Sprawozdanie z realizacji projektu „Klucz do uczenia się” wdrażanego od 13 września 2012 roku do 13 grudnia 2012 roku przez nauczycielkę mgr Ewelinę Adamczyk.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Projekt PSS – Promowanie kompetencji społecznych Podręcznik dla nauczycieli Konferencja.
Advertisements

który żyje miłością i pięknem, które wczoraj żyło radością”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Edukacja przez ruch wg Doroty Dziamskiej
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
STRATEGIA ROZWOJU PRZEDSZKOLA MIEJSKIEGO NR 29 IM
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Ewaluacja innowacji pedagogicznej realizowanej w Zasadniczej Szkole Zawodowej w Ośrodku Szkolno-Wychowawczym dla Dzieci Młodzieży Niepełnosprawnej.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Miejskie Przedszkole nr 34 im. Jasia i Małgosi w Katowicach
„ Klucz do uczenia się” Prezentacja praktycznego wdrażania
Przedszkolak Pełen Zdrowia
TERESA DĄBEK NAUCZYCIEL SP nr 23 w GLIWICACH
KLUCZ DO UCZENIA SIĘ „jedyny w Polsce, kompletny, łatwy do wdrożenia, zmieniający wszystkie dzieci i nauczycieli z Gąsienic w piękne i mądre Motyle...”
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
w Przedszkolu Miejskim nr 44 w Sosnowcu
w okresie 1 lipca 2011 do 28 lutego 2013”
Praktyka obejmowała przeprowadzenie 48 sesji z programu Klucz do uczenia się. Podczas praktyk realizowałam z dziećmi zajęcia z modułów: Gry Rozwijające.
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Im wcześniej dziecko rozpocznie naukę, tym ma większą szansę na rozwój swoich uzdolnień i umiejętności lub diagnozę i pomoc w problemach rozwojowych. Szkoła.
Reforma edukacji Zmiana programowa Informacje dla rodziców.
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
"Klucz do uczenia się" opracowała mgr Lidia Bączyk grudzień 2012
„KLUCZ DO UCZENIA SIĘ…” klucz do sukcesu dziecka
Dorota Juranek PM nr 3 Sosnowiec
nauczyciel: mgr Justyna Gorzkowicz Przedszkole Miejskie nr 54
Prezentacja praktycznego wdrażania „Klucza do uczenia się”
Opracowała: Joanna Kozieł
Beata Pachoł Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
PRZEBIEG PRAKTYKI REALIZOWANEJ W RAMACH PROJEKTU: KDU
Katarzyna Sarota-Cibińska Przedszkole Miejskie nr 12 w Sosnowcu
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
KLOCKOMANIA.
POZNAJEMY TRADYCJE ANDRZEJKOWE - DZIS BĘDZIEMY WRÓZYĆ SOBIE
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Przedszkole Samorządowe w Dobrzyniewie Dużym
Przedszkole Miejskie nr 4 im. Jana Brzechwy w Będzinie.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
- Agnieszka Janiszewska
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Idea oceniania kształtującego
„Klucz do przeobrażeń procesu wychowawczo - dydaktycznego leży w ręku nauczyciela, który znając i rozumiejąc rzeczywistość pedagogiczną szuka najlepszych,
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Wielkopolska Konferencja dla Nauczycieli Akcja KŁADKA
Wyniki i wnioski ewaluacji Przedszkola nr 10 w Będzinie
Program edukacji teatralnej Dla dzieci i rodziców Realizowany przez Przedszkole Niepubliczne Promyczek w Olsztynie Autorstwa AGNIESZKI KOŁODYŃSKIEJ.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Innowacja pedagogiczna „Moja przygoda z fletem” -podsumowanie
MIEJSKIE PRZEDSZKOLE NR 30 im. BAJKOWEJ KRAINY RUDA ŚLĄSKA
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
Przedszkole nr 71 „Chatka Małego Skrzatka”
WPŁYW CZYTANIA NA ROZWÓJ DZIECI I MŁODZIEŻY
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Prezentację opracowano na podstawie materiałów
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Szkoła z pomysłem na uczenie
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

Sprawozdanie z realizacji projektu „Klucz do uczenia się” wdrażanego od 13 września 2012 roku do 13 grudnia 2012 roku przez nauczycielkę mgr Ewelinę Adamczyk z Przedszkola Miejskiego nr 9 im. Wandy Chotomskiej w Będzinie

Program stwarza warunki, w których umysł otwiera się, nauka staje się przyjemnością, a kreatywność kwitnie. - Galina Dolya

„Klucz do uczenia się” jest oparty na pedagogice wybitnego rosyjskiego psychologa Lwa Wygotskiego, którego nauka zakłada, że w procesie edukacji dzieci najważniejszym elementem jest rozwijanie umiejętności uczenia się, czyli przygotowanie dziecka do korzystania ze swego potencjału umysłowego.

Jak wiadomo wszystkim, aby dzieci odniosły sukces, powinny w dzieciństwie rozwinąć trzy najważniejsze umiejętności: samoregulacji poznawcze komunikatywne. Program "Klucz do uczenia się" to jedyny w Polsce program edukacji przedszkolnej, który rozwija te kluczowe umiejętności.

We wrześniu 2012 roku w Przedszkolu Miejskim nr 9 w Będzinie w grupie „Skrzatów” – dzieci 4 letnich - rozpoczęto realizację projektu "Klucz do uczenia się”. Do grudnia 2012 roku została zrealizowana część tematów z następujących modułów: „Konstrukcje” Gąsienice „Matematyka sensoryczna 1” Gąsienice „Program literacki” Gąsienice Podczas tych zajęć, stymulowany był rozwój dzieci poprzez własną aktywność twórczą jak i rozwój kompetencji komunikacyjnych. Pierwsze doświadczenia w pracy z programem dały mi pełną wiarę w jego sukces zważywszy na ogromne nim zainteresowanie dzieci.

Zaprezentowanie programu Rodzicom Rodzice naszych wychowanków z zadowoleniem przyjęli zaproponowany do realizacji program „Klucz do uczenia się”. Na pierwszym zebraniu Dyrektor placówki przedstawił jego główne założenia, natomiast na stronie internetowej przedszkola umieszczony jest link do oficjalnej strony programu, gdzie mogą zapoznać się ze szczegółami i kolejnymi dostępnymi modułami.

REALIZACJA POSZCZEGÓLNYCH MODUŁÓW Matematyka Sensoryczna 1 Przeprowadziłam 24 sesje. Program literacki Przeprowadziłam 12 sesji. Konstrukcje

Największym zainteresowaniem cieszyły się zajęcia z „Konstrukcji”, podczas których każde dziecko mogło rozwijać swoją kreatywność i zdolność myślenia przestrzenno - konstrukcyjnego poprzez tworzenie wielu ciekawych budowli. Dodatkową korzyścią płynącą z posiadania przez nasze dzieci klocków to możliwość wykorzystania ich w zabawie swobodnej dzięki czemu dzieci mogły konstruować nie tylko według poleceń nauczyciela.

W ramach "Programu Literackiego" „Skrzaty” miały możliwość poznania kilku bajek. 4 – latki rozwijały mowę i myślenie, analizowały bajkę, podejmowały próbę tworzenia własnego modelu bajki. Dzięki programowi literackiemu dzieci nauczyły się jak na podstawie ilustracji opowiadać bajkę, potrafią wczuć się w poszczególne postacie w różnych momentach bajki, rozróżniają duże, średnie i małe postacie oraz przedmioty. Potrafią nazwać i opisać każdą z postaci a także naśladować poszczególne postacie i ich stany emocjonalne. Dzieci nauczyły się zastępować postacie oraz przedmioty figurami zastępczymi. Potrafią rozpoznać postacie oraz przedmioty zastąpionymi figurami zastępczymi. Dzieci za pomocą figur zastępczych potrafią opowiadać bajkę a także ułożyć modele bajki na pustym szkielecie.

Dzięki modułowi „Matematyka sensoryczna 1” dzieci: potrafią dopasować odpowiedni kolor drzwi do domków a także rozróżnić 7 kolorów wybierając odpowiedni kolor poznały figury geometryczne (kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt, owal) potrafią dopasować figury geometryczne do odpowiednich domków, odzwierciedlić kształt rysując go palcem w powietrzu a także rozdzielić figury geometryczne segregując ich po względem wielkości kształtu i koloru potrafią porównać przedmioty pod względem wielkości, kształtu i koloru potrafią rozróżnić zwierzęta pod względem wielkości, a także ułożyć piramidę od największego do najmniejszego i odwrotnie posługują się odpowiednim słownictwem operuje nazwami największy, najmniejszy, mniejszy niż większy niż, średni potrafi ustawić przedmioty w odpowiedniej kolejności zgodnie z poleceniem nauczyciela a także porównać przedmioty dwuwymiarowe i uporządkować w odpowiedniej kolejności.

Podczas zajęć z „Matematyki sensorycznej” dzieci: odczuwały radość z zabawy miały możliwość uczenia się poprzez działanie nabyły umiejętności poruszania się w świecie symboli uczyły się współpracy z partnerem, grupą uczyły się bezkonfliktowego porozumiewania się, wzajemnego współdziałania, budowania właściwych relacji z innymi uczyły się wytrwałości w dążeniu do celu uczyły się systematyczności miały możliwość osiągania sukcesów w indywidualnym dla siebie tempie, wzmacniały poczucie własnej wartości przygotowywały się do pełnienia ról uczyły się stosowania zasad, konsekwencji w działaniu

Systematycznie w trakcie zajęć odnotowywałam ewentualne problemy w realizacji sesji, w celu ewentualnych powtórzeń i utrwalania ćwiczeń, jak i uzupełniałam realizację zajęć dla nieobecnych.

Zajęcia z „Klucza do uczenia się”: udział w zajęciach miał na celu wspieranie rozwoju dziecka, ale nie przyspieszanie go dla dzieci to świetna zabawa podczas zajęć odkrywane i uruchamiane były zdolności tkwiące w dziecku „Skrzaty” zdobywały wiedzę i umiejętności, ale przede wszystkim uczyły się jak zdobywać wiedzę każde zajęcia były nowym wyzwaniem wprowadzany był język symboli, co ułatwił radzenie sobie z kolejnymi wyzwaniami i coraz trudniejszymi zadaniami rozwijał umiejętności, które dają dzieciom możliwość wpływania na własne życie i usprawniał proces zdobywania wiedzy ponadto program wspierał rodziców w procesie wychowania i pomagał im przekazywać wiedzę swoim dzieciom oraz dał im możliwość poznania interesujących sposobów na stymulowanie rozwoju własnego dziecka.

Na dzień dzisiejszy mogę stwierdzić, że dzieci uczestniczące w zajęciach „Klucz do uczenia się”:  wiedzą, jak interpretować świat i rozumieją stosowane w nim symbole zaczynają planować i organizować swoje zabawy otwarcie przedstawiają swój punkt widzenia potrafią dokonywać wyborów proponują nietuzinkowe rozwiązania napotykanych problemów mają pozytywny stosunek do nauki łatwo dostosowują się do nowych sytuacji i umieją wykorzystać w nich wcześniej zdobyte umiejętności wierzą w siebie i swoje umiejętności

Poprzez zaplanowane działania program miał wpływ na rozwijanie umiejętności dzieci, przygotowywał ich j do wyzwań edukacyjnych, z jakimi przedszkolak będzie miał do czynienia w szkole i w dorosłym życiu. Program ten wykorzystuje zabawę jako podstawową formę aktywności, co pozwala uniknąć stricte nauczania, zbędnego na tym etapie. Dzieci rozwijały umiejętność uczenia się, a jednocześnie wspaniale się bawiły.

Dzieci z wielką radością przystępowały do zajęć, przysporzyły im one dużo przyjemności, a mnie dały satysfakcję, mnóstwo pozytywnych emocji i poczucie dobrze wykonanej pracy. W przyszłości chciałaby również mieć możliwość zapoznania się i realizowania innych propozycji programowych, wchodzących w skład „Klucza do uczenia się”.