Społeczna Odpowiedzialność Biznesu potrzeba czy konieczność?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Edukacja globalna w praktyce szkolnej
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Zarządzanie transakcyjne czy przywództwo transformacyjne?
Transformacja rynkowa firm w biznesie międzynarodowym
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
OUTPLACEMENT JAKO KONCEPCJA SZERSZEGO SPOJRZENIA NA ZASOBY LUDZKIE W ORGANIZACJI W światowej i lokalnej prasie coraz częściej pojawiają się informacje.
Psychologia Zarządzania
Zaangażowanie jednostek samorządowych i urzędów pracy w działania na rzecz rozwoju ekonomii społecznej KRZYSZTOF MARGOL.
E-learning Równowaga pomiędzy pracą, a życiem osobistym w IBM. Work-life balance. Jolanta Jaworska Dyrektor Programów Publicznych IBM Polska.
Budżetowanie kapitałów
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Zdobądź przewagę nad konkurencją ! Bądź społecznie odpowiedzialny!
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
Polski e-commerce w dobie kryzysu okiem Skąpiec.pl Z tarczą czy na tarczy?
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Zespół konsultantów: Michał Kłos Przemysław Kurczewski Robert Lewicki
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek
Gary Stanley Becker ur „Ekonomiczna teoria zachowań ludzkich”, PWN 1990.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
Przedszkole Nr 48 z Oddziałami Integracyjnymi w Zabrzu Przedszkole i projekty e-Twinning.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Zarządzanie projektami
Społeczna odpowiedzialność biznesu
Organizacja i zarządzanie firmą
Dobrostan w pracy.
GRC.
CSR jako narzędzie budowania pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
WYKŁAD III MOTYWACJA DO PRACY.
Kryzys pod kontrolą? Ryzyko jako stały element zarządzania firmą II Kongres Dyrektorów Finansowych Sheraton Warsaw Hotel, 28 kwietnia r.
Różnorodność, polityka równych szans, zarządzanie różnorodnością
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
WYKŁAD VII DOBROSTAN W PRACY.
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Funkcje zarządzania, motywowanie, rozwiązywanie konfliktów.
Jak dochodzi do zmiany? Refleksja Samoświadomość Decyzja Robię coś albo nie robię Działania, działania, działania.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Economic Imperializm II...czyli jak szorstki urok ekonomii podbija serca kolejnych dziedzin nauki Na podstawie tekstu Edward’a P. Lazear’a Dorota Sławińska.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Katedra Międzynarodowych Stosunków Ekonomicznych
Działaj odpowiedzialnie! Promocja społecznej odpowiedzialności biznesu w województwie lubuskim Jarosław Nieradka Organizacja Pracodawców Ziemi Lubuskiej.
Sprawiedliwy Handel (Fair trade) – międzynarodowy ruch konsumentów, organizacji pozarządowych, firm importerskich i handlowych oraz spółdzielni drobnych.
PRZEWODNIK DLA FIRMY. Podstawowe korzyści CRM zawiera różne wzorce współpracy między stronami, najbardziej popularną formą jest angażowanie klientów firmy.
Corporate Social Responsibility
Agata Dulska Paulina Zielińska
Edward Lazear Imperializm ekonomiczny
Teoria praw własności. Na podstawie: „Property Rigts and Economic Theory: A Survey of Recent Literature” (E.G.Furubotn), „Ownership and the Nature of the.
Eksploatacja zasobów informatycznych przedsiębiorstwa.
Public Relations – odpowiedzialność każdego pracownika Urzędu 23 października 2014 Warszawa prof. zw. dr hab. Krzysztof Opolski.
„Sukcesja w polskich przedsiębiorstwach”. Firmy rodzinne na świecie  Firmy rodzinne stanowią aż proc. wszystkich firm na świecie -> ich pierwsza.
droga do sukcesu imprezy biegowej
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
ŁAD i KONFLIKTY SPOŁECZNE
Etyka biznesu. Implementacja. Instrumenty implementacyjne Projekty edukacyjne Dobrowolne zobowiązania w ramach CSR Komisje etyczne i kodeksy etyczne Audyt.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Proces przewodzenia i kontrolowania
ANALIZA SWOT S – strengths – mocne strony W – weaknesses – słabości
Zarządzanie międzynarodowe
Krzysztof Szymański, Krzysztof Leja Wydział Zarządzania i Ekonomii
CIS Polska - mgr inż. Mirosław Pułyk
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Wybór specjalności na kierunku ekonomia
Zapis prezentacji:

Społeczna Odpowiedzialność Biznesu potrzeba czy konieczność? Beata Skowrońska CREOS Studio Kreatywności Coaching Consulting Szkolenia

Teoria gier Nobel 1994 Za rozwój teorii gier i zastosowanie w ekonomii John C. Harsanyi, John F. Nash Jr., Reinhard Selten Konkluzja: Opłaca się współpracować a nie konkurować . Wszyscy tracą zwłaszcza wówczas, gdy konkurencja przybiera formę walki, gdy osiągamy własne cele kosztem innych. Opłaca się zatem realizować swoje cele biznesowe uwzględniając cele innych. Zatem opłaca się myśleć także o wspólnym interesie, a nie tylko o swoim własnym.

Społeczna odpowiedzialność biznesu, to inny poziom myślenia. Albert Einstein Istotne problemy naszego życia nie mogą być rozwiązywane na tym samym poziomie myślenia na jakim byliśmy, kiedy je tworzyliśmy. Społeczna odpowiedzialność biznesu, to inny poziom myślenia.

Analiza relacji pomiędzy poszczególnymi elementami Myślenie systemowe: Społeczna odpowiedzialność biznesu - to sposób myślenia kontekstem systemu, uwzględniający istnienie wielu elementów i ich równoprawne współistnienie, współzależność i przynależność. System to grupa elementów, które są ze sobą połączone stale zmieniającymi się relacjami System jako całość Równoważenie Analiza relacji pomiędzy poszczególnymi elementami

Elementy systemu W FIRMIE (za: Cecilio de Rojo) Wydziały Klienci Dostawcy Rynek Pracownicy Zarząd Akcjonariusze Właściciele Założyciele A z nimi ich systemy rodzinne POZA Firmą Sąsiedztwo Otoczenie Środowisko Interesariusze Konkurencja Mieszkańcy/społeczność Tu jest miejsce na działania charytatywne, niekoniecznie muszą się przekładać od razu na pieniądze, mogą pozytywie wzmacniać wizerunek firmy. W ujęciu systemowym: Nawet jeżeli coś się nie zwraca natychmiast i wprost, to i tak wraca w inny sposób do systemu, zatem każdy element systemu na tym korzysta.

Firma nie istnieje sama dla siebie, ani wyłącznie dla interesu swoich właścicieli, czy pracowników, czy klientów. Firma nie jest oderwana od szerszego systemu. Firma jest elementem szerszego systemu, w związku z tym dotyczą jej zasady działające w systemie, w takim samym stopniu jak innych. W tym kontekście ważna jest zasada równowagi w dawaniu i braniu.

Zasady równoważenia systemu Szacunek/uszanowanie (to co jest, ma prawo być, szkodliwe są działania prowadzące do wyeliminowania niewygodnych dla interesu firmy elementów systemu) Przynależność (każdy ma prawo do swojego miejsca w systemie) Równowaga w dawaniu i braniu (relacja poszczególnych elementów systemu może być budowana w sposób pozytywny, jeśli dajemy nieco więcej niż bierzemy, niedobrze jest tylko brać, ale też niedobrze jest tylko dawać, dobrze jest poszukiwać wspólnych, równoważących się korzyści) w tym kontekście jeśli firma istnieje w jakimś środowisku i dzięki temu środowisku, może wzrastać wnosząc coś dodatkowego do tego systemu ) Porządek - jednoznaczna hierarchia, w/g wieku, w/g stażu pracy, w/g pozycji. Wszystkie w/w zasady dotyczą działań zgodnych ze społeczną odpowiedzialnością biznesu. Jeśli w/w zasady nie są respektowane, to w firmie pojawia się: Utrata sił, energii i motywacji do pracy Brak przywództwa, chaos Problem z osiąganiem celów, konflikty celów Rotacja personelu Konflikty pomiędzy ludźmi i działami za: Cecilio de Rojo

Biznes społecznie odpowiedzialny, to biznes etyczny: 1986 - Okrągły Stół w Caux - pierwsze spotkanie międzynarodowej sieci liderów biznesu z Europy, USA i Japonii działającej na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu oraz ekonomicznej i społecznej sprawiedliwości i uczciwości. 1994 – CRTP – Caux Round Table Principles for Business - opracowanie zasad dotyczących etycznego sposobu podejmowania decyzji w biznesie. Obecni: Liderzy biznesu z Europy, Japonii, USA : m.in. Frederick Philips (Philips) Ryuzaburo Kaku (Canon) Winston Wallin (Medtronic)

CRTP – Caux Round Table Principles for Business 7 zasad etycznego sposobu podejmowania decyzji w biznesie. Odpowiedzialność biznesu: od odpowiedzialności wobec akcjonariuszy do odpowiedzialności wobec interesariuszy. Ekonomiczne i społeczne oddziaływanie biznesu: ku innowacjom, sprawiedliwości i wspólnocie światowej. Zachowanie biznesowe: wyjście poza literę prawa ku duchowi zaufania. Poszanowanie dla reguł prawnych. Wsparcie wielostronnej wymiany handlowej. Poszanowanie środowiska Unikanie działań sprzecznych z prawem. Decyzje biznesowe są etyczne w takim stopniu, w jakim stopniu uzględniają potrzeby i dążenia innych. za: Stephen Young (dyrektor generalny Okrągłego stołu z Caux).

Warunek sukcesu w biznesie - za: Stephen Young (dyrektor generalny Okrągłego stołu z Caux). Generowanie stabilnego zysku: Trzeba zatem odtwarzać zainwestowany kapitał: Finansowy Rzeczowy Ludzki Społeczny Reputacji (aktywa niematerialne) Takie sposoby zarządzania, które zachowują dostęp do wszelkich form kapitału Przedsiębiorstwo, żeby prosperować musi zadowalać innych

Od czego umierają firmy? za:Helmut Glaser Od czego umierają firmy? Heinz Nixdorf - największa firma IT na świecie Nixdrof Computer AG Zmarł w 198 6 roku -w chwili śmierci firma liczy 25,5 tys. pracowników w 44, roczny dochód 4,5 mld DM 2 lata – firma na skraju bankructwa, szuka partnera 1990 rok - Siemens przejmuje Nixdorf znika z rynku Do dziś pozostaje największe muzeum komputerowe Świata.

Koszty produktywności Koszty wspierające za: Helmut Glaser Uwzględniane w rachunkowości Koszty produktywności Koszty wspierające Nieuwzględniane w rachunkowości Koszty zbędne Koszty ślepe

Koszty zbędne występują rzadko w kilkunastoosobowych firmach Czynnik ludzki - demotywacja, brak zaangażowania wynikający z nieprofesjonalnego zarządzania i komunikowania się z ludźmi Koszty „opieprzu” Systemy oceniania, nagradzania, motywowania Manipulacja informacją (informacja jest walutą) 2. Czynnik formalny – zła struktura organizacyjna Hierarchia Wysoka centralizacja działań i decyzji Wyposażenie środowiska pracy za: Helmut Glaser

Koszty zbędne Największa pułapka: Koszty zbędne są przez wszystkich widziane, ale nie są klasyfikowalne w rachunkowości i finansach, w związku z tym nie uwzględniane, a nawet lekceważone. Konsultanci wkraczający do firmy, by ją naprawić koncentrują się tylko na analizowaniu kosztów uwzględnianych w rachunkowości. A często nie tu leży przyczyna kryzysu lub słabości firmy. Przyczyną słabości, a nawet upadku firmy często są zbyt ignorowane wysokie koszty zbędne. Do ich analizy potrzebny jest konsultant specjalizujący się w „miękkich kompetencjach w zarządzaniu” .

Społeczna odpowiedzialność biznesu wewnątrz organizacji 1. Partnerski stosunek między przełożonymi i współpracownikami - wysoka odpowiedzialność pracowników - otwartość i pełna wymiana informacji - małe zespoły max. 8 osobowe - przełożeni dbają o zapewnienie dobrego środowiska pracy (open spejsy bez okien) Ekologiczna polityka kadrowa - jasne i jednolite zasady awansu - zwalnianie przy zachowaniu szacunku i godności Outplacemment Człowiek: a nie zasoby ludzkie, Human Resursy, siła robocza za: Helmut Glaser

James Collins – duch „i” Firmy z dobrych stają się wielkimi, gdy w zarządzaniu uwzględniają ducha „i” Cel i zysk. Ciągłość i zmiana, Wolność i odpowiedzialność Jeden dolar zainwestowany zgodnie ze wskazówkami Collinsa w 1965 roku przyniósł 471 dolarów zysku giełdowego w 2000 roku. W porównywalnych firmach – 93 dolary

CREOS Studio Kreatywności Dziękuję za uwagę! Beata Skowrońska CREOS Studio Kreatywności Coaching Consulting Szkolenia ww.creos.pl Tel. 664 639 986 ul. Warszawska 59, IIp Białystok