż, grudzień 2010

Wnioski

Bibliografia Baran Mariusz, Sielecki Piotr, Wasik Adrian, Podręcznik policjanta pionu prewencji, Wydawnictwo szkoły Policji w Katowicach , 2007 Dąbrowska – Kardas Małgorzata, Kardas Piotr, Glosa do postanowienia SN z dnia 27 października 1994 r., III KRN 144/94 Kaczmarczyk Michał, „Użycie broni” a jej „wykorzystanie”, Kwartalnik Policja nr 2/2006 Kotowski Wojciech, Ustawa o Policji. Komentarz, wyd. 3, Wydawnictwo LEX , 2012 Mikołajska Magdalena (oprac.), Problemy środowiska policyjnego-raport z badań ankietowych, http://www.kujawsko-pomorska.policja.gov.pl Pytlakowski Piotr, Co wolno policjantowi, opubl. 6.12.2010 http://www.polityka.pl/kraj/1511196,1,kiedy-policjant-moze-strzelac.read Sielecki Piotr, Sobiech Piotr, Pluta Dariusz, Broń palna, wyd. 3, Wydawnictwo szkoły Policji w Katowicach ,2009 Strony internetowe: www.policja.pl http://www.nszzp-ksp.pl http://www.info.policja.pl