Profesjonalne zarządzanie szkoleniami językowymi a wizerunek pracodawcy Sylwia Pawska Kierownik Działu Szkoleń Leroy Merlin Polska Karol Granoszewski Country Manager Educational Testing Service Global BV, oddział w Polsce
Wprowadzenie Leroy Merlin Polska Sp. z o.o. - firma grupy Adeo Jeden z liderów rynku hipermarketów budowlanych, oferujący szeroki asortyment produktów z dziedziny budownictwa, majsterkowania, wystroju wnętrz i ogrodnictwa. 24 sklepy w Polsce 5092 pracowników Grupa Adeo: ponad 50 000 pracowników na świecie ponad 800 sklepów Educational Testing Service ETS Global BV, oddział w Polsce Niezależna organizacja zajmująca się testowaniem, zał. w 1947 r. Produkty dostępne w ponad 180 krajach, ponad 2600 pracowników Ponad 12 000 000 testów rocznie – lider na rynku assessment Twórca certyfikatów TOEFL, TOEIC, TFI, GRE, GMAT
Analiza przypadku Szkolenia językowe w Leroy Merlin Polska (przed zmianami): Nauczane języki: angielski i francuski Ilość uczestników szkoleń: 41 osób Zajęcia indywidualne dla 90% uczestników, małe grupy Zajęcia prowadzone w godzinach pracy 100% dofinansowanie ze strony pracodawcy
Wyzwania / przeszkody / problemy Frekwencja ok. 50% Znaczna ilość odwoływanych zajęć Koszty po stronie pracodawcy związane z zajęciami odwoływanymi tego samego dnia
Wyzwania / przeszkody / problemy Małe zaangażowanie uczestników w przebieg zajęć, brak wymagań w stosunku do lektorów Niska motywacja do nauki Brak jasno określonych celów nauki, brak jednolitego systemu odniesienia EFEKT: Decyzja Zarządu o zawieszeniu szkoleń ze względu na niekorzystną relację kosztów do efektów nauki
Rozwiązanie: wprowadzenie audytu językowego Analiza sytuacji Wprowadzenie nowych zasad uczestnictwa w szkoleniach Nawiązanie współpracy z ETS, zewnętrzną firmą zajmującą się audytem językowym (nie prowadzącą szkoleń językowych) Wsparcie ETS przy wyborze dostawcy szkoleń
Rozwiązanie: wprowadzenie audytu językowego Wprowadzenie nowych zasad uczestnictwa w szkoleniach (c.d.) Wybór narzędzi do testowania pracowników: międzynarodowe certyfikaty TOEIC i TFI Wprowadzenie testowania jako integralnego elementu szkoleń Testowanie przed i po każdym etapie szkoleń – mierzalny sposób określania postępów w nauce Określenie celów szkolenia dla każdego pracownika
Rozwiązanie: wprowadzenie audytu językowego Wprowadzenie nowych zasad uczestnictwa w szkoleniach (c.d.) Lekcje odbywają się poza godzinami pracy Uczestnicy partycypują w kosztach W przypadku nie zrealizowania założonych celów – zwrot kosztu testowania i brak możliwości kontynuowania nauki „Nieuniknione testowanie” „Brak wymówek” – w trakcie szkoleń istnieje możliwość zmiany lektora i oceny przebiegu szkoleń
ETS – audyt językowy – egzaminy TOEIC & TFI ETS = Educational Testing Service – lider testowania i oceny w edukacji i biznesie, organizacja specjalizująca się w testowaniu Egzaminy TOEIC & TFI – profesjonalne, niezależne narzędzia testujące, uznane certyfikaty językowe, honorowane przez ponad 8000 firm i instytucji
Egzaminy TOEIC & TFI Egzaminy stworzone w 1979 roku z myślą o testowaniu pracowników w międzynarodowym środowisku pracy Testy poziomujące, wyniki na skali punktowej: 10-990 Egzaminów się nie ‘oblewa’ Egzaminy nie wymagają przygotowania po kątem zawartości egzaminu Wszyscy piszą ten sam test, nie deklarują poziomu Wyniki są znane średnio w 48h; max.: 10 dni Atrakcyjne cenowo w zależności od rozmiaru projektu 11
Test of English for International CommunicationTM (TOEIC® ) Egzaminy rozwiązywane ołówkiem na karcie odpowiedzi, sprawdzane komputerowo, szybkie raportowanie wyników – 48h do 10 dni, eliminacja błędu ludzkiego podczas sprawdzania
Score Report – Zestawienie Wyników
Score Report – Zestawienie Wyników
Uznane na świecie certyfikaty… Certyfikaty TOEIC® i TFI® w 5-ciu kolorach, zależnie od wyniku, satysfakcja z otrzymanego dyplomu
Wprowadzenie testowania: reakcja pracowników Nastawienie pracowników do pomysłu testowania Mentalność „uczniów” Rozwiązanie: prezentacja audytu językowego dla pracowników, wewnętrzny marketing nowego systemu szkoleń Pracownicy zaczynają „mierzyć siły na zamiary” Czy zdołam „utrzymać się” na szkoleniach? Czy mam wystarczającą motywację? Wzrost świadomości pracowników, że firma aktywnie angażuje się w szkolenia
Wizerunek pracodawcy i prowadzonych szkoleń Leroy Merlin Polska poszukuje nowatorskich rozwiązań w zarządzaniu szkoleniami, wprowadza nowoczesne metody testowania i nauczania Pracodawca inwestuje w rozwój pracowników, daje uczestnikom szkoleń wszystkie potrzebne narzędzia, w zamian oczekując zaangażowania i odpowiedzialności ze strony osób szkolonych
Wizerunek pracodawcy i prowadzonych szkoleń Pracodawca (a nie szkoła językowa) sprawuje kontrolę nad szkoleniami Wyniki pracowników mierzą również efektywność nauczania
Wizerunek pracodawcy i prowadzonych szkoleń Menedżerowie mają wgląd w obiektywne i rzetelne wyniki testów, w oparciu o nie mogą podejmować decyzje i dodatkowo motywować swój zespół, omawiając wyniki z każdym z pracowników Pracownik staję się odpowiedzialny za rozwój swoich kompetencji językowych, jest zachęcany do zaangażowania się w proces szkolenia
Efekty wprowadzenia audytu językowego Zdecydowany wzrost frekwencji na zajęciach: z 50% do 93% Wzrost motywacji do uczestnictwa w szkoleniach Zwiększone zainteresowanie uczestnictwem w szkoleniach, zwiększona atrakcyjność szkoleń w firmie Wzrost liczby uczestników: z 41 do 116 osób
Efekty wprowadzenia audytu językowego (c.d.) Realizacja celów szkoleń (2006-2007): Przyrost o 100-200 punktów: 71% Przyrost o 200-300 punktów: 13% Przyrost > 300 punktów: 3% Brak przyrostu lub przyrost poniżej oczekiwań: 13%
Efekty wprowadzenia audytu językowego (c.d.) Total (2006) Założenia Total (2007) Progresja Pracownik 1 830 50 915 85 Pracownik 2 795 905 110 Pracownik 3 855 850 -5 Pracownik 4 355 100 595 240 Pracownik 5 410 495 Pracownik 6 255 590 335 Pracownik 7 175 Pracownik 8 570 Pracownik 9 505 720 215 Pracownik 10 580 835 Pracownik 11 450 przerwa 400 -50
Efekty wprowadzenia audytu językowego (c.d.) Wyniki ankiety na temat zadowolenia z przebiegu zajęć: 4,75 punktów na 5 możliwych Jednolite narzędzie w całej firmie, wiedza na temat znajomości języków obcych w przekroju całej firmy
Efekty wprowadzenia audytu językowego (c.d.) Przedstawienie efektów szkoleń w przejrzysty, mierzalny i łatwy do zrozumienia sposób – skala punktowa Nad efektami szkoleń czuwa zewnętrzna firma specjalizująca się wyłącznie w testowaniu Dodatkowa motywacja dla zdających: międzynarodowe certyfikaty uznane w środowisku pracy
Podsumowanie Rozważne i zaplanowane zarządzanie szkoleniami buduje profesjonalny wizerunek pracodawcy Audyt językowy przynosi korzyści dla wszystkich uczestników projektu: Pracownicy rozwijają się i mają wysoką motywację Pracodawca ma kontrolę nad szkoleniami i zwrotem z inwestycji Firma szkoleniowa podnosi swoją wiarygodność w oczach klienta
Pytania?
Kontakt Sylwia Pawska Kierownik Działu Szkoleń Leroy Merlin Polska Karol Granoszewski Country Manager ETS Global BV, oddział w Polsce