Style uczenia się i typy uczniów
i w jaki sposób ułatwić i zwiększyć efektywność nauki. Każdy z nas ma swoje strategie nauki, każdy uczy się na swój sposób. Niektórzy uczą się szybciej, kiedy coś słyszą, inni z kolei muszą to samo zobaczyć lub dotknąć. Dlatego ważne jest to, aby odkryć, który ze zmysłów jest u nas najbardziej wyostrzony i w jaki sposób ułatwić i zwiększyć efektywność nauki.
Wyróżnia się 3 główne typy uczniów: wzrokowiec słuchowiec kinestetyk (czuciowiec)
Wzrokowiec: Ma potrzebę przebywania w ładnym środowisku. Jest schludny, zwraca uwagę na wygląd zewnętrzny swój i innych ludzi.
Jest wrażliwy na elementy wizualne otoczenia- kolory i kształty.
Najlepiej zapamiętuje to, co zobaczy w postaci materiałów graficznych , tekstów, zdjęć, filmów, programów.
Dobrze zapamiętuje twarze.
Mówi szybko, utrzymując z rozmówcą kontakt wzrokowy.
Nie przeszkadza mu w nauce muzyka, czy odgłosy rozmów, ale wizualna dezorganizacja, nieład i niepasujące do siebie szczegóły wyglądu otoczenia bądź osoby skutecznie wytrącają go z równowagi i nie pozwolą się skoncentrować, dopóki niedoskonałość nie zostanie poprawiona.
Metody uczenia się: kolorowe karteczki Wzrokowiec szybko przyswoi słownictwo dzięki karteczkom samoprzylepnym. Tak zwane „sticky notes” powinny znaleźć się w jego pobliżu. Powinien wypisać na karteczkach słowa, frazy, zwroty w języku obcym, a następnie umieścić je w miejscach, w które często zagląda, np. lodówka, okolice łóżka. Za każdym razem, kiedy spojrzy na zapisane tam zwroty, nieświadomie przeczyta je i tym samym szybciej je zapamięta np. gdy chce nauczyć się słówek po niemiecku związanych z jedzeniem, karteczki może umieścić na pożywieniu w lodówce. Sięgając po dany produkt będzie czytał jego nazwę co utrwali się w jego pamięci. zakreślacze Wzrokowiec powinien zakreślać ważne informacje flamastrami.
Słuchowiec: Mówi dużo i rytmicznie. Pamięta to , co usłyszy lub sam opowie.
Potrzebuje nieustannych bodźców słuchowych.
Jeśli przez dłuższy czas przebywa w ciszy- sam wytwarza dźwięki( nuci, śpiewa, gwiżdże, mówi do siebie).
Łatwo uczy się języków obcych.
Przedłużony kontakt wzrokowy jest dla niego rozpraszający.
Najchętniej uczy się w grupie lub z druga osobą zadając pytania i odpowiadając na nie.
Muzyka lub hałas rozpraszają go podczas nauki.
Lubi słuchać siebie i innych, chętnie prowadzi dialogi i rozmowy.
Metody uczenia się: nagrywanie na dyktafon Słuchowiec, aby nauczyć się danego materiału powinien nagrać wymagane informacje, a następnie odsłuchiwać je parokrotnie. w każdej wolnej chwili korzystanie z audiobooków oglądanie filmów (najlepiej z oryginalnym lektorem, np. niemieckojęzycznym i napisami) słuchanie piosenek obcojęzycznych śpiewanie nowych słówek słuchanie wszelkiego rodzaju nagrań np. ze słownictwem udzielanie się w dyskusjach grupowych
Kinestetyk: Jest wyczulony na ruch i działanie w otoczeniu. Zapamiętuje nowe treści poprzez zaangażowanie w aktywność ruchową. Dekoncentruje go ruch innych osób.
Potrzebuje dużo przestrzeni, gdyż lubi dużo i często się poruszać.
Lubi dotykać przedmiotów, manipulować nimi.
Lubi zmieniać miejsca, podróżować.
Na muzykę żywo reaguje ruchem.
Ma dobrze rozwinięte zdolności manualne.
Mówi niewiele i lakonicznie, za to często gestykuluje.
Metody uczenia się: aktywność na lekcjach ruch podczas nauki np. czytanie w momencie biegu na bieżni, klaskanie, pstrykanie palcami uczenie się poprzez odgrywanie scen w wyobraźni, pisanie notatek żywe gestykulacje, gesty pomogą zapamiętać i przypomnieć informacje na lekcjach wykonywanie niewielkiego ruchu np. ruszanie długopisem wyobrażanie sobie ruchu, zachowania bohatera podczas czytania książki
Gdy już zidentyfikujemy swoje preferencje w zakresie uczenia się, możemy dobrać odpowiednie metody i materiały, które pomogą nam w osiągnięciu celu. Wiadomo, że nie zawsze jest to możliwe. Ale możemy sobie pomóc przekształcając dostępne pomoce naukowe na bardziej przystępne dla nas samych.
Test określający styl uczenia się: http://ciekawanauka.com.pl/index.php/rozpoznawanie-wlasnego-stylu-uczeni-sie/ Bibliografia: http://www.stypendium.info.pl/node/104 http://lingolab.pl/blog/najlepsze-metody-nauki-jezyka-obcego-dla-wzrokowca http://artelis.pl/artykuły/5113/style-uczenia-sie-znajdz-sposob-by-uczyc-sie-szybciej-i-efektywniej Edyta Pawlik „Skuteczne techniki zapamiętywania słówek i nauki języka niemieckiego”.